Gå til innhold

Jo da, skjermbruk er en fare i trafikken


Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Stemmekommandoer er mer som hurtigtaster på PC; man må lese dokumentasjon for å vite hva de er. 

Heilt einig. Stemmestyring kan være eit greitt alternativ men du må både kunne dei rette kommandoane og prate på ein slik måte at stemmegjenkjenninga forstår deg. Får du feilmelding på ein kommando så er det ikkje så lett å vite om det er fordi du seier feil ting eller fordi bilen ikkje har forstått kommandoen rett.

Det er ein vanskeleg balansegang mellom at bilen godtek alle kommandoar som inneheld ordet "vindusvisker", og at bilen slår på vindusviskarane kvar gong nokon i bilen nemnar snakkar om vindusviskarar eller noko som liknar på det ordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, The Avatar said:

Heilt einig. Stemmestyring kan være eit greitt alternativ men du må både kunne dei rette kommandoane og prate på ein slik måte at stemmegjenkjenninga forstår deg. Får du feilmelding på ein kommando så er det ikkje så lett å vite om det er fordi du seier feil ting eller fordi bilen ikkje har forstått kommandoen rett.

Det er ein vanskeleg balansegang mellom at bilen godtek alle kommandoar som inneheld ordet "vindusvisker", og at bilen slår på vindusviskarane kvar gong nokon i bilen nemnar snakkar om vindusviskarar eller noko som liknar på det ordet.

Det bør absolutt være en "stemmekommando"-knapp, både for å unngå at bilen går berserk basert på hva du sier til sidemannen, og spesielt for å unngå at bilfabrikanten har en unnskyldning for å kontinuerlig laste ned all lyd fra bilen til skytjenesten sin...

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Heilt einig. Stemmestyring kan være eit greitt alternativ men du må både kunne dei rette kommandoane og prate på ein slik måte at stemmegjenkjenninga forstår deg. Får du feilmelding på ein kommando så er det ikkje så lett å vite om det er fordi du seier feil ting eller fordi bilen ikkje har forstått kommandoen rett.

Det er ein vanskeleg balansegang mellom at bilen godtek alle kommandoar som inneheld ordet "vindusvisker", og at bilen slår på vindusviskarane kvar gong nokon i bilen nemnar snakkar om vindusviskarar eller noko som liknar på det ordet.

Der fikk vi i hvertfall grundig tydeliggjort at du IKKE har noen Tesla, eller har prøvd stemmekommando i en Tesla. Jaja, du har nå hørt om det i hvertfall, og det er vel mer enn nok til å ha bombastiske meninger om det. 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Der fikk vi i hvertfall grundig tydeliggjort at du IKKE har noen Tesla, eller har prøvd stemmekommando i en Tesla. Jaja, du har nå hørt om det i hvertfall, og det er vel mer enn nok til å ha bombastiske meninger om det. 😅

Nei eg har ikkje Tesla, men eg har anna bil med talestyring. Eg har heller ikkje uttalt meg negativt om Tesla.

Eg har gjennom heile tråden diskutert skjermbruk i bil generelt, og at skjermen og teknologien i seg sjølv ikkje er problemet, problemet er når teknologien er dårleg implementert slik at teknologibruken stjel oppmerksomheit frå køyringa.
Tesla må gjerne produsere bilar med store berøringskjermar og stemmestyring, for det gjer andre bilprodusentar også med varierande hell. Det som er problemet er at teknologien kan gå utover trafikksikkerheita om den ikkje blir implementert på ein måte som gjer at du kan bruke teknologien utan å ta oppmerksomheita vekk frå vegen. Trykking på berøringsskjerm eller lesing på skjermen for å sjekke at rett funksjon er aktivert vil typisk ikkje være foreinleg med køyring der blikket primært ser på vegen framfor seg, sekundært i spegla, og fyrst tertiært på andre ting i bilen som radio, o.l. om køyresituasjonen tillet det.

