Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av tilfeldig


Anbefalte innlegg

Hei! Min første post her, "so bare with me".

Jeg kjøpte en PC hos Elkjøp i oktober 2021. Det er en Acer Predator Orion 3000-630 stasjonær PC.
I7/16/1024/3060TI

Helt fra begynnelsen så har pcen fungert veldig bra når jeg er ingame i forskjellige spill. 
Problemet er når jeg avslutter spillene, så skrur pcen seg av helt tilfeldig. I begynnelsen så startet den på nytt med det samme, men nå i det siste så står den med lysene på og vifta går, men skjermene blir svart. Jeg kan vente opp til 1 minutt før jeg må trykke på på/av knappen og slå den helt av, før jeg skrur den på igjen. Det skjer ALDRI når jeg er ingame, kun når jeg er i feks nettleser osv. 
Jeg får ingen forvarsel før det skjer, ei heller når jeg starter den på nytt at det er noe feil. Dette skjer hver gang jeg bruker den, 3-4 ganger på en kveld. Det er mulig å bruke pcen helt fint, men irriterende som fy. 
Jeg snakket med elkjøp og de forteller meg at den må sendes inn i 4 uker og formateres osvosv. Det er jeg ikke så lysten på.. 

Er det noen her inne som kan tenke seg hva det kan være? Og evt hvordan fikse det? 
Dersom dere mangler noen info eller bilder etc så oppdaterer jeg så fort jeg kan!
Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt merkelig ut. Normalt er det ved belastning at maskinene låser seg.

Du kan jo prøve å ha åpen taskmanager og se om du ser årsaken. Prøv å sorter på RAM-bruk eller CPU-bruk og se evt om noe annet ser abnormalt ut.

Du kan jo også vurdere å bytte ut nettleser. Jeg bruker vanligvis Opera, og den tryner av og til om jeg har ekstremt mange tabs åpen, men den drar aldri med seg maskinen, men dumper alltid ut til desktop.

Du burde også teste at RAM ikke har noe feil. Bruker som regel Memtest86+ for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker også at det er rart at det aldri skjer når jeg er i et spill.

Skal forsøke å ha taskmanager oppe neste gang for å se. 

Jeg har sjelden eller aldri mer enn 5-6 faner oppe samtidig, bruker chrome. 

Finnes det en "logg" eller lignende hvor man kan se hva pcen foretar seg? Og på den måten se om noe er galt? Muligens jeg spør litt dumt, men.


image.png.fe9d4d9536f639037a000c259ef63d01.png
Kan det være strømforsyningen som ikke tåler utstyret? Det er det jeg får av svar når jeg prøver å google.

Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (19 timer siden):

Finnes det en "logg" eller lignende hvor man kan se hva pcen foretar seg? Og på den måten se om noe er galt? Muligens jeg spør litt dumt, men.

Velkommen til forumet.

Windows har en innebygget loggfunksjon som heter Event Viewer.
https://www.windowscentral.com/how-use-event-viewer-windows-10

Åpne Event Viewer og velg System. Se etter Kritiske feil (merket med rødt).

ev_top.png?height=200p&trim=2,2,2,2

Fingrene krysset for at du ikke finner noen "Error 41 - Kernel Power" for de er ganske så håpløse å finne ut av uten å bytte hver eneste komponent en og en for å finne ut hva det er feil på...

Ingen spørsmål er dumme når man prøver å feilsøke en PC - man starter med det meste opplagte og utvider søkene derfra.
Slikt kalles å skaffe seg erfaring, nettopp ved å prøve og feile i jakten på en løsning. :)

For meg så høres det ut som et problem relatert til strømforsyningen.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, vidor said:

Hadde det vært snakk om PSU-problemer hadde du nok merket det mer ved belasning.

Ikke alltid. Min selvbygde stasjonære PC bygget med pakke fra Komplett (noen år siden) gikk random i BSOD noen ganger i uken, uavhengig av bruk. Omtrent alt av komponenter ble byttet på reklamasjon, men det var først da jeg byttet ut PSUen at den ble bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, zanta said:

Ikke alltid. Min selvbygde stasjonære PC bygget med pakke fra Komplett (noen år siden) gikk random i BSOD noen ganger i uken, uavhengig av bruk. Omtrent alt av komponenter ble byttet på reklamasjon, men det var først da jeg byttet ut PSUen at den ble bra.

