Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

4 uker uten røyk


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Ranglefanten said:

Kommer selvfølgelig til å tenne en i bilen

Jeg vet at du sier dette for å illustrere at det blir veldig vanskelig å ikke gjøre det. Men det ser ut til at hjernen din har gjort opp sin mening om at det er røyken som skal få vinne til slutt, for som du selv er inne på, så er det ikke bare røyken du kjemper mot, men din egen hjerne som har blitt formet om til at den SKAL ha den kortsiktige belønningen sin. Og du har ikke en eneste setning som ligner på "Jeg skal aldri forgifte meg selv igjen." Jeg tror det hadde hjulpet for deg selv å skrive det. Her må du tenke at det er bare hardt mot hardt som virker, fordi hjernen din vil hele tiden prøve å overmanne deg som du nok har kjent mye på. Jeg vet hvilket avhengighetshelvete det der er ved å se andres liv forvitre. At du har greid 4 uker uten har jeg stor respekt for, men her er det mye av krigen som står igjen dessverre.

 Det er nok mulig at du greier å unngå det på bilturen dit, men hva med pausen på jobben, hva med bilturen tilbake? Her må du legge planer mot fienden din (som primært er din egen hjerne), og rådet fra@akllaer veldig bra i så måte. Ser ikke bort fra at å legge kort og penger igjen hjemme også kan være en mulighet.

Hvis du vil ha en metafor, så kan det sammenlignes med at du nå har greid å isolere belønningssuget på en øde øy, og det prøver å skaffe seg mat, overleve der og komme seg vekk derfra tilbake til byene igjen, (for å bli akseptert av hele hjernen). Du må nå sørge for at det ikke får noe mat og ikke har noen materialer for å komme seg vekk derfra slik at det endelig tilslutt en dag sulter ihjel.

En annen taktikk du kan bruke fremover er å gjøre nye ting eller ta opp gamle hobbyer fra før du begynte å forgifte deg selv for eksempel. Du har bare dette ene livet i dette universet. Da er det greit å ikke la ondskapsfulle svindlefirmaer utnytte deg til ett bedervet liv og en tidlig død.

Beklager rant. Kjempebra at du lager en tråd for å dele problemet. Det kan nok hjelpe mange andre også.

Lenke til kommentar

Gratulerer med 4 uker uten røyk 🙂 Jeg vil anbefale deg å snu tankegangen og si til deg selv at på onsdag skal du ikke tenne røyk i bilen, og du skal ikke ha røyk i bilen heller. Må du ha noe nikotin, så ha nikotintyggegummi tilgjengelig (jeg brukte litt nikotinplaster mot abstinens da jeg slutta å røyke i 2005).

Har du suttebehov, så ha med noen kjærligheter på pinne eller noe annet.

Anbefaler deg egentlig ikke å begynne med snus, da blir du avhengig av det i stedet...burde ikke målet være å kvitte seg med nikotin (og spare mye penger på det)? 😉

Ønsker deg lykke til, vil si at jeg synes ikke det var lett å slutte , men det gikk greit når jeg først hadde bestemt meg for det (så får omgivelsene evnt. tåle dårlig humør i en overgangsperiode når de vet hvorfor).  

Hvorfor ikke like godt lære deg en ny røykesluttsang ? Jeg gikk og tralla på "Mine siste sigaretter" med Inger Lise Rypdal da jeg holdt på med røykeslutten  😁

 

Endret av Mentos2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

3 arbeidsdager og fremdeles røykfri.

Var på apoteket før jeg reiste på jobb og fikk noen gode råd. Hun anbefalte ikke nikotinprodukter siden jeg har vært så lenge uten og det kunne ødelegge. Hun mente det var selve røyken jeg kommer til å savne. Kjøpte uansett en pakke nikotintyggegummi tilfelle det skulle bli helt krise.

Kjøpte også en stor pakke med slikkepinner, som egentlig har vært redningen til nå. I dag gikk det 3 stykk på rappen etter en lang arbeidsdag. Savner ikke lenger smaken av røyken, men kjenner meg ikke sikker dersom det skulle bli en stressende dag eller jeg skal være med andre som røyker (på fest e.l)

Røykpakken blir liggende i hanskerommet inntil videre så jeg unngår panikkanfall 😁

Lenke til kommentar
Mentos2 skrev (På 2.8.2022 den 6.00):

Gratulerer med 4 uker uten røyk 🙂 Jeg vil anbefale deg å snu tankegangen og si til deg selv at på onsdag skal du ikke tenne røyk i bilen, og du skal ikke ha røyk i bilen heller. Må du ha noe nikotin, så ha nikotintyggegummi tilgjengelig (jeg brukte litt nikotinplaster mot abstinens da jeg slutta å røyke i 2005).

