Gå til innhold

I tvil om å hente ut nybil


Gjest cf541...594

Anbefalte innlegg

Gjest cf541...594

Hei, vi har bestilt en Tesla model Y med levering slutten av september 22 og sitter veldig på gjerdet hvorvidt vi skal hente den ut.

Vi er et par i 20 årene som har kjøpt leilighet og har stabil inntekt. Vi funderer over hvorvidt det hadde vært bedre å spare de månedlige nedbetalingene og heller investere dette eller om vi skal hente ut drømmebilen som vi har hatt lyst på veldig lenge.

Ved bestilling av bilen, hadde vi et klart behov for bil grunnet jobbsituasjon, men denne er nå endret slik at all reise til jobb blir kollektivt. Så all logisk tenking tilsier å spare pengene, men så er lysten på bilen ganske betydelig, da vi hadde tenkt å kjøre langturer, campe i bilen osv. 

Håper dere kan gi oss gode råd ☺️

Anonymous poster hash: cf541...594

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dere nå tviler, så har du vel svart på spørsmålet selv. Du ser at det bare er luksus, tull og utgift.
Om du klarer stå mot det eller ikke får vi vel se da. Er ikke lett å ikke gå for noe man har bestemt seg for.

Campe i bil er oppskrytt. Det er det klammeste og trangeste og mest ubeleilige. Av erfaring.

Lykke til. Luksusdemonen vinner nok skal du se 😄

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (20 minutter siden):



Campe i bil er oppskrytt. Det er det klammeste og trangeste og mest ubeleilige. Av erfaring.

 

Tesla har camp mode i bilen der klimakontrollen blir stående på, så klamhet er ikke noe problem. Campe I bil er vel smak og behag. De få gangene jeg har gjort det så har jeg sovet veldig godt. 

Litt off topic

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cocola skrev (31 minutter siden):

Tesla har camp mode i bilen der klimakontrollen blir stående på, så klamhet er ikke noe problem. Campe I bil er vel smak og behag. De få gangene jeg har gjort det så har jeg sovet veldig godt. 

Litt off topic

Ja det kan jo kanskje hjelpe en hel del. Vi sov i en ganske stor Volvo på fjellet, og det var bare nightmare.
Endte på campinghytte etter første natta. Men det her er vel rimelig individuelt vil jeg tro.
Må prøves.

Lenke til kommentar
Gjest cf541...594

Hahah klart luksusdemonen lurker, men er som du sier, vanskelig å takke nei nå 😂 

 

Har camper i model 3 tidligere, god erfaring med camp mode 👌

 

Finnes det flere gode råd, for og i mot fra folket? 👋

Anonymous poster hash: cf541...594

Lenke til kommentar
Gjest cf541...594 skrev (12 timer siden):

Hei, vi har bestilt en Tesla model Y med levering slutten av september 22 og sitter veldig på gjerdet hvorvidt vi skal hente den ut.

Vi er et par i 20 årene som har kjøpt leilighet og har stabil inntekt. Vi funderer over hvorvidt det hadde vært bedre å spare de månedlige nedbetalingene og heller investere dette eller om vi skal hente ut drømmebilen som vi har hatt lyst på veldig lenge.

Ved bestilling av bilen, hadde vi et klart behov for bil grunnet jobbsituasjon, men denne er nå endret slik at all reise til jobb blir kollektivt. Så all logisk tenking tilsier å spare pengene, men så er lysten på bilen ganske betydelig, da vi hadde tenkt å kjøre langturer, campe i bilen osv. 

Håper dere kan gi oss gode råd ☺️

Anonymous poster hash: cf541...594

Ta ut bilen og selg den, prisene på Model Y er i himmelen om dagen. Det er lettjente penger. 

Evt bare beholde den for det er en fantastisk bil, har en selv:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisene har vel kansje steget en del siden dere bestilte bilen? I såfall kan dere kansje tjene på å hente den ut å selge den privat med en gang. Er mange som vil ha bil nå og neste leveranse av Y er kansje lenge til?

Ikke vits å avbestille iallefall for da selger vel bare Tesla den til noen for en høyere sum :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cf541...594
2 hours ago, Salvesen. said:

Ta ut bilen og selg den, prisene på Model Y er i himmelen om dagen. Det er lettjente penger. 

Evt bare beholde den for det er en fantastisk bil, har en selv:) 

 

2 hours ago, Complexity said:

Prisene har vel kansje steget en del siden dere bestilte bilen? I såfall kan dere kansje tjene på å hente den ut å selge den privat med en gang. Er mange som vil ha bil nå og neste leveranse av Y er kansje lenge til?

Ikke vits å avbestille iallefall for da selger vel bare Tesla den til noen for en høyere sum :p

Haha, har ikke tenkt på det, men høres lurt ut! 

 

2 hours ago, iblazeqt said:

Har dere ytteligere utgifter på parkering hjemme? Hvordan belager du deg på lading? Hvor mange turer i året vil bilen bli brukt? Har dere ambisjoner om å oppgradere bolig etterhvert (i form av å flytte, og/eller pusse opp?)

Parkering er inkludert leiligheten, oppstillingsplass uten faste plasser med dedikerte parkering for elbil. Man betaler 2.5kr/kwh, så det vil avhenge av hvor jeg bruker. 

Vi har våre foreldre 500km unna oss, så vi kjører nok en del ganger tur-retur gjennom året. Minst 6 ganger vil jeg anta. 

