Gå til innhold

Trenger vi en åndelig oppvåkning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr. O'Boy skrev (7 minutter siden):

Er ting bra i dag? Selv om vi er rikere materialistisk, så føler jeg at samfunnet bare blir tommere åndeligere og kulturelt. Det må skje noe, men jeg klarer ikke helt å sette ord på det.

Hva er åndeligere?

At man legger sin lit i noe som man ikke se, høre eller føle?

Kulturell er verden så det holder, bare være åpen og oppsøke det uvante.

Jeg var på en rundtur i Norge her i sommer og campet en plass ikke langt fra Stavanger. Jeg var innom en innvandrerbutikk for å handle litt Asiatiske ingredienser. På en oppslagstavle der hang det en lapp hvor de inviterte til Somalisk aften. Jeg vippset det de ville ha i inngang, og dro til oppgitt adresse til avtalt tid og dato.

Vi var de eneste Norske, resten var fra Somalia, å du verden hvor godt vi ble mottatt, og helt nydelig mat, med dans og sang fra Somalia. Beste opplevelsen i hele ferien. Faktisk, den beste kulturelle opplevelsen på lenge.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Hva er åndeligere?

At man legger sin lit i noe som man ikke se, høre eller føle?

Kulturell er verden så det holder, bare være åpen og oppsøke det uvante.

Jeg var på en rundtur i Norge her i sommer og campet en plass ikke langt fra Stavanger. Jeg var innom en innvandrerbutikk for å handle litt Asiatiske ingredienser. På en oppslagstavle der hang det en lapp hvor de inviterte til Somalisk aften. Jeg vippset det de ville ha i inngang, og dro til oppgitt adresse til avtalt tid og dato.

Vi var de eneste Norske, resten var fra Somalia, å du verden hvor godt vi ble mottatt, og helt nydelig mat, med dans og sang fra Somalia. Beste opplevelsen i hele ferien. Faktisk, den beste kulturelle opplevelsen på lenge.

Det er nettopp det. Hvor er folkedansen og det varme samfunnet i dag? Andre folkeslag og kulturer som kommer hit tar vare på sin identitet og sin kultur. 17. Mai i dag er dagsfylla og kanskje noe godt i nesetippen for å fylle tomrommet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr. O'Boy skrev (8 minutter siden):

Det er nettopp det. Hvor er folkedansen og det varme samfunnet i dag? Andre folkeslag og kulturer som kommer hit tar vare på sin identitet og sin kultur. 17. Mai i dag er dagsfylla og kanskje noe godt i nesetippen for å fylle tomrommet. 

Jeg ser mye av det gode norske kulturen om man drar utenfor byene. Der er det masse god norsk kultur som ikke innebærer rus. 

Matkulturen i Norge vil jeg påstå er best i verden, med viltkjøtt, fisk, sopp, grønnsaker og frukt. Vi er i verdensklasse når det gjelder ost.

Jeg tror du må oppsøke det uvante for å oppleve god norsk kultur på sitt beste.

Lenke til kommentar

Det er vel slik med åndeligheten som så mye annet at for mye og for lite er omtrent like galt.

De fleste totalitære regimer snakker jo om en eller annen form for "åndelig oppvåkning" til "de rette verdier". For eksempel i Nord Korea, så er det jo vært mye fokus på den "ådelige oppvåkning" slik at alle og en hver skal ha fokus på "de rette verdier".

For en god åndelig oppvåkning, så behøves det jo også gode åndelige ledere med god avlønning, gode arbeidsvilkår og personlig makt.

Foredragsholderen snakker om "vi" men han nevner ikke noe om hvem "vi" er eller hvilken organisasjon vedkommende representerer.

Hvis vi nå vinkler denne oppvåkningen litt mot innholdet i den aktuelle "oppvåkning til verdier", hva er det nå egentlig slags verdier denne foredragsholderen står for?

Er det dette med å bo på småbruk og danse springar som liksom er "de nye verdiene"? Jeg for min del har aldri bodd på småbruk, og jeg har aldri danset springar. Jeg savner i alle fall ikke det siste.

Et lite poeng kan det vel være at foredragsholderen har i forhold til det som går på psykisk helse.

Her kan det vel se ut som at gjennomgangsmelodien er "vi foreskriver bare litt mer av det som ikke virket før". Også her har vi vel fagfolk og "åndelige ledere" som skal ha sin lønn. 