Det er heilt supert om Tesla har stemmestyring som fungerer samlaust og intuitivt utan at du treng å være kjent med kva kommandoar du må gjere for betene bilen med stemmestyringa. Det som er mitt poeng er at stemmestyring ikkje kan være einaste alternativet, det må i tillegg være andre måtar å aktivere i alle fall dei viktigaste funksjonane som skal brukast under køyring.
Talekommandoar er vel og bra det når du har satt deg inn i korleis du brukar stemmen, men det er ikkje alltid like intuitivt. Særleg dersom funksjonar som normalt er plassert på standariserte fysiske plassar i bilkupeen blir flytta på.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe i mot store skjermer i bilen. Jeg mener at en rekke funksjoner likevel bør implementeres på faste, taktile og muskelminne-vennlige måter. Vindusviskere er en av dem, men mest fordi min erfaring med vindusviskere er at autoprogrammet ikke er godt nok. Hvis autoprogrammet var godt nok, kunne jeg akseptert at det ikke var nødvendig å slå av/på vindusviskere selv. 

Jeg har større tro på EUs evne til å velge fornuftige reguleringer enn jeg har på bilprodusentenes evne til å prioritere fornuftige valg over salgbare valg som Steam og Netflix. Så jeg mener det bør inn strengere reguleringer.

Stemmekontroll er fornuftig på mange ting, men kanskje ikke på ting som må skje umiddelbart (som nedblending av lys/vindusviskere/etc) da det er en risiko for at man ikke får til en korrekt formattert og uttalt uttale når man aller mest trenger det.

Forøvrig tolker Google Assistant dialekten min helt fin-fint. Jeg ser ord for ord at det tolkes riktig. Det er først når hele setningen er ferdig at jeg ser den bytter ut alle ordene med et søk de får bedre betalt for og viser meg det i stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 12.8.2022 den 15.45):

Jeg har heller ikke noe i mot store skjermer i bilen. Jeg mener at en rekke funksjoner likevel bør implementeres på faste, taktile og muskelminne-vennlige måter. Vindusviskere er en av dem, men mest fordi min erfaring med vindusviskere er at autoprogrammet ikke er godt nok. Hvis autoprogrammet var godt nok, kunne jeg akseptert at det ikke var nødvendig å slå av/på vindusviskere selv. 

Stemmekontroll er fornuftig på mange ting, men kanskje ikke på ting som må skje umiddelbart (som nedblending av lys/vindusviskere/etc) da det er en risiko for at man ikke får til en korrekt formattert og uttalt uttale når man aller mest trenger det.

Jeg er svært fornøyd med hvordan det fungerer på min bil.

Et trykk på venstre spak (på rattstammen) gir en sveip med viskerne. Hold inne knappen så spyles ruten i tillegg til visker.

Stemmestyring kan slå vindusvisker av/på eller sette den på auto (som er default). Fungerer veldig bra. Selv om man er forkjølet OG snakker dialekt. 🙃

tommyb skrev (På 12.8.2022 den 15.45):

Forøvrig tolker Google Assistant dialekten min helt fin-fint. Jeg ser ord for ord at det tolkes riktig. Det er først når hele setningen er ferdig at jeg ser den bytter ut alle ordene med et søk de får bedre betalt for og viser meg det i stedet. 

Har heldigvis IKKE Google assistent på min bil (hvis navn ikke bør nevnes). 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Jeg er svært fornøyd med hvordan det fungerer på min bil.

Et trykk på venstre spak (på rattstammen) gir en sveip med viskerne. Hold inne knappen så spyles ruten i tillegg til visker.

Stemmestyring kan slå vindusvisker av/på eller sette den på auto (som er default). Fungerer veldig bra. Selv om man er forkjølet OG snakker dialekt. 🙃

Har heldigvis IKKE Google assistent på min bil (hvis navn ikke bør nevnes). 😉

Ikke jeg heller, brukte den bare som et eksempel i dialektdebatten. Jeg ble gledelig overrasket over hvor godt Google Assistant tolker dialekten min, og riktig trist over hvor dårlig den tolker setningene mine. Alexa er mye, mye bedre, men støtter ikke norsk i det hele tatt. Nå har jeg Alexa (Echo Auto) i bilen, og det vil jeg heller ikke anbefale. Billig, da. 

Ditt eksempel er en god implementasjon av viskere, der du kan bruke muskelminne ELLER kjeften. Er det en akutt gjørmesituasjon i synsfeltet som sensorer akkurat ikke får med seg, er det håndleddet som bør være automatisert, i normaltilfelle er kjeften god nok. 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 2.8.2022 den 20.49):

Moderne UI-designere for biler har helt mistet sin Fingerspitzengefühl...

Det er ikke noen vits i å apologisere dette - når øynene forlater veien mer enn et kort øyekast, går ulykkesfrekvensen altså målbart opp. 

