Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som har erfaringer med hvordan man reklamerer en prosessor som er kjøpt i boks og installert i custom built pc, og hvordan Elkjøp forholder seg til slike reklamasjonssaker? Lurer også på om det er noen som kan hjelpe meg med å si hvorvidt CPU-en er varmere enn den bør være og om det er sannsynlig at det er denne det er noe galt med.

Jeg opplever at prosessoren har blitt varmere med tiden siden jeg kjøpte den. Har byttet kjølepasta tre ganger, uten at det har hatt noen effekt. Jeg opplever nå at vanlig temperatur når jeg er på nettet og browser ligger på rundt 55c. Når jeg spiller Total War Warhammer 2 så er temperaturen oppe i mellom 80-90c nesten hele tiden. Når jeg spiller Football Manager 2021 så ligger temperaturen på mellom 70-85 grader mesteparten av tiden. 

CPU vifte er Noctua NH-D15. Kabinett er Fractal Design R5. Jeg har et Gigabyte 3080 rtx gaming kort nederst i kabinettet ved siden av PSU-en, og har plassert en kabinettvifte nederst fremme og lengst fremme under, som begge suger luft inn. Jeg har en vifte bak oppe som suger luft ut. Kabinettviftene er av typen Noctua NF-P14s redux-1200PWM. 

Alle viftene er autoinnstilt via bios for hovedkortet, som er MSI MAG X570 Tomahawk wifi. 

Jeg har vedlagt en videosnutt som viser informasjon fra Ryzen Master, HWMonitor og HWiNFO64. 

Link til video

Håper noen kan hjelpe meg. 

Glemte å fortelle hva slags CPU jeg har! Det er Ryzen 5900x.

Endret av jolieber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller aldri hørt at en CPU (på egen hånd) blir varmere etterhvert, selv om det er en teoretisk mulighet for det. Og jeg jobber med design av pc'er. Dette er med all sannsynlighet innstillinger, oppdatert firmware eller drivere til hovedkort eller annet i systemet.

Dette vinner du aldri fram med i noen butikk. Og jeg mener det er riktig.

 

Endret av Axefjord
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemeldinger. 

sedsberg,  ja kjøleren skal være montert korrekt og plastikkfilmen er fjernet. Jeg merker egentlig ikke noe spesielt til forskjell på temperatur om vifta går høyt eller lavt. 

Axefjord, det er mulig at det kan være noe av det du sier. Men jeg har akkurat installert windows på nytt på partisjon som først ble formatert, og det forandra ingenting. Det kan også være at det er jeg som er blitt mer observant på det, da jeg synes at varmen er over 80 litt for ofte når jeg spiller. Kanskje det er at jeg spiller andre spill som krever med CPU.

Nwader, det er mulig at jeg må fjerne den low noise adapteren som skal gi mindre lyd for prosessor-viften, at kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, jolieber said:

Hei, og takk for tilbakemeldinger. 

sedsberg,  ja kjøleren skal være montert korrekt og plastikkfilmen er fjernet. Jeg merker egentlig ikke noe spesielt til forskjell på temperatur om vifta går høyt eller lavt. 

Axefjord, det er mulig at det kan være noe av det du sier. Men jeg har akkurat installert windows på nytt på partisjon som først ble formatert, og det forandra ingenting. Det kan også være at det er jeg som er blitt mer observant på det, da jeg synes at varmen er over 80 litt for ofte når jeg spiller. Kanskje det er at jeg spiller andre spill som krever med CPU.

Nwader, det er mulig at jeg må fjerne den low noise adapteren som skal gi mindre lyd for prosessor-viften, at kanskje det kan hjelpe.

Med en oppdatering (også gjennom win update) kan oppsettet for viftene endres fra fabrikant, eller hvor aggressiv CPU brukes mtp turbo og følgende throttling. Reinstall av Windows endrer ikke sånt. 

