Gå til innhold

Deling av utgifter


Anbefalte innlegg

Hei

Samboeren min og jeg har 2 barn sammen, begge i barnehage. Har hus med ca 2,9 i lån og 2 biler, med lån. 

Vi deler felles utgiftene likt, altså boliglån, kommunale utgifter, strøm osv. Mens det som mitt betaler jeg og motsatt, altså telefon, egen forsikring, forsikring på bil, lånet til bil og telefon. 

Da har vi det samme i utgifter, sånn ca. 

Vi tjener forskjellig, ho med ca 350k i året og jeg med ca 575k i året. 

Noen mener dette ikke er rettferdig fordeling. Jeg klarer ikke å sette meg inn i den tanke gangen. 

Tanker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hvem tar mest ansvar for barna (Foreldremøte, lege og tannlege, fritidsaktiviteter), husarbeid, pleie familieforhold (søsken, svigers, etc.) og hvem har mest egenpleie (gaming, guttetur, jentekveld, etc.).

Basert på deres inntekt og overstående, ville jeg inngått en samboeravtale.

Edit: Jeg mener mer familiært ansvar likestiller partner med lavere inntekt. Om begge jobber like mye, har den med familiært ansvar krav på mer ved et eventuelt brudd.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Egentlig er det ganske likt, utenom barna, ettersom ho jobber mye kveld.

Ho får tatt tannlegetimer og sånt på dagen da, men lekser og fritidsaktiviteter faller på meg. 

Grunnen til at jeg lurer, er at så mange mener at jeg skal betale mer siden jeg tjener mer. Men da hadde følt at ho låner  penger av meg...

Lenke til kommentar
18 minutes ago, StianGN said:

Noen mener dette ikke er rettferdig fordeling. Jeg klarer ikke å sette meg inn i den tanke gangen. 

Det er 100 flere faktorer her som kun dere kjenner. Hvem har høyest utdanning, hvem har høyest studielån, har den ene offret noe mer av utdanning / karriere / lønn pga. barna eller andre forhold, kommer dere fra lik bakgrunn, hadde en bedre forutsetninger / mer hjelp av foreldere enn den andre, hvilke svigerforeldre hjelper mest til nå, osv. osv. i det uendelige. 

Enden på visa må være at dere begge to helt ærlig er enige i forholdene nå, eller skriv en avtale som dere er enige om.

Det jeg jeg ikke tror har så mye hensikt er om dene ene skal gå rundt og ha mye mer å rutte med til personlig forbruk (eller å spandere for så vidt) enn den andre. Det gir bare en unødvendig ubalanse i forholdet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
StianGN skrev (1 minutt siden):

Egentlig er det ganske likt, utenom barna, ettersom ho jobber mye kveld.

Ho får tatt tannlegetimer og sånt på dagen da, men lekser og fritidsaktiviteter faller på meg. 

Grunnen til at jeg lurer, er at så mange mener at jeg skal betale mer siden jeg tjener mer. Men da hadde følt at ho låner  penger av meg...

Ok.

Hva andre mener er likegyldig. Dette må dere finne ut av selv.

Min mening er at ettersom dere er samboere og har felles barn, vil dine investeringer i DIN FAMILIE være nyttig uansett om du betaler mer eller mindre. Du investerer i dine barn og din kjærlighet.

Har du en anelse om at du og din samboer vil gå fra hverandre, ville jeg inngått en samboeravtale.

Lenke til kommentar

Jeg og frøkna betaler likt inn på en konto som mat, forsikring, lån osv trekkes fra. 

Kan forstå tankegangen bak at utsagnet når man har såpass forskjellig lønn, men dersom dere går fra hverandre deles plutselig bolig og alt likt. 

 

Hvis du er villig, hvorfor ikke skrive en samboerkontrakt hvor du betaler mer av lånet og derav eier mer av boligen?

Lenke til kommentar

."Samboeren min og jeg har 2 barn sammen, begge i barnehage. Har hus med ca 2,9 i lån og 2 biler, med lån.  "

Dere eier like mye av boligen ? Hvem av dere eier "familiebilen" ? (Den er gjerne større eller dyrere pga. bedre komfort, enn om en av dere bare har en liten til/fra jobben-bil). 
Hvem betaler for ferier og andre ting som dere gjør sammen som familie ? 

Hvis den som tjener mest er raus (ikke "sitter" på pengene sine), så behøver ikke store forskjeller i inntekter bety så mye.  

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Gufi skrev (6 timer siden):

Dere eier like mye av boligen ? Hvem av dere eier "familiebilen" ? (Den er gjerne større eller dyrere pga. bedre komfort, enn om en av dere bare har en liten til/fra jobben-bil). 
Hvem betaler for ferier og andre ting som dere gjør sammen som familie ? 