Men jeg tror EUs lovmakeri kommer til å få korrigert dette. På sikt finner vi en balanse som er bedre enn før, men akkurat nå klarer ikke sjåførene holde på oppmerksomheten fordi de har tilgang til og faktisk gjør/forsøker gjøre operasjoner i bilen som ikke lar seg kombinere med å ha øynene på veien.

Som UI designer innefor IT så kan jeg fortelle at "alle" designerne i vår bransje er hjertens enig i at touch-skjerm har meget lite å gjøre i en bil (en HUD derimot, og digitale speedometer, er hjertelig velkommen). Ser noen over nevner Mazda, og de går jo sin egen vei, og har tatt noen fornuftige valg på skjermfronten. Siste generasjon eGolf er også bra balansert slik.

Knapper er så ekstremt mye bedre til dette enn en skjerm.
- De har fysisk størrelse i får verden.
- De har taktilitet og tilbakemelding på endring
- De kan finnes og betjenes av blinde
- Tilbakemelding kan gis både ved berøring, lyd og signal i HUD.
- De kan plasseres nært bilens ratt.

Den "gyldne standarden" er noe slik at man burde kunne betjene alle bilens primære funksjoner og kjøre bilen uten problemer, selv om man strekker et teppe fra toppen av dashbordet og til stolryggen, med hull til førerens hode. Volvo testet sitt interface med dette i gamle dager i følge en av lærerne mine på universitetet..

Jeg er ganske sikker på at skjermbruken kommer fra andre plasser enn designavdelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (25 minutter siden):

De kan finnes og betjenes av blinde

Hmm, jeg venter heller på full autonomi enn knapper med blindeskrift i biler. :p

Du mente kanskje at man kan finne og kjenne igjen knappene med blikket rettet mot veien..

 

Skjerm er kanskje dårlig på det taktile men den er fullstendig overlegen på fleksibilitet. Med det får man muligheten til å legge til funksjonalitet på bilene uten å vente på neste modellår.

Zepticon skrev (36 minutter siden):

Den "gyldne standarden" er noe slik at man burde kunne betjene alle bilens primære funksjoner og kjøre bilen uten problemer, selv om man strekker et teppe fra toppen av dashbordet og til stolryggen, med hull til førerens hode.

Det er for så vidt greit nok men hva da med alt som *ikke* er primærfunksjoner? Må det ha egne knapper? Som man ikke nødvendigvis husker eller finner frem i uten å kjøre til siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hmm, jeg venter heller på full autonomi enn knapper med blindeskrift i biler. :p
Du mente kanskje at man kan finne og kjenne igjen knappene med blikket rettet mot veien..

  En god sjåfør er i praksis blind i forhold til hele interiøret i bilen. At en blind kan finne og betjene knappen tilsvarer jo at man ikke trenger å se den. Og at man blir tydelig informert av hva som skjer uten å måtte ha øya på en skjerm. Feks er det jo tydelig om musikk stopper, om vidusviskerne endret hastighet, eller om man blir varm i rumpa.

Men ja, med øynene på veien ;)

Kahuna skrev (2 timer siden):

Skjerm er kanskje dårlig på det taktile men den er fullstendig overlegen på fleksibilitet. Med det får man muligheten til å legge til funksjonalitet på bilene uten å vente på neste modellår.

Det er for så vidt greit nok men hva da med alt som *ikke* er primærfunksjoner? Må det ha egne knapper? Som man ikke nødvendigvis husker eller finner frem i uten å kjøre til siden?

Det er nok grunnen til at den er valgt ja. Jeg er som sagt ikke imot skjerm, men den må nytes med måte. Man må gjerne legge til funksjonalitet, men det er en god del ting som er helt baseline for biler, som burde ha egen knapp.

De bilene jeg nevnte (Mye fra Mazda og bla.a. eGolfI har en toucskjerm som brukes til "alt annet" men har også et godt utvalg av naturlig plasserte knapper som dekker alt jeg gjør under vanlig kjøring. Det eneste jeg mangler knapp for i golfen er pause/play på musikk.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zepticon said:

Som UI designer innefor IT så kan jeg fortelle at "alle" designerne i vår bransje er hjertens enig i at touch-skjerm har meget lite å gjøre i en bil (en HUD derimot, og digitale speedometer, er hjertelig velkommen). (...)

Jeg er ganske sikker på at skjermbruken kommer fra andre plasser enn designavdelingen.

