Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sove sittende


Milla88

Anbefalte innlegg

Hei jeg sliter mye med søvn, har søvnapne, er overvektig og sliter mye med rygg, nakke, skuldre, ankel og bekkenet. Har funnet ut at eneste måten jeg kan sove på uten å våkne med mega smerter i ryggen er å sove sittende. Og det har fungert greit så langt, men begynner å få litt problemer med rompa og låra nå da de blir litt stive. Pleide å sove på siden, men det får jeg bare vondt i ryggen av, sove på magen blir jeg kvalm av og får halsbrann av, sove på ryggen får jeg vondt over alt og problemer med pust. Så tips, alle type tips tas i mot her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet bør du diskutere med legen din.

Du bør få hjelp til å gå ned i vekt på en fornuftig måte i tillegg til å få et tilpasset treningsopplegg som fungerer for deg. Fungerer dette over tid så vil du gå ned i vekt slik at disse problemene reduseres betydelig.

Legen kan også ordne med en pustemaskin (CPAP) til deg du kan bruke når du sover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gå til roten av alt - fedmen. Som @vidor sier, er dette noe du må snakke med lege om. Det å "behandle" symptomene på et alvorlig problem, gjør ikke at problemet avtar. Tvert i mot blir det bare verre med tiden. 

Det å sove sittende er ikke bra for verken blodsirkulasjon, skjelett, ben eller muskulatur. Du vil bare stivne mer og mer til - og få enda mer plager med tid og stunder. 

Er du veldig tung, kan det bli et stort "søkk" i sengen, som gjør at du ligger i en veldig dårlig posisjon. Prøv et hardere underlag. Kanskje kan du forsøke å sove på gulvet på en vanlig tynn madrass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milla88 said:

Så tips, alle type tips tas i mot her.

Utover det andre har sagt, så bør du få deg en madrass som passer for deg og din vekt så ryggen får nødvendig støtte om du ligger på ryggen eller på siden.  Det kan være en ide å vurdere en justerbar seng så du ikke trenger ligge helt flatt når du velger å ligge på ryggen.  

Å ligge på ryggen er normalt den beste stillingen og ligger man på siden må man i al fall sørge for man har en madrass som gir god støtte så ryggsøylen forblir rett; gjør den ikke det, vil du våkne med vondt i ryggen. 

Å ligge på magen er altid feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 03b17...71e
4 hours ago, Milhouse85 said:

Gå til roten av alt - fedmen.

Det er ikke gitt at fedme nødvendig er årsak til søvnapne. Det kan selv tynne folk ha, selv om det så klart øker i hyppighet med BMI. Det finnes dessuten også en god behandling for søvnapne som ikke har bivirkninger, annet enn at noen syns den er vanskelig å gjennomføre (sove med søvnmaske - CPAP).

Søvnapne kan også føre til fedme, siden hvis man har alvorlig grad av det så kan det gi store konsekvenser for kroppen og hvordan man "lever livet". Prøv å bli vekket mange ganger hver time over flere år... det gir ikke akkurat helse til å gjøre noe med livsstilen, det er også vist at dårlig søvn virker sånn at folk legger på seg.

Søvnapne kan ha noe med sovestilling å gjøre. Hvis det hjelper å sove sittende, så kan det være bra å gjøre, hvis pasienten opplever det som umulig å bruke CPAP. Da kan slanking, som du sier, gjøre noe for å bedre evnen til å sitte, som du sier. Men det er sammensatt, og bruk av CPAP er for de fleste en tilvenningssak, som er et velkjent problem man kan få hjelp og støtte med.

Anonymous poster hash: 03b17...71e

Lenke til kommentar
Gjest 03b17...71e skrev (2 timer siden):

Det er ikke gitt at fedme nødvendig er årsak til søvnapne. Det kan selv tynne folk ha, selv om det så klart øker i hyppighet med BMI. Det finnes dessuten også en god behandling for søvnapne som ikke har bivirkninger, annet enn at noen syns den er vanskelig å gjennomføre (sove med søvnmaske - CPAP).