Har selv hatt PSU-problemer og de kan manifestere seg på temmelig merkelige måter, så den kan abosultt være smart å sjekke med en annen hvis en ikke finner ut av problemet. Sjelden f.eks CPU utgjør noe galt gitt at den behandles høvelig innenfor spec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å google feilkoden 0x00000116 får jeg opp treff på mulig feil med grafikkortdriveren.

Hvilken GPU (skjermkort)driver er det du har?
Høyreklikk på skrivebordet, åpne Nvidia Kontrollpanel, velg Hjelp oppe til høyre, og trykk på Systeminformasjon. Driverversjonen står øverst på listen som kommer opp.

Nyeste driver er 516.59
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/190552/

Driverfeil kan også forklare hvorfor maskinen slår seg av når spillene avsluttes og et fullskjermvindu skal lukkes.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil også nevne at tilkoblet utstyr enten på usb eller koblet inni maskina kan være årsak til crash. Så wifi-kort, lydkort eller headset kan være årsak til slike problemer på samme måte som skjermkort.

Ellers så kom jeg over disse kommandoene en kan kjøre fra cmd (run as administrator)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

sfc /scannow

Dette sjekker og reparerer system filene til Windows.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk også versjon av BIOS med eks. det innebygde verktøyet MSINFO32 og sjekk mot Acers supportsider / ta bilde av infoen og legg ut her så kan sikkert noen sjekke for deg. Hvis det finnes nyere versjon av BIOS til maskinen bør denne legges inn.

En test av minne (RAM) kan også være en fordel eks. med MemTest86 for å utelukke eventuelle problemer med minnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (21 timer siden):

Ved å google feilkoden 0x00000116 får jeg opp treff på mulig feil med grafikkortdriveren.

Hvilken GPU (skjermkort)driver er det du har?
Høyreklikk på skrivebordet, åpne Nvidia Kontrollpanel, velg Hjelp oppe til høyre, og trykk på Systeminformasjon. Driverversjonen står øverst på listen som kommer opp.

Nyeste driver er 516.59
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/190552/

Driverfeil kan også forklare hvorfor maskinen slår seg av når spillene avsluttes og et fullskjermvindu skal lukkes.

Jeg hadde ikke siste driver versjon: Lastet den ned nå, takk!

image.png.78186b0073ad8203a8942c33d9bb25a6.png

Lenke til kommentar
Svein M skrev (20 timer siden):

Vil også nevne at tilkoblet utstyr enten på usb eller koblet inni maskina kan være årsak til crash. Så wifi-kort, lydkort eller headset kan være årsak til slike problemer på samme måte som skjermkort.

Ellers så kom jeg over disse kommandoene en kan kjøre fra cmd (run as administrator)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

sfc /scannow

Dette sjekker og reparerer system filene til Windows.

Kjørte en slik en også, takk!image.png.942b786542533d3daa2d0b759f345149.png

image.png.e6508ca9067705d4262ee20e38608331.png

Endret av Robin Fenty
Lenke til kommentar
NoBo skrev (18 timer siden):

Sjekk også versjon av BIOS med eks. det innebygde verktøyet MSINFO32 og sjekk mot Acers supportsider / ta bilde av infoen og legg ut her så kan sikkert noen sjekke for deg. Hvis det finnes nyere versjon av BIOS til maskinen bør denne legges inn.

En test av minne (RAM) kan også være en fordel eks. med MemTest86 for å utelukke eventuelle problemer med minnet.

Her er versjonen jeg fant ut av at jeg har

BIOS: R01-A1

 

Noen som vet om denne bør erstattes? :)

Lenke til kommentar
Robin Fenty skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde ikke siste driver versjon: Lastet den ned nå, takk!

Når du installerer den, velg Custom Installation og hak på "Clean install".
Du kan også hake vekk Nvidia Geforce Experience (stort sett bare Nvidia spyware), USB-C driver og HD Audio Driver.

Nvidia_CleanInstall_3.jpg.048b12cf7f62d3

Og restart maskinen etterpå selv om du ikke blir bedt om det.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...