Gå til innhold

Fastprisavtalene på strøm har forduftet


Anbefalte innlegg

Paradoks: Norske husholdninger er avhengige av å bruke 2-3 ganger så mye elektrisitet enn husholdningene i andre enden av våre sjøkabler! Er det ikke da naturlig at nordmenn er opprørt over å måtte betale den samme markedsprisen?

Hvordan får de det til i Sverige, hvor ca. 80% har fastprisavtaler? Er det skattelette til kraftbransjen, eller ekstraskatt på "krigsprofitten" fra spotpriser?

https://english.elpais.com/economy-and-business/2022-07-14/how-europes-windfall-taxes-target-energy-profits-but-leave-out-banking.html

Britene har ekstraskatt på "krigsprofitt", "pricecap" og kontantstøtte på nærmere 5000 per bolig.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Fordi de vil løse problemet @Sjokolade1 påsto folk har?

Eventuelt kan det hende problemet er noe annet enn det han påsto...

Det er vel et enkelt regnestykke å finne ut hvorfor disse fastprisene ikke er noe "tilbud" sett i forhold til et årsforbruk i en bolig. Man må legge til noen priskomponenter også. Mange bruker rundt 15.000 ganger denne energiprisen, og om totalprisen er 5 kr blir det NOK 75.000/år!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvis man allerede vet hvor mye energi man kommer til å bruke - ja så blir totalprisen forutsigbar - problem løst!

Det kan være at du er skjermet for problemet siden du ikke tar poenget. Man bruker langt mindre elektrisitet i andre enden av kablene, så myndighetene har også tatt grep for å skjerme mot krigsprofitten i gass. 

https://ksu.no/artikler/kronikk/114348-energipolitikk-i-eu-frankrike-nasjonaliserer

Lenke til kommentar
NERVI skrev (13 minutter siden):

Det kan være at du er skjermet for problemet siden du ikke tar poenget.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Det underliggende poenget mitt er at påstanden om manglende forutsigbarhet er grunnleggende feil. Problemet for folk sørpå er ikke at de mangler fastprisavtaler - problemet er at totalprisen er for høy uavhengig av om det er fastpris eller ei. Jeg vil derfor hevde at @Sjokolade1 sin påstand er feil og dermed at Vedum sitt løsningsforslag på "problemet" også er feil. Hele fastpris-diskusjonen er en avsporing fra det egentlige problemet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Problemet for folk sørpå er ikke at de mangler fastprisavtaler - problemet er at totalprisen er for høy uavhengig av om det er fastpris eller ei.

hvorfor er du ignorant da og slenger ut at tilbudet liksom er der, når du vet prisene er et sykdomstegn på skakkjørt system som vi aldri ble fortalt kunne skje? Alle statens nikkedukker sa at utenlandskabler maks ville fører til 2-3 øre dyrere strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Det underliggende poenget mitt er at påstanden om manglende forutsigbarhet er grunnleggende feil. Problemet for folk sørpå er ikke at de mangler fastprisavtaler - problemet er at totalprisen er for høy uavhengig av om det er fastpris eller ei. Jeg vil derfor hevde at @Sjokolade1 sin påstand er feil og dermed at Vedum sitt løsningsforslag på "problemet" også er feil. Hele fastpris-diskusjonen er en avsporing fra det egentlige problemet.

For ordens skyld, så klipper du ut vesentlige poeng i mitt innlegg. Vi har nå et "marked" som ikke fungerer. Det er et rått parti, privatkunder ikke har markedsmakt, og har heller ingen lobbyister som har tilgang til politikere og byråkrati på samme måte som eks. Energi Norge.

For n'te gang, hvordan klarer svenskene å tilby rimelige fastprisavtaler?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Spotprisen, marknaden, kablane og alt det der er ein anna diskusjon som er tema i fleire andre trådar. Her handlar det om fastprisavtalar etter at prisane no har tatt av og korleis regjeringa kan legge til rette for at leverandørane i det heile tatt vil tilby det og kundane kan ynskje det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Spotprisen, marknaden, kablane og alt det der er ein anna diskusjon som er tema i fleire andre trådar. Her handlar det om fastprisavtalar etter at prisane no har tatt av og korleis regjeringa kan legge til rette for at leverandørane i det heile tatt vil tilby det og kundane kan ynskje det.

Hvorfor er det forskjell mellom Norge og Sverige i det felles markedet? De har jo langsiktige fastpriser til privatkunder. Har de konkuranse mellom strømselskapene?

Lenke til kommentar

En annen ting er at fastpris er en avtaleform som egner seg for de som ikke kan flytte forbruket sitt i tid, ikke vil eller ikke gidder.

For alle andre, de som kan flytte forbruket sitt for å bruke strøm på riktige tidspunkt, som f.eks dusje på det klokkeslettet i løpet av dagen når strømmen er billigst, sette på oppvask, vaskemaskin etc på de samme tidspunktene etc. så betyr de høye prisene også at det er veldig mye å spare på å flytte forbruket. Et eksempel. I juli ser spotprisen i NO2 ut til å havne på ca 2,6 kr/kWh. Legg på mva og energibaserte avgifter og produsentenes påslag så snakker vi om ca 1,5 ganger sporprisen ut til kunde. I dag så varierer spotprisen fra 2 til 3,6 kr. En differanse på hele 1,6 kr. Man sparer altså 1,6 kr + mva og avgifter på å bruke strøm på riktig tidspunkt. Denne forskjellen forsterkes av kompensasjonsordningen. Man kompenseres for månedsdjennomsnittlig strømpris, ikke for aktuell timepris.

