Gå til innhold

Innvandrere/flyktninger forstår at det ikke lønner seg å jobbe


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Føler bare jeg hører ofte at innvandrere får så mye, men det er aldri vist til kilder fra nav eller beregninger/kalkulatorer etc. Skulle gjerne sett en kalkulator fra nav som viser at de får mer enn folk flest.

Du er inne på noe her ja. Det er flere ting som tyder på det motsatte enn at innvandrere "får mer".

- Innvandrere tjener i snitt mindre, selv med samme utdanningsnivå
- Det er vanskeligere for innvandrere å komme i jobb
- Innvandrere og personer med utenlandsk bakgrunn diskrimineres i arbeidslivet

Dette er noen av årsakene til at flere innvandrere mottar stønad og sosialhjelp enn norskfødte.

Denne artikkelen fra Faktisk.no oppklarer også noen myter og falske påstander om innvandrere og NAV som spres rundt i sosiale medier.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trygderettighetene er strammet inn. Flyktninger mistet retten til full minstepensjon 1. januar 2021 Det er altså noe som heter full minstepensjon, og et minste pensjonsnivå som minstepensjonist.

Mange innvandrere har jobber som nordmenn ikke vil ha, ofte med stor grad av midlertidighet, færre rettigheter som feks. banklån og påvirkning på egen arbeidshverdag, HMS. Som igjen kan føre til dårlig helse og at man ikke holder så lenge på arbeidsmarkedet.

plankeby skrev (15 timer siden):

Man prøver å vise til at arbeid er noe man ønsker å komme i. Men mange er ikke opptatt av å jobbe når man har det like bra eller bedre økonomisk uten jobb. Å jobbe er i seg selv ikke en viktig verdi for alle. Barna vokser så opp med den tryggheten totalforsørgelse fra NAV er i familien. 

Å leve på NAV er det samme som å være et offer, siden man er prisgitt reglene og satsene deres, som kan endres når som helst. Det er ikke enkelt å forstå regelverket med språkutfordringer, ikke noe å misunne dem for.

Jeg hjalp en innvandrer med å svare i chatten på NAV. Det gjaldt helt vanlig kommunikasjon som gikk ut på å bekrefte en avtale. Hun var livredd for å svare feil.

Flyktninger blir også sendt på jobbsøkerkurs, med "storebror NAV" som ser deg, dvs. at alle skal jobbe.

De fleste forstår at å oppnå drømmen sine betyr arbeid. Det er ofte komplekse årsaker som ligger til grunn for arbeidsledighet. En jobb må også passe til en persons kompetanse, egenskaper, helse - og ikke minst - arbeidsgiveren må være villig til å ansette deg.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har flyst av innvandrer naboer og de regelen er at det er mannen som jobber, ofte taxi sjåfør eller lignende. Hjemme så er det kona og 5-6 barn.

Alle skal ha skole, pensjon og helsetjenester.

Dette er så klart ikke bærekraftig, velferdsstaten står på spill og politikerne vet det.

Tjenester som helse, kjøpekraften til trygdede og studenter har faktisk forverret seg år etter år.

 

Man må faktisk skape ganske store verdier for å rettferdiggjøre et norsk lønnsnivå og vi alle er i grunn subsidiert av oljeinntektene. Noen mer enn andre.

Selv med jobb så vil man som oftest være ett stort netto tap for Norge AS.

 

Dette er så klart ikke innvandrernes sin skyld, men de ultra liberale norske innvandringsreglene.

 

Edit, det blir nå også mer og mer snakk om at man skal legge ned trygde/sosialordningene og heller gi stønader etter behov.

Endret av Musefella
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en av de mørke baksidene med masseinnvandring og flyktninger til landet; at det går ut over vårt eget folk. Trygder og pensjoner som er formet og tilegnet nordmenn blir svekket fordi økonomiske migranter tar seg til Norge. I et liberalt kapitalistisk samfunn som USA der det er et mye mindre omfattende sikkerhetsnett enn i Norge, vil det være lettere med innvandring fordi man må jobbe eller ende opp hjemløs. Mens man i Norge ikke trenger å jobbe for å få dekket bolig, strøm og mat (sosialstønad). Dermed vil syke og eldre i Norge lide for de innstramminger som skjer fordi man ser at det ikke er bærekraftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Musefella said:

Edit, det blir nå også mer og mer snakk om at man skal legge ned trygde/sosialordningene og heller gi stønader etter behov.