Søvnapne kan også føre til fedme, siden hvis man har alvorlig grad av det så kan det gi store konsekvenser for kroppen og hvordan man "lever livet". Prøv å bli vekket mange ganger hver time over flere år... det gir ikke akkurat helse til å gjøre noe med livsstilen, det er også vist at dårlig søvn virker sånn at folk legger på seg.

Søvnapne kan ha noe med sovestilling å gjøre. Hvis det hjelper å sove sittende, så kan det være bra å gjøre, hvis pasienten opplever det som umulig å bruke CPAP. Da kan slanking, som du sier, gjøre noe for å bedre evnen til å sitte, som du sier. Men det er sammensatt, og bruk av CPAP er for de fleste en tilvenningssak, som er et velkjent problem man kan få hjelp og støtte med.

Anonymous poster hash: 03b17...71e

Jeg er enig i det. TS skriver at hun sliter med rygg, nakke skuldre, ankler og bekkenet. Typiske "slitasjeskader" som følge av høy kroppsvekt. Det er klart at dette også påvirker hennes søvnapne. Så om den ikke forsvinner helt, vil det uansett hjelpe betydelig. 

Fedme er for noen mennesker en veldig komplisert og vanskelig sykdom. Det er ikke bare "å slanke seg" etter en diett man leser på Norsk Ukeblad i januar måned. Ofte er de mentale utfordringene og den kroppslige påkjenningen ved å gå ned i vekt vanskeligere enn det å endre kostholdsvanene. Derfor er dette noe man først å fremst bør ta opp med legen sin. 

Dersom fedmen forutsaker såpass redusert livsstil at man i såpass ung alder (antar TS er født i 88?) må vurdere bruk av CPAP. Da ville jeg heller foretrukket Obalon-behandling. En tidligere kollega av meg fikk Obalon. Han veide 180 kg på det meste, og gikk ned til under 100 kg på knapt et år. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 03b17...71e
8 minutes ago, Milhouse85 said:

Jeg er enig i det. TS skriver at hun sliter med rygg, nakke skuldre, ankler og bekkenet. Typiske "slitasjeskader" som følge av høy kroppsvekt. Det er klart at dette også påvirker hennes søvnapne. Så om den ikke forsvinner helt, vil det uansett hjelpe betydelig. 

Fedme er for noen mennesker en veldig komplisert og vanskelig sykdom. Det er ikke bare "å slanke seg" etter en diett man leser på Norsk Ukeblad i januar måned. Ofte er de mentale utfordringene og den kroppslige påkjenningen ved å gå ned i vekt vanskeligere enn det å endre kostholdsvanene. Derfor er dette noe man først å fremst bør ta opp med legen sin. 

Dersom fedmen forutsaker såpass redusert livsstil at man i såpass ung alder (antar TS er født i 88?) må vurdere bruk av CPAP. Da ville jeg heller foretrukket Obalon-behandling. En tidligere kollega av meg fikk Obalon. Han veide 180 kg på det meste, og gikk ned til under 100 kg på knapt et år. 

Overvekt er ikke bra og farlig, ja. Men husk av CPAP ikke er noe kirurgisk inngrep. Det kan bare være ubehagelig mentalt. Ikke at det er "bare bare", men det er en tilvenningssak. Og det er ingen bivirkninger eller potensielle bivirkninger med CPAP.

Det må da være mye bedre å forsøke å "trene" seg opp til å sove med CPAP, enn kirurgi. I alle fall gjøre et skikkelig forsøk i å forsøke å takle det. Det kan man få hjelp og veiledning med.

Anonymous poster hash: 03b17...71e

Lenke til kommentar
vidor skrev (10 timer siden):

Dette problemet bør du diskutere med legen din.

Du bør få hjelp til å gå ned i vekt på en fornuftig måte i tillegg til å få et tilpasset treningsopplegg som fungerer for deg. Fungerer dette over tid så vil du gå ned i vekt slik at disse problemene reduseres betydelig.

