Gå til innhold

Stellantis gikk forbi Tesla i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at de fleste konkluderer med at fallende nybilsalg skyldes problemer i forsyningskjeden. Ingen nevner økende rente, drastisk økte energi- og levekostnader og generell bekymring for resesjon. Historisk er det å bruke en årslønn på å skifte ut den gamle bilen med ny det første som går fløyten i dårlige tider.

Vi får fasiten ganske snart nå som forsyningsproblemene er i ferd med å bli løst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Og bestselger i Kina er denne..https://www.wired.com/story/review-wuling-hongguang-mini-ev/

Tesla har nok passert toppen nå, når bilbransjen er på ballen. Store, dyre og tunge biler til hvermansen er passe.

Ja. Når VW lagde sin el platform så var det liten tvil om hvilken vei det ville gå. Tesla er plutselig middelmådig på batterier ,energi tetthet og lading. De nye batteriene er en gedigen skuffelse og sammen stillingen er katastrofal.

Nå nærmer (i høst?) det seg at Tesla eiere skal bli millionærer på robottaxier. Det forundrer meg litt at mannen som har ledet utviklingen av dette gir seg i Tesla rett før de er i mål. De fleste ville vel ha fått med seg dette på CVn

At model Y selger godt har vel med plassen og kjempe ordrereserven de opparbeidet seg før bilen ble tilgjengelig. Har hatt en tur i en slik bil. Må si at plassen var vel det eneste som var positivt. Støynivå og kjørekomfort var ikke helt på 2022 nivå. 

Vil tro at den snart når toppen også. M3 selger ikke veldig bra i Norge for tiden. Model S og X er vel fullstendig akterutseilte med det prisnivået de har nå. Man få mye bedre el biler billigere ved å kjøpe Taycan Audi Mercedes eller BMW IX

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Ser at de fleste konkluderer med at fallende nybilsalg skyldes problemer i forsyningskjeden. Ingen nevner økende rente, drastisk økte energi- og levekostnader og generell bekymring for resesjon. Historisk er det å bruke en årslønn på å skifte ut den gamle bilen med ny det første som går fløyten i dårlige tider.

Vi får fasiten ganske snart nå som forsyningsproblemene er i ferd med å bli løst.

Gitt at det knapt er en eneste elbil å oppdrive nå for levering i 2022 tror jeg du må vente en god stund på å kunne konkludere. Personlig tror jeg ikke de som er i markedet for ny bil er den gruppen som rammes spesielt hardt av økende utgifter til strøm, rente og mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Ja. Når VW lagde sin el platform så var det liten tvil om hvilken vei det ville gå. Tesla er plutselig middelmådig på batterier ,energi tetthet og lading. De nye batteriene er en gedigen skuffelse og sammen stillingen er katastrofal.

Nå nærmer (i høst?) det seg at Tesla eiere skal bli millionærer på robottaxier. Det forundrer meg litt at mannen som har ledet utviklingen av dette gir seg i Tesla rett før de er i mål. De fleste ville vel ha fått med seg dette på CVn

At model Y selger godt har vel med plassen og kjempe ordrereserven de opparbeidet seg før bilen ble tilgjengelig. Har hatt en tur i en slik bil. Må si at plassen var vel det eneste som var positivt. Støynivå og kjørekomfort var ikke helt på 2022 nivå. 

Vil tro at den snart når toppen også. M3 selger ikke veldig bra i Norge for tiden. Model S og X er vel fullstendig akterutseilte med det prisnivået de har nå. Man få mye bedre el biler billigere ved å kjøpe Taycan Audi Mercedes eller BMW IX

S og X har ikke vært for salg i Norge på flere år..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

De kommer for salg nå. Problemet er at markedet  har endret seg dramatisk. Tviler på at de kommer til å selge som for 2 år siden

Ja de starter i desember igjen, dog med Plaid versjonen som er for de veldig få. I tillegg har de sluttet med 'billig' versjonene 70/75d etc. Mulig det kommer en SR om de vill øke salget. Men det er 3/Y som skal selges til massene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja de starter i desember igjen, dog med Plaid versjonen som er for de veldig få. I tillegg har de sluttet med 'billig' versjonene 70/75d etc. Mulig det kommer en SR om de vill øke salget. Men det er 3/Y som skal selges til massene.

