Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nye briller - synet blir ikke bedre.


Gjest c2c1e...6e9

Anbefalte innlegg

Gjest c2c1e...6e9

Jeg har slitt med at jeg får hodepine i løpet av arbeidsdagen hvor jeg sitter mye foran en PC-skjerm og har følt at synet er dårligere på det ene øyet. Jeg tok derfor en synstest hos en optiker i begynnelsen av juni. Da fikk jeg vite at jeg hadde -0,5 på venstre øye og +0,5 på høyre samt til dels skeive hornhinner. De forsøkte først å pushe på meg et abonnement i tillegg til at jeg burde ha tre forskjellige type briller (ett par for jobb, ett for kjøring og ett par solbriller med styrke). Jeg ble ganske skeptisk til alt ganske fort, men tenkte jeg kunne kjøpe et par briller for å se om det hjalp på hodepinen. 

I første omgang følte jeg at synet ikke ble bedre. Glasset på venstre øyet virket "blurry" og jeg følte jeg måtte myse mer med brillene på. Jeg brukte de i 1 -2 uker uten at synet bedret seg. Jeg gikk da tilbake til optikeren og fikk satt inn nye glass gratis. Nå har jeg brukt de i 3 - 4 dager og jeg føler fortsatt ikke at synet blir noe bedre med brillene. 

Er dette normalt eller burde jeg returnert brillene og bedt om refusjon av pengene? Jeg betalte ca 5000kr for dette og føler pengene er veldig bortkastet. 

Anonymous poster hash: c2c1e...6e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ta litt tid å venne seg til nye briller. Når det er sagt, har du vært hos optikeren og fått dem til å sjekke at du faktisk har fått de glassene du skal ha, ref. synstesten? 

Én gang har liknende skjedd meg. Jeg fikk merkbart dårligere syn med briller enn uten, og etter en uke gikk jeg tilbake til optikeren og spurte om dette var riktig. De sjekket brillene og fant ut at noen hadde forvekslet pluss og minus. Tydeligvis er det en feil som ikke skal skje hos optikere, de ble utrolig flaue. :wee:

Ting ble mye bedre med riktig styrke, for å si det sånn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Føler med deg. Jeg har hatt noe av det samme problemet. 

Jeg vet ikke hvor skjeve hornhinner du har. Eller hva slags type glass du bruker. Men for meg ble løsningen å gå vekk fra alt det fancy rare av "spesialkorrigering" / prismeglass.... bifokale glass - og alt deg greiene de skal selge deg. 

Synsam forsøkte å pushe på med abonnement og tre ulike briller også. Jeg er glad jeg takket nei til det. Å betale 5000 kr,- i året for leasing av briller blir bare rart i mitt hode. 

Selv kjøpte jeg tre briller - hos tre ulike optikere. Men alt ble bare et rot. Så tok jeg brilleseddelen og bestilte helt vanlige glass på nett, hos en tysk forhandler. Ga vel knappe 1000 kroner for glassene + litt over 1200 kr,- for innfatningen. Så ble det et brukbart resultat. Men fremdeles sliter jeg litt. Vurderer å gå til synslege for en mer omfattende undersøkelse. Men det koster 2500 kr,- har jeg sjekket. Med mindre du får offentlig henvisning. Noe som kan ta lang tid. 

 

Lenke til kommentar

Antagligvis har langsynet gjordt venstre øye dominant. Så når du hiver innpå korreksjon blir høyre øye dominant igjen, men skjelekorrigering gjør også at dybdesynet på rekalibreres. Så du bytter dermed dominant øye OG mister deler av dybdesynet. Samt at venstre øye ukorrigert er skarpere ved +.5 enn ved korrigert til 0.

Hodepinen kommer av samme sak: Venstre øye blir dominant, høyre øye gir ikke skarp nok informasjon, skjelingen er forskjellig mellom øynene. Samt at hjernen antagligvis bytter dominant øye når ting kommer for nærme.

Så finnes det noe råd?
Det nærmeste jeg kan anbefale vil være briller som kun korrigerer styrken, og ikke skjeling. Da slipper du at hjernen roter med å rekalibrere dybdesynet. Men det kan fortsatt oppleves som ubehagelig siden +.5 er en behagelig styrke på øye.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (4 timer siden):

Du må ha progessive glass, altså briller med to ulike linser/fokalpunkter i hvert glass. 

Brillene må også korrigere for astigmatisme. 

Rart ikke optikeren vet dette. 

https://nhi.no/animasjoner/oye/skjeve-hornhinner/

https://en.wikipedia.org/wiki/Bifocals

Nei. Ingen MÅ ha progressive glass. Mange syns det er veldig ubehagelig - og foretrekker heller to briller.

Man MÅ heller ikke ha korrigering for skjeve hornhinner som du skriver. 
 

del_diablo skrev (5 timer siden):

Så finnes det noe råd?
Det nærmeste jeg kan anbefale vil være briller som kun korrigerer styrken, og ikke skjeling. Da slipper du at hjernen roter med å rekalibrere dybdesynet. Men det kan fortsatt oppleves som ubehagelig siden +.5 er en behagelig styrke på øye.

Ofte er det enkle det beste. Slik jeg selv erfarte. Helt vanlig styrkebriller - uten masse dill dall. Selv med skjeling og det hele. 

 

Lenke til kommentar

En trenger ikke gjøre ting unødvendig komplisert.

De fleste trenger bare to typer briller.

Briller for nærarbeid som lesing og terminalbruk (på godt norsk en PC) hvis man har stivere linser som trenger rundt +0.25 korreksjon på nært hold.

Briller for vanlig syn inkl. bilkjøring.

Om en trenger solbrillefunksjon så kan dette kjøpes som clip-on.

Viktig å få tatt en god synstest slik at brillene en får blir optimale. Pass også på at glassene er riktig vinklet. Har vært borti at de ble levert skjeve slik at de måtte bøyes til litt for å få riktig samsyn.

Lenke til kommentar

To ting er utrolig viktig hvis du skal forvente et SKIKKELIG resultat:
Bruk en DYKTIG optiker / øyelege som kan sjekke deg GRUNDIG uten tanke på salg av optikk.
Benytt resultatet til å kjøpe (IKKE billigsøl) RIKTIGE glass! 
Skal vel ikke NEVNE billig-kjedene? Men styr unna de!

Lenke til kommentar

Spekk-savers ? Er ikke det de folkene som drar til strømstad for å få billig flesk ? :wee:

Tok en synstest hos dem og den var i alle fall helt grei. Har aldri bestilt noe briller fra dem, men de jeg fikk basert på målingene optikeren konkluderte med var i alle fall spot on.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...