Gå til innhold

Tips til kraftig (gaming?) laptop til 10-15K? Noen gode tilbud nå?


Anbefalte innlegg

Hei!

Min nåværende laptop er 6 år og batteriet er helt kjørt. Har ingen store problemer, men tenker det er på tide å investere i en ny PC siden jeg bruker denne til trading av aksjer og ønsker å være up to date. Har hatt noen "performance issues" i år hvor systemet henger, men vanskelig å vite hvor flaskehalsen er. En noe bedre PC skader uansett ikke tenker jeg. :)

Skal ikke bruke den til gaming, men ønsker en kraftig CPU, et bra grafikk-kort, 16 GB RAM og selvsagt SSD.

Selvsagt også en fordel om den ikke bråker altfor mye. :) Kommer til å koble den til en Dell UltraSharp U4919DW 5120 x 1440 og sannsynligvis blir den kun brukt til å drive denne skjermen, så trenger ikke stor laptopskjerm og heller ikke en veldig god skjerm på selve laptopen.

Så for eksempel denne på Power som ser brukbar ut ved første øyekast:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/asus-rog-strix-g15-g513im-hn119w-156-baerbar-pc/p-1244275/

Noen forslag eller tips? 

På forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Etter mye frem og tilbake tror jeg kanskje at jeg går for ASUS ROG STRIX G513RM:

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/laptop-14-16-tommer/asus-rog-strix-g513rm-hq156w/1024657.10997/

15K.

Har lest en del reviews nå av ulike maskiner og dette tror jeg er den eneste hvor jeg ikke har funnet noen negative reviews. 

Snuste litt på en MSI Katana til en hyggeligere pris (10.5K) og som jevnt over får gode anmeldelser, men en del klager på støy:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/msi-katana-gf66-i7-111610003060144hz-156-barbar-gaming-pc/308752

Så jeg tror kanskje jeg går for den ASUS-en om ingen skulle ha noen bedre forslag. :)

EDIT: Legion som nevnt over virker også som en solid maskin, men ser en del klager på viftestøy der også. I tillegg mange som mener at wifi-kortet er håpløst og må byttes ut.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Kjøper du laptop med både kraftig cpu og kraftig skjermkort får du dessverre høyt støynivå med på kjøpet. Klart det er variasjoner, men ikke forvent en stille maskin.

Notebookcheck.net har generelt sett de beste testene hvor man kan sammenligne støy osv

Men tror også at asus strix g513rm kan være et godt alternativ.

Ryzen 6xxx serien avgir generelt sett mindre varme enn tilsvarende intel prosessorer, og dette igjen kan gi lavere viftestøy.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Kjøper du laptop med både kraftig cpu og kraftig skjermkort får du dessverre høyt støynivå med på kjøpet. Klart det er variasjoner, men ikke forvent en stille maskin.

Gjelder dette uansett bruk? Antar at viften vil være mest aktiv når maskinen "makses ut". 

Har jo en Dell Inspirion 7577 gaming laptop fra før av og jeg er ikke ukjent med viftestøy. Den suser brukbart akkurat nå med kun surfing. Såpass skal jeg tåle, men jeg tåler nok ikke om det er en jevn jet-motorlyd. :) 

Tror det var en Lenovo Yoga jeg hadde i noen dager som jeg returnerte rett og slett fordi den støyet noe voldsomt 24/7.

Sitat

 

Notebookcheck.net har generelt sett de beste testene hvor man kan sammenligne støy osv

Men tror også at asus strix g513rm kan være et godt alternativ.

Ryzen 6xxx serien avgir generelt sett mindre varme enn tilsvarende intel prosessorer, og dette igjen kan gi lavere viftestøy.

 

Skal sjekke ut og gjøre en sammenligning. Takk skal du ha. :) 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (5 timer siden):

Gammel modell med to generasjoner!! gammel ryzen CPU, jeg hadde ikke valgt denne.

Kom til samme konklusjon etterpå. Tror de veiledende prisene og rabattene er litt villedende.

Men ROG G15 Strix er vel fin?

Lei av å lete, så tror kanskje jeg bare går for den. :) 

Sjekket jobb pcen nå og den har i9 med 32 GB RAM. Ekstremt stillegående. Men koster nok >30K.

Så må bli et lite kompromiss her selv om jeg tenker den er vel bra nok til min bruk.

Lenke til kommentar
proffen20 skrev (På 20.8.2022 den 8.59):

Hadde ventet til lansering av GTX 4000 serien. Ikke fordi det er så viktig med nyeste grafikkort, men det ryktes at det kommer flere gaming laptoper med OLED skjerm. Det er en kjempestor fordel, pga responstid

Når kommer den da?

Jeg tror at selv det grafikkortet som er i den ASUS-en jeg linker til over er overkill for min bruk ettersom jeg ikke skal bruke den til gaming. :) 

Men om lansering av GTX4000 fører til rabatter på eksisterende PC-er, så kan det jo være verdt å vente.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at du trenger et bra grafikkort i denne sammenhengen? 
Jeg har en kompis som gjør dette med en M1 macbook air og er strålende fornøyd. Sammenliknet med windows blir ikke ytelsen redusert i samme grad når man kjører på batteri. Kanskje nytt batteri og en nyinstallering av windows på den gamle maskinen er alt som skal til? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...