Model 3 ligger vel på 13 plass i Norge for tiden med ca 1900 solgte biler. Dessuten ligger det nesten 400 biler på finn.

I model Y segmentet ligger det mange konkurrenter. Slår man sammen ID4 Skoda Enyac og Audi Q4 som er samme platform har disse solgt 12 000 biler mens model Y har solgt ca 6000stk. Så spørsmålet er om det vi ser i Norge er det mønster som vil spre seg rundt i elbil nasjoner 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Model 3 ligger vel på 13 plass i Norge for tiden med ca 1900 solgte biler. Dessuten ligger det nesten 400 biler på finn.

I model Y segmentet ligger det mange konkurrenter. Slår man sammen ID4 Skoda Enyac og Audi Q4 som er samme platform har disse solgt 12 000 biler mens model Y har solgt ca 6000stk. Så spørsmålet er om det vi ser i Norge er det mønster som vil spre seg rundt i elbil nasjoner 

Se på Model y på finn, de billigste selges for nypris og de er 1 år gamle med 20k på telleren. Markedet skriker etter y.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Model 3 ligger vel på 13 plass i Norge for tiden med ca 1900 solgte biler. Dessuten ligger det nesten 400 biler på finn.

I model Y segmentet ligger det mange konkurrenter. Slår man sammen ID4 Skoda Enyac og Audi Q4 som er samme platform har disse solgt 12 000 biler mens model Y har solgt ca 6000stk. Så spørsmålet er om det vi ser i Norge er det mønster som vil spre seg rundt i elbil nasjoner 

Samtidig er det laaaang leveringstid på Model 3, så det ser ut som det er tilbudet som er begrenset her også. Tesla prioriterer nok Y til Norge i år, før momsen slår inn ved nyttår.

Bruktprisene ser ut til å holde seg ekstremt bra. Jeg ser 2,5 år gamle ST+ med lav km annonserer til omkring 380k. Kona har en slik, den kostet 385k uten vinterdekk når den var ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Samtidig er det laaaang leveringstid på Model 3, så det ser ut som det er tilbudet som er begrenset her også. Tesla prioriterer nok Y til Norge i år, før momsen slår inn ved nyttår.

Bruktprisene ser ut til å holde seg ekstremt bra. Jeg ser 2,5 år gamle ST+ med lav km annonserer til omkring 380k. Kona har en slik, den kostet 385k uten vinterdekk når den var ny.

Tror ikke dette er spesielt for Tesla. Nye el biler holder seg godt i pris pga tilgang til nye el biler.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Tja ser en på feks e-tron er det til og med flere til salgs og prisene er ikke på nypris nivå slik en ser hos Tesla. Så helt likt er det ikke.

Alltid vanskelig å sammenligne premium biler Det finnes så mange kombinasjoner at det nesten er umulig å vite hva ny pris kan ha vert.

Teslas brukt priser hjelpes også av verdens rikeste manns evne til å utnytte pris/etterspørsel optimalt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Alltid vanskelig å sammenligne premium biler Det finnes så mange kombinasjoner at det nesten er umulig å vite hva ny pris kan ha vert.

Teslas brukt priser hjelpes også av verdens rikeste manns evne til å utnytte pris/etterspørsel optimalt. 

Nei det er ganske enkelt,  fant prisliste fra 2019 med 3 modeller. Så sjekket jeg mot finn, hvor prisen var langt lavere. I tillegg ligger det langt flere e-tron ute og det er solgt langt mindre. Altså ligger det prosentvis langt flere for salg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei det er ganske enkelt,  fant prisliste fra 2019 med 3 modeller. Så sjekket jeg mot finn, hvor prisen var langt lavere. I tillegg ligger det langt flere e-tron ute og det er solgt langt mindre. Altså ligger det prosentvis langt flere for salg.

E tron gikk vel for ca 487 000 en periode, Fant ikke mange på finn under det?

Endret av Trestein
Fant korrekt pris
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Gitt at det knapt er en eneste elbil å oppdrive nå for levering i 2022 tror jeg du må vente en god stund på å kunne konkludere. Personlig tror jeg ikke de som er i markedet for ny bil er den gruppen som rammes spesielt hardt av økende utgifter til strøm, rente og mat. 

Statistikken viser at salget faller i en resesjon. Oe urovekkende mange låner penger for å kjøpe bil så renten har stor betydning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...