Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

En universal vaksine mot alle omikron varianter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er snakk om at det er mulig å få til en god vaksine for det som går nå av Omikron, men BA.5-vaksine er først mulig å få ut rundt November, og spørs om det er verdt det siden det dukker opp stadig nye varianter med nye piggprotein-varianter som fort endrer effektiviteten til vaksinen.

Lenke til kommentar

Spør du meg virker det som en mer eller mindre har gitt opp å aktivt fighte Corona. Det at BA-5 er ekstra smittsom og i tillegg kombinerer egenskaper fra Delta slik at den kalles Deltacron burde vel egentlig tilsi større innsats enn den apatien som foregår nå. Folk er vel mer eller mindre fed up med hele Corona. Der jeg holder til har de mer eller mindre sluttet å fylle på antibac i butikkene. En må virkelig lete etter slikt nå. KIWI er et hederlig unntak. REMA-butikken i nærheten er også bra på dette.

Mistenker forsåvidt at jeg selv er smittet med BA-5 i.o.m at jeg stavrer rundt som en 80-åring med KOLS for å ha nok oksygen, så heldigvis er ikke viruset helt på intensiv-avdeling nivå selv om det merkes godt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Synes det er ganske nedslående om de bare gir opp alt. Det står på Oslo Kommunes hjemmesider at «Dersom det har gått over 3 uker siden første positive test og du får symptomer igjen, kan en positiv selvtest tyde på at du har fått covid-19 på nytt.»

Du kan altså bli smittet igjen etter svært kort tid, med bare litt hjelp fra tidligere infeksjoner og vaksiner. Når man jobber f.eks. i folkemengder, med pasienter, turister, barn og har et mylder av mennesker innpå seg til daglig, føler jeg at situasjonen er ganske dyster. Jeg har vært syk nå og det er altså ikke usannsynlig at jeg vil være det igjen innen nyttår. Sukk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ForTheEmperor skrev (På 24.7.2022 den 14.36):

Burde ikke vaksineselskapene forske og prøve å lage en vaksine som fokuserer på å ødelegge omikron uansett hvilken varianter det er, både nåværende og kommende? Alle varianter må jo ha en felles genetisk oppbygging som vaksinen kan ha en effekt mot. 

Forsøk på å lage vaksiner som gir steril immunitet mot coronaviruser har det vært gjort mange forsøk med lenge før covid-19, det ble på lang vei antydet da de vaksinene vi nå har kom at de kom til å gjøre det men det er åpenbart ikke tilfelle.

vidor skrev (På 24.7.2022 den 14.45):

Er snakk om at det er mulig å få til en god vaksine for det som går nå av Omikron, men BA.5-vaksine er først mulig å få ut rundt November, og spørs om det er verdt det siden det dukker opp stadig nye varianter med nye piggprotein-varianter som fort endrer effektiviteten til vaksinen.

Det er vel en type virus som ligger flere skritt foran vaksineutvikling men heldigvis muterer slike i slik grad at jo mer smittsomme de er jo mindre alvorlig sykdom gir de og siden de aller fleste av oss nå har fått det har naturlig immunitet; eller er det ikke de som kalles flokkimmunitet om jeg ikke tar feil slår inn og menneskeheten takler nå eksistensen av viruset veldig godt med mindre man er i veldig alvorlige risikogrupper selvfølgelig.

 

vidor skrev (På 24.7.2022 den 14.59):

 Der jeg holder til har de mer eller mindre sluttet å fylle på antibac i butikkene. En må virkelig lete etter slikt nå. KIWI er et hederlig unntak. REMA-butikken i nærheten er også bra på dette.

 

Nå er det jo for lengst blitt slått fast at antibac har veldig lite å si for spredning av et i all hovedsak luftspredende virus og dersom man dynker hendene i antibac før man går rett inn i en folkemengde går vinninga rett opp i spinninga. Det beskytter ikke luftveiene at man har antibac på hendene. Antibac beskytter godt mot bakterier dog og er greit å ha når man befinner seg i omgivelser hvor man f.eks kommer i kontakt med døde fugler eller lignende.

Glassmaneten skrev (På 25.7.2022 den 9.26):

Synes det er ganske nedslående om de bare gir opp alt. Det står på Oslo Kommunes hjemmesider at «Dersom det har gått over 3 uker siden første positive test og du får symptomer igjen, kan en positiv selvtest tyde på at du har fått covid-19 på nytt.»

Du kan altså bli smittet igjen etter svært kort tid, med bare litt hjelp fra tidligere infeksjoner og vaksiner. Når man jobber f.eks. i folkemengder, med pasienter, turister, barn og har et mylder av mennesker innpå seg til daglig, føler jeg at situasjonen er ganske dyster. Jeg har vært syk nå og det er altså ikke usannsynlig at jeg vil være det igjen innen nyttår. Sukk.

Er det snakk om veldig alvorlig sykdom? Jeg vet ikke for du gir ingen tydelig beskrivelse. Ja, folk er oftere syke nå grunnet to års isolasjon fra andre mennesker, noe som ikke er bra for immunforsvaret og det kalles immunitetsgjeld. Og da er ikke løsningen å fortsette i det uendelige med ekstremt samfunnsødeleggende nedstengingstiltak i det uendelige. Jeg er veldig glad for at samfunnet er tilbake til det normale igjen og jeg tar mye heller et par runder med corona en evige runder med nedstenginger i og med at dette viruset har kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid, men i og med at ytterst få dør og de aller aller fleste takler det bra etter å ha gjennomgått det er det ingen grunn til å starte opp igjen med det dystopiske systemet vi hadde i 2020-2021. Er man mer bekymret en gjennomsnittet for dette blir man selv ta hensyn til sin egen bekymring og ikke forvente at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til den minoriteten som fortsatt er veldig bekymret for dette. Jeg vil synes det er ekstremt dystert om man går tilbake til lockdown-dystopien og munnbindtvang igjen for gjør man det nå så er det det samme som å si at dette må man gjøre for alltid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...