Gå til innhold

Tråden for 4K-skjermer (monitor)


bshagen

Anbefalte innlegg

6 hours ago, JetzBullet said:

@OlaHaldor grættis med C2.

Har du prøvd ut HDR? W11 har fått ny HDR kalibrerings app.

Jeg har ikke sett noe mer nøye på det enn å ha aktivert.

Jeg har en hardware sak fra Calman som jeg skal bruke tenkte jeg, men jeg har ikke lisens på softwaren deres lenger. Litt for dyr når man ikke tjener noe på å kalibrere for andre 😅

Får se hva jeg får til via DisplayCal. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi! Nå ser jeg jo at de har en helt egen kalibrerings software for LG. Tidligere var det en "one ring to rule them all" type lisens som kostet over 20.000,-

$145 for å kunne kalibrere med jevne mellomrom er ikke så dumt :)

Det krever riktig nok hardware til å lese verdiene. Kanskje noen kjenner noen som.. 

https://store.portrait.com/consumer-software/calman-home-for-lg.html

 

Denne videoen forklarer godt hvordan prosessen er. 

 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Da har jeg -etter nesten to måneders ventetid- endelig fått min pg42uq. Bildekvaliteten er helt rå, og det så utrolig flott å se at svart faktisk ser ut som svart.  Når det er sagt så ville jeg nok ha foretrukket at skjermen var litt mindre. Akkurat nå føles den helt gigantisk, men antar det er en vanesak.

Nå gjelder det bare å finne et mørk og skummelt spill for å virkelig få testet ut skjermen. :)

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (På 20.11.2022 den 13.47):

Jeg sliter litt med scaling. Jeg greier ikke se noe i noen meny i TVen, og innstillingene i nvidia panelet hjelper ikke stort. 

Problemet er at bildet forsvinner litt utenfor kantene på venstre side.
Så for eksempel ikonet for programvaren, File og andre ting som ligger klint til venstre, forsvinner litt. image.thumb.png.74c06ee915b849c27162e6b039c1faaa.png

 

Sikkert skjermbildeflytting under oled care

 

edit, sjekk også at høyde og bredde format er satt til original og at bare skann er aktivert

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
OddZen skrev (16 timer siden):

Etter flere dager med bruk av LG C2, hva er dommen?

Hvordan er refleksjonen i skjermen?

Mangelen på bue?

Hvordan går det med å få skjermen til å oppføre seg som en monitor?

Dimming?

 

Gikk ifra c1 til c2 og det nesten ingen til ingen forskjell, men så var jeg også heldig med at min c1 hadde evo panel.

Men skal uansett være likt kalibrert.

Men de er ekstrem gode som pc skjerm, gikk ifra pg348q til 55 c1 og nå 48 c2. Veldig fornøyd.

42 er nok optimalt, men var bare 1000kr forskjell og da virket 42 trommeren plutselig litt overpriset sammenlignet med 48.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/25/2022 at 10:59 PM, OddZen said:

Etter flere dager med bruk av LG C2, hva er dommen?

Hvordan er refleksjonen i skjermen?

Mangelen på bue?

Hvordan går det med å få skjermen til å oppføre seg som en monitor?

Dimming?

 

Jeg er blitt mer vant med å ikke ha kurve. Jeg vet ikke om det er beina eller bare en følelse - den heller litt forover. Har uansett vurdert om jeg skulle hatt en arm til den. Ikke at den tar opp noe særlig plass - har langt mer plass nå enn med 49" på fot.

Refleksjon er ikke sjenerende med mindre man spiller i veldig mørke omgivelser eller ser mørke scener i film/serie.

Den er nydelig som monitor. Skarp og fin. :) Er fortsatt dette med at UI virker som det endrer seg av og til, antakeligvis som Musefella sier, noe OLED Care greier for å unngå at ting brenner inn. 

Dimming er ikke et problem igrunn. Den dimmer saaaaaaaakte til et gitt nivå. Så om jeg f.eks. bruker veldig lang tid på å skrive dette svaret kan den begynne å dimme. Men straks jeg flytter på vinduet, scroller litt, bytter program e.l. så går lyset til full guffe.

Husker ikke om det var her eller i en annen tråd jeg skrev det; ikke ta for gitt at skjermen du kjøper er kalibrert. Det var en som mente at kjøper man skjerm i dag, så er de gode ut fra fabrikk. Det kan du ikke si før du faktisk har sjekket med hardware. Min erfaring helt siden jeg kjøpte utstyr selv for 8-10 år siden er at man alltid må i det minste profilere skjermen, og om man har mulighet, kalibrere. :) Om sånt er viktig for en selv såklart.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2022 at 4:37 PM, OlaHaldor said:

Oi! Nå ser jeg jo at de har en helt egen kalibrerings software for LG. Tidligere var det en "one ring to rule them all" type lisens som kostet over 20.000,-

$145 for å kunne kalibrere med jevne mellomrom er ikke så dumt :)

Det krever riktig nok hardware til å lese verdiene. Kanskje noen kjenner noen som.. 

https://store.portrait.com/consumer-software/calman-home-for-lg.html

Liten advarsel her, calman støtter LG C2, men kun i SDR (altså ikke HDR eller Dolby Vision). Lg skal kanskje fikse firmware men foreløpig må man ha ekstern patterngenerator.  