 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (51 minutter siden):

Med en oppdatering (også gjennom win update) kan oppsettet for viftene endres fra fabrikant, eller hvor aggressiv CPU brukes mtp turbo og følgende throttling. Reinstall av Windows endrer ikke sånt. 

 

Ok, skjønner. Ja kanskje det er noe slikt som har skjedd.

Lenke til kommentar

Disse CPUene kjører på unødvendig høy spenning, og blir dermed varmere enn de trenger å bli. Min 5950X fikk et betydelig kjøligere (og stillere!) liv etter at jeg undervoltet den til 1,0875 v. Da kjører den fjellstøtt på 4 Ghz på alle 16 kjerner, med en 280 mm AiO. På 4,3 GHz all-core må jeg gi den 0,1 v ekstra.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

For lav rpm på cpu vifte. Bare å dra på med vifte så tempen holder seg under 70-75 grader. Sjekk hva er viftens max rpm.

Nå vet ikke jeg hva den low noise adapteren gjør utover å gi lav rpm. Om den er justerbar så kanskje det kan fikses der, ellers så er hovedkortene i stand til å styre cpu viftene ut fra cpu temperatur selv. Konfigurerbar fra bios eller software.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har problemet oppstått de siste ukene? Hvor det har vært varmt i været? Noen grader høyere romtemperatur vil kunne ha ganske stor påvirkning avkjølingen av pc-en. 

Som noen sier, en oppgradering av systemet eller programvare som kjøres hele tiden kan forandre prosessorbelasningen. En BIOS-oppgradering kan i teorien også gjøre en forskjell. En feil på hovedkortet f.eks. knyttet til spenningsregulatorer vil vel vel nesten ha sett på som mer sannsynlig hvis det skulle være noe HW-messig som gjorde at CPU-temperaturen går opp.

(Edit: For mange år siden hadde jeg en pc (Athlon XP svjh) der jeg på vis klarte å montere prosessorkjøleren skjevt - bare deler av kjernen var i kontakt med kjøleren, og da ikke spesielt godt... syntes jo det var litt høye temperaturer, men alt fungerte 100 % stabilt i det året som gikk før jeg vel skulle gjøre ett eller annet som gjorde at jeg merket problemet  😉 )

Endret av NULL
Lenke til kommentar
2 hours ago, Aetius said:

Disse CPUene kjører på unødvendig høy spenning, og blir dermed varmere enn de trenger å bli. Min 5950X fikk et betydelig kjøligere (og stillere!) liv etter at jeg undervoltet den til 1,0875 v. Da kjører den fjellstøtt på 4 Ghz på alle 16 kjerner, med en 280 mm AiO. På 4,3 GHz all-core må jeg gi den 0,1 v ekstra.

Personlig kjører jeg en 5950X slik 24/7 med mindre jeg trenger full guff. (minne på 3200). Da opplever jeg sjelden over 60 grader og i ekstreme tilfeller opp mot 70. 240 AIO på CPU.
image.thumb.png.9464806217631478e3e12e17bc5dffc2.png

Lar jeg maskinen kjøre helt default og kun slår på PBO til "Enabled" i bios så kan den komme opp i 86C.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
NoBo skrev (3 timer siden):

Hva slags kjølepasta har du hatt på og hvor mye/lite?

Det er Akasa Thermal compound 455. Men det er egentlig ikke så viktig, for det er den samme jeg har hatt hele tiden. 

NULL skrev (3 timer siden):

Har problemet oppstått de siste ukene? Hvor det har vært varmt i været? Noen grader høyere romtemperatur vil kunne ha ganske stor påvirkning avkjølingen av pc-en. 

Som noen sier, en oppgradering av systemet eller programvare som kjøres hele tiden kan forandre prosessorbelasningen. En BIOS-oppgradering kan i teorien også gjøre en forskjell. En feil på hovedkortet f.eks. knyttet til spenningsregulatorer vil vel vel nesten ha sett på som mer sannsynlig hvis det skulle være noe HW-messig som gjorde at CPU-temperaturen går opp.

