Gå til innhold

Skal ta betalt for navigasjonstjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat her kan jeg forstå Tesla, i og med at denne connectivity-pakken faktisk er avhengig av et mobilabonnement, og den slags er ikke gratis. Det er verre med abonnement på funksjoner som allerede er fysisk tilstede i bilen, slik som rattvarme, setevarme og cruise-kontroll.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

No har eg ikkje Tesla, men hadde eg måtte betale for navigasjon etter å ha betalt på tusenvis for navigasjon ved kjøp så hadde eg heller brukt telefonen, som eg stort sett brukar uansett. Tesla har vel ikkje støtte for Carplay og Android Auto, så det er jo litt dumt.

Er Standard Connectivity noko du må ha for å i det heile tatt kunne bruke navigasjon eller er det snakk om oppdateringar av kartene?

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Zeph said:

No har eg ikkje Tesla, men hadde eg måtte betale for navigasjon etter å ha betalt på tusenvis for navigasjon ved kjøp så hadde eg heller brukt telefonen, som eg stort sett brukar uansett. Tesla har vel ikkje støtte for Carplay og Android Auto, så det er jo litt dumt.

Er Standard Connectivity noko du må ha for å i det heile tatt kunne bruke navigasjon eller er det snakk om oppdateringar av kartene?

Du må nok ha det for å kunne bruke navigasjonen ja, fordi det er et online kart med konstante oppdateringer akkurat som på telefonen, ikke som tradisjonell bilnavigasjon som er helt offline.

Lenke til kommentar

Dette er en dreining mot å måtte leie bilen man eier, omtrent som leiligheter med betydelige felleskostnader i tillegg til selve kjøpeprisen. Bare at her kjøper man tydeligvis "leilighet" med gratis felleskostnader de første 8 årene også får senere eiere bare ta felleskostnaden til etterretning når de byr på og kjøper. Det vil si lavere bruktpris. Økt verditap er en svært så snikende kostnad som kommer til å gå de fleste nybilkjøpere hus forbi før tapet realiseres.

Dette vil først og fremst gå ut over de som selger og kjøper noen år gamle brukte biler. På et tidspunkt blir leiekostnadene så høye i forhold til bilens verdi at bilen ikke er verdt vrakpanten lengre. Abonnement er med på å redusere bruktverdi og forkorte bilenes økonomiske levetid. Dette er et tilbakesteg for miljøet og for folks lommebok.

Prinsipielt burde ny teknologi og en mer tilkoblet verden føre til bedre produkter og tjenester for en billigere penge. Ikke omvendt.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dette gjelder betaling for basis internett i bilen. Har minimalt med navigasjon å gjøre. Hva med "Skal ta en avgift på musikkstrømming i bilen" ?

TU på sitt beste - 👎

Det er kun ekstrafunksjonene som forsvinner.

22 minutes ago, OlaML said:

Du må nok ha det for å kunne bruke navigasjonen ja, fordi det er et online kart med konstante oppdateringer akkurat som på telefonen, ikke som tradisjonell bilnavigasjon som er helt offline.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Premium connectivity gir deg bare sanntidsoppdatering av trafikk. For å finne veien fra A til B, så trenger du ikke premium connectivity for å ha en fungerende navi. De gangene jeg bruker navigasjonen er kun for å faktisk finne frem. Sanntidsdata er nice to have på lengre bilferier, men ikke noe jeg er villig til å betale for. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla sin navigasjon er så elendig at det grenser imot ubrukelig.. Langs den svingete hovedveien i Førde så sier den hele 6 ganger at du skal svinge ut og inn av veien når du på vei ned bakkene skal holde deg på en og samme veg helt ned.. Da bruker jeg heller Google Maps de få gangene man skal finne en adresse man ikke kan fra før av..

Lenke til kommentar

Kan forstå at de må ta betalt for tjenester som de selv også betaler for(tilgang til nett).Betale for å bruke funksjoner som allerede er installert i bilen er for dårlig.  Anser dette som ett desperat forsøk av BMW på å holde seg i live litt til mens de kinesiske og amerikanske elbilprodusentene bare får større og større teknologisk og økonomisk forsprang. 

Lenke til kommentar
ali q skrev (7 minutter siden):

Tesla sin navigasjon er så elendig at det grenser imot ubrukelig.. Langs den svingete hovedveien i Førde så sier den hele 6 ganger at du skal svinge ut og inn av veien når du på vei ned bakkene skal holde deg på en og samme veg helt ned.. Da bruker jeg heller Google Maps de få gangene man skal finne en adresse man ikke kan fra før av..

Trodde Tesla sin navigasjon var basert på google maps? 

Lenke til kommentar
Aleksander Stensen skrev (16 minutter siden):

Kan forstå at de må ta betalt for tjenester som de selv også betaler for(tilgang til nett).

Dette er relativt dyre biler for sin størrelseklasse og kvalitet - med markedets høyeste fortjeneste for prisklassen - dvs man har allerede betalt i dyre dommer for tjenestene ved kjøp. Dessuten er det ikke spesielt dyre tjenester akkurat. Kostpris ligger nok i størrelseorden 1/10 av det de nå skal fakturere kundene for.

Lenke til kommentar

Tesla brukar i grunn OpenStreetMap data for navigasjon via MapBox.
Google eller ikkje så er det navigasjonsprogrammet som bestemmer korleis det skal tolke data og gi informasjon til brukaren.
Er mange navigasjonsprogram (apps) som brukar OSM data og fungerer fint.

