Gå til innhold

Varighet av sikkerhetsoppdateringer er en vesentlig opplysning


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en Sony Xperia XZ1 Compact kjøpt like etter at den ble tilgjengelig høsten 2017.  En flott telefon som fremdeles helt fint dekker behovet mitt.  Bortsett fra at Sony som kjent bare ga den oppdateringer i 2 år etter lansering. Slik lager Sony søppel ut av en telefon som kunne levd minst 3 år lenger.

Arbeidsgiver krever derfor at jeg kjøper ny telefon, og de gir jo også en solid sum til den slags annethvert år.

Men jeg ønsker ikke å bytte telefon annethvert år.  Det er ekstremt miljø-fientlig.

Varigheten av sikkerhetsoppdateringer definerer levetiden for en telefon.  Ihverffall så lenge det er snakk om mindre enn 5 år. Det er etter min mening ingen som helst tvil om at dette er en vesnetlig produktopplysning.  Så da skulle man tro at dette var informasjon som var lett å finne i produsentenes markedsføring.

Som brent barn har jeg nå skannet gjennom det jeg finner av produktinformasjon om aktuelle topp-modeller på sony.no og smasung.no.  Men der står det ingenting om dette.  Sony er frekke nok til å skryte av "bærekraft".  Dette er jo aktivt villedende dersom de ikke faktisk leverer sikkerhetsoppdateringer i minst 5 år etter kjøpsdato. Eller ihvertfall minst like lenge som alle konkurrenter. Noe jeg betviler basert på erfaringene jeg har.

Samsung lover på https://www.samsung.com/no/support/mobile-devices/programvare-og-sikkerhetsoppdateringer/ at

Quote

På produktsidene på vårt nettsted (www.samsung.com) finner du informasjon om hvor lenge vi tilbyr programvarestøtte, for eksempel rettinger av programfeil eller beskyttelse mot sikkerhetsrisikoer, for alle enheter som er blitt lansert de to siste årene.

Men jeg finner ingen slike opplysninger på https://www.samsung.com/no/smartphones/galaxy-s22/ så dette kvalifiserer jo også som en uriktig opplysning.

Samsungs kundeservice-chat opplyser "4y",  og tilsvarende kan også leses i media her og der.  Men det fritar dem jo uansett ikke fra å opplyse dette i markedsføringen.  Og uten en vel-definert start-dato så er jo opplysningen uansett nokså  verdiløs.  Starter de å regne 4 år fra kjøpsdato?  Neppe. For å kunne ta en kvalifisert avgjørelse der jeg sammenligner f.eks en "Sony Xperia 1 IV" med en "samsung Galaxy S22" så må jeg vite hvor lenge etter kjøpsdato hver av dem kan forventes å fungere.  Det er tydeligvis en opplysning ingen av produsentene er villige til å gi i markedsføringen av produktene.

Dette er etter min mening et klart brudd på markedsføringsloven § 8.  Og nå er jeg lei.  Klage på begge er sendt til Forbrukertilsynet.  Som sikkert kommer til å toe sine hender som vanlig og si noe ala "leveranse av programvare etter kjøpsdato faller utenfor vårt mandat"

Vel, kanskje media kan ta tak i dette?  Kan vi vennligst få relevante mobil-tester? For alminnelige brukere er lang levetid den mest kritiske funksjonen til en ny telefon. Leverandører som ikke oppgir levetid i sin markedsføring bør diskvaliviseres fra tester.  For de andre bør levetiden inngå i karakter-givingen.

 

 

Men det er altså ikke mulig å få noen ke

 

Hvis jeg hadde operert som privat forbruker så ville derfor utelatelsen so

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (4 minutter siden):

Da begynner de å komme seg. Men som du sier, ikke på alle. Så en må fortsatt følge med litt.

Jeg har lurt litt på om det burde innføres krav til at produsenter tar stilling til og offentliggjør forventet levetid på produkter. Og at dette skal merkes tydelig på emballasjen. Og at produsenten må støtte produktet (herunder oppdateringer) i hele produktets forventet levetid.

Da kan de som vil selge billig ræl gjøre det, men de må være åpen om det. De kan skrive på esken at dette produktet har forventet levetid på 1 år - og etter ett år slippe å støtte produktet lenger. Inkludert butikken som selger det.

Dette ville og ryddet unna spørsmål som for eks hvor lang forventet levetid har et tastatur? Noen butikker mener 2 år, andre mener 5 år. Noen mener prisen spiller inn, andre mener at det gjelder alle produkter uansett prisklasse. Osv.

Lenke til kommentar
7 hours ago, nomore said:

Her har du en fordel med Apple. De leverer oppdateringer i mellom 6-8 år etter lanseringsdato.

Jeg vet.  Og de evner også å lage kompakte telefoner for de av oss som foretrekker slike.  Så jeg vurderer seriøst å bite i det sure eplet denne gangen.