Kilde: Gikk nettopp fra C9 (hvor alt er støttet) til C2  (grunn til bytte, C9 kom i minimum 55" som ble litt stort til kontoret mens 48" er perfekt, men savner nok korrekte farger ja).

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (På 27.11.2022 den 21.14):

Jeg er blitt mer vant med å ikke ha kurve. Jeg vet ikke om det er beina eller bare en følelse - den heller litt forover. Har uansett vurdert om jeg skulle hatt en arm til den. Ikke at den tar opp noe særlig plass - har langt mer plass nå enn med 49" på fot.

Refleksjon er ikke sjenerende med mindre man spiller i veldig mørke omgivelser eller ser mørke scener i film/serie.

Den er nydelig som monitor. Skarp og fin. :) Er fortsatt dette med at UI virker som det endrer seg av og til, antakeligvis som Musefella sier, noe OLED Care greier for å unngå at ting brenner inn. 

Dimming er ikke et problem igrunn. Den dimmer saaaaaaaakte til et gitt nivå. Så om jeg f.eks. bruker veldig lang tid på å skrive dette svaret kan den begynne å dimme. Men straks jeg flytter på vinduet, scroller litt, bytter program e.l. så går lyset til full guffe.

Husker ikke om det var her eller i en annen tråd jeg skrev det; ikke ta for gitt at skjermen du kjøper er kalibrert. Det var en som mente at kjøper man skjerm i dag, så er de gode ut fra fabrikk. Det kan du ikke si før du faktisk har sjekket med hardware. Min erfaring helt siden jeg kjøpte utstyr selv for 8-10 år siden er at man alltid må i det minste profilere skjermen, og om man har mulighet, kalibrere. :) Om sånt er viktig for en selv såklart.

Hvilke innstillinger og tilleggsprogrammer har dere satt opp skjerm og pc med? 

Var å kjøpte LG C2 42" nå i kveld, siste kveld med tilbud så jeg slo til etter å ha satt på gjerdet lenge. Får returnere hvis det blir for mye gjennskinn eller den er for stor, etc. 

Sett litt på yotube og innstillinger. Blant annet fra tftcentral https://youtu.be/zv-2yP7Rumo

Man kan vell også skru av autodimming på tven, har noen gjort det her inne? 

Hvilke hdmi kabel benytter dere? 

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en HDMI kabel han i butikken anbefalte - jeg hadde ikle tenkt på at jeg måtte ha noe annet enn jeg hadde fra før, merkelig nok. Tror den heter noe sånn Dacota 8K Ultra High Speed (se på Powers nettside)

Ellers har jeg kun satt opp skjermen under standard preset på TVen. Endte opp med å slå av HDR fordi det kløner til opptak med OBS og det jeg bruker den til mest; utvikling/3D modellering.

Den er da også profilert til SDR. Får meg ikke til å kjøpe Calman LG helt enda.

Man kan visst slå av autodimming i "service modus" eller noe i den dur, foreløpig lar jeg det være for jeg opplever det ikke som plagsomt siden det kun skjer når det har vært statisk eller nesten statisk bilde på skjerm over tid.

Lenke til kommentar

Endte opp med LG C2, 42" etter en tid i tenkeboksen. 

Knallfornøyd med skjermen. Var redd for refleksjon iom opplyst stue, men det går overaskende bra selv om matt skjerm er bedre her. Men så er det ikke ofte man ser på veldige mørke scener på dagtid når det er mye lys som kommer inn vinduene, og så har jeg ikke vindu som blir reflektert direkte på skjermen.

Slått av autodimming, og satt opp LG Companion så den oppfører seg som monitor. 

HDR har vært det jeg har brukt mest tid på å fikle med, veldig kjekt med det i spill og når man virkelig vil få mer sus i fargene. Men det er fortsatt litt og gå på når det kommer til brukervennlighet ift. forhåndsdefinering av hvilke programmer, og justering mellom de ulike bruksscenarioene, men dette kommer mer etterhvert i Windows. Bruker program for å forhåndsdefinere, og xbox game bar, men det er fortsatt ikke helt innertier. 

Deilig skjerm i det store og det hele! Elsker den ekstra høyden på skjermen ift. 35" UW jeg kommer fra, og de deilige fargene!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser ut som en software-feil. Se om du finner firmware-oppgradering til skjermen. Enkelte skjermer lar deg gjør dette selv, mens andre må inn på service.

Siden du sannsynligvis mater denne skjermen med et digitalt signal, så tviler jeg på at det er snakk om analog feil i signalet.

Tror ikke det har så mye hensikt å bytte kabel, men kan være greit å prøve å bytte kilde eller skjerm for å se forskjellen det gir.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Ser ut som en software-feil. Se om du finner firmware-oppgradering til skjermen. Enkelte skjermer lar deg gjør dette selv, mens andre må inn på service.

Siden du sannsynligvis mater denne skjermen med et digitalt signal, så tviler jeg på at det er snakk om analog feil i signalet.

Tror ikke det har så mye hensikt å bytte kabel, men kan være greit å prøve å bytte kilde eller skjerm for å se forskjellen det gir.

Finner ikke noe firmware til skjermen. 

Mulig å sende den inn. 

Om bytte skjerm, hvilke anbefaler dere da? Med minimum 32" og, 2.1 hdmi, 4k og 120Hz skjerm. 

Gjerne kurvet om det er🙃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...