Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Permitteringsregler. Hva er rett?


permittert567

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber for bemanningsbyrå i norsk olje og gass som elektriker med 100% fast kontrakt. Jeg jobber onshore rotasjon på 2 uker på, 3 uker av. Og jeg var sist på jobb i slutten av juni til starten av juli, da etter forsåvidt også ha hatt en uke mer fri enn det som var planlagt, noe jeg tenkte gikk greit da det var sommer, og det passet bra med mine planer uansett, men visste også at dette kom til å gå utover lønningen i juli at jeg jobbet såpass få timer i juni måned, men tok høyde for akkurat det.

Etter forrige jobbtur har jeg ikke fått noen nye, og skulle etter planen om 3 uker fri dratt på jobb igjen sist uke som var. Visste det var litt lite å gjøre i bransjen akkurat denne sommeren, men de skulle prøve å ordne jobb. Jeg hørte så ikke noe mer mens jeg hadde fri, men var tilbake hjemme dagen før jeg skulle eventuelt reist på jobb. Men hørte ikke noe mer fra min arbeidsgiver. Jeg tok kontakt litt sent med min kontaktperson, fredagen før jeg skulle dratt på jobb, men hun var på ferie, men sto i e-post at jeg skulle ta kontakt med en annen, som jeg sendte e-post til søndag to dager før jeg eventuelt skulle reist på jobb. Fikk ikke noe svar, og ringte/sendte SMS (uten svar) på mandagen. Et par dager senere får jeg spørsmål om jeg ikke hadde fått permittering fra min kontaktperson nå denne uken igjen etter at hun er tilbake på ferie. Viser seg at jeg har fått et permitteringsvarsel 5. mai i år med permittering fra 20. mai, men jeg dro så på jobb i slutten av juni. Så jeg hadde en hel rotasjon etter at jeg var permittert. I permitteringsbrevet står følgende:

 

--- fjernet brev ---

 

For det første, så er denne permitteringen gyldig? Jeg fikk permitteringen min 5. mai, jeg var da på jobb til og med 17. mai da akkurat var kommet på ny rotasjon på jobb. Det skulle være min siste tur, men ble spurt dagen før jeg etter planen (jeg hadde her 4 uker fri etter planen, pga 2 uker fri friperioden før) skulle dratt på jobb igjen, om jeg kunne ta en rotasjon til på samme prosjektet jeg var på, da men 1 uke senere oppstartsdato enn sist. Altså, om jeg var permittert fra 5. mai, kunne jeg dra på jobb igjen 22. juni igjen som permittert? Ser det er noe som heter jobbe under permitttering.

 

Så tenkte da, at om jeg er permittert, har jeg ikke krav på at arbeidsgiver betaler 15 dager med lønn. Spurte min kontaktperson om dette, og hun sa følgende:

 

---- fjernet e-post ----

 

I mitt hode så tenkte jeg at arbeidsgiver på betale sine 15 dager uansett, men stemmer det at siden jeg jobbet for en rotasjon etter at jeg var permittert, så har jeg fått denne lønnen? Høres i mitt hode litt rart. I mitt hode, så ser jeg for meg at jeg skulle hatt 15 dager fra arbeidsgiver før jeg har NAV da (jeg har enda ikke søkt om dagpenger, men må tydeligvis gjøre det).

 

Noen som har oversikt over regler?

Endret av permittert567
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er mye å sette seg inn i, men i utgagspunktet burde du ha søkt dagpenger fra NAV umiddelbart du fikk permiteringsvarselet.. Der vil du kunne ha mulighet til å fylle ut dager du jobber selv om du er permitert og fått fratrekk for det på evnt stønad fra NAV.. Ellers er det vel slik at NAV utbetaler ikke penger tilbake i tid, så det er mulig du har mistet retten til en del av en lønning slik jeg forstår det..

Om du hadde 14 dagers skift så benyttet de vel muligheten til å ha deg på jobb 14 dager ekstra etter permiteringskravet var sendt, da de uansett var pliktig til å betale deg 15 dager..

Det er også tillatt å sende permiteringsvarsel bare på mail desverre..

Kan lese litt mer her inne:
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permittering/

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Krozmar skrev (15 timer siden):

Om du hadde 14 dagers skift så benyttet de vel muligheten til å ha deg på jobb 14 dager ekstra etter permiteringskravet var sendt, da de uansett var pliktig til å betale deg 15 dager..

De 15 dagene kommer på toppen av den vanlige lønnen, så hvis arbeidsgiver lar de ansatte arbeide i 14 dager fra datoen de er permittert så må de betale 15 lønnspliktsdager etter at de 14 dagene er over. Jobber man rotasjon så kommer det etter endt avspasseringsperiode.

Lenke til kommentar

Skal bare oppdatere med at jeg fikk pengene. Ringte fagforeningen og forhørte meg med dem, og dobbeltsjekket med å ringe NAV. Så var det nok å si at fagforeninga hadde sagt de kunne se på saken. Fikk da 1 uke før første ekstra turen, og 2 uker etter siste turen (som var når jeg var permittert), 112,5 timer.

Endret av permittert567
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...