Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forstoppelse


Gjest 2357b...4cf

Anbefalte innlegg

Gjest 2357b...4cf

Tror jeg har forstoppelse, nå. Jeg har ikke bæsjet på over 24 timer, og sist gang så bæsjet jeg ikke så mye... hadde bæsjet lite og sjeldent før det, også. Men, det må kanskje gå lenger før man går til legen med det?

Anonymous poster hash: 2357b...4cf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstoppelse er svært vanlig. Spesielt sommertid da kroppen trekker mer væske ut av tarmen.
1 døgn uten avføring er overhode ikke unormalt, selv om du er vant med avføring hver dag.

Du bør umiddelbart oppsøke lege først når du har noen av følgende tilleggssymptomer:
- Blødning fra endetarmen
- Samtidig foregående betraktelig vekttap
- En følelse av total blokade der ikke en gang en fjert passerer
- Hvis du i forkant har hatt minskende diameter på avføringen
- Hvis du har startet opp med nye medisiner der forstoppelse kan være en bivirkning (da holder det oftest med en telefon til lege)

Siden du har hatt endringer i hyppigheten på avføring fra før, bør du prøve livsstilsendring i kostholdet før du oppsøker legen. Det er bare å google "Hvordan forebygge forstoppelse", så får du mange gode råd. I hovedsak går det på endringer i kostholdet, økt aktivitet, og tilstrekkelig væskeinntak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2357b...4cf

Det løste seg nå. Nå har jeg vært på toalettet og bæsjet. Men det var ikke akkurat en stor kladd... lurer på hvor alt bli av, kommer jeg til å legge på meg nå?

Anonymous poster hash: 2357b...4cf

Lenke til kommentar
Gjest 2357b...4cf
On 7/30/2022 at 9:32 AM, Skandinav said:

Forstoppelse er svært vanlig. Spesielt sommertid da kroppen trekker mer væske ut av tarmen.
1 døgn uten avføring er overhode ikke unormalt, selv om du er vant med avføring hver dag.

Du bør umiddelbart oppsøke lege først når du har noen av følgende tilleggssymptomer:
- Blødning fra endetarmen
- Samtidig foregående betraktelig vekttap
- En følelse av total blokade der ikke en gang en fjert passerer
- Hvis du i forkant har hatt minskende diameter på avføringen
- Hvis du har startet opp med nye medisiner der forstoppelse kan være en bivirkning (da holder det oftest med en telefon til lege)

Siden du har hatt endringer i hyppigheten på avføring fra før, bør du prøve livsstilsendring i kostholdet før du oppsøker legen. Det er bare å google "Hvordan forebygge forstoppelse", så får du mange gode råd. I hovedsak går det på endringer i kostholdet, økt aktivitet, og tilstrekkelig væskeinntak.

Jeg har tenkt litt over dette, nå. Det er nok best at det er litt "futt", spesielt når man drikker kaffe.

Anonymous poster hash: 2357b...4cf

Lenke til kommentar

Hvordan er kostholdet ? Hvor mye fiber spiser du ? 

Start dagen med litt frukt og/eller bær (havregrøt med blåbær er supert, jeg bruker frosne blåbær) og ikke undervurder hvor viktig fiber er for å føle seg bra. 

Det er ikke store greiene som skal til for at man føler seg bedre ganske raskt. Dampet brokkoli som enda har litt tygg i seg, eller airfrya blomkål, som tillegg til normal middag er supert. Drikk en god mengde med vann. Unngår du litt feit mat og holder deg til litt mindre rødt kjøtt i et par dager så føler du deg nok bedre. 

(dette er basert på om du ikke er syk, har IBS, eller er andre grunner til forstoppelsen) 

 

Lenke til kommentar

Jeg gikk på medisiner en periode som gjorde magen treg. Hvis jeg begynte å få en forstoppelse så prøvde jeg dette i rekkefølge:

1. Drikk mer vann, gjerne opp mot 2-2,5 liter om dagen. Dette kan du godt gjøre hele tiden, uavhengig av forstoppelse.

2. Ta en kopp med sterk svart kaffe, ting ordner seg etter noen få timer.

3. Ta en tablett med Dulcolax hvis du føler det begynner å haste. Denne virker etter 8-12 timer eller noe sånt (les pakningsvedlegg!!), så planlegg når du tar den i forhold til tilgang på toalett.

Husk at Dulcolax ikke er en langvarig løsning. Snakk med lege hvis problemene ikke ordner seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...