Hvis den som tjener mest er raus (ikke "sitter" på pengene sine), så behøver ikke store forskjeller i inntekter bety så mye.  

Jeg eier 61% og ho 39%, lånet er 50/50. 

Jeg har en passat 2015 og ho en tiguan 2018. Ca 3000kr/mnd i lån og rundt 900kr i forsikring. +-50 kr forskjell på bilene 

Min bil er drøyere på diesel enn hennes er på bensin. Derfor bruker vi min bil mest når vi drar på tur. 

iblazeqt skrev (7 timer siden):

Jobber hun 100% med en inntekt på 350k? Jobber hun bare på kveld? 

80% stilling, 3uker kveld og 1 uke dag, slik har det vært i 7mnd. 

 

Lenke til kommentar

Er slik jeg ser det tre muligheter

1) Fortsette som nå. I realiteten vil dere ikke kunne ha llivsstil som er utover hennes lønn x 2

2) Du gir i realiteten henne penger ved å ta mer av utgiftene (felles økonomi). 

3) Du betaler huslånet og eier huset slik at hun får mer til forbruk.

1. er vel rimelig meningsløst med mindre du tror at forholdet ikke er liv laga. Som nummer to kan man like så greit gifte seg. 3. virker for meg som det "riktige".

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (15 timer siden):

Er slik jeg ser det tre muligheter

1) Fortsette som nå. I realiteten vil dere ikke kunne ha llivsstil som er utover hennes lønn x 2

2) Du gir i realiteten henne penger ved å ta mer av utgiftene (felles økonomi). 

3) Du betaler huslånet og eier huset slik at hun får mer til forbruk.

1. er vel rimelig meningsløst med mindre du tror at forholdet ikke er liv laga. Som nummer to kan man like så greit gifte seg. 3. virker for meg som det "riktige".

Jeg vil si at nr 3 er nok det beste for han. For hun derimot, er det ikke så greit dersom de til slutt skulle gå fra hverandre. Jeg vil si at for hennes del er 2 det beste. En god mellomting vil være nr 1, men som du sier må man da leve mer nøkternt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, simen929 said:

Jeg vil si at nr 3 er nok det beste for han. For hun derimot, er det ikke så greit dersom de til slutt skulle gå fra hverandre. Jeg vil si at for hennes del er 2 det beste. En god mellomting vil være nr 1, men som du sier må man da leve mer nøkternt.

Hun vil jo i praksis ha alle fordelene med å være sammen med han inntil de skiller lag i 3, som jeg mener er det riktige rent personlig. Derfor mener jeg også at giftemål i 2022 er utdatert. Samfunnet er likestilt i Norge 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 minutter siden):

Hun vil jo i praksis ha alle fordelene med å være sammen med han inntil de skiller lag i 2, som jeg mener er det riktige rent personlig. Derfor mener jeg også at giftemål i 2022 er utdatert. Samfunnet er likestilt i Norge 

Joda, spørsmålet er jo hvor viktig det er for henne å eie. Jeg er i litt samme situasjon som TS og vi har valgt løsning nr 1. Årsaken til det er rett og slett fordi den som tjener minst er interessert i å eie, og den som tjener mest ser det ikke helt rettferdig å gå for løsning nr 2. Hos oss er det riktignok ingen barn i bildet.

 

Edit: Man kan si at vi har en slags blanding av 1 og 2. Jeg spanderer en del ettersom jeg har mer å rutte med. Eksempelvis deler av ferie, noen middager ute etc ila et år.

Endret av simen929
Lenke til kommentar

Jeg tjener langt mer enn min samboer, men vi betaler inn likt til felles konto som dekker felles utgifter. Men jeg dekker ofte ekstra ting som take away, utgifter på ferie osv, da jeg har mer å rutte med. Jeg har også bilen vi stort sett kjører. 

 

Edit: skal sies at vi begge har god økonomi og det er ikke slik at samboer sliter med å ta ferie eller spare penger. Hadde det vært slik måtte vi sett på en annen løsning der jeg bidro mer.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Fellesøkonomi her også. Dermed har økonomi blitt et ikke-problem hjemme hos oss. 90% av inntekten er på felleskonto/sparing/investeringer/lån osv. Så setter av en lik sum til hver av oss til personlig forbruk. Større innkjøp over det, f.eks klokker eller skjermkort eller tas det en prat om. Vi prøver å være rause med hverandre, men er nok ganske nøysomme som typer begge to. Hadde slitt mer med å gå inn med min større inntekt dersom jeg hadde opplevd at hun sløste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (10 minutter siden):

Fellesøkonomi her også. 

 

Betaler inn % vis i fellespotten, og vi sitter igjen med det samme til å bruke på drt vi vil. Veldig greit sysnt eg. 

Dette er vell definisjonen på ikke felles økonomi? Altså at en har en felles konto med x kroner og så har en resten selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...