Gå til innhold

Store bilmerker kommer med styring uten mekanisk forbindelse neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, sedsberg said:

De er vel fremdeles vanlige hydrauliske men med elektrisk "assist"?

Tradisjonell hydrauliske bremser ja, med elektrisk bremsekraftforsterker som kan styres av bilen.

Har man bilen i "Hold" modus og ikke i "Creep" (så bilen står helt i ro når man ikke rører noen pedaler) så ser man at bremsepedalen går inn for å holde bilen i ro.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

De er vel fremdeles vanlige hydrauliske men med elektrisk "assist"?

De er hydrauliske ut til kaliperne, men det er ikke mekanisk med vakuumforsterker. På elbiler måtte man bruke elektrisk vakuumpumpe i mangel på vakuum fra innsuget fra ICE motoren. Dette rakkelet er erstattet med elektronisk styring. Det var bl.a derfor Tesla kunne oppdatere «over the air» (OTA) bremsene på alle Model 3 når det ble oppdaget i USA at det var for dårlig bremselengde. Feilen ble rette på noen få dager 😊

Lenke til kommentar
1 minute ago, N8591NB4 said:

De er hydrauliske ut til kaliperne, men det er ikke mekanisk med vakuumforsterker. På elbiler måtte man bruke elektrisk vakuumpumpe i mangel på vakuum fra innsuget fra ICE motoren. Dette rakkelet er erstattet med elektronisk styring. Det var bl.a derfor Tesla kunne oppdatere «over the air» (OTA) bremsene på alle Model 3 når det ble oppdaget i USA at det var for dårlig bremselengde. Feilen ble rette på noen få dager 😊

Så egentlig bare en elektrisk bremsekraftforsterker som kan styres av bilen.
Liten funfact: De aller første Model S'ene hadde vakumstyrt bremsekraftforsterker og en vakumpumpe til å drive den. Det var alt de fikk tak i før de måtte lansere bilen. Var vel bare første året eller så før de fikk tak i elektroniske bremsekraftforsterkere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

På tide! Mekanisk ratt er umoderne og avleggs for lengst. Én ting mindre som kan gå galt! Nå er det bare bremsene igjen.

Ein del bilar med ABS bremser i Ford Sierra generasjonen hadde vel bremsekraftforsterker der vakum frå innsuget var erstatta med ein elektrisk motor som kraftkjelde til bremsekraftforsterkeren. Feilmode når det ikkje lenger fungerte var behov svært stor kraft på bremsepedal for å stoppe bilen.

På bilar med stabilisering/sjølvoppretting ved skrens eller "elektronisk" differensialbrems så kan systemet i bilen bremse eit eller fleire hjul utan at føraren er borti bremsepedalen. I eit eller anna tilfelle tipper eg feilmoden er "interessant" og gjerne alvorleg for dei i og utanfor bilen.

Bremsefeil som vart rapportert på Toyota Prius tyder på at denne i alle fall i ein periode hadde eit bremsesystem som kunne sette dei hydrauliske bremsene ut av funksjon for berre å bruke regenerativ bremsing. Feilmode var at sjåfør då ikkje fekk bremsa i det heile.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Samms said:

På bilar med stabilisering/sjølvoppretting ved skrens eller "elektronisk" differensialbrems så kan systemet i bilen bremse eit eller fleire hjul utan at føraren er borti bremsepedalen. I eit eller anna tilfelle tipper eg feilmoden er "interessant" og gjerne alvorleg for dei i og utanfor bilen.

Disse har som regel tradisjonellt bremsesystem med en ABS/ESP-pumpe i tillegg til vanlig bremsekraftforsterker. Ryker ABS/EPS-systemet har man fremdeles bremser med bremsekraftforsterker. Ryker bremsekraftforsterkeren har man fremdeles bremser så lenge man har gode muskler i beina og sterk seterygg.

Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sedsberg said:

Disse har som regel tradisjonellt bremsesystem med en ABS/ESP-pumpe i tillegg til vanlig bremsekraftforsterker. Ryker ABS/EPS-systemet har man fremdeles bremser med bremsekraftforsterker. Ryker bremsekraftforsterkeren har man fremdeles bremser så lenge man har gode muskler i beina og sterk seterygg.

Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛

Og ein eller annan kombinasjon av feil gjer at ABS/ESP bremser eit eller fleire hjul når det ikkje skal gjears. Spørsmålet er då, kvar tar bilen vegen?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Samms said:

Og ein eller annan kombinasjon av feil gjer at ABS/ESP bremser eit eller fleire hjul når det ikkje skal gjears. Spørsmålet er då, kvar tar bilen vegen?

Som regel har ECU-ene egendiagnose som fanger opp feil ganske effektivt og skrur av alt hvis noe er galt. Dog ikke alltid. Hadde en Citroën hvor ABS kunne finne på å kutte bremsene selv ved svak nedbremsing. Holdt på å treffe biler foran meg et par ganger da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (36 minutter siden):

Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛

Samme skjedde meg i en E-Klasse, men den hadde to kretser. Dytta ut 50% bremsevæske av et bakhjul, så hadde jeg halv pedal med fullt trykk. Skummelt da det skjedde da.

Ang drive by wire er det helt ok å implementere sålenge det er godt nok testet og føles bra på veien. 

 

Lenke til kommentar

Ser ingen problem med dette så lenge det er testa nok. Er heilt vanleg på jagarfly og Airbus har jo brukt dette i sine fly i årevis.
Moderne jagarfly ville vore så å seie umogeleg å flyge utan fly-by-wire systemet. Dei er for ustabile i mange situasjonar for oss menneske til å handtere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...