Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilder inni privat hus uten samtykke


MAtroxX

Anbefalte innlegg

Hei

lurte på om noen kan svare meg på en sak. Har en ekskjæreste som har vært i huset mitt mens jeg sov å tatt bilder av alle mine private rom/skap/skuffer osv 

i samtale med henne sendte hun meg bilde av min medisin skuff (som ikke inneholder noe annet enn reseptbelagte medisiner til meg selv) men noe jeg følte var ekstremt krenkende og støtende 

 

er dette noe form for kriminell handling ? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta fra henne muligheten til å ta seg inn i huset ditt. Lås dører hvis du ikke allerede gjør det, bytt låser slik at hennes nøkkel ikke fungerer, og si ifra at hun ikke har lov til å holde på slik.

Det kan også være lurt å ta vare på det hun sier skriftlig og muntlig i tilfelle hun finner på noe sprell. Jeg vet ikke intensjonen hennes med å holde på slik, men i verste fall ønsker hun å ta fra deg retten til å ha barnet hos deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

 

Du må ta fra henne muligheten til å ta seg inn i huset ditt. Lås dører hvis du ikke allerede gjør det, bytt låser slik at hennes nøkkel ikke fungerer, og si ifra at hun ikke har lov til å holde på slik.

 

Når jeg har ett felles barn med hun og barnet er her, ønsker jeg ikke å frata mor mulighet for å komme inn i huset. I en nødverge eller andre situasjoner . Men denne situajonen var en smule anderledes 😅

Lenke til kommentar

Sannsynligvis følgende:

§ 390.1Med bøter2 eller fengsel3 inntil 3 måneder4 straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig5 meddelelse om personlige eller huslige forhold.

§ 390 a.1Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter2 eller fengsel3 inntil 2 år.

 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (40 minutter siden):

Ja

denne har jeg lest 

men om mann skal være realistisk ? 
begynner ikke true en eks uten reelt grunnlag 

 

de er jævla skummel å yppe med disse eks damene, 

Hvis dere har felles barn og du frykter en barnefordelingssak så ville jeg ha forklart henne at dette ikke var greit, og at du ved lignende tillitsbrudd vil kreve nøkkelen, installere alarm eller lignende.

Ta vare på all kommunikasjon og sørg for å opptre plettfritt selv.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (1 time siden):

Det er den holdningen jeg har også. Men mann kan jo gå seg en smule lei av slik overtramp i privatlivets fred. 

Som beskrevet er det helt uakseptabelt, og det ville jeg også gjøre tydelig ovenfor en eks-partner. 

Hvis hensikten for partneren din er å ha bevis på at du bruker medisiner som gjør deg uegnet som forelder i en evt barnefordelingssak så er det også en diskusjon om beviset kan føres i retten. Som beskrevet så tenker jeg at private bilder tatt i huset ditt kl 02 på natta når du og barnet sover og du ikke har låst henne inn eller har noen avtale etter at dere har hatt et samlivsbrudd innlysende er et overtramp mot deg - selv om du har latt eksen få beholde nøkler. Hvorvidt et evt bevis som er ulovlig innhentet likevel kan brukes er tydeligvis komplisert:

https://jusinfo.no/straffeprosess/bevis-og-bevisavskjaering/ulovlig-ervervede-bevis/

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Sannsynligvis følgende:

§ 390.1Med bøter2 eller fengsel3 inntil 3 måneder4 straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig5 meddelelse om personlige eller huslige forhold.

§ 390 a.1Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter2 eller fengsel3 inntil 2 år.

 

Forholdet rammes ikke av straffeloven § 267 om krenkelse av privatlivets fred. Det krever at det er fremsatt en offentlig meddelelse, og det er ikke skjedd her. Forholdet kan i høyden rammes av straffeloven § 266 om hensynsløs atferd.

knutinh skrev (6 timer siden):

Som beskrevet er det helt uakseptabelt, og det ville jeg også gjøre tydelig ovenfor en eks-partner. 

