Gå til innhold

Vi trenger en åpen standard for alle podkaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har du vært siden 90-tallet?

Man trenger en egen app for å lese en nettavis, per avis.

Man trenger en app for å betale, per betalingsløsning.

Man trenger en app for å kjøpe en øl i baren, per bar.

Man trenger en app for å handle i en nettbutikk, per butikk

Man trenger en app for å logge inn i nett(!)-banken sin, per bank

Man trenger en app for å streame, per streamingleverandør

Man trenger en app for å kjøpe bussbilletter, per ruteselskap.

 

Ingen av disse appene er derimot nødvendig. Det koster vannvittige mye penger å vedlikeholde, og du har ikke lenger friheten til å bruke den enheten du synes er best fordi app-leverandøren ikke gidder å bruke enda litt mer penger på å lage en app for akkurat din enhet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvorfor NRK legger sine egne programmer i egen spiller før de kommer ut på podcast. BBC har innført det samme, og det er fristende å tro at NRK har sett til britene. Eneste jeg kan tenke meg er at de ønsker å få opp bruk av appen sin - men hvorfor er det NRK's mandat å drive folk til plattformen sin? Det må jo være poenget å gjøre tilgjengelig og drive folk til innholdet?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noen av disse pod-appene tilbyr også ulike tjenester som tilgang til studio, proff redigering etc. Men jeg er enig i at forbrukerne lider når vi ikke lenger kan konsumere alle podcaster i en og samme app. Litt av problemet er kanskje prising av EN podcast. Hvor mye bør man betale i mnd for å abonnere på en enkelt pod? 20 kr? 30 kr? Og hva hvis du vil abonnere på 10 stk, da blir det 300,- og det ville kanskje vært bedre med et samle-abbo. Mon tro om dette kunne vært løst med Blockchain og smart-kontrakter. Da kunne pod-produsenter fått betalt i coins per avspilling, og lyttere kunne valgt S, M eller L abbonement der de får høre "litt", "mer" eller ubegrenset e.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Arild O said:

Hvor har du vært siden 90-tallet?

Man trenger en egen app for å lese en nettavis, per avis.

Man trenger en app for å betale, per betalingsløsning.

Man trenger en app for å kjøpe en øl i baren, per bar.

Man trenger en app for å handle i en nettbutikk, per butikk

Man trenger en app for å logge inn i nett(!)-banken sin, per bank

Man trenger en app for å streame, per streamingleverandør

Man trenger en app for å kjøpe bussbilletter, per ruteselskap.

 

Ingen av disse appene er derimot nødvendig. Det koster vannvittige mye penger å vedlikeholde, og du har ikke lenger friheten til å bruke den enheten du synes er best fordi app-leverandøren ikke gidder å bruke enda litt mer penger på å lage en app for akkurat din enhet.

 

Jeg sliter litt med å forstå logikken din, det skal jeg innrømme. Det virker som du argumenterer for begge sider her, men det er veldig uklart.

Jeg har hørt på podcaster daglig, siden jeg fikk min første iPod Mini i Desember 2004. Opprinnelig gjennom iTunes Podcasts, først på 4-5 forskjellige iPoder, deretter iPhone, en drøss med Android telefoner, og tilslutt nå tilbake på iPhone. I nesten 18 år, har jeg kunnet sømløst velge hvilken podcast spiller jeg har ønsket selv, om det har vært iTunes, web spillere på desktop, Apple Podcasts, (Spotify...) eller min favoritt spiller Pocket Casts som fungerer på dekstop, iOS og Android. Men greia hele tiden har vært at det har aldri vært ett problem. Hvorfor? Jo fordi podcasten kun er en RSS feed som må pekes mot - ferdig med det, og jeg kan samle alt jeg hører på i en app.

Personlig plent nekter jeg å bruke disse førsteparts appene fra VG, DB, NRK (bortsett fra deres live-radio app som er OK), you name it. Ofte så mangler appene masse typisk podcast funksjonalitet, og de gjør livet ekstremt mye mer komplisert enn dersom vi kunne fortsatt med slik det har fungert i 20 år, med bare åpne RSS feeder...

