Gå til innhold

Når man mister påbegynt svar (kladd) i en tråd… :/


Anbefalte innlegg

Begynte (nok en gang) på et lengre svar i en tråd og så reloadet nettleseren med det resultat at jeg måtte logge inn på forumet på nytt og da var alt jeg hadde skrevet på borte. 😕 Irriterende og en av faktorene som gjør at forumet ikke er så attraktivt å poste på som er kunne ha vært.

Det virker for meg som at eventuell mellomlagring skjer lokalt (cookies?). Jeg bruker ALLTID inkognito/privat modus i nettleser så lokal lagring hjelper ikke - Er det mulig å endre så kladd heller automatisk lagres sentralt hos forumet? Finnes det funksjonalitet som jeg ikke har fått med meg som kan hjelpe i slike situasjoner?

Gitt min forståelse av problemet - Nei, å ikke bruke inkognitomodus er ikke et alternativ. Dere må gjerne forslå det men i det ligger at dere da mister (potensielt) flere enn meg som mer aktive brukere (enn i oneliner-svar).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (21 minutter siden):

Skriv svarene dine i Notepad / TextEdit (Mac) el.l, så har du det lokalt. Tar 2 sek å kopiere det inn i svarboksen.

Joda, hender jeg gjør det hvis jeg ser at svaret kan bli litt lengre men ikke alltid, det som begynner med et kort svar bygger på seg med bilder, sitater etc. og da er jeg i forumets editor. 
 

Poenget med å ta opp problemstillingen var å påpeke det jeg opplever som en svakhet i forumets løsning.

Lenke til kommentar

En gang for flere år siden testet jeg ut en utvidelse til Firefox som gjorde nettopp dette. Husker desverre ikke navnet på denne, og det tror jeg er den beste løsninga (hvis noen klarer å finne navnet).

Et problem med OP sitt forslag i mine øyne er at i mange tilfeller så påbegynner jeg et svar, men så avbryter jeg hele greia, gjerne godt begrunnet (svaret gir ikke mening eller ikke til hjelp, kan virke støtende, eetc) og da tenker jeg det er uheldig at det ligger ting ute på nett (om ikke åpent) som jeg ikke hadde til intensjon om å poste.

Hva hvis jeg uforvarende legger ut personlig informasjon om meg selv eller noen andre, men ombestemmer meg. Hvis et slikt system innføres betyr det jo at det er livsfarlig å starte å skrive en tråd, spesielt der detaljer i formuleringa er viktig. Lukter potensiale for missbruk og brudd på GDPR lang vei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (4 minutter siden):

Et problem med OP sitt forslag i mine øyne er at i mange tilfeller så påbegynner jeg et svar, men så avbryter jeg hele greia, gjerne godt begrunnet (svaret gir ikke mening eller ikke til hjelp, kan virke støtende, eetc) og da tenker jeg det er uheldig at det ligger ting ute på nett (om ikke åpent) som jeg ikke hadde til intensjon om å poste.

Ikke uenig i den siden 👍 - En ryddejobb på serversiden som fjerner kladder etter X tid ville vel ha løst det.

Hvis man starter å skrive noe og går ut av tråden, for så å gå tilbake til samme tråd, dukker denne oppimage.png.a6ab4de0570d9e8a34af808468da867d.png

antar den teksten ligger i cookie(s)

Lenke til kommentar
32 minutes ago, NoBo said:

Joda, hender jeg gjør det hvis jeg ser at svaret kan bli litt lengre men ikke alltid, det som begynner med et kort svar bygger på seg med bilder, sitater etc. og da er jeg i forumets editor. 

Poenget med å ta opp problemstillingen var å påpeke det jeg opplever som en svakhet i forumets løsning.

Jeg har hintet om en del om relativt enkle ting som kan gjøres for å forbedre forumet for lenge siden, men det er ikke noe som tas tak i fordi det etter det jeg forstår er *1* person ansatt som holder på med det tekniske med forumet, og tipper vedkommede har hendene fulle fra før.