Hvis hensikten for partneren din er å ha bevis på at du bruker medisiner som gjør deg uegnet som forelder i en evt barnefordelingssak så er det også en diskusjon om beviset kan føres i retten. Som beskrevet så tenker jeg at private bilder tatt i huset ditt kl 02 på natta når du og barnet sover og du ikke har låst henne inn eller har noen avtale etter at dere har hatt et samlivsbrudd innlysende er et overtramp mot deg - selv om du har latt eksen få beholde nøkler. Hvorvidt et evt bevis som er ulovlig innhentet likevel kan brukes er tydeligvis komplisert:

https://jusinfo.no/straffeprosess/bevis-og-bevisavskjaering/ulovlig-ervervede-bevis/

-k

Straffeprosesslovens regler for bevisavskjæring gjelder ikke i barnefordelingssaker. En eventuell bevisavskjæring vil nok heller skje etter tvisteloven § 22-7 om forbud mot bevis framskaffet på utilbørlig måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (20 timer siden):

Hei

lurte på om noen kan svare meg på en sak. Har en ekskjæreste som har vært i huset mitt mens jeg sov å tatt bilder av alle mine private rom/skap/skuffer osv 

i samtale med henne sendte hun meg bilde av min medisin skuff (som ikke inneholder noe annet enn reseptbelagte medisiner til meg selv) men noe jeg følte var ekstremt krenkende og støtende 

 

er dette noe form for kriminell handling ? 

Jeg synes dette er veldig tvilsomt,hun har ingenting å gjøre i din bolig nattestid når du sover, uansett om du har barnet eller ei . Kun i nødstilfeller (sykdom,e.l) kan man forsvare det. 
Jeg ville tatt en tlf. til politiet og forhørt meg, men ikke nevnt noe om det  hvis man frykter for hevnaksjoner fra Xen. 
Hun bor ikke der og da mener jeg hu ikke kan låse seg selv inn som hun vil når det ikke noe fare for barnets liv og helse, og det ikke er avtalt at hun kan låse seg inn når hun ønsker det.  
Kan bli plagsomt med en X som låser seg inn nattestid og  du har kjæreste på besøk og dere holder på med litt sengegymnastikk (som dere har lov til selv om barnet er på besøk). 
Jeg ville ikke vært like raus når det gjelder å la personer som Xen din få ha nøkkel. 

 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (På 3.8.2022 den 14.12):

Forholdet rammes ikke av straffeloven § 267 om krenkelse av privatlivets fred. Det krever at det er fremsatt en offentlig meddelelse, og det er ikke skjedd her. Forholdet kan i høyden rammes av straffeloven § 266 om hensynsløs atferd.

Straffeprosesslovens regler for bevisavskjæring gjelder ikke i barnefordelingssaker. En eventuell bevisavskjæring vil nok heller skje etter tvisteloven § 22-7 om forbud mot bevis framskaffet på utilbørlig måte.

Er det ikke innbrudd? Det at en ex har nøkkel til bruk i nødstilfeller gir vel ikke en rett til å ta seg inn ut over de avtalte eller fornuftige rammer?  Jeg har nøkler til noen hytter i nærområde som tilhører familie, av praktiske årsaker, men om jeg tar meg inn der utenfor det rimelige vil det være innbrudd?

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (34 minutter siden):

Er det ikke innbrudd? Det at en ex har nøkkel til bruk i nødstilfeller gir vel ikke en rett til å ta seg inn ut over de avtalte eller fornuftige rammer?  Jeg har nøkler til noen hytter i nærområde som tilhører familie, av praktiske årsaker, men om jeg tar meg inn der utenfor det rimelige vil det være innbrudd?

Det som omtales som innbrudd rammes vanligvis av en kombinasjon av skadeverk og uberettiget opphold, hvor førstnevnte er uaktuelt i denne sammenhengen. Jeg tipper det vil være en ganske bratt motbakke å overbevise politiet om at en person med nøkkel skal straffes for å benytte tilgangen du eksplisitt har gitt. 

Til trådstarter - Eier du boligen sammen med din eks? Hvis hun fortsatt står med eierandel i boligen er det begrenset hva du med loven i hånd kan gjøre for å hindre henne tilgang.

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret er at det sannsynligvis er kriminelt. Men som du sier: Hun gjorde det sannsynligvis for å bruke mot deg i en eventuell barnefordelingssak. Så fremt du ikke er medisinert for noe ganske spesielt (psykotiske greier eller bruker store mengder med sløvende medisiner) har det absolutt ingenting å si. Hun dummer seg ut ved å gjøre slik.

Jeg ville nok bedt om å få nøkkelen tilbake og latt det ligge. Fokuser heller på det som er viktig: Vær en god forelder og bruk tiden din på barnet ditt og ikke på meningsløse krangler med eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest bf00b...213

Jeg tenker det er best å være tålmodig og forholde seg helt rolig. Legger hun fram disse som del av en eventuell sak kan du objektivt legge fram hvordan de var fremskaffet. Det taler neppe i hennes favør. 

I etterkant kan du også si hvor uakseptabelt du fant dette. En ting kan være å lete etter 'bevis', en annen strategi kan være å fremprovosere en reaksjon fra deg. Ettersom hun allerede har sendt deg dette ville jeg ikke utelukket det. 

Anonymous poster hash: bf00b...213

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...