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Jan Høydahl said:

Noen av disse pod-appene tilbyr også ulike tjenester som tilgang til studio, proff redigering etc. Men jeg er enig i at forbrukerne lider når vi ikke lenger kan konsumere alle podcaster i en og samme app. Litt av problemet er kanskje prising av EN podcast. Hvor mye bør man betale i mnd for å abonnere på en enkelt pod? 20 kr? 30 kr? Og hva hvis du vil abonnere på 10 stk, da blir det 300,- og det ville kanskje vært bedre med et samle-abbo. Mon tro om dette kunne vært løst med Blockchain og smart-kontrakter. Da kunne pod-produsenter fått betalt i coins per avspilling, og lyttere kunne valgt S, M eller L abbonement der de får høre "litt", "mer" eller ubegrenset e.l.

Trenger ikke blockchain til det... Du kan helt fint telle nedlastninger fra RSS feeden. Slik har podcast nettverk kunnet selge reklame de siste 15 årene. Det er drøssevis med podcast nettverk som har drøyt god omsetning og fortjeneste, uten noe blockchain i det heletatt. Gimlet media, Frogpants, Earwolf, Radiotopia, TWiT (grøss...). De har hatt ufattelig suksess, uten noe blockchain, og ved å bruke helt vanlig RSS feeder uten dedikerte apper.

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar
Storebj0rn skrev (46 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor NRK legger sine egne programmer i egen spiller før de kommer ut på podcast. BBC har innført det samme, og det er fristende å tro at NRK har sett til britene. Eneste jeg kan tenke meg er at de ønsker å få opp bruk av appen sin - men hvorfor er det NRK's mandat å drive folk til plattformen sin? Det må jo være poenget å gjøre tilgjengelig og drive folk til innholdet?

Hadde NRK appen vært ein god reklamefri avspelar så kunne eg forstått det.
Nå har eg riktignok brukt appen lite, for eg venter heller ei ekstra veke og bruker mine foretrukne app Podcast Addict (denne appen støtter også virtuelle podcaster slik at eg enkelt kan laste opp mine eigne lydfiler enten det er podcast, lydbok eller musikk).
Men så vidt eg kan sjå så manglar NRK appen heilt grunnleggande funksjonar som markering av episoder som eg har høyrt ferdig.
Ninja edit. Sjekka akkurat appen og nå har det komt ei oppdatering som gjer at eg kan merke episodene som hørt, men eg er fortsatt misfornøgd med at det reint visuelt er for liten forskjell mellom episoder som du har høyrt og ikkje høyrt. Om det er ein svart runding med kvit "play"-knapp med eller uten kvit sirkel rundt er litt for lite markant. Og kvifor kan eg ikkje skjule dei episodene som eg har høyrt slik at eg slepp å scrolle meg gjennom lista over alle episodene? 

Eg er ellers einig i at det er behov for ein standard for betalingsløysing, helst ein standard som gjer at eg kan betale for det innehaldet som eg benytter meg av, ikkje tilgang til ein app med 1% gull og 99% søppel.
Slik som eg har forstått det så ligg pengane for podcast-skaperane akkurat no i at dei ulike betalingsappane blar opp store pengar for å få ein populær podcast til å skifte plattform i det håp at den populære appen skal dra med seg betalingsvillige lyttere. Utan at eg kjenner til kva som eksakt blir avtalt så reknar eg med at mesteparten av det eg betalar i abonnement går til tenestilbydaren og ikkje dei som produserer podcasten.

 

Det verste er eigentleg ikkje eingong prisen, det som gjer at eg ikkje brukar ei einaste betalingsteneste for podcastar er akkurat det som er temaet i artikkelen; det er for tungvindt å ha fleire appar.
For sjølv om eg kjøper meg tilgang så er det ikkje som at eg sluttar å høyre på gratis-podcastane som eg har på andre plattformer.

 

Sitat

Mange podkaster kan bare avspilles i én spesifikk app. Yngve Vindal Eriksen mener dette er en uheldig utvikling.

Her må eg nesten korrigere deg Eriksen, mange podcaster kan berre avspelast lovleg på ein spesifikk app.
Velger ein den mindre lovlege løysinga med å laste ned lydfilene så kan du bruke akkurat den appen du vil, og må du uansett laste ned på den måten for å få få podcastane som du høyrer på over i same appen, ja kva er då poenget med å i tillegg betale for lovleg tilgang på ein langt dårlegare app?

