Gå til innhold

Ex.phil og ex.fac - fritak?


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på en femårig mastergrad til høsten.

Jeg fullførte en bachelorgrad i 2011, og har vært i full jobb siden da. Så nå begir jeg meg ut på nye eventyr, med en ny retning i livet.

Jeg har mulighet til å slippe ex.phil og ex.fac (akademisk skriving) det første semesteret, visstnok fordi jeg allerede har en bachelorgrad. Men den graden er fra høyskolen, og jeg tok aldri ex.phil og ex.fac der.

Så er spørsmålet - gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å søke fritak? Jeg har inntrykk av at ex.phil kan man fint hoppe over, du blir ingen dårligere student av det. Men ex.fac angår jo akademisk skriving. Jeg skrev akademiske tekster på høyskolen, men det er 11 år siden, og universitetet følger vel en annen standard?

Hva ville du gjort?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eplekasse skrev (8 timer siden):

Jeg skal begynne på en femårig mastergrad til høsten.

Jeg fullførte en bachelorgrad i 2011, og har vært i full jobb siden da. Så nå begir jeg meg ut på nye eventyr, med en ny retning i livet.

Jeg har mulighet til å slippe ex.phil og ex.fac (akademisk skriving) det første semesteret, visstnok fordi jeg allerede har en bachelorgrad. Men den graden er fra høyskolen, og jeg tok aldri ex.phil og ex.fac der.

Så er spørsmålet - gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å søke fritak? Jeg har inntrykk av at ex.phil kan man fint hoppe over, du blir ingen dårligere student av det. Men ex.fac angår jo akademisk skriving. Jeg skrev akademiske tekster på høyskolen, men det er 11 år siden, og universitetet følger vel en annen standard?

Hva ville du gjort?

Nå vet jeg ikke hvilke 5-årig master du tar, men vanligvis får man trening i akademisk skriving i fagene på universitetet, og dermed blir akademisk skriving kanskje litt overflødig? Men kanskje greit fag å ta om man vil ha noen lette poeng.  Har selv en mastergrad fra universitetet og tror ikke forkjellen er stor mellom høyskole og universitetet. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Mr.Duklain said:

Nå vet jeg ikke hvilke 5-årig master du tar, men vanligvis får man trening i akademisk skriving i fagene på universitetet, og dermed blir akademisk skriving kanskje litt overflødig? Men kanskje greit fag å ta om man vil ha noen lette poeng.  Har selv en mastergrad fra universitetet og tror ikke forkjellen er stor mellom høyskole og universitetet. 

Tidligere utdanning er førskolelærer, og mastergraden jeg tar nå er musikkterapi. Ser at det er innleveringseksamen på et annet fag det første året. Spørsmålet blir vel da hvor mye akademisk skriving man lærer der. 

Jeg er vel mest redd for at de andre studentene skal lære ting jeg går glipp av. Uansett er det mange år siden høyskolen, og det er vanskelig å føle på hvor mye som faktisk sitter igjen før man har begynt. Takker for hjelp uansett.

Lenke til kommentar

Hopp over ex phil og ex fac, kjøp deg en bok om akademisk skriving (evt type slik kommer du i mål med bacheloren/masteren ol - hør med biblioteket på skolen du skal begynne på, de har god peiling) og kjør det som selvstudium.

Universitet og høyskole har vel samme rammer rundt akademisk skriving, eneste forskjell kan være siterings-/referansestil som brukes (de fleste bruker APA, men noen kan være unntak). Disse får man lett oversikt over ved å bruke noen timer øving og terping på sokogskriv.no (i tillegg gir alltid biblioteket referanse- og siteringskurs i starten av semesteret).

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...