Har du suttebehov, så ha med noen kjærligheter på pinne eller noe annet.

Anbefaler deg egentlig ikke å begynne med snus, da blir du avhengig av det i stedet...burde ikke målet være å kvitte seg med nikotin (og spare mye penger på det)? 😉

Ønsker deg lykke til, vil si at jeg synes ikke det var lett å slutte , men det gikk greit når jeg først hadde bestemt meg for det (så får omgivelsene evnt. tåle dårlig humør i en overgangsperiode når de vet hvorfor).  

Hvorfor ikke like godt lære deg en ny røykesluttsang ? Jeg gikk og tralla på "Mine siste sigaretter" med Inger Lise Rypdal da jeg holdt på med røykeslutten  😁

 

Takk for tipset om slikkepinn. Det har hjulpet overraskende bra. Nikotintyggegummi vil jeg prøve å unngå. Redd det bare blir en utilfredstillende erstatning.

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (15 minutter siden):

Røykpakken blir liggende i hanskerommet inntil videre så jeg unngår panikkanfall 😁

Den pakken har høy risiko for å være din nedgang. Må det være sigaretter som demper angsten? Andre alternativer du kan legge der istedet?

Hadde aldri klart å slutte om jeg hadde tilgang til snus i mine mest desperate episoder.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Den pakken har høy risiko for å være din nedgang. Må det være sigaretter som demper angsten? Andre alternativer du kan legge der istedet?

Hadde aldri klart å slutte om jeg hadde tilgang til snus i mine mest desperate episoder.

Kommer bare til å panikkhandle en ny pakke i stedet. Er mer beroligende å ha den der. Tenker ikke så mye på den da føler jeg.

Lenke til kommentar
Gjest c602d...df4

Som røyker selv så vil jeg bare påpeke, at suget er på sitt aller verste når man ikke har noe nær seg, på et vis.

Sånn er det iallefall for meg, aldri er suget større en når man er helt tom.

 

Men uansett ; Godt jobba Rangle, i am cheering for you!

Anonymous poster hash: c602d...df4

Lenke til kommentar

NOEN av oss klarer å slutte på dagen ja! Men som de over her sier, IKKE ha lett tilgang til en nødløsning. Kast alt du måtte ha av røyk. Jeg sluttet i sin tid mange ganger, men beholdt 'nødløsningen' som viste seg å ødelegge hver gang. Den foreløpige siste gangen jeg sluttet hadde jeg ingen slik nød-løsning heldigvis. Fra et daglig forbruk på 25 til 30 sigaretter kuttet jeg helt ut og har nå holdt meg unna siden 1994!
Jeg HÅPER at du klarer å slutte, røyk er dyrt og absolutt en helse-risiko du ikke trenger. Og, uten at du aner det så lukter det vondt både av deg og stedene du røyker, som i bilen og hjemme?
Nei, vær tøff og kom deg unna denne uvanen så fort du bare kan! Håper for din skyld at du klarer dette!
På forhånd: GRATULERER!! Du er flink!

Lenke til kommentar
Gjest c602d...df4 skrev (Akkurat nå):

Som røyker selv så vil jeg bare påpeke, at suget er på sitt aller verste når man ikke har noe nær seg, på et vis.

Sånn er det iallefall for meg, aldri er suget større en når man er helt tom.

 

Men uansett ; Godt jobba Rangle, i am cheering for you!

Anonymous poster hash: c602d...df4

Sant. Var på fjelltur en gang og gikk en time tilbake til bilen fordi jeg hadde glemt røykpakken. Blir som en narkoman med abstinenser 😂

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (17 minutter siden):

Kommer bare til å panikkhandle en ny pakke i stedet. Er mer beroligende å ha den der. Tenker ikke så mye på den da føler jeg.

Det er nå i hvert fall en ekstra barriere.

Det er ingen tvil om at det beste rådet jeg kan gi deg nå er å kvitte deg med den pakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...