(Edit: For mange år siden hadde jeg en pc (Athlon XP svjh) der jeg på vis klarte å montere prosessorkjøleren skjevt - bare deler av kjernen var i kontakt med kjøleren, og da ikke spesielt godt... syntes jo det var litt høye temperaturer, men alt fungerte 100 % stabilt i det året som gikk før jeg vel skulle gjøre ett eller annet som gjorde at jeg merket problemet  😉 )

Ja jeg vil si problemet har oppstått eller jeg har lagt merke til det mer hvertfall de siste ukene, så mye at jeg tenker det er noe galt, men leiligheten min er kanskje 2 grader varmere nå enn ellers på året. 

Skjønner at det er mye som kan spille inn her, hehe. Men det er kanskje lurest å levere pcn på et pc-verksted, så kanskje de kan få det avklart. Nå har jeg byttet kjølepasta og skrudd på enda en gang, nå nettopp, men merker ikke noe forskjell. BIOS har jeg forresten ikke oppgradert.

Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

Personlig kjører jeg en 5950X slik 24/7 med mindre jeg trenger full guff. (minne på 3200). Da opplever jeg sjelden over 60 grader og i ekstreme tilfeller opp mot 70. 240 AIO på CPU.
image.thumb.png.9464806217631478e3e12e17bc5dffc2.png

Lar jeg maskinen kjøre helt default og kun slår på PBO til "Enabled" i bios så kan den komme opp i 86C.

Jeg vet ikke om jeg har PBO, men jeg vet at jeg har sett tv-serier fra HBO på pcn den siste tiden. Kanskje det er noe der, hmm... Nei, fra spøk til halvor, jeg har sjekket om jeg ved en feil hadde surra meg inn i noe overclocking greier, men det hadde jeg altså ikke. Ikke PBO eller noe. 

Lenke til kommentar
Lugmeister skrev (7 timer siden):

kan det være for lite kabinett kjøling? får man ikke ut overskuddsvarmen å hjelper ikke en god cpu kjøler.

prøv å ta av støydempnings dekslene i toppen for å se om det hjelper og evt monter toppvifter.

Det er det samme kabinettet jeg har hatt hele tiden, men ja, kanskje det kan være at dette er et problem i utgangspunktet og at det forverrer seg veldig nå i varmen?

Aetius skrev (7 timer siden):

Disse CPUene kjører på unødvendig høy spenning, og blir dermed varmere enn de trenger å bli. Min 5950X fikk et betydelig kjøligere (og stillere!) liv etter at jeg undervoltet den til 1,0875 v. Da kjører den fjellstøtt på 4 Ghz på alle 16 kjerner, med en 280 mm AiO. På 4,3 GHz all-core må jeg gi den 0,1 v ekstra.

Jeg kan ingenting om undervolting og det greiene der, så har ikke turt å prøve på det. 

Svein M skrev (7 timer siden):

For lav rpm på cpu vifte. Bare å dra på med vifte så tempen holder seg under 70-75 grader. Sjekk hva er viftens max rpm.

Nå vet ikke jeg hva den low noise adapteren gjør utover å gi lav rpm. Om den er justerbar så kanskje det kan fikses der, ellers så er hovedkortene i stand til å styre cpu viftene ut fra cpu temperatur selv. Konfigurerbar fra bios eller software.

Det hjalp fint lite med høyere rpm på CPU-vifta. Tok vekk low noise adapterne på viftene slik at max rpm gikk til 1500, men det hadde 0 effekt. 

Lenke til kommentar

Det er mye varme fra cpu og skjermkort, så en trenger vel enten mer kjøling på cpu eller mer luft gjennom kabinettet. Alternativt kan en begrense hvor mye effekt cpu og/eller skjermkort får bruke for å redusere behovet for kjøling på den måten. Det kan være greit å kutte effekten fra skjermkort fra 320Watt ned til 260W ved hjelp av undervolt og å bruke lavere boost frekvenser.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...