Gå til innhold

Narkotika og alkohol


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, Karltorbj said:

Er det ikke lov aa stille spoersmaal, til disse, lovene og reglene da?

Om de er for strenge, gjoer mer vondt, en godt?

Politiske vedtak er ikke naturgitte eller gitt av noen gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siesta-mann skrev (6 timer siden):

Narkotika er vel bare en definisjon på stoffer som virker på hjernen som er ulovlige.

Det er ikke noen annen kjemisk eller vitenskapelig "klasse" enn det.

Alkohol er jævlig usunt, likevel er det lovlig, og oppfordret til å kjøpe og lage.

Se graf. Grått er skade på individ, gult er skade på samfunnet som sådan.

Alkohol er soleklart mest skadelig totalt sett, så heroin, så crack.

Marihuana/cannabis er midt på treet.

Sopp har null skade på samfunn, og er det minst skadelige av alle rusmidler totalt sett.

Kilde: https://www.vox.com/2015/2/24/8094759/alcohol-marijuana

most_dangerous_drugs.0.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det gaar ann aa forandre dem. 

Jeg har vaert litt omkring.

Det er ingenting, som aa komme til et land, hvor du kan slappe helt av, nyte friheten, ikke bare i fra lover og regler, men sinnet til befolknongen. Helt vidunderlig.

En kan jo, ikke begynne aa bruke Nord Korea, som et moteksempel her, ikke sant

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
7 minutes ago, KarvaBlad said:

Se graf. Grått er skade på individ, gult er skade på samfunnet som sådan.

Alkohol er soleklart mest skadelig totalt sett, så heroin, så crack.

Marihuana/cannabis er midt på treet.

Sopp har null skade på samfunn, og er det minst skadelige av alle rusmidler totalt sett.

Kilde: https://www.vox.com/2015/2/24/8094759/alcohol-marijuana

most_dangerous_drugs.0.jpg

Ja, dette har jeg sett tidligere. Så det er jeg klar over. Men det er jo bare en statistikk og sier lite om de individuelle forskjellene. Og de kan være dypt tragiske, spørsmålet mitt er bare om det kunne vært unngått om det fortsatt var ulovlig når de visselig fikk tak i det uansett. Det er jo noen som havner i psykose av å teste en joint cannabis. Men den jointen var ikke lovlig, så hvorfor det da skulle bli noe verre ved ved å få mer kontroll på det er forbi hva jeg kan forstå.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 minutes ago, Karltorbj said:

Nei, men det gaar ann aa forandre dem. 

Jeg har vaert litt omkring.

Det er ingenting, som aa komme til et land, hvor du kan slappe helt av, nyte friheten, ikke bare i fra lover og regler, men sinnet til befolknongen. Helt vidunderlig.

En kan jo, ikke begynne aa bruke Nord Korea, som et moteksempel her, ikke sant

Nei, vi lever jo i et relativt fritt demokrati og en forutsetning er og har alltid vært at folk har stilt spørsmål ved lovverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, Karltorbj said:

Norge kommer i hvert fall, til aa bli rimelig isolert etterhvert, med den erkekonservative narkotikapolitikken, som blir foert her.

Det ene landet, etter det andre, legaliserer jo naa.

Det er ikke noe bedre med "mjød" enn cannabis!

Lenke til kommentar

Så kan vi legge til at andelen som drikker alkohol blandet de yngste nysgjerrige og vordende festere mer enn halvert de siste ti årene, samtidig drikker de fleste tilkommende og nylige voksne som velger å drikke alkohol mindre alkohol enn før. Ser man på hele befolkningen rapporterer 30% at de drikker stadig mindre, og 10% at de har drukket mer enn før. 

Altså er bruken av det narkotiske stoffet alkohol fallende, så hvorfor snu en slik trend ved å tilføre en substans som er potensielt lettere/mer aktuell å bruke med en høyere frekvens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (44 minutter siden):

Norge kommer i hvert fall, til aa bli rimelig isolert etterhvert, med den erkekonservative narkotikapolitikken, som blir foert her.

Det ene landet, etter det andre, legaliserer jo naa.

Fremdeles ikke mange land som har legalisert dette: 

Wikipedia sier: 

Countries that have legalized recreational use of cannabis are Canada, Georgia, Malta, Mexico, South Africa, Thailand, and Uruguay, plus 19 states, 2 territories, and the District of Columbia in the United States and the Australian Capital Territory in Australia

Edit: Ser det er flere land når man leser tabellen under der

Jeg tror ikke Norge kommer til å være det siste landet, men jeg tenker det er fornuftig å sitte litt stille å båten og se hvordan dette utvikler seg, før man gjør det samme her til lands. Det er ytterst lite Norge har til felles med de landene som har legalisert.