Legen kan også ordne med en pustemaskin (CPAP) til deg du kan bruke når du sover.

Jeg har cpap og har vært på alle mulige ting for vekt, har ett stoffskifte sykdom som gjør at jeg ikke går ned i vekt som alle andre. Derfor venter jeg på en slanke operasjon, men er slitsomt  og ikke få sove ordentlig. 

Lenke til kommentar
Gjest 03b17...71e skrev (5 timer siden):

Det er ikke gitt at fedme nødvendig er årsak til søvnapne. Det kan selv tynne folk ha, selv om det så klart øker i hyppighet med BMI. Det finnes dessuten også en god behandling for søvnapne som ikke har bivirkninger, annet enn at noen syns den er vanskelig å gjennomføre (sove med søvnmaske - CPAP).

Søvnapne kan også føre til fedme, siden hvis man har alvorlig grad av det så kan det gi store konsekvenser for kroppen og hvordan man "lever livet". Prøv å bli vekket mange ganger hver time over flere år... det gir ikke akkurat helse til å gjøre noe med livsstilen, det er også vist at dårlig søvn virker sånn at folk legger på seg.

Søvnapne kan ha noe med sovestilling å gjøre. Hvis det hjelper å sove sittende, så kan det være bra å gjøre, hvis pasienten opplever det som umulig å bruke CPAP. Da kan slanking, som du sier, gjøre noe for å bedre evnen til å sitte, som du sier. Men det er sammensatt, og bruk av CPAP er for de fleste en tilvenningssak, som er et velkjent problem man kan få hjelp og støtte med.

Anonymous poster hash: 03b17...71e

Takk,  har brukt cpap en lang stund så er ikke det som er problemet, får ikke sove godt uten den heller.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i det. TS skriver at hun sliter med rygg, nakke skuldre, ankler og bekkenet. Typiske "slitasjeskader" som følge av høy kroppsvekt. Det er klart at dette også påvirker hennes søvnapne. Så om den ikke forsvinner helt, vil det uansett hjelpe betydelig. 

Fedme er for noen mennesker en veldig komplisert og vanskelig sykdom. Det er ikke bare "å slanke seg" etter en diett man leser på Norsk Ukeblad i januar måned. Ofte er de mentale utfordringene og den kroppslige påkjenningen ved å gå ned i vekt vanskeligere enn det å endre kostholdsvanene. Derfor er dette noe man først å fremst bør ta opp med legen sin. 

Dersom fedmen forutsaker såpass redusert livsstil at man i såpass ung alder (antar TS er født i 88?) må vurdere bruk av CPAP. Da ville jeg heller foretrukket Obalon-behandling. En tidligere kollega av meg fikk Obalon. Han veide 180 kg på det meste, og gikk ned til under 100 kg på knapt et år. 

Ikke født i 88, jeg er født i 93

Lenke til kommentar
Milla88 skrev (1 time siden):

Jeg har cpap og har vært på alle mulige ting for vekt, har ett stoffskifte sykdom som gjør at jeg ikke går ned i vekt som alle andre. Derfor venter jeg på en slanke operasjon, men er slitsomt  og ikke få sove ordentlig. 

Av ren nysgjerrighet, da jeg ikke vet så mye om dette, kan jeg spørre hvilken stoffskiftesykdom du har?

Lenke til kommentar
Gjest 03b17...71e skrev (3 timer siden):

Overvekt er ikke bra og farlig, ja. Men husk av CPAP ikke er noe kirurgisk inngrep. Det kan bare være ubehagelig mentalt. Ikke at det er "bare bare", men det er en tilvenningssak. Og det er ingen bivirkninger eller potensielle bivirkninger med CPAP.

Det må da være mye bedre å forsøke å "trene" seg opp til å sove med CPAP, enn kirurgi. I alle fall gjøre et skikkelig forsøk i å forsøke å takle det. Det kan man få hjelp og veiledning med.

