Gå til innhold

Aldri har flere byttet til iOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, OlaML said:

Jeg er en av dem. Eneste Apple-produktet jeg har eid i mitt liv er min nåværende iPhone 13 mini. Trengte ny telefon, alle Android sine var altfor svære

Vurderer det samme av samme grunn.  Markedsmakt, my ass. La meg kjøpe en liten Android-telefon med garantert 5 år programvare-oppdateringer fom kjøpsdato. Ikke det, nei...  Men jeg kan få1000 kopier av den samme store, stygge greia som må byttes ut med en enda større og styggere til neste år?  Vil ikke ha.

2 hours ago, OlaML said:

Hvis skjermflate-kappløpet snur i årene som kommer kan det hende jeg bytter tilbake.

Der er jeg neppe.  Hvis jeg først tar jobben med å bytte, så skal det like mye til for at jeg bytter tilbake. Det er for mye hassle.

Tenk litt på den, Google/Samsung/Sony/whatever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De rike kjøper premium (underforstått Apple), mens gjennomsnittskunden (underforstått de fattige) kjøper avtakbart tastatur?

Vet ikke hvor på Aliexpress de henter nettbrettdataene sine fra, men her i vesten er de med avtakbart tastatur de dyreste modellene, så det er litt brist i logikken til dette analyseselskapet.

Det er vel heller ikke en kjempestor overraskelse at Apple tar innpå Google, gitt at nettbrettsalget ikke har vært i nærheten av tidligere salgstall.

Årsaken er logisk: man trenger ikke lenger et nettbrett hvis man bruker Android, for det finnes telefoner med store skjermer i stort sett alle prisklasser. De har selvfølgelig ikke de samme egenskapene som (de ikke-premium?) +15000 kroners nettbrettene fra Samsung og Microsoft, men de gjør en utmerket jobb som tradisjonelle nettbrett (se video og ha mer oversikt i nettavisene).

Denne luksusen har (ironisk nok) ikke premiummerket Apple. Skal du ha stor skjerm der, så må du ut med en gjennomsnittlig arbeiderklasselønn for de dyreste telefonene. Da frister det nok mange å heller kjøpe et billig nettbrett fra Apple som (ironisk igjen, gitt at dette er premiumalternativet) koster det samme som de rimeligste nettbrettene til Android-leiren.

Den største overraskelsen her, men trolig ikke like clickbait-vennlige vinkling, er at Microsoft med sine fattigmannsnettbrett med avtakbart tastatur, har hele 11% markedsandel i nettbrettmarkedet. Jeg trodde nemlig Surface-nettbrett virkelig var nisje, gitt a dette er de dyreste nettbrettene både i fra-pris (ca 5000) og makspris (ca 32000). Jeg tror jeg aldri har sett noen dra opp en Surface i det offentlige, men Ipad og Samsung sine dukker opp jevnlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg elsket Windows Phone. Men de la ned. Jeg gikk noe tvilende over til OnePlus og android. Etter 2 telefoner (neste fra Google) ga jeg opp, og kjøpte en iPhone 12 pro. Det var litt slit å bytte, og det er ting jeg savner, men stort sett fungerer alt greit nå. Så jeg angrer ikke.
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

De rike kjøper premium (underforstått Apple), mens gjennomsnittskunden (underforstått de fattige) kjøper avtakbart tastatur?

Vet ikke hvor på Aliexpress de henter nettbrettdataene sine fra, men her i vesten er de med avtakbart tastatur de dyreste modellene, så det er litt brist i logikken til dette analyseselskapet.

Det er vel heller ikke en kjempestor overraskelse at Apple tar innpå Google, gitt at nettbrettsalget ikke har vært i nærheten av tidligere salgstall.