Bruker f.eks vaskemaskinen 1 kWh kl 15 så koster det 3 kr (med avgifter etc uten kompensasjon). Bruker man den samme kWh kl 19 så koster det 5,4 kr. Men i begge tilfeller kompanseres man med 70% av det som overstiger 70 øre i månedsgjennomsnitt (3,9 kr/kWh med avgifter etc). Med andre ord får man i begge tilfeller tilbake 2,24 kr/kWh i kompensasjon. Med andre ord blir den reelle prisen kl 15 bare 0,76 øre/kWh (inkl avgifter og kompensasjon), mens reell pris kl 19 blir 3,16 kr/kWh. En differanse på hele 2,4 kr.

Kompensasjonsordningen gjør det altså ekstra attraktivt å jakte på de laveste timeprisene. Lykkes man godt i jakten så blir ikke totalprisen så ille. Men hvis man ikke kan, vil eller gidder å jakte på lave timepriser så vil fastprisavtaler lønne seg. Dette er én av årsakene til at kraftselskapene ikke vil tilby fastprisavtaler til spesielt lave priser, og også én av årsakene til at folk i liten grad etterspør slike avtaler. En annen årsak er at fastprisavtaler skyver all risiko for framtidige prisøkninger over fra forbrukeren til kraftprodusenten. Og som vi kjenner fra finansverden: Risiko koster reelle penger. Flere selskaper har brent seg kraftig på fastprisavtaler som ble inngått for 1-2 år siden og har nok tatt bitter lærdom av det. Risiko må nok i større grad enn før prises inn. Derfor skal man bare se langt etter fastprisavtaler med priser under det generelle spotprisnivået nå. Selskapene står jo ikke i kø for å tape penger.. Skal det være noe i det for dem så må de ta seg tilstrekkelig betalt til med rimelig sannsynlighet å gå i pluss.

 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (25 minutter siden):

For n'te gang, hvordan klarer svenskene å tilby rimelige fastprisavtaler?

Jeg må innrømme at jeg ikke vet noe om prisnivået på svenske fastprisavtaler. Har de noe tilsvarende strompris.no så jeg kan se hvor stor forskjell det er fra Sør-Norge?

Edit: Jeg sjekket prisene i Tromsø og fant en rekke tilbud om 1-årige fastprisavtaler. Billigste var 33,1 øre/kWh. Billigste i Kristiansand, Oslo og Bergen var 275 øre og billigste i Trondheim var 70 øre. Disse prisene reflekterer nok det langsiktige estimatet for prisnivået + risikotillegg og døgnkurve-tillegg. Jeg vil anta de gjør omtrent samme beregning i Sverige, med de forutsetningene som finnes der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke vet noe om prisnivået på svenske fastprisavtaler. Har de noe tilsvarende strompris.no så jeg kan se hvor stor forskjell det er fra Sør-Norge?

Edit: Jeg sjekket prisene i Tromsø og fant en rekke tilbud om 1-årige fastprisavtaler. Billigste var 33,1 øre/kWh. Billigste i Kristiansand, Oslo og Bergen var 275 øre og billigste i Trondheim var 70 øre. Disse prisene reflekterer nok det langsiktige estimatet for prisnivået + risikotillegg og døgnkurve-tillegg. Jeg vil anta de gjør omtrent samme beregning i Sverige, med de forutsetningene som finnes der.

Det ser ut som det er en konsumentorganisasjon som kanskje har litt innflytelse.https://ksu.no/artikler/kronikk/114348-energipolitikk-i-eu-frankrike-nasjonaliserer

Det var denne det skulle være https://www.energimarknadsbyran.se/

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 timer siden):

Paradoks: Norske husholdninger er avhengige av å bruke 2-3 ganger så mye elektrisitet enn husholdningene i andre enden av våre sjøkabler! Er det ikke da naturlig at nordmenn er opprørt over å måtte betale den samme markedsprisen?

 

Folk har jo stort sett trodd at sparepærer og nå LED er det eneste en kan gjøre for å redusere på strømforbruket. Det er jo da tiltakene med aller minst effekt, både lest som virkning og som spenning x strøm. Kjøpe ei varmepumpe til vil ha mye større virkning. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, likferd said:

Fastpris vil over tid alltid være dyrere enn spotpris. Om det var billigere, hadde ikke tilbudet eksistert. Akkurat hvilket problem er det regjeringen mener fastpris vil løse?

Det er heilt avhengig av korleis handelen er regulert. Om regulering av kraftmarknaden vart endra slik at det både for produsentar og krafthandlarar vart betydeleg større økonomisk risiko å handle med spotpris enn på lange avtalar så hadde spotpris blitt dyrare enn fastpris.

Og det er før eventuelle grep på skatt og avgiftssida der handel i spotmarknaden blir skattlagt meir enn langsiktige avtaler. Eit fastgebyr per handel hadde fort gjort spothandel mindre interessant. (Gebyr per handel der gebyret skalerer med effekt omsatt.)

Endret av Samms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...