Realiteten sånn sett er at det er enklere å skrive alt lokalt, for så å gjøre finpussen i svarboksen (linke bilder og quote etc). Da er potensiale for å miste mye helt borte.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 timer siden):

Er det mulig å endre så kladd heller automatisk lagres sentralt hos forumet? Finnes det funksjonalitet som jeg ikke har fått med meg som kan hjelpe i slike situasjoner?

Nei, jeg vil tro at det vil være problematisk med tanke på personvern, hvis all tekst som tastes inn på forumet blir logget i sanntid.
Ja, det finnes funksjonalitet som du nevner selv i et annet innlegg, men den er begrenset og trolig knyttet opp mot lokal lagring, som dermed ikke vil fungere hvis du bruker "privatmodus" og slikt. Men her spekulerer jeg siden jeg ikke har innsikt i den tekniske plattformen.
Jeg har opplevd at den innebygde funksjonen, som tar vare på innlegg så lenge fanen er oppe, ikke alltid er 100% og innlegg går tapt. Så jeg kan forstå frustrasjonen, men som flere nevner så kan det være nyttig å skrive f.eks i notepad først hvis du skal forfatte en lengre tekst eller noe som du ønsker å bruke en del tid på å skrive, i tilfelle noe skulle gå galt på PC-en.
Notepad ++ f.eks cacher alt, og er noe jeg bruker hyppig for å gjøre notater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker primært (og spesielt nå i ferien) mobilen m/Safari mot forumet så andre steder å notere/kladde på er OneNote/iOS’ ‘Notater’.  Nå er ikke forumets editor spesielt brukervennlig og definitivt ikke på mobil så å veksle mellom ulike verktøy med Copy-Paste, flytte på ting i forumeditoren etc. frister lite.

Brukeropplevelsen av editoren er nærmere pre 2012 enn 2022. Ett av områdene som har høy fokus hos fremoverlente virksomheter og konsulenthus er ‘End User Experience’ == Den som skal bruke produktene. Å be brukerne om å finne workarounds for å gjøre jobben sin… Nå er det ingen av oss brukere av forumet som får betalt for å bidra men det gjør samtidig at veien bort fra forumet blir kort når brukeropplevelsen ikke oppleves å stå (fullt ut) i fokus. Som hos Meta, Google mfl. så er vi brukerne produktet (inntjeningen) for eierne.

 

Uderzo skrev (På 24.7.2022 den 14.32):

Nei, jeg vil tro at det vil være problematisk med tanke på personvern, hvis all tekst som tastes inn på forumet blir logget i sanntid.

Fant ikke igjen artikkel men det har tidligere vært ‘ramaskrik’ over chattetjenester som har logget alt som besøkende har skrevet, selv om besøkende ikke trykket <Enter> og er ikke uenig i akkurat det. Men — Om man opplyser om at/gir valget om at det man skriver blir mellomlagret sentralt så bør det være GDPR-godkjent. Et analogt eksempel kan være en mailtjeneste man når via browser hvor alt man skriver i usendt mail lagres sentralt inntil man aktivt sender/sletter mailen. Det bør med andre ord være mulig å gjøre opplevelsen mer brukervennlig og samtidig være ihht. GDPR.

Brukeropplevelsen av diskusjon.no — Før omleggingen (‘Oppgraderingen’) av forumet var antall (ufiltrerte) sider oppgitt til rundt 200, om ikke jeg husker feil. Etter omleggingen sank dette oppgitte totale sideantallet relativt raskt til ~160 sider og har siden bare sunket mer og mer. Nå har jeg ikke kontroll på om perioden som det totale sideantallet gjelder for er likt fra før omleggingen men uansett; antallet tråder/poster innenfor en gitt periode ser ut til å i være en negativ spiral. Nå får man håpe at dagens tall (101) er pga. ferietid og ikke den nye normalen🤞. Det er nok flere faktorer som gjør at forumet ser mindre total aktivitet (sett fra mitt ståsted) men en lite optimal brukeropplevelse på mange områder er nok mye av årsaken. @Øystein må gjerne kommentere på dette 😊

Noe jeg ikke har noe å utsette på er Admins og Moderatorer av forumet; de opplever jeg at gjør en god jobb! 💐👍

 

image.thumb.png.3d43a933d3663e2b3fbb5ba4edcbf1df.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...