Årsaken er logisk: man trenger ikke lenger et nettbrett hvis man bruker Android, for det finnes telefoner med store skjermer i stort sett alle prisklasser. De har selvfølgelig ikke de samme egenskapene som (de ikke-premium?) +15000 kroners nettbrettene fra Samsung og Microsoft, men de gjør en utmerket jobb som tradisjonelle nettbrett (se video og ha mer oversikt i nettavisene).

Jeg vil egentlig skylde på Google sin holdning til nettbrett. Android er ikke tilrettelagt for nettbrett og softwaren er rett og slett ikke god nok. Apple har et tydeligere skille mellom iOS og iPadOS hvor apper og innhold er spesialtilpasset større skjerm. Jeg har prøvd et utall android-nettbrett da flere i familien hadde lyst på noe rimeligere, men det er egentlig fryktelig dårlig software sammenlignet med det som finnes på iPadOS. Funker flott for de som kun skal bruke nettleser, mail og et par andre standardapper, men ellers er det elendig optimalisert for store skjermer.

Jeg skjønner ikke helt logikken i at Premium liksom skal være Apple da. Kanskje litt på nettbrett-fronten, men Samsung og flere har like dyre, solide og premium produkter.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare Android og Windows av noen få bestemte grunner. 

Hvis noen her kan forklare meg hvordan jeg kan få IoS til å fungere på samme måte som Android, så forsøker jeg gjerne med IoS.

En av de viktigste bruksområdene til Android (og Windows) det er i forbindekse med studier og videreutdanning.

Her er arbeidsmåten mye at jeg har et Android nettbrett til vanstre som jeg bruker til å spille av videoer med forelesninger. Etter å ha prøvd ut det jeg kunne finne av videospillere for Android, så endte jeg opp med MX Player som det optimale valget.

Til høyre så har jeg Windows PC som jeg noterer og jobber på. (Hadde jeg ikke brukt mange spesielle tekniske programmer, så kunne sikkert dette like godt ha vært en Mac.) 

En viktig og sentral egenskap ved videospilleren det er at jeg må kunne starte, pause og stoppe videoene med bare en fingerberøreing av skjermen. Det kan ikke være snakk om å finne fram i noen meny, det går for langsomt, bare en fingerberøring for å sette på pause og spille videre.

Dessuten så må det også finnes en filemanager som gjør det praksisk mulig å finne fram i hundrevis eller tusenvis av video forelesninger. Det må også være mulig å kopiere inn så mange forelesninger på MP4 format fra PC som det måtte være bruk for. 

Når jeg prøvde ut IPad, IoS "til venstre" så kunne jeg ikke finne ut av en videofunksjon som kunne starte og stoppe ved en fingerberøring.

Jeg kunne heller ikke finne ut av noen brukbar filemanager som gjorde det mulig å bygge opp et bibliotek av forelesninger på Ipaden og å navigere i denne filtrukturen.

Derfor så ble IoS ubrukelig for meg, samtidig som dette var helt ukomplisert å få til i Android.

Er det bare jeg som ikke forstår IoS, eller kan man få til dette?

Alstå: En god filemanager og start og stopp video ved "tapping", lar det seg gjøre med IoS?

For meg så handler "premium" først og fremst om å kunne få utstyret til å virke slik at jeg ønsker at det skal virke. Fram til nå så har IoS framstårr som forholdsvis ubrukelig.

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Når jeg prøvde ut IPad, IoS "til venstre" så kunne jeg ikke finne ut av en videofunksjon som kunne starte og stoppe ved en fingerberøring.

Jeg kunne heller ikke finne ut av noen brukbar filemanager som gjorde det mulig å bygge opp et bibliotek av forelesninger på Ipaden og å navigere i denne filtrukturen.

Derfor så ble IoS ubrukelig for meg, samtidig som dette var helt ukomplisert å få til i Android.

Er det bare jeg som ikke forstår IoS, eller kan man få til dette?

Lenge siden jeg har eid iPad selv, men har brukt en noen uker ganske nylig da jeg har vært med og utviklet en app for iPadOS.