Lenke til kommentar
6 hours ago, process said:

Pixel5 har minst 5 år

Men nå er det bare ett igjen, så det hjelper jo ikke mye.  Mulig jeg tar feil, men disse var vel heller ikke (offisielt) i salg i Norge?  Det utelukker dem dessverre for min del.  Selv om vi får penger til fritt valgt telefon så kan vi ikke handle den hvorsomhelst.

Men Googles informasjon om oppdateringer er jo forbilledlig.  Skulle ønske alle andre var like ryddige.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Svein M said:

Samsung har 4 år fra lansering av mobilen på de fleste av modellene.

Finnes denne informasjonen noe sted på Samsungs norske web-sider?  Jeg har lett og finner det ikke.

Som sagt har jeg også sett den samme informasjonen i media, og også fått den muntlig fra kundeservice.  Men jeg skulle gjerne sett det på et dokument det er mulig å slå i bordet med.  Der er jeg redd både Digi og amerikansk markedsføring kommer til kort..

Og finnes det noen som helst informasjon om hva Samsung mener er lanseringsdato for de forskjellige modellene? Det er påkrevd for å kunne regne ut hva "4 år" egentlig betyr.  Jeg gjetter på at det i praksis vil si 1-3 år for alle modeller som per idag er tilgjengelig i en butikk.  Men det burde være unødvendig å gjette.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, bmork said:

Men nå er det bare ett igjen, så det hjelper jo ikke mye.  Mulig jeg tar feil, men disse var vel heller ikke (offisielt) i salg i Norge?  Det utelukker dem dessverre for min del.  Selv om vi får penger til fritt valgt telefon så kan vi ikke handle den hvorsomhelst.

Men Googles informasjon om oppdateringer er jo forbilledlig.  Skulle ønske alle andre var like ryddige.

Mente å skrive pixel 6 :)

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

Butikker tar imot din gamle mobil for resirkulering, evnt. kan du selge den til andre så en 2 år gammel mobil er ikke så miljøfiendtlig. 

Beklager, men nei.  Det er de som kjøper brukt som bidrar til miljøet.

De som selger/gir bort lurer bare seg selv for å få litt bedre samvittighet.  Det hjelper dessverre null og niks i en verden der det er en ekstrem overflod av resirkulerbare varer.

Lenke til kommentar

Galaxy S22 ble vel lansert i februar 2022, og det er blitt beskrevet som 4 oppdateringer over 4 år altså til Android 13 (2022), 14 (2023/24), 15 (2024/25) og 16 (2025/26). Jeg regner med at det også er litt sikkerhetsoppdateringer etter siste oppdatering.

Så det blir omtrent 4 år eller knapt det om du kjøper en S22 nå. En plass stod det at det var et femte år med sikkerhetsoppdateringer.

https://www.sammobile.com/samsung/what-galaxy-devices-get-four-android-os-upgrades/

Lenke til kommentar
nomore skrev (8 timer siden):

Jeg har lurt litt på om det burde innføres krav til at produsenter tar stilling til og offentliggjør forventet levetid på produkter. Og at dette skal merkes tydelig på emballasjen. Og at produsenten må støtte produktet (herunder oppdateringer) i hele produktets forventet levetid.

EU-/Tyske myndigheter pusher på for å få 5-7 år med oppdateringer;

Sitat

At present the EU is working on an initiative which will increase the durability of mobile phones and tablets. The proposal includes requirements for manufacturers regarding opportunities to repair, update and maintain mobile devices. This will be done, among other things, through requirements for five years of security updates for all mobile phones and easier access to spare parts.

@bmork - i denne tråden her på forumet diskuteres det mye av det du tar opp. 😊

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer og batterilevetid! Før kunne man enkelt kjøpe nytt batteri på chlas ohlson og bytte selv. Det gå nærmest nytt liv til en 3-4 år gammel mobil. Sikkerhetsoppdateringer fantes ikke.

Hvorfor kan ikke moderne mobiler ha sikkerhetsoppdateringer i 10 år? En god pc kan få sikkerhetsoppdateringer i årevis uten problemer.

Løsningen min ser ut til å være fairphone, selv om den er litt dyr. Ved å bytte batteri burde telefonen holde LENGE.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg sitter fortsatt på min Nokia 3720 fra 2009. Fungerer fortsatt helt utmerket til det jeg trenger den til - å ringe med. Resten gjør jeg på en PC.

Har byttet batteri 2 ganger (noe man enkelt kan gjøre selv), og lader den ca. hver lørdag. Stort mer miljøvennlig tror jeg det er vanskelig å få til.

Kan ikke huske sist Symbian OS fikk en sikkerhetsoppdatering - jeg har ihvertfall aldri gjort noe slikt på min telefon.

Hele problemstillingen med slike sikkerhetsoppdateringer er bla.a. grunnen til at jeg ikke ønsker en smarttelefon.
Selv om hovedgrunnen er at jeg ikke ønsker å ha enda en skjerm å glo på. Jeg gjør det nok både på jobb og privat.

Endret av PaladinNO
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...