Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Smeltet plast på peis i nykjøpt hus


Anbefalte innlegg

Vi kjøpte nettopp et hus med en hagestue som inneholder en flott peis. Vi har enda ikke fyrt den opp, men vi fikk oss en overraskelse da vi åpnet topplokket og så ned i peisen ovenfra.

Det virker til at sønnen til forrige huseier har brukt innsiden av peisen som gjemmested for både det ene og det andre. Det som er av interesse her, er at det virker til å ha vært en del plast som har blitt smeltet sammen med avtrekket til peisen (se bilder).

Jeg ser for meg at det kan være farlig å fyre opp peisen med smeltet plast på, både med tanke på skadelige gasser og mulig brannfare

Spørsmålet er derfor: Burde noe gjøres med peisen før den brukes? Er det i så fall noe som kan bli kostbart, slik at jeg burde kontakte boligkjøperforsikring allerede nå? :)

Takk for alle tips!

2022-08-02 22.27.28.jpg

2022-08-02 22.27.19.jpg

2022-08-02 22.26.57.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er garantert bare en bagatell. Du må selvfølgelig få fjernet det, men det kan være lettere enn du tror. Det er nok ingenting som er skadet eller ødelagt da dette jo er støpejern som mildt sagt er veldig solide greier. Jeg ville satset på en hammer og en meisel og en liten dose albuefett og kanskje en kald pils klar i kjøleskapet for de som liker slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg førstehåndserfaringer med.
Min sønn gjorde noe lignende på min peis som er veldig lik denne med tanke på innbygging osv.
Men det var bare en penn som ble lagt opp på rett over døra, ut i sida.

Jeg fjernet restene, gjorde reint med bremserens, tror jeg slipte litt med dremel også for å få vekk nedi porene osv.
Dritten er at det er olje som smelter og trekker nedi, du ser rundt plasten på bildene dine så er det fuktig, det er restene som  er vanskelig å bli kvitt.
Det lukta sterkt ved fyring mange ganger etterpå. Fyrte hardt med dører og vinduer oppe, var knapt værende i stua. Men nå er det borte heldigvis.

Det ser mye mye verre ut med deg da.
Sånn jeg ser det, har du to valg, og det er å demontere toppen på bekledningen slik du kommer skikkelig til.
Så fjerner du plasten og gjør så godt reint som overhode mulig.
I værste fall må du ta av toppen på ovnen også og få den vaska/sanblåst eller noe slikt.
Men du må belage deg på at dette kommer til å lukte helt jævlig, så ha alle vinduer oppe og steng av så det ikke trekker lenger inn i huset hvertfall. Det må nok gjøres flere ganger, men det vil jo sansyneligvis bli gradvis bedre. Kanskje det hadde vært en ide og rigget opp et avtrekk som suger ut røyken/lukta og sender den rett ut vinduet, så begrenser du kanskje lukta noe i oppstarten..

Eller du hiver ut hele ovnen og bytter den ut med en ny, bedre som bruker mindre ved.
Min sluker ei kasse med ved på et par timer, og det blir så varmt her at det nesten ikke er levelig.
Også derfor den ikke blir brukt så veldig mye.

Lykke til!

Endret av AlpejoHn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes da det ser ut som toppen er en hel del(elementer?), og dermed kan løftes av?
Litt skader vil det jo antagelig bli, men neppe noe man ikke kan fikse.

Du kan jo forsøke å ta det via forsikringen, men antagelig viste ikke selger om feilen og neppe stort nok beløp til at du kommer noen vei uansett.

Lenke til kommentar
3 hours ago, AlpejoHn said:

Dette har jeg førstehåndserfaringer med.
Min sønn gjorde noe lignende på min peis som er veldig lik denne med tanke på innbygging osv.
Men det var bare en penn som ble lagt opp på rett over døra, ut i sida.

Jeg fjernet restene, gjorde reint med bremserens, tror jeg slipte litt med dremel også for å få vekk nedi porene osv.
Dritten er at det er olje som smelter og trekker nedi, du ser rundt plasten på bildene dine så er det fuktig, det er restene som  er vanskelig å bli kvitt.
Det lukta sterkt ved fyring mange ganger etterpå. Fyrte hardt med dører og vinduer oppe, var knapt værende i stua. Men nå er det borte heldigvis.

Det ser mye mye verre ut med deg da.
Sånn jeg ser det, har du to valg, og det er å demontere toppen på bekledningen slik du kommer skikkelig til.
Så fjerner du plasten og gjør så godt reint som overhode mulig.
I værste fall må du ta av toppen på ovnen også og få den vaska/sanblåst eller noe slikt.
Men du må belage deg på at dette kommer til å lukte helt jævlig, så ha alle vinduer oppe og steng av så det ikke trekker lenger inn i huset hvertfall. Det må nok gjøres flere ganger, men det vil jo sansyneligvis bli gradvis bedre. Kanskje det hadde vært en ide og rigget opp et avtrekk som suger ut røyken/lukta og sender den rett ut vinduet, så begrenser du kanskje lukta noe i oppstarten..

Eller du hiver ut hele ovnen og bytter den ut med en ny, bedre som bruker mindre ved.
Min sluker ei kasse med ved på et par timer, og det blir så varmt her at det nesten ikke er levelig.
Også derfor den ikke blir brukt så veldig mye.

Lykke til!

Tror ikke det skal være så vanskelig å fjerne evnt. rester av olje fra den smelta plasten. Etter at det meste av griseriet er fjernet kan det være en ide å prøve en gassbrenner for å fordampe det som sitter igjen av fettstoffer. Dette materialet tåler jo veldig høy varme så jeg sier som så, bare kjør på ! 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (7 timer siden):

Tror ikke det skal være så vanskelig å fjerne evnt. rester av olje fra den smelta plasten. Etter at det meste av griseriet er fjernet kan det være en ide å prøve en gassbrenner for å fordampe det som sitter igjen av fettstoffer. Dette materialet tåler jo veldig høy varme så jeg sier som så, bare kjør på ! 

Neei, men det er akkurat denne olja som trekker nedi porene som er dritten med det.. Og det tar noen fyringer før man klarer å brenne det vekk. Men det er ikke snakk om et par, jeg husker ikke hvor mange ganger det tok her før man kunne fyre uten brent plastlukt men det var noen ganger.. Brenne det vekk fra utsiden er jo også en mulighet men det vil nok uansett lukte ganske sterkt en stund om jeg skal tippe.. Og dette er MYE mer en det var hos meg, jeg hadde kanskje en flekk på 5cm i dia. Og dette er hele toppen på ovnen..

Men man må nesten bare prøve og se hvor det går. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...