Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ratting stillestående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sunnyside skrev (33 minutter siden):

jeg ratter når bilen står stille

Noen gang prøvd å stå stille på asfallt/murdekke med sko med gummisåle og vri på foten uten å løfte på den? Som det skrives over så skal bilen tåle det men det sliter (unødvendig) på gummi og deler i forstillingen (samt at underlaget kan få riper etter pigger eller stein i gummien).

Lenke til kommentar
2 hours ago, NoBo said:

Noen gang prøvd å stå stille på asfallt/murdekke med sko med gummisåle og vri på foten uten å løfte på den? Som det skrives over så skal bilen tåle det men det sliter (unødvendig) på gummi og deler i forstillingen (samt at underlaget kan få riper etter pigger eller stein i gummien).

Et bedre eksempel blir å prøve å kjøre en bil som nesten ikke har kraftassistanse til rattet. 
Prøver du å svinge når den triller så er det litt tungt, men det går enkelt selv om du er omtrent skin og bein. Men vis bilen står rolig klarer du ikke å flytte dekkene uten ekstrem innsats. Og bilen skal ikke være spesielt tung før det blir omtrent umulig.

Stillestående ratting er en uvane som forårsakes av at man ikke er klar over hvor mye krefter det er i kraftassistansen til rattet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, del_diablo said:

Et bedre eksempel blir å prøve å kjøre en bil som nesten ikke har kraftassistanse til rattet. 
Prøver du å svinge når den triller så er det litt tungt, men det går enkelt selv om du er omtrent skin og bein. Men vis bilen står rolig klarer du ikke å flytte dekkene uten ekstrem innsats. Og bilen skal ikke være spesielt tung før det blir omtrent umulig.

Stillestående ratting er en uvane som forårsakes av at man ikke er klar over hvor mye krefter det er i kraftassistansen til rattet.

Bare å snurre på rattet til en bil som er av.

Rattlås er vel ikke noe bilene har lenger så nå kan man ratte i vei.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dubious said:

Hvilke biler har ikke rattlås?
Alle bilene jeg noengang har kjørt låser rattet om nøkkelen ikke står i, men nyeste bilen er fra 2015...

Fleste nye biler har jo ikke nøkkel engang. Kun en liten trådløs sak eller app.

Men greit er sikkert noen biler som fortsatt har rattlås da. Man får vel uansett vridd litt på det å kjent hvor tungt det er.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 30.7.2022 den 13.40):

Synes også det er en uting. Har noen fine sirkler i hellene på grunn av besøkende som har hatt den vanen også med piggdekk på. Har vel vært spekulasjoner om Tesla har underdimensjonert hjulopphenget. Er det kanskje det samboer sikter til? 

Det er ikke en tesla, men en Skoda Enyaq IVX. 😊 Har det for meg at de er litt mer robuste enn Teslaen. 

Lenke til kommentar

Biler og parkeringsplasser er forbruksvare som ikke er verdt å bruke tid på å overtenke eller bekymre seg over. Så lenge du ikke kjører på motorveien med håndbrekket på så er det bare å drite i kommentarer om underlag og pigger som forsvinner.. Før eller senere blir dekk og underlag byttet/forjævlig uansett.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 30.7.2022 den 21.19):

Hvilke biler har ikke rattlås?
Alle bilene jeg noengang har kjørt låser rattet om nøkkelen ikke står i, men nyeste bilen er fra 2015...

Eneste jeg kommer på er Saab, de hadde revers/park lås isteden, men de tilhører ikke kategorien nyere biler lenger

Lenke til kommentar
ali q skrev (På 1.8.2022 den 22.39):

Biler og parkeringsplasser er forbruksvare som ikke er verdt å bruke tid på å overtenke eller bekymre seg over. Så lenge du ikke kjører på motorveien med håndbrekket på så er det bare å drite i kommentarer om underlag og pigger som forsvinner.. Før eller senere blir dekk og underlag byttet/forjævlig uansett.

Helt du har brukt alle sparepengene dine på nylagt Asvalt og en nepe kommer og skal ratte vilt med herlige piggdekk der. Nei, da anbefaler eg heller å kjøre på motorveien med håndbrekk på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...