Da gjelder det å legge seg på en linje med ikke å eie nåla i veggen - så får man betalt for "alt".

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (9 timer siden):

La oss heller bruke ordet delta.

Norsk kultur er vel en ganske tydelig post pietistisk protestantisk kultur med det Max Weber kalt The protestant work ethic. I tillegg er Norge mer rural enn de andre skandinaviske landene da vi ikke hadde samme urbanisering som Sverige og Finland på 1960 tallet. Nordmenn flest bor i det man kaller i landsbyer på mange språk, byer med mindre enn hundre tusen innbyggere. Det er mange mange koder man må beherske. Vår allers kjære Sanna Saaroma er et eksempel på at selv andre (fenno)skandinaver faller gjennom i å 'get into and get along' 

Sammenlign med USA, hvor det er svært enkle koder å lære seg, og hvor man kan delta uavhengig av egen kulturbakgrunn i samfunnsliv og yrkesliv.

Jeg har bodd i flere landsbyer i Norge og i USA.   Landsbyen i USA tillot ikke  alle delta i samfunnsliv og yrkesliv,  byen var helt segregert både fysisk og kulturellt.

 Jeg forstår ikke hvorfor det finnes mer koder i landsbyer enn andre steder, det er ikke min erfaring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 timer siden):

Har flyst av innvandrer naboer og de regelen er at det er mannen som jobber, ofte taxi sjåfør eller lignende. Hjemme så er det kona og 5-6 barn.

Alle skal ha skole, pensjon og helsetjenester.

Dette er så klart ikke bærekraftig, velferdsstaten står på spill og politikerne vet det.

Tjenester som helse, kjøpekraften til trygdede og studenter har faktisk forverret seg år etter år.

 

 

Skulle vært mer transparens fra det offentlige og politikere i forhold til hva ting koster. Det er en pågående diskusjon mange steder, om man behandler innvandrere som er mørke i huden dårligere enn for eksempel ukrainere, hvor enkelte, også i riksdekkende TV, har vist til at syrere ikke fikk samme velkomsten som ukrainske flyktninger. Lokalt hvor jeg bor, kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen, og det ble samlet inn leker og utstyr til syriske flyktninger da IS herjet, og ukrainske flyktninger nå.

Så, tilbake til poenget: Bosetting og integrering av en innvandrer er ikke et regnestykke som bare er avhengig av antall, men også hvor de kommer fra. Hadde det vært en eller annen krise i Sverige, ville vi trolig kunne bosette et enormt antall, og kanskje ikke gått i minus på det i det hele og store. Ukrainere som kommer hit, og som er relativt unge, har en reell mulighet til å lære seg norsk relativt raskt, og mange kommer ferdigutdannet. Bosetter man analfabeter fra Øst-Afrika og omegn, er den ubehagelige sannheten at mange av disse aldri vil kunne komme seg i jobb, og de som greier det, fyller stort sett opp lavtlønnsjobber som andre gjerne ikke vil ha. De trenger lengre tid på å lære seg språket, og mange må ta en utdanning i tillegg. Det er mange som ikke liker regnestykker når det kommer til innvandring, men det ubehagelige faktum er at man kan bosette langt flere fra land med kulturelle og språklige likheter med Norge for samme kostnad.

Jeg mener ikke at man aldri skal ta imot flyktninger fra for eksempel Øst-Afrika, men det virker som enkelte, særlig langt til venstre i det politiske landskapet, mener at om det skulle komme 50 000 færre en forventet fra Ukraina, ja da kan man bare ta inn 50 000 flere av typen kvoteflyktninger. Det kan man kanskje i teorien, men det er et helt annet regnestykke, både økonomisk og praktisk, da ulike flyktninger krever ulik grad av ressurser. Jeg tipper mange av ukrainerne kommer til å trenge tilnærmet like mye ressurser det første halve året sammenlignet med Øst-Afrikanere, men så deler grafene seg.