Politisk nasjonalisme, kan det være en for for "åndelig oppvåkning"? Har ikke dette blitt prøvd tidligere ved et par anledninger, både hist og her? - Hva ble nå resultatet av den oppvåkningen?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Mr. O'Boy said:

Mye bra utenfor byene. Oslo er for tomt. Barcode gjør meg vondt.

Forutsetningen for enhver politisk eller religiøs bevelgelse, det er vel at noen har det vondt?

Først så må man fortelle flest mulig at de har det vodt, og så må man få flest mulig til å være enig i det.

Så kan nye maktmennesker stå fram med "den nye ideologien" og "den åndelige oppvåkningen".

Først må det gjøre vondt, og så må man få løsningen i form av en "åndelig oppvåkning", som medfører at "nå gjør det ikke lengre vondt".  - "Se på disse flotte barkodene - Nå gjør det ikke lengre vondt".

Så kan man for eksempel starte det nye "Barkodepartiet" eller et "livssynsforening for penere barkoder".

Da har de som har slått seg opp som ledere i "Barkodepartiet", eller "livssynsforeningen for penere barkoder", eller hva det nå måtte være både fått seg jobb og en viktig posisjon i verden.

Kan det kanskje være like greit som noe annet, å se litt på hva innholdet i denne "åndelige oppvåkningen", og hva den skal bestå i?

Småbruk, folkedans, penere barkoder. - Vil ikke dette være en litt "smal" politisk eller ideologisk agenda?

Hva mer?

.. Og hvem er nå egentlig "vi" (som foredragsholderen refererer til)?

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Forutsetningen for enhver politisk eller religiøs bevelgelse, det er vel at noen har det vondt?

Først så må man fortelle flest mulig at de har det vodt, og så må man få flest mulig til å være enig i det.

Så kan nye maktmennesker stå fram med "den nye ideologien" og "den åndelige oppvåkningen".

Først må det gjøre vondt, og så må man få løsningen i form av en "åndelig oppvåkning", som medfører at "nå gjør det ikke lengre vondt".  - "Se på disse flotte barkodene - Nå gjør det ikke lengre vondt".

Så kan man for eksempel starte det nye "Barkodepartiet" eller et "livssynsforening for penere barkoder".

Da har de som har slått seg opp som ledere i "Barkodepartiet", eller "livssynsforeningen for penere barkoder", eller hva det nå måtte være både fått seg jobb og en viktig posisjon i verden.

Kan det kanskje være like greit som noe annet, å se litt på hva innholdet i denne "åndelige oppvåkningen", og hva den skal bestå i?

Småbruk, folkedans, penere barkoder. - Vil ikke dette være en litt "smal" politisk eller ideologisk agenda?

Hva mer?

.. Og hvem er nå egentlig "vi" (som foredragsholderen refererer til)?

Går ut i fra at han mener nordmenn når han snakker om "vi".

Vi trenger en totalpakke, og ikke bare pirke på små ting. Alt henger sammen med alt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr. O'Boy said:

Går ut i fra at han mener nordmenn når han snakker om "vi".

Vi trenger en totalpakke, og ikke bare pirke på små ting. Alt henger sammen med alt.

Med andre ord - Da skulle vel svaret i så fall være gitt.

Slike "totalpakker" de finnes vel kun i totalitære politiske og/eller religiøse ideologier?

Det betur vel da at videoen øverst egentlig er en propagandavideo for en eller annen slik totalitær politisk eller religiøs ideologi? Først så bygger man opp en stemning av missnøye, så framstår den politiske eller religiøse lederen med sin "totalpakke", får tak i sine tillhengere av "totalpakken" og bygger opp sin sin maktposisjon gjennom dette.

Finnes det noen andre typer ideologier enn de totalitære ideologiene som tilbyr "totalpakker, der alt henger sammen med alt"?

Hvis dette medfører riktighet, hvilken totalitær ideologi og hvilken "totalpakke, der alt henger sammen med alt" er det foredragsholderen eventuelt snakker om?

Finnes det "totalpakker" som ikke er "totalitære" og som ikke hevder at de står for den ene riktige måten å se tingene på?

Hvordan kan ellers småbruk og folkedans og forbedringer av strekkoder, som har vært nevnt til nå fungere som en slik "totalpakke"? Hva er resten av "den totalitære pakken" sitt innhold?

Hvilken "totalpakke" eller "totalitær ideologi" er det vi behøver å "våkne opp til" for å oppnå: "Identitet, kultur, og psykologisk helse"? 

