Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av tilfeldig


Anbefalte innlegg

PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Når du installerer den, velg Custom Installation og hak på "Clean install".
Du kan også hake vekk Nvidia Geforce Experience (stort sett bare Nvidia spyware) og HD Audio Driver.

Nvidia_CleanInstall_3.jpg.048b12cf7f62d3

Og restart maskinen etterpå selv om du ikke blir bedt om det.

Jeg så ikke denne før jeg hadde lastet den ned. Lastet ned hele sulamitten 😕

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Robin Fenty skrev (6 timer siden):

Jeg så ikke denne før jeg hadde lastet den ned. Lastet ned hele sulamitten 😕

Jeg anbefaler da at du venter med å gjøre noe mer før evt. problemet med omstarter kommer tilbake.

Forresten, slår PC-en seg helt av, eller starter den på nytt av seg selv når problemet oppstår?
Eller bare fryser den fullstendig så du må bruke strømknappen på kabinettet?

Forskjellen er at hvis den starter på nytt av seg selv så kan det være en blåskjerm som du ikke ser. Den kan også fortelle hvor feilen ligger. Desverre så er automatisk omstart ved systemfeil satt som standard i Windows.

Høyreklikk på Datamaskin-ikonet på skrivebordet og velg Egenskaper (sitter på Engelsk Windows, så oversettelsene kan være noe feil).

Trykk på Avanserte Systemegenskaper på listen til høyre
Kan også stå til venstre - Microsoft har drevet å flyttet på disse innstilingene.

Under Oppstart og Gjenoppretting, trykk Innstillinger...

Hak av Start på nytt automatisk.

disable-automatically-restart.png

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Jeg anbefaler da at du venter med å gjøre noe mer før evt. problemet med omstarter kommer tilbake.

Forresten, slår PC-en seg helt av, eller starter den på nytt av seg selv når problemet oppstår?
Eller bare fryser den fullstendig så du må bruke strømknappen på kabinettet?

Det som skjer er at skjermen blir helt svart. Det kommer ingen "starter på nytt" tekst.

Jeg mener at i begynnelsen, så slo den seg rett av og etter 2-3 sekunder, så startet den på nytt, så det gikk veldig fort.
Men i den siste tiden, så skjer det samme, foruten at den starter på nytt igjen. Jeg har prøvd å vente ca 1 minutt på at den skal starte igjen (Lyset på maskinen er på og vifta går etter at skjermen går i svart), men jeg må da fyskisk trykke på av/på knappen til pcen, slik at den skrur seg av, og så trykke på nytt for at den skal starte opp igjen.

Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at i begynnelsen, så slo den seg rett av og etter 2-3 sekunder, så startet den på nytt, så det gikk veldig fort.
Men i den siste tiden, så skjer det samme, foruten at den starter på nytt igjen.

Høres ut som det har vært noen blåskjermer involvert. Se endringene jeg gjorde i innlegget mitt over.

Svart skjerm er vanligvis også relatert til skjermkortet / skjermdrivere.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Når du sitter og spiller, får du noen ganger rare farger på skjermen? Striper eller streker som ser feil ut?
Dette kalles artifacts og kan tyde på enten feil på skjermkortet eller at det blir for varmt.

Ingenting å tenke på hvis du ikke har dette problemet, men slikt kan også forårsake problemene du beskriver.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 timer siden):

Når du sitter og spiller, får du noen ganger rare farger på skjermen? Striper eller streker som ser feil ut?
Dette kalles artifacts og kan tyde på enten feil på skjermkortet eller at det blir for varmt.

Ingenting å tenke på hvis du ikke har dette problemet, men slikt kan også forårsake problemene du beskriver.

Jeg spiller for det meste CS og League og har aldri merket noe feil på skjermen eller slike streker som du beskriver, heldigvis!

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 timer siden):

Jeg anbefaler da at du venter med å gjøre noe mer før evt. problemet med omstarter kommer tilbake.