Jeg tror imidlertid ikke at regnestykket er så ille som Musefella viser til: Når innvandrerne har fem-seks barn, vil trolig barna kunne bidra i en grad som gjør at regnestykket utligner seg, om man ser over et litt lengre perspektiv. Det forutsetter selvsagt en viss form for integrering, slik at for eksempel jenter/kvinner bidrar i arbeidslivet i normal grad.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Jeg har bodd i flere landsbyer i Norge og i USA.   Landsbyen i USA tillot ikke  alle delta i samfunnsliv og yrkesliv,  byen var helt segregert både fysisk og kulturellt.

 Jeg forstår ikke hvorfor det finnes mer koder i landsbyer enn andre steder, det er ikke min erfaring.

Er så klart vanskeligere å integrere seg i insulære miljøer enn i større og mer åpne miljøer. Er en grunn til at innvandrerne i Norge vil til Drammen og Oslo og ikke Værdalen, Kautokeino og Helgelandskysten.

At noen er fysisk segregert i USA har jeg liten tro på. Da strekket man begrepene. Har selv arbeidet og bodd i statene.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

Er så klart vanskeligere å integrere seg i insulære miljøer enn i større og mer åpne miljøer. Er en grunn til at innvandrerne i Norge vil til Drammen og Oslo og ikke Værdalen, Kautokeino og Helgelandskysten.

.

Påstanden din var at det var mer «koder», ikke at de var insulære som er en annen sak.

Sitat

At noen er fysisk segregert i USA har jeg liten tro på. Da strekket man begrepene. Har selv arbeidet og bodd i statene

Det heter redlining og segregering, mørkhudete folk fikk ikke bo blant hvite.  Det skjer selv idag, men til mindre grad.  Etnisk segregering(fysisk)  skjer selv i storbyen Oslo i Norge, ikke bare insulære landsbyer  Fysisk segregering gjør integrering vanskeligere 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Musefella skrev (4 minutter siden):

Er tross alt kun 20 år siden masseinnvandringen til Norge startet for alvor, siden 2000 har det  blitt 1 million flere innvandrere her. Å tru at det er mulig å integrerer så mange på så kort tid, om noen gang er en utopi.

Hva er problemet? De aller fleste tilpasser seg, og blir gode norske borgere.

Dessuten har vi ikke arbeidskraft for våre behov.

Så er det noen råttne egg, men slik er det alltid.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (7 timer siden):

Hva er problemet? De aller fleste tilpasser seg, og blir gode norske borgere.

Dessuten har vi ikke arbeidskraft for våre behov.

Så er det noen råttne egg, men slik er det alltid.

'Problemet' er vel at alle grupper, foruten tamilene på tidlig 2000-tallet, har lavere arbeidsdeltagelse enn nordmennene (ca 68%). De mottar likevel like eller større mengder velferd og regnestykket går derfor ikke opp. Innvandring og asylinstitusjonen gjør oss fattigere per nese. Men fint for rikingene i byggebransjen å få billig arbeidskraft så klart.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (14 timer siden):

Det er en pågående diskusjon mange steder, om man behandler innvandrere som er mørke i huden dårligere enn for eksempel ukrainere, hvor enkelte, også i riksdekkende TV, har vist til at syrere ikke fikk samme velkomsten som ukrainske flyktninger.

Litt av grunnen til dette er at krigen i Ukraina er ein konflikt som Norge aktivt tek del i. Både det å sende våpen og å ta imot ukrainske flyktningar er ein del av den av den norske innsatsen. Så litt av det handlar om at vi tek vår del av dei negative konsekvensane av at norsk støtte har satt ukrainarane i stand til å holde ut i forsvarskrigen.
Flyktningar frå Syria er flyktningar som vi også skal ta imot og hjelpe, men Norge som nasjon er mindre motivert for å ta den jobben ettersom Norge i svært liten grad har vært med på å skape den flyktningkrisa. Motivasjonen til å rydde i andre sitt rot er som oftast lågare enn å rydde opp i sitt eige rot.

