Gå til innhold

Gjøre seg klar til jobb intervju i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ticlips skrev (38 minutter siden):

Hei, har blitt kalt inn til intervju nr.2 . Første gang jeg søker på et område hvor salg er mest fokus på, så derfor lurer jeg på hvilke mulige spørsmål jeg må kunne/svare angående salgsområdet:)

Kan hende du får et rollespill med en vanskelig kunde, en kunde som har vanskeligheter med å forklare hva han egentlig ønsker, en kunde som klager på firmaet du søker jobb i eller en lite snakkesalig kunde som egentlig har store potensialer for mersalg. Litt avhengig av salgsformen er mulighetene mange.

Det beste rådet er å være seg selv. Kunstig oppførsel blir raskt avslørt……

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Kommer jo veldig an på. Jeg hørte om en som fikk noe greier foran seg, en kulepenn eller noe, og intervjueren/sjefen bare "selg meg den". 

Dette er den klassiske som mange selgerspirer har fått. Å selge binders, kulepenner eller sand i sahara kan være en sann prøvelse….

Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Kommer jo veldig an på. Jeg hørte om en som fikk noe greier foran seg, en kulepenn eller noe, og intervjueren/sjefen bare "selg meg den". 

Ledere som har sett litt for mye Wolf of Wall Street og mener det er tidenes beste film. Clueless. Jeg ville ikke ha jobbet for slike ledere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg alle intervjuer bør handle mer eller mindre utelukket om deg som person. Dersom intervjuerne tar med seg det du nevnte om deg selv i førstegangsintervjuet og lar det legge grunnlaget for andregangsintervju, kan man flette inn fiktive arbeidssituasjoner i ulike settinger hvor du må forklare hvorfor din personlighet egner seg til oppgavene. 
 

Hva du har lært og kan rent praksis ser man jo via CVen din. Innen salg skal jo mye læres etter at man begynner i jobben, også. 

Lenke til kommentar
ticlips skrev (15 timer siden):

Hei, har blitt kalt inn til intervju nr.2 . Første gang jeg søker på et område hvor salg er mest fokus på, så derfor lurer jeg på hvilke mulige spørsmål jeg må kunne/svare angående salgsområdet:)

Det kjem veldig ann på. Du kan for eksempel søke på nett etter vanlege spørsmål i jobbintervju.

Sidan du no skal inn på eit andregongsintervju så kan du nok forvente at det kjem til å likne på fyrstegongsintervjuet berre at dei no spissar seg meir inn på dei spørsmåla som er særleg viktige.
Fokuset på jobbintervju er å finne ein god kandidat som har den kompetansen og eigenskapane som gjer kandidaten i stand til å gjere jobben. Det er mykje enklare å tilsette ein positiv og motivert person som får salgsopplæring etterpå enn det er å tilsette ein god selgar som er umotivert og negativ.

Vil også legge til at det er stor forskjell alt etter kva du skal selge og korleis du skal selge. Blir du møtte med slike "selg meg denne pennen" rollespel så kan du nok med god grunn forvente at du blir satt til å selge eit håplaust produkt ettersom arbeidsgivar treng å sjekke kor god du er til å lyge og bløffe. Den viktigaste eigenskapen til ein selgar er eigenskapen til å skape ein god relasjon mot kunden og å ha kunnskap om produktet. Lyging og bløffing kan sikre deg eit salg, men kunden vil aldri kome tilbake. Det er god kundebehandling som gjer at kundane kjem tilbake igjen og igjen.

Du kan sjå på det som at ved å bli kalla inn til andregongsintervju så har du alt bevist at du er i stand til å selge inn deg sjølv. Hadde du vært heilt ubrukeleg som selgar så hadde du blitt luka ut i fyrste runde.

 

Mitt beste råd er at du brukar jobbintervjuet til å vise kor reflektert ut du er. Å pugge "gode" standarsvar er aldri ein god idé, ikkje berre blir det avslørt veldig fort, men det gir heller ikkje arbeidsgivar meir kunnskap om deg utanom at du er i stand til å google. Får du vanskelege spørsmål så fortell at du synes spørsmålet er vanskeleg, og prøv å finne ut kvifor du fikk spørsmålet. Når arbeidsgivar spør deg om dine positive og negative side så er det ikkje fordi dei er så veldig interessert i kva du svarar, det som blir vurdert er kor godt du håndterer slike spørsmål, om du er reflektert nok til å kunne svare på begge spørsmåla omtrent like grundig, og om du er ein person som har lettare for å være ærleg å ramse opp alle dine negative sider, eller om du er meir opptatt av å framheve deg sjølv.

Lenke til kommentar

I mitt 2. intervju hos Elkjøp tilbake i 2015 satte de en radio forran meg og sa at en av personene ved bordet var kunden og var på jakt etter en radio. Så skulle jeg være selger og hjelpe kunden. Da gikk det mer på hva jeg spurte om og hvordan jeg la det frem, ikke at jeg skulle overtale/lyge til en kunde.

Startet med «Velkommen, hvordan kan jeg hjelpe deg idag?», spurte om hva kunden var på jakt etter og hvor den skulle brukes og fant på noen spesifikasjoner om esken som passet det som ble sagt. De forventet på ingen måte at jeg skulle kunne noe om radioer (eller noe annet Elkjøp solgte), men ville se hvordan jeg ordla meg, om jeg kunne holde samtalen flytende, om jeg hadde øyekontakt og skapte raport.

Fikk jobben etter 3. intervju, så gjorde noe riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...