Hehe... 
Mulig jeg la for mye ansvar på UI-designerne til å si "nei". Jeg regner meg som en selv, samtidig som jeg har krabbet opp til det nivået der jeg kan finne på å gi oppgaver til front-endere som synes det er en elendig idé. Elendige idéer kommer naturligvis fra eller via salgssjefen. 😛

 

3 hours ago, Kahuna said:

Skjerm er kanskje dårlig på det taktile men den er fullstendig overlegen på fleksibilitet. Med det får man muligheten til å legge til funksjonalitet på bilene uten å vente på neste modellår.

Det er for så vidt greit nok men hva da med alt som *ikke* er primærfunksjoner? Må det ha egne knapper? Som man ikke nødvendigvis husker eller finner frem i uten å kjøre til siden?

Da bør de vel ikke være tilgjengelige på den enda mindre huskbare skjermen i fart? Stemmekontroll er bedre for ikke-primære funksjoner. 

Ellers så er programmerbare LED-knapper et kjekt kompromiss dersom målet er å få nye knapper i løpet av bilens levetid. Men alt jeg har lært om tradisjonelle bilmerker er at de heller kjøper bilen tilbake fra deg og nekter deg å kjøre den enn å gi deg en ny funksjon du ikke allerede har betalt for. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Jeg har en bil med skjerm og en uten. Begge er 10 år gamle. Det snodige med den som har skjerm er at den låser funksjoner når bilen er i fart. Kan ikke feks studere instruksjonsbok mens bilen er i fart

Bra du kan sitte å bla i den manuelle boka til den andre bilen mens du kjører da 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes mange av testene gir et feilaktig bilde, og det sanne gjelder den innledende konklusjonen. Altså, å måle ut fra at folk ikke har kjennskap til bilens oppsett, og attpåtil kanskje ikke er kjent med touchskjermsystemer, er jo relevant de første to turene. 

Det sammenlignes med en Volvo, vel da kan jeg sammenligne med min fars V70, og her har vi en skog av knapper for å betjene de forskjellige funksjonene, og for å få plass er flere av dem skjøvet nesten helt ned til girspaken. 

Da er en god meny man kjenner til på en touchskjerm plassert langt oppe på dashbordet å foretrekke i mine øyne. 

Samme med joysticksystemer. Man tar folk som er kjent med disse, setter dem i biler med touch, og konkluderer med at touch tar mer oppmerksomhet. 

Jeg konkluderer ikke med at touch er bedre, men etter å ha lest testene overrasker det meg at alle virker å ta utgangspunkt i at man under kjøreturen på finne ut av hvordan ting fungerer på mange av dem. Selvsagt vil det ta litt mer tid innledningsvis. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Bra du kan sitte å bla i den manuelle boka til den andre bilen mens du kjører da 

Vet ikke om jeg har papir manual. Har i alle fall aldri lest hele manualen. Sikkert derfor jeg ikke fant ut at bilen var bestillt med ambient lys i dører og fotbrønner før jeg hadde hatt den i 5 år. Det verste var at jeg bestillte den selv

Lenke til kommentar
5 hours ago, Serpentbane said:

Det sammenlignes med en Volvo, vel da kan jeg sammenligne med min fars V70, og her har vi en skog av knapper for å betjene de forskjellige funksjonene, og for å få plass er flere av dem skjøvet nesten helt ned til girspaken. 

Da er en god meny man kjenner til på en touchskjerm plassert langt oppe på dashbordet å foretrekke i mine øyne. 

 

Det er ikke snakk om en test, det er snakk om statistikk, og dine preferanser er i samsvar med økningen i ulykker.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 timer siden):

Det er ikke snakk om en test, det er snakk om statistikk, og dine preferanser er i samsvar med økningen i ulykker.

Nei, denne artikkelen handler om forfatterens personlige meninger, en test der han sammenligner hans første møte med en touchskjerm han ikke er kjent med hverken spesifikt eller generelt, og et knappesystem han er godt vant med. Hans personlige mening. 

Han nevner Volvo, så jeg gjør en tilsvarende sammenligning også basert på personlige erfaringer som også inkluderer Volvo. Men, jeg sammenligner to systemer jeg er godt kjent med. 

Jeg henviser så til andre tester, inklusive en av nyere dato fra Tyskland som sammenlignet knapper, joystick og touch med den konklusjon at touch var farligere. Jeg reagerte imidlertid på noen snedige faktum med denne testen.