Google maps er jo langt bakpå her i Norge. Etter at mange fylkesvegar fekk nytt nummer 1. januar 2020 så har ikkje Google klart å oppdatere. Virkar nesten som dei kun baserer seg på "local mapper" siste åra, så då kan det ta tid å få nye ting inn.
Ligg og masse gamalt skit i form av bedrifter osv som er utdatert.
Ikkje det at OSM er så mykje betre sidan det er 100% basert på at folk oppdaterer ting dei ser.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 timer siden):

Akkurat her kan jeg forstå Tesla, i og med at denne connectivity-pakken faktisk er avhengig av et mobilabonnement, og den slags er ikke gratis. Det er verre med abonnement på funksjoner som allerede er fysisk tilstede i bilen, slik som rattvarme, setevarme og cruise-kontroll.

Synes det er litt rart at du har aksept for dette. 

Om de fjerner mobil abonnementet mister du flere funksjoner. Du mister blant annet mulighet for å snakke til bilen, nettradio, Tesla appen, m.m.

Skulle nå tro at de fleste burde reagere like hardt som de har gjort mot andre bilprodusenter som vil ha abonnement på setevarmer, carplay, sving på bakhjul, osv.. fremfor å ta en "cut some slack, it is Tesla after all"

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Synes det er litt rart at du har aksept for dette. 

Om de fjerner mobil abonnementet mister du flere funksjoner. Du mister blant annet mulighet for å snakke til bilen, nettradio, Tesla appen, m.m.

Skulle nå tro at de fleste burde reagere like hardt som de har gjort mot andre bilprodusenter som vil ha abonnement på setevarmer, carplay, sving på bakhjul, osv.. fremfor å ta en "cut some slack, it is Tesla after all"

Jeg er en av de kritiske røstene til Tesla her inne, men akkurat her forstår jeg problemet. Trådløs tilkobling koster penger og krever et mobilabonnement med en solid datapakke. Det sier seg selv at det er dårlig business å inkludere livslang data for tesla. Det gjelder for så vidt alle biler; det er helt ulogisk at man skal ha livslang tilkobling til internett fra bilen, uansett merke. 

Problemet jeg har med f.eks. setevarmere er at hardwaren er der allerede, og det kun er en liten innstilling i softwaren som må låses opp. Dersom setevarmeren krevde konstant tilgang til internett for å fungere hadde jeg forstått hvorfor det skulle være en abonnements-tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Jeg er en av de kritiske røstene til Tesla her inne, men akkurat her forstår jeg problemet. Trådløs tilkobling koster penger og krever et mobilabonnement med en solid datapakke. Det sier seg selv at det er dårlig business å inkludere livslang data for tesla. Det gjelder for så vidt alle biler; det er helt ulogisk at man skal ha livslang tilkobling til internett fra bilen, uansett merke. 

Problemet jeg har med f.eks. setevarmere er at hardwaren er der allerede, og det kun er en liten innstilling i softwaren som må låses opp. Dersom setevarmeren krevde konstant tilgang til internett for å fungere hadde jeg forstått hvorfor det skulle være en abonnements-tjeneste.

Hva tenker du da om løsningen til Tesla angående Full Self Driving? Hardwaren er allerede der, men du må betale ekstra for å endre koden fra FALSE til TRUE. Og hva med boost pakken som åpner opp for mer hestekrefter? Samme der, samme hardware, men åpnes via software.

Data abonnement idag er relativt billig, så kan ikke forstå annet enn at grunnen til å gjøre dette er for å få inn noen ekstra kroner. Hvis ikke burde Tesla hatt en SIM slot tilgjengelig for forbruker slik at de kunne koblet sitt eget kort oppi. 

Det er på samme nivå som når de introduserte premium/standard connectivity. Det er kun en ekstra inntekt kilde. Eller når de fjerner funksjoner fordi du ikke har premium, selv om du er koblet opp til WiFi. 

Misforstå meg rett, har sånt sett ikke noe imot at selskap vil tjene penger, tvert imot, men reagerer kun på at andre pisker f.eks BMW og Mercedes med stål hammer, mens Tesla blir pisket med dun pute. 

I mine øyne, vel å merke, ser jeg på dette som samme strategi: ett selskap trenger å tjene penger, setter ideer ut på prøve, og basert på kundegruppene sin tilbakemelding, finner ut om produktet har livets rett.

Og en liten oppklaring, "cut some slack" kommentaren var ikke ment som personlig, men mer en "åpent forum" kommentar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, iblazeqt said:

Premium connectivity gir deg bare sanntidsoppdatering av trafikk. For å finne veien fra A til B, så trenger du ikke premium connectivity for å ha en fungerende navi. De gangene jeg bruker navigasjonen er kun for å faktisk finne frem. Sanntidsdata er nice to have på lengre bilferier, men ikke noe jeg er villig til å betale for. 

Ok, jeg trodde man måtte ha nett, for når jeg har dårlig nett i bilen så vil ikke kartet (vanlig kart, ikke satellittbilder) laste skikkelig når jeg zoomer inn til gatenivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, iblazeqt said:

Men du har jo nett selv uten premium connectivity(?)

Du misforstår. Når jeg har dårlig nett, f.eks. utenfor dekning eller i et parkeringshus, så vil ikke kartet laste detaljer på gatenivå skikkelig, så det fikk meg til å tro at man måtte ha nett for å hente kartdetaljer, likt som med google maps på telefonen. Det skal sies at det også har hendt når jeg hadde god dekning, så det kan hende det bare var grums i programvaren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...