Forresten, slår PC-en seg helt av, eller starter den på nytt av seg selv når problemet oppstår?
Eller bare fryser den fullstendig så du må bruke strømknappen på kabinettet?

Forskjellen er at hvis den starter på nytt av seg selv så kan det være en blåskjerm som du ikke ser. Den kan også fortelle hvor feilen ligger. Desverre så er sutomatisk omstart ved systemfeil satt som standard i Windows.

Høyreklikk på Datamaskin-ikonet på skrivebordet og velg Egenskaper (sitter på Engelsk Windows, så oversettelsene kan være noe feil).

Trykk på Avanserte Systemegenskaper på listen til høyre
Kan også stå til venstre - Microsoft har drevet å flyttet på disse innstilingene.

Under Oppstart og Gjenoppretting, trykk Innstillinger...

Hak av Start på nytt automatisk.

disable-automatically-restart.png

Done! Takk

image.png.250bd8219bf27761807865560508c569.png

Lenke til kommentar

For sure. :cool:

Ah, tenkte ikke på at det kunne være Windows 11 du hadde. ^^

Robin Fenty skrev (7 minutter siden):

Done! Takk

image.png.250bd8219bf27761807865560508c569.png

Bare for å være sikker:
Du vil ha "Start på nytt automatisk" haket AV, altså at boksen IKKE er merket.

Gi maskinen en restart for å være sikker på at endringen tar effekt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg egentlig kommet med det jeg kan sålangt. Så nå får du bare teste og håpe på at problemet er løst. :)

Noe av problemet kan også være Windows 11. Har hørt mye forskjellig der, men det er ikke så mye å få gjort noe med (utover en full formatering og installasjon av Windows 10).

Jeg personlig vil ikke ha Windows 11 på mine egne maskiner ennå.

Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (På 28.7.2022 den 23.31):

Hvilken Tsørver?

Snakker om å restarte maskinen din. Og det er allerede gjort.

Er en intern IT spøk:
"Det verste en IT-arbeider vet er å få høre at 'å restarte maskinen hjalp ikke', for det betyr at vi faktisk må gjøre noe." :ermm:

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (7 timer siden):

BIOS: R01-A1

 

Noen som vet om denne bør erstattes? :)

Ser ut som at R01-A4 er siste (de er inkrementelle så nyeste inneholder alt fra tidligere versjoner).

Aldri tatt i en maskin fra Acer men ser ut til at verktøyet Acer Care Centre kan brukes til å oppdatere BIOS og andre komponenter i maskinen. Antar du finner dette verktøyet på maskinen din? Ligger tilgjengelig under Application hos Acer hvis ikke du finner det på maskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (9 timer siden):

Vel, da har jeg egentlig kommet med det jeg kan sålangt. Så nå får du bare teste og håpe på at problemet er løst. :)

Noe av problemet kan også være Windows 11. Har hørt mye forskjellig der, men det er ikke så mye å få gjort noe med (utover en full formatering og installasjon av Windows 10).

Jeg personlig vil ikke ha Windows 11 på mine egne maskiner ennå.

Takk for god hjelp! Jeg skal oppdatere tråden med hvordan det går fremover.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (8 timer siden):

Ser ut som at R01-A4 er siste (de er inkrementelle så nyeste inneholder alt fra tidligere versjoner).

Aldri tatt i en maskin fra Acer men ser ut til at verktøyet Acer Care Centre kan brukes til å oppdatere BIOS og andre komponenter i maskinen. Antar du finner dette verktøyet på maskinen din? Ligger tilgjengelig under Application hos Acer hvis ikke du finner det på maskinen.

Jeg finner Acer care center, skal følge med der også fremover.

Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (8 timer siden):

Pcen har ikke skrudd seg av på tre dager nå, så problemet er løst! Tusen takk for alle gode tips!!

Flott!

Nå gjenstår det bare å kontakte Elkjøp og si at det de trengte 4 uker på å fikse har du nå selv løst på en uke. ^^
...Og så bygge neste PC selv uten å måtte blande inn tredjepartsforhandlere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...