Ukrainske flyktningar er nok ei gruppe som krev relativt lite ressursar og oppfølging. Mange ukrainske flyktningar i Norge har vi ikkje ein gong telling på, det er ganske mange ukrainske flyktningar som bur privat hos vennar og familie i Norge, langt frå alle dei har meldt sin ankomst. Ettersom dei fleste starta flukta med å reise til Polen som opna sine grenser så kan ukrainarar reise heilt fritt i resten av Schengen utan å bli møtt med krav om å søke asyl eller opphaldsløyve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Bugle said:

Dessuten har vi ikke arbeidskraft for våre behov.

Har vi virkelig ikke?

Jeg tror vi egentlig har det, men NHO og arbeidsgiverne kjører svært harde linjer. De sier bare "Vi får ikke tak i folk, vi må hente fra Polen!". Det går på hvilke vilkår man tilbyr. Man er nødt til å være konkurransedyktig. Mange av de dårligste jobbene betaler ikke mer enn om man går på nav, og det for "back-breaking" work i en dead-end job. Der man som regel er omringet av øst-europeere og man er kanskje 1 av 10 som snakker norsk. Klart at slike vilkår skremmer bort de fleste etniske nordmenn, det er lite oppside i en sånn jobb.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (28 minutter siden):

Det er akkurat det man gjør nå, så det var en merkelig kommentar. 

Jeg snakker om fra politisk hold, ikke div forumer og kommentarfelt.

AP har også lenge vært tilhenger av å ikke buke EUs fattigdomsgrense til å måle antall fattige her i Norge(da det ser dårlig ut på statistikken at antallet hele tiden øker), men også innlemme de offentlige tjenester man får i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Har vi virkelig ikke?

Jeg tror vi egentlig har det, men NHO og arbeidsgiverne kjører svært harde linjer. De sier bare "Vi får ikke tak i folk, vi må hente fra Polen!". Det går på hvilke vilkår man tilbyr. Man er nødt til å være konkurransedyktig. Mange av de dårligste jobbene betaler ikke mer enn om man går på nav, og det for "back-breaking" work i en dead-end job. Der man som regel er omringet av øst-europeere og man er kanskje 1 av 10 som snakker norsk. Klart at slike vilkår skremmer bort de fleste etniske nordmenn, det er lite oppside i en sånn jobb.

Jepp. Hver gang man ser noen skrike i media at 'norsk ungdom' er for late, så er det en eller annen milliardær som har tenkt å drive rovdrift på rettsløse stuepiker fra Philipinene.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (42 minutter siden):

Har vi virkelig ikke?

Jeg tror vi egentlig har det, men NHO og arbeidsgiverne kjører svært harde linjer.

Eg er delvis einig. Ein viktig del av mangelen på arbeidskraft er som du seier at Norge manglar billig arbeidskraft, mange bransjer er ikkje villig til å betale nok til at norske ungdommar vil ha jobben. Litt fordi ein kanskje har det litt for godt til å være navar, men mykje fordi mange ungdommar ser at sjølv etter berre litt utdanning så kan ein få seg betre jobbar som både betalar betre og som gir meir status.

Men vi har også ein heilt reell mangel på arbeidskraft. I enkelte yrker og bransjar er det no fleire pensjonistar som går ut av arbeidslivet enn det er ungdommar som startar opp. Når disse pensjonistane også skal leve lenge så har vi ikkje nok ungdommar til å verken halde oppe inntektsnivået eller til å utføre det pleiearbeidet som trengs. For å løyse dette så må vi enten bruke teknologi til å automatisere vekk behovet for mange av dei enklare jobbane som ingen vil ha, eller så må importere arbeidstakarar som er villige til å ta på seg jobben.

Kombinasjonen av disse to tinga gjer at særleg enkelte bransjar manglar arbeidskraft. Mykje av den importerte arbeidskrafta blir også meir og meir langreist etterkvart som at våre nærmaste naboland har fått høgare velstand og lønningar i sitt heimland.

Lenke til kommentar

All denne importerte arbeidskraften presser ned nordmenns vilkår betydelig. Jeg jobbet med noen øst-europeere i fjor og de hadde ikke mer enn 150 kroner timen. Ser også generelt prisnivået presses svært langt ned i visse bransjer ned til der etablerte, norske firma ikke har en sjans i havet til å få det til å gå rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...