"Problemet" med Apple sine produkter er at hvis du har veldig spesifikke ting som du ønsker å "tweake", f.eks. at du kan starte/stoppe en video med ett klikk på skjermen, så er det kanskje ikke mulig. Det finnes sikkert en videoavspiller hvor du kan gjøre dette, men å tweake i OS er ikke det samme som på android. Da jeg hadde iPad så hadde jeg dog tastatur-cover. Mellomrom-tasten var standard for play/pause på den som alle andre steder, så det funket flott.

File manager var så og si ikke-eksisterende på iPhone/iPad i lang tid. Det er visstnok blitt mye bedre, men jeg har ikke prøvd det særlig mye selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

"Problemet" med Apple sine produkter er at hvis du har veldig spesifikke ting som du ønsker å "tweake", f.eks. at du kan starte/stoppe en video med ett klikk på skjermen, så er det kanskje ikke mulig.

Jeg kjøpte en IPad for en tid tilbake for bruk i forbindelse med studier, men konklusjonen var den at den var fullstendig ubrukelig i en slik sammenheng, så den er fortsatt så godt som ubrukt. Har en liten samling med Android nettbrett som alle sammen gjør jobben på en utmerket måte. Har også kopi av forelesninger på Andriod mobiltelefon som bacup. I dag så kan man faktisk ha en kopi av forelesninger til et 5 års studie liggende på en Android mobiltelefon.

Fant litt info om "ny IoS filemanager", men synes ikke innholdet framstår som helt overbevisende:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 timer siden):

Jeg bruker bare Android og Windows av noen få bestemte grunner. 

Hvis noen her kan forklare meg hvordan jeg kan få IoS til å fungere på samme måte som Android, så forsøker jeg gjerne med IoS.

En av de viktigste bruksområdene til Android (og Windows) det er i forbindekse med studier og videreutdanning.

Her er arbeidsmåten mye at jeg har et Android nettbrett til vanstre som jeg bruker til å spille av videoer med forelesninger. Etter å ha prøvd ut det jeg kunne finne av videospillere for Android, så endte jeg opp med MX Player som det optimale valget.

Til høyre så har jeg Windows PC som jeg noterer og jobber på. (Hadde jeg ikke brukt mange spesielle tekniske programmer, så kunne sikkert dette like godt ha vært en Mac.) 

En viktig og sentral egenskap ved videospilleren det er at jeg må kunne starte, pause og stoppe videoene med bare en fingerberøreing av skjermen. Det kan ikke være snakk om å finne fram i noen meny, det går for langsomt, bare en fingerberøring for å sette på pause og spille videre.

Dessuten så må det også finnes en filemanager som gjør det praksisk mulig å finne fram i hundrevis eller tusenvis av video forelesninger. Det må også være mulig å kopiere inn så mange forelesninger på MP4 format fra PC som det måtte være bruk for. 

Når jeg prøvde ut IPad, IoS "til venstre" så kunne jeg ikke finne ut av en videofunksjon som kunne starte og stoppe ved en fingerberøring.

Jeg kunne heller ikke finne ut av noen brukbar filemanager som gjorde det mulig å bygge opp et bibliotek av forelesninger på Ipaden og å navigere i denne filtrukturen.

Derfor så ble IoS ubrukelig for meg, samtidig som dette var helt ukomplisert å få til i Android.

 Ipad på jobEr det bare jeg som ikke forstår IoS, eller kan man få til dette?

Alstå: En god filemanager og start og stopp video ved "tapping", lar det seg gjøre med IoS?

For meg så handler "premium" først og fremst om å kunne få utstyret til å virke slik at jeg ønsker at det skal virke. Fram til nå så har IoS framstårr som forholdsvis ubrukelig.

Jeg har en Ipad på jobb som blir lite brukt, jeg fant fort ut av at de har "fordummet" filbehandleren og det er en av grunnene til at den sjelden brukes.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...