Endret av arne22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan det forholde seg akkurat motsatt - At det er behov for det motsatte - Mange konkurrerende ideologier og alternative "pakker" og eventuelt "totalpakker" som man så kan vurdere og velge opp mot hverandre? Da må jo de som står for "pakker og totalpakker" kunne forklare hva deres "pakke" står for.

Det har blitt nevnt i foredraget at noe av en slik totalpakke kan bestå i flere småbruk og mer folkedans, og så har dette med behovet for en bedre strekkoder blitt nevnt i tråden her. Dette må vel bli litt lite for "en totalpakke, der alt henger sammen med alt"?

Hva består nå resten av denne totalpakken av?

Kan det være slik at vi trenger en "åndlig oppvåkning" mot "totalpakker" og "totalitære ideologier"?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

zGcFTuZ.jpg

Vi trenger ikke en åndelig oppvåkning, da Norge er et samfunn hvor mange av komponentene til protestantismen gjenlever godt. Det er mye 'åndelig' over det Norske samfunnet.
Men vi ser at Korea, Kina og Japan har store problemer med kulter, rett og slett fordi de er enda lengre inn i den urbane stige. Altså for ensomrt, gudløst og asosialt.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (30 minutter siden):

zGcFTuZ.jpg

Vi trenger ikke en åndelig oppvåkning, da Norge er et samfunn hvor mange av komponentene til protestantismen gjenlever godt. Det er mye 'åndelig' over det Norske samfunnet.
Men vi ser at Korea, Kina og Japan har store problemer med kulter, rett og slett fordi de er enda lengre inn i den urbane stige. Altså for ensomrt, gudløst og asosialt.

Det må skje noe der borte. Absolutt.

Lenke til kommentar

Vil kun ha ein åndelig oppvakning vist da innebære at eg blir ein Daudemaner, eller ein anna form for Trollmann.
At folk blir meir Kristne/Muslimar/Buddistar/Hinduistar/Osv eller at dei begynnar å ta LSD får å utvida sinnet er noko eg ikkje vil ha.

Ein treng ikkje vera relgiøs eller noko sånt får å ikkje vera super-materalist. Noreg var ikkje kulturelt betre når alle skulle på bedehus/i kyrkja, ellers bli brent på bålet. Vist du vil at Norsk kultur skal blomstra, så må ein slutta å feira allt tullet til all importen så har annkomme landet. Så ingen Halloween, ingen fitte-eid minutt for minutt på NRK, ingen ideolgiske sex paradar, slutt på at lokalbefolkninga ikkje for bestemma over ""monument"" og søppelkunst så skal bli montert på kvar veikarm. Men skaden har skjedd allereie, da du vil få, får å stjela ei frase frå dei raude kinesarane; er eit Anglo-Amerikansk kulturuttrykk med Norske karakteristikkar.

Lenke til kommentar
Mr. O'Boy skrev (21 timer siden):

Det er nettopp det. Hvor er folkedansen og det varme samfunnet i dag? Andre folkeslag og kulturer som kommer hit tar vare på sin identitet og sin kultur. 17. Mai i dag er dagsfylla og kanskje noe godt i nesetippen for å fylle tomrommet. 

Vel, snakk for deg selv. Her omkring 17. Mai barnefest, tog, is, kaker, leker, bunad, russ og samhold, bare for å nevne noe. 

At du føler deg tom betyr ikke at du kan projosere dette over på alle andre i landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Trenger vi en åndelig oppvåkning?

Som tidligere nevnt. Det kommer jo helt an på hvem "vi" er. I ethvert samfunn så vil det jo altid være enkeltindivider som kanskje behøver en "åndelig oppvåkning" slik at man for eksempel først kan skaffe seg en utdanning som samfunnet har bruk for, og så komme seg ut i jobb.

I et hvert samfunn så vil det alltid finnes grupperinger av individer og et antall "vi" som opplever utenforskap og som har behov for en viss form for oppvåkning for å bli til en del av det samfunnet, som de andre er en del av.

Det er vel også noen som bruker tiden til "fintenkning på kammerset" men det blir det vel ikke alltid så mye ut av.

Hvis man synes at det er veldig flott på landet, så finnes det en konkret løsning på det: Å flytte på landet.

Hvis man føler en stor lengdel etter folkedans, så finnes det en løsning for det også: Melde seg på kurs i folkedans.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...