1. testkandidatene var ikke kjent med skjermenes menyer, og måtte lære disse under testen. Selv om de kanskje ikke hadde kjørt like biler fra før, så har man etter en del år bak rattet en innprintet forståelse av knapper, som også innledningsvis er lettere å finne ved et raskt overblikk. Men, som jeg nevner med V70 så behøver ikke dette bety at dette er bedre når man har lært seg hvor ting er, siden knapper må plasseres på forskjellige steder fysisk.

2. Det ble konkludert med at touchskjerm var bedre på infotainment og slike ting, men vektleggingen av infotainment var mye lavere. Selv om det kanskje er viktigere med andre funksjoner, så er det også slik at infotainment gjerne er det man fikler med mest når man kjører. AC stiller man gjerne inn en gang og fikler lite med den etterpå. For ikke å snakke om nødblink. Likevel vektlegger de hvor lang tid det tar å finne nødblinken første gang mer enn bruk av infotainment. Det var forøvrig en knapp. 

Og dette er gjengangeren på testene jeg ser. Folk får ikke god nok opplæring før testene starter til at det blir en relevant sammenligning. 

Når det gjelder statistikk så har jeg faktisk ikke sett ett eneste faktisk tall som indikerer at biler med touchskjerm krasjer oftere enn biler uten, der årsaken er direkte knyttet til touchskjerm. Så du må gjerne poste en link, for det hadde vært interessant å lese. 

Igjen, jeg sier ikke at en multifunksjons joystick, eller knapper, ikke er bedre, men jeg vil gjerne ha skikkelige tester der bruker oppnår det samme gjennom en kjøretur, som folk flest gjør. Dette inkluderer hyppig bruk av infotainment, selv om det skulle måtte være en tilknyttet mobil på skjermløse biler, for, det er realiteten i dag. Ikke folk som kjører rundt på radioen låst på P4. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (18 timer siden):

De bilene jeg nevnte (Mye fra Mazda og bla.a. eGolfI har en toucskjerm som brukes til "alt annet" men har også et godt utvalg av naturlig plasserte knapper som dekker alt jeg gjør under vanlig kjøring. Det eneste jeg mangler knapp for i golfen er pause/play på musikk.

Teslas utvalg av knapper er ganske sparsommelig men jeg savner egentlig ikke noe. Primærfunksjonene er greit dekket på min 2019 TM3. Jeg kunne kanskje tenkt meg egen knapp til defroster men frem til jul i fjor* var den direkte tilgjengelig på touch-skjermen. De viktigste funksjonene på touch-skjermen ligger langs kantene så man kan legge fingrene langs kanten og trykke med tommelen. Du må riktignok gløtte ned på skjerme et kort øyeblikk men det er ikke noe annerledes enn med knapper. De knappene som ligger der du hviler hendene kan du alltids betjene uten å kikke men de som er spredd rundt på de andre flatene i bilen må man ofte støtte seg med fingrene for å treffe og gløtte ned for å sikte..

 

*noen måneder var den tilgjengelig fra en undermeny, så ble det mulig å legge den til selv siden du nå kan definere dine egne snarveier på startskjermen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (17 timer siden):

Ellers så er programmerbare LED-knapper et kjekt kompromiss dersom målet er å få nye knapper i løpet av bilens levetid.

Du får kjøpt programmerbare tredjepart-knapper til Tesla :p

Men jo, en rad med programmerbare knapper, for eksempel på midtkonsollet,  hadde vært kjekt, så kunne du flyttet de funksjonene du gjerne ville ha på fysiske knapper dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (19 minutter siden):

Og dette er gjengangeren på testene jeg ser. Folk får ikke god nok opplæring før testene starter til at det blir en relevant sammenligning.

Motor har gjengitt en tysk test og i originalartikkelen fra ADAC ser det ut som de nettopp gjør det, altså be folk gjøre noe de ikke kan, kanskje tilogmed noe som ikke er særlig logisk i forhold til hvordan bilen er designet,  og se hvor mye de roter da.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/technik/ablenkung-durch-bedienelemente/

Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på hva de har forsøkt på men jeg *tror* de har bedt testerne endre fra automatisk til manuelt fjernlys på Tesla.. En type aktivitet jeg ville kjørt inn til siden for å finne ut av om jeg ikke hadde tenkt på det før turen startet..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...