Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til internett i ny leilighet


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og har veldig dårlig forbindelse, har hørt med utleier å han sier jeg må skaffe meg en ruter eller en forsterker av noe slag. Jeg har ikke så god peiling på slike ting men det er en slik utgang som dette i veggen (se vedlagt bilde.) Er det noe jeg kan kobble til her som eventuelt kan hjelpe?

AC736A9C-1607-451F-A514-E05666053DB5.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, vidor said:

Coax-nettet du har tatt bilde av ser ut til å støtte data også. Hvis du har datasignaler i det trenger du et modem for å hente ut signalet via ethernet (RJ-45 plugg)

Ville hørt med huseier om hva som er status for coax-nettet og om det er koblet til for TV/Radio og data.

Takk for kjapt svar! Jeg skal være tilkoblet alt ifølge huseier så da er det vel bare å anskaffe et modem?

Lenke til kommentar

Forstår det slik her at du benytter huseiers abonnement i leiligheten. Hvis du skal utnytte kontakten det er bilde av og koble til et modem her, vil det kreve et separat internettabonnement. 

Hvis du skal bruke en wifi-extender (aka repeater, forsterker etc), må denne plasseres et sted i leiligheten der du har ganske god forbindelse mot huseiers wifi-nett. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Coax-nettet du har tatt bilde av ser ut til å støtte data også. Hvis du har datasignaler i det trenger du et modem for å hente ut signalet via ethernet (RJ-45 plugg)

Ville hørt med huseier om hva som er status for coax-nettet og om det er koblet til for TV/Radio og data.

Det er vel ingen norske leverandører der man må kjøpe/leie HFC-modem. Kjøper man et slikt modem på Finn får man trolig ikke brukt det - selv ikke i tilfellet der man prøver å bruke modemet på en aksess som er fra leverandøren som har gitt ut modemet i utgangspunktet. Modem får man i det man tegner abonnement hos vel både Telia og Telenor, som er de to større HFC-leverandørene her til lands.

Den som selger modemet her, selger vel trolig et modem som hen ikke eier... 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kakeshoma said:

Du sier du har dårlig forbindelse.. Du er koblet på et nettverk i den nye leiligheten nå? Trådløst? Hvor står dette utstyret?

Har huseier en egen del de selv bor i som du får nett fra nå?

Hei! Ja internettet er inkludert i leien, huseier var innom her å sa at det gikk gjennom den boksen der, mer en det kunne han ikke hjelpe meg😅 han påpekte også at ruter var plassert så nerme som mulig min del av huset.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, NULL said:

Forstår det slik her at du benytter huseiers abonnement i leiligheten. Hvis du skal utnytte kontakten det er bilde av og koble til et modem her, vil det kreve et separat internettabonnement. 

Hvis du skal bruke en wifi-extender (aka repeater, forsterker etc), må denne plasseres et sted i leiligheten der du har ganske god forbindelse mot huseiers wifi-nett. 

 

Ahaa! Skjønner! Så da er det altså en repeater eller forsterker jeg burde skaffe meg? Har du noe tips til hvordan jeg kan eventuelt kjøpe?

Lenke til kommentar

Det kan være verdt å teste coax-nettet da et modem ikke koster all verden (du kan jo teste om TV i det funker først), men du kan også teste en powerline-løsning som kan være kjappere enn å bruke dårlig wifi fra huseier. Der kobler man en del til huseier og den andre delen inne hos deg. Så kobles nettet inn på dingen hos huseier og så tas den ut hos deg. Det kan være variabelt resultat alt etter om det er filter i nettet eller ulike faser.

Du kan jo også som nevnt tidligere bare bruke en repeater og prøve å plukke opp WiFi-signalet best mulig og spre det videre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
21 minutes ago, vidor said:

Det kan være verdt å teste coax-nettet da et modem ikke koster all verden (du kan jo teste om TV i det funker først), men du kan også teste en powerline-løsning som kan være kjappere. Der kobler man en del til huseier og den andre delen inne hos deg. Så kobles nettet inn på dingen hos huseier og så tas den ut hos deg. Det kan være variabelt resultat alt etter om det er filter i nettet eller ulike faser.

Du kan jo også som nevnt tidligere bare bruke en repeater og prøve å plukke opp WiFi-signalet best mulig og spre det videre.

Ifølge huseier skal alt være gjennom den utgangen, er det ikke muligheter for å bare sette opp en ruter eller modem for så å "dra" internettet gjennom coax inngangen? Eller en direkte link til pc’n min?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bopper said:

Ifølge huseier skal alt være gjennom den utgangen, er det ikke muligheter for å bare sette opp en ruter eller modem for så å "dra" internettet gjennom coax inngangen? Eller en direkte link til pc’n min?

Det går fint å koble coax til modem og så modem videre inn i internett-inngangen på trådløs-router gitt at det er internett levert over coax.

Lenke til kommentar
On 8/4/2022 at 3:16 PM, vidor said:

Det kan være verdt å teste coax-nettet da et modem ikke koster all verden (du kan jo teste om TV i det funker først), men du kan også teste en powerline-løsning som kan være kjappere enn å bruke dårlig wifi fra huseier. Der kobler man en del til huseier og den andre delen inne hos deg. Så kobles nettet inn på dingen hos huseier og så tas den ut hos deg. Det kan være variabelt resultat alt etter om det er filter i nettet eller ulike faser.

Et modem koster ikke mange kronene på Finn.no nei, men så lenge ikke evt. modemet selges med et aktivt abonnement hos samme leverandør. Modem er noe man i Norge får fra internettleverandøren i forbindelse med abonnementet.

Men ellers for så vidt enig at Homeplug kan være et alternativ, hvis leiligheten er på samme elektriske anlegg som hovedboenheten det her er snakk om. Hvor godt Homeplug i praksis fungerer varierer ganske mye fra hus til hus og også evt. mellom steder i huset - alt avhengig av elektrisk anlegg. F.eks. Homeplug som også benytter jordleder kan gi bedre ytelse hvis det er jordede kontakter der det benyttes. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 8/4/2022 at 2:40 PM, Bopper said:

Ahaa! Skjønner! Så da er det altså en repeater eller forsterker jeg burde skaffe meg? Har du noe tips til hvordan jeg kan eventuelt kjøpe?

Ikke egentlig. Normalt sett ville man sagt at man egentlig bør holde seg unna tradisjonelle wifi repater/extender/forsterker ("kjært barn, samme navn etc" - repeater vil jeg kanskje si er det mest riktige navnet, ettersom det ikke er noe forsterkning av signal egentlig, men at man sender på nytt...). Ville vel i hvert fall kjøpt en som støtter både 2,4 og 5 GHz. F.eks. da at den kan være koblet til husverts nett over 2,4 GHz hvis signalene der på 5GHz er litt dårlige, mens kommunikasjonen ut til klintene dine i større grad går over 2,4 GHz (da unngå at både kommunikasjon mot hovednett og ut til klientene skal gå på samme frekvens, hvilket gjerne vil si minst en halvering av ytelsen - omså mer...)

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...