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Yaricks said:

Jeg sliter litt med å forstå logikken din, det skal jeg innrømme. Det virker som du argumenterer for begge sider her, men det er veldig uklart.

Jeg har hørt på podcaster daglig, siden jeg fikk min første iPod Mini i Desember 2004. Opprinnelig gjennom iTunes Podcasts, først på 4-5 forskjellige iPoder, deretter iPhone, en drøss med Android telefoner, og tilslutt nå tilbake på iPhone. I nesten 18 år, har jeg kunnet sømløst velge hvilken podcast spiller jeg har ønsket selv, om det har vært iTunes, web spillere på desktop, Apple Podcasts, (Spotify...) eller min favoritt spiller Pocket Casts som fungerer på dekstop, iOS og Android. Men greia hele tiden har vært at det har aldri vært ett problem. Hvorfor? Jo fordi podcasten kun er en RSS feed som må pekes mot - ferdig med det, og jeg kan samle alt jeg hører på i en app.

Personlig plent nekter jeg å bruke disse førsteparts appene fra VG, DB, NRK (bortsett fra deres live-radio app som er OK), you name it. Ofte så mangler appene masse typisk podcast funksjonalitet, og de gjør livet ekstremt mye mer komplisert enn dersom vi kunne fortsatt med slik det har fungert i 20 år, med bare åpne RSS feeder...

Han sikter vel til at "scopet" til artikkelen er litt snever, for denne prosessen har alle de nevnte kategoriene allerede vært igjennom. Det var en gang i tiden hvor all musikk verdt å høre på lå på Spotify, alle filmer og serier verdt å se lå på Netflix

Dessverre har mye gått i feil retning. Eksklusivitet er det eiere av slik materiale og/eller tjenester trives best med. Det eneste vi forbrukere kan gjøre, er å slutte å abonnere på flere enn en tjeneste per kategori så vil de til slutt slå seg sammen igjen i færre eller en tjeneste.

Endret av GitKenneth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folk i dag tror "blockchain" er noe magisk teknologi som kan puttes på alt for å gjøre alt bedre. Det er en forbanna treg database. I bitcoin verden har de begynt å "streame" penger til eierene av podcasten hvem enn de ønsker å dele profitten med. Dette er noe Adam Curry(en av de første til å begynne med podcasting) er stor fan av, de kaller det value4value eller v4v. Her tror jeg de legger til noen felter i RSS feeden som gjør at man kan betale feks per minutt. Mer her: https://podcastindex.org/podcast/value4value Ikke noe bitcoin reklame her altså men syntes det er en spennende måte å gjøre det på om man liker bitcoin og som en erstatning til å ha første 10 minuttene av podcasten med irriterende reklamer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et problem, virker som halvparten av verdens utviklere er satt til å lage software som andre har løst bedre fra før. Greit med konkurranse, men her er det vel en misforståelse om at bare du har en app og lurer/tvinger inn brukere med lockin-strategier så har du gjort noe verdifullt.

Det er sløsing med ressurser når feks statskanalen okkuperer så mange utviklere, som heller kunne vært satt til å gjøre noe nyskapende.

Som også et annet debattinnlegg på digi.no var inne på https://www.digi.no/artikler/debatt-naeringslivet-ma-tenke-nytt-i-mangel-pa-tek-hoder/521196

Endret av attz
Lenke til kommentar
Det var også NRK som var pådriver for DAB radio i Norge. Som eneste land i verden kan vi ikke høre på radio mer enn noen få timer uten å være koblet til strømnettet. Alt fordi NRK var redd for konkuranse fra andre, når nettradio ble vanlig. Men nettradio har omtrent de samme svakhetene som DAB og derfor er fremdeles FM den dominerende standard verden over.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel om du absolute må høre på podcaster som må gjemme seg bak paywalls og/eller non standard løsninger er dessverre flere apper noe du må finne deg i, det er selvfølgelig ikke optimalt, så du kan velge og enten styre Una de som ikke har en åpen rss, eller bare leve med fler apper til det kommer direktiver som presser frem en standard for innlogging osv. Det valget må hver enkelt ta selv. Personlig velger jeg og ignorere Podcasts som ikke kan nyres fra min podcatcher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...