Jeg synes ikke Norge er erkekonservative på noen måte, debatten går, det har blitt avkriminalisert, og medisinsk bruk er legalisert i Norge, selvom det nåløyet er trangt. Jeg tror vi er langt ifra siste land som legaliserer dette. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
37 minutes ago, KarvaBlad said:

Det har han sikkert rett i, at bruk blir avkriminalisert, lenge før man ev. legaliserer det helt. Fordi "fordelene utveier ulempene".

Jeg er uenig i slik "dobbeltmoral". Det blir litt som prostitusjon, hvor det er lovlig å selge sex men ulovlig å kjøpe, og være "sjef" (hallik). Jeg mener at enten så er noe greit eller så er det ikke greit.

Skjønner virkelig ikke problemet. Folk flest er ikke interessert i verken cannabis eller horer, bare fordi de ikke risikerer straff! Det er ikke sånn at så fort man gjør dette lovlig, så ender vi opp som "sodom og gomorra". Nå er ikke jeg så belest innen bibel-lære, men jeg vil tro bibelsk moralisme har en del med saken å gjøre. I Norge har likevel Kirken begynt å støtte de svake (brukere av narkotika og prostituerte), og det er selvsagt bra, men hvorfor ikke bare tenke at enten så er noe greit eller så er det ikke greit. Være litt mer konsekvente og rasjonelle.

Det er ikke sånn at alt som er lovlig er kjempepopulært. Det er lovlig å hoppe med flyve-dress utfor fjellskrenter, men folk flest syns dette ikke er noe for dem fordi det er skremmende og farlig.

Lenke til kommentar

Det er nok mange misforståelser om rusmidler.

Utfordringen er når personer får et behov for å ruse seg i det daglige. Altså rus hver dag. Uansett om det er cannabis eller annet. 

Rusmisbruk er når rusen går over det å ivareta de rundt seg (egne barn og kjøre rusa med fare for å drepe noen) og seg selv (at man øker psykiske lidelser).

Det er avhengigheten av rusmidler på bekostning g av egen helse og andres ve og vel (kriminalitet, trusler, vold) som er fokus for rusarbeid.

Å lovliggjøre eller ikke er vanskelig spørsmål. 

Har erfaring medungdom og rus. Ofte kommer temaet retten til å bestemme over eget liv og retten til å velge å ruse seg.

Hadde bare alle med rusproblemer stille og rolig dødd uten uro for samfunnet, hadde det vært helt greit å legalisere det meste.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 7/28/2022 at 9:22 PM, Karltorbj said:

Naa var det alle disse kompisene mine igjen, Baranladion.

En av dem, maa bruke mangen penger, paa aa hente det i Nederland. Hvorfor kan de ikke levere det ut her?

Han kan jo velge det andre alternativet. Tunge opiater, som han faar paa blaa resept og faar beholde foererkortet paa.

Ja, det er mye rart med systemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
plankeby skrev (På 28.7.2022 den 21.07):

Hadde bare alle med rusproblemer stille og rolig dødd uten uro for samfunnet, hadde det vært helt greit å legalisere det meste.

Hadde alle med rusproblemer dødd ville trolig samfunnet stoppet opp. Omfanget av fungerende nærkiser er ekstremt stort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (På 5.9.2022 den 14.42):

Hadde alle med rusproblemer dødd ville trolig samfunnet stoppet opp. Omfanget av fungerende nærkiser er ekstremt stort.

Jeg mente ikke henrettelser... Om rusmisbrukere hadde levd fram til døden uten å skade, eller være til fare for eller ødelegge andre... Da hadde jeg støttet retten til å ruse seg hvor mye man vil, på hva man vil. 

Desverre er en for høy andel rusmisbrukere involvert i vold (også familievold) , kriminalitet (ran, hærverk), trusler, utagering og annet. Rusmisbruk er  ganske egosentrisk. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 minutter siden):

Jeg mente ikke henrettelser... Om rusmisbrukere hadde levd fram til døden uten å skade, eller være til fare for eller ødelegge andre... Da hadde jeg støttet retten til å ruse seg hvor mye man vil, på hva man vil. 

Desverre er en for høy andel rusmisbrukere involvert i vold (også familievold) , kriminalitet (ran, hærverk), trusler, utagering og annet. Rusmisbruk er  ganske egosentrisk. 

Jeg tror ikke cannabisbrukerene, kjenner seg igjen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke cannabisbrukerene, kjenner seg igjen her.

Tja. Er en sammensatt gruppe det også. Vi snakker rusmisbruk. Altså et høyt omfang av cannabis i dette tilfellet. Kjøring i påvirket tilstand med småbulking av andre biler (eller mer alvorlige ulykker) , endring i temperament, paranoiditet osv. Sider som aktivt går ut over andre. De med dårlig råd tar kriminelle veier også for å skaffe penger. 

Klarer man å ruse seg i fred og ro hjemme er det helt greit (om man er uten små barn). Samtidig klare å oppføre seg normalt ute. Så må jo samfunnet endre seg på retten til å ruse seg, ruse seg ihjel og ansvar for eget liv med mere. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...