Vi har planer om å flytte sørover om 2-3 års tid, da vil nåværende bolig bli solgt. 

1 hour ago, NoBo said:

Tror en bekjent fikk rundt 70.000 mer enn han ga for den ved bare hente den ut og videreselge så ville ha sett på den muligheten.

Wow! Da høres det ihvertfall fristende ut 😂

Anonymous poster hash: cf541...594

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte drømmebilen, og har egentlig ikke angret, selv om jeg kunne ha kjøpt en billigere bil og spart masse penger.
Har ikke hatt råd til å bruke bilen, så den har ikke kjørt langt. 

Dette hørtes ganske selvmotsigende ut for meg. Men mulig det er givende for deg å bare ha drømmebilen stående i garasjen?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 minutter siden):

Dette hørtes ganske selvmotsigende ut for meg. Men mulig det er givende for deg å bare ha drømmebilen stående i garasjen?

Den har blitt brukt der det er nødvendig med bil, men jeg hadde planer om å dra på bilturer.
Nå som dieselprisene er høye så har jeg råd..
Har tatt flere helgaturer de siste månedene. 

 

Lenke til kommentar

Jeg leverte tilbake en Y tidligere i år og kjøpte en brukt Mitsubishi Outlander PHEV til 1/3 av prisen, og angrer ikke et sekund. Så enormt mye støy og annen mikkmakk (som Tesla ønskte å få sjansen til å utbedre) med den bilen at det var helt uaktuelt å beholde den. Å selge den brukt fristet ikke mtp alle feilene. Håpet er at Tesla lærer seg hva kvalitetskontroll betyr de neste ti årene, for Tesla er iallefall helt uaktuelt

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De siste årene er det jo nesten så man tjener penger ved å kjøpe Tesla... Satt litt på gjerdet for et år siden, vurderte å bestille en Model 3 standard range til 370k inkludert vinterhjul. Ble ikke noe av såklart...

Når jeg ser i dag på finn så ligger billigste 2021 model 3 til 420k, og de fleste har gått 10-30k. Så det er ingen tvil om at alle de bilene selges med god profitt!

Nå ved nyttår blir det jo mest sannsynlig også mva på elbiler, er ikke bestemt hvor mye og hvilke summer enda, men en Model Y er nok garantert dyrere om et år. Så jeg er nesten helt sikker på at dere vil tjene penger på å hente ut bilen og selge den. Kan til og med kjøre gratis et år.

Lenke til kommentar

Å ha bil er så og si alltid dyrere enn man tror når man legger sammen alle tilleggsutgifter med forsikring, drivstoff, avgifter, vedlikehold, verditap, osv.

Spørsmålet dere bør stille dere er jo om dere har råd, eller vil ta dere råd i en økonomi hvor prisene og renten går opp. Hvis dere med bil og kanskje billån fortsatt har en romslig økonomi med nok penger inn til å sprare mange tusen i måneden er det nok bare å ta den i bruk om dere vil. Om dere nærmer dere å gå i null på slutten av måneden med bilen om renta fortsetter å gå opp bør dere nok droppe det.

Dere vet deres egen økonomi best, og er dere usikre er det lurt å sette opp to budsjetter, med og uten bil, for å sammenlikne.
 

Lenke til kommentar
Gjest cf541...594
On 8/4/2022 at 11:05 AM, Emilsen said:

De siste årene er det jo nesten så man tjener penger ved å kjøpe Tesla... Satt litt på gjerdet for et år siden, vurderte å bestille en Model 3 standard range til 370k inkludert vinterhjul. Ble ikke noe av såklart...

Når jeg ser i dag på finn så ligger billigste 2021 model 3 til 420k, og de fleste har gått 10-30k. Så det er ingen tvil om at alle de bilene selges med god profitt!

Nå ved nyttår blir det jo mest sannsynlig også mva på elbiler, er ikke bestemt hvor mye og hvilke summer enda, men en Model Y er nok garantert dyrere om et år. Så jeg er nesten helt sikker på at dere vil tjene penger på å hente ut bilen og selge den. Kan til og med kjøre gratis et år.

Ja, jeg tror nok at jeg gjør lurt i å hente ut bilen og tidligst selge den over nyttår for en grei fortjeneste. Takk for rådet! 😊 

On 8/7/2022 at 12:11 AM, Redshift said:

Å ha bil er så og si alltid dyrere enn man tror når man legger sammen alle tilleggsutgifter med forsikring, drivstoff, avgifter, vedlikehold, verditap, osv.

Spørsmålet dere bør stille dere er jo om dere har råd, eller vil ta dere råd i en økonomi hvor prisene og renten går opp. Hvis dere med bil og kanskje billån fortsatt har en romslig økonomi med nok penger inn til å sprare mange tusen i måneden er det nok bare å ta den i bruk om dere vil. Om dere nærmer dere å gå i null på slutten av måneden med bilen om renta fortsetter å gå opp bør dere nok droppe det.

Dere vet deres egen økonomi best, og er dere usikre er det lurt å sette opp to budsjetter, med og uten bil, for å sammenlikne.
 

Økonomien vår er ganske romslig, så vil ikke være krise selv med økte renter og pris på dagligvarer,  men hovedspørsmålet lå i hva som var lurest å foreta seg mtp behov Vs kostnader 😊

Anonymous poster hash: cf541...594

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...