Anonymous poster hash: 03b17...71e

Obalon-behandling kan man få uten kirurgi.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Milla88 said:

... stoffskifte sykdom som gjør at jeg ikke går ned i vekt som alle andre.

Har du fått dette bekreftet av lege via f.eks høy TSH eller anti-TPO og prøvd medisin for dette i form av Levaxin ?

Kjenner du deg igjen i symptomene som nevnes her ?

https://www.helsestart.no/sykdom/lavt-stoffskifte

Hva er gjort etter at du var klar over soffskifteproblemer og hvilken effekt hadde dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk så mye info følte jeg, men tok noen tester da legene trodde det kunne være noe med stoffskifte og fikk da beskjed om at dette stemte. Fikk noen medesiner husker ikke hva de het. Hjalp ikke noe særlig. Ja skjenner meg igjen i mange symptomer. 

 

Skal forhøre meg mere om den behandlingen uten kirurgi, takk.

Lenke til kommentar
Milla88 skrev (1 time siden):

Fikk så mye info følte jeg, men tok noen tester da legene trodde det kunne være noe med stoffskifte og fikk da beskjed om at dette stemte. Fikk noen medesiner husker ikke hva de het. Hjalp ikke noe særlig. Ja skjenner meg igjen i mange symptomer.

Ikke vet du diagnosen din, og ikke vet du hva slags medisiner du fikk? Her er det noe som ikke stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 25ea6...514

Hei Milla88,

Med tanke på smertene du opplever så må jeg bare få anbefale trening. Det har hjulpet meg utrolig mye selv om jeg ikke har gått ned så mye i vekt (8% snart).

Ikke trening som løping, tekniske styrkeøvelser osv. Men skikkelig kjedelig mobilitetstrening og trening for kjernemuskulaturen. Den type treningen man aldri gidder å gjøre når man trener selv.

Men jeg hadde mye smerter, pga. overvekt og så alle problemene som følger med lite aktivitet, dårlige stillinger, lite søvn osv. 

Nå har jeg trent jevnlig tre ganger i uken i 18 måneder, og selv om jeg har gått litt ned i vekt, så er hovedendringen at jeg stort sett er helt smertefri, og har en mye bedre hverdag med mye bedre søvn. Jeg fikk hjelp av PT som var fysioterapeut for min del for å komme i gang med øvelsene. 

Nå er dette selvsagt bare det som var løsningen for meg, ikke for alle, og jeg har ikke noen stoffskiftesykdom på toppen. Men kroppen er slik at den uansett alltid er mottakelig for trening, og så er det viktig å glemme alt man ser på tv og Instagram om trening - nøkkelen mot smerter er mobilitet og kjernemuskulaturen, og å trene jevnlig også på dårlige dager.

Anonymous poster hash: 25ea6...514

Lenke til kommentar
On 7/23/2022 at 12:31 PM, Milla88 said:

Jeg har cpap og har vært på alle mulige ting for vekt, har ett stoffskifte sykdom som gjør at jeg ikke går ned i vekt som alle andre. Derfor venter jeg på en slanke operasjon, men er slitsomt  og ikke få sove ordentlig. 

 

Har legen din nevnt medisiner som semaglutid (Ozempic) eller tirzepatid?

Det er nemlig ikke vanlig å sende pasienter til kirurgi lengre uten først å ha forsøkt medikamentell behandling. Disse nye medisinene er ekstremt gode og har langt færre bivirkninger enn kirurgi, som i verste fall er livsfarlig :)

Lenke til kommentar

Angaaende liggestilling, saa er det best aa ligge paa siden, med en stoettepute.

En tykk lang poelse, som du trekker inn til deg og legger den oevre armen og det oevre beinet paa.

Dette forklarte en kompis, som naermest knuste hele kroppen, i en motorsykkelulykke meg. Han mente at den stillingen, var kaaret, til den sunneste av fagmiljoeet.

I oesten, bruker de mye den puta, ligger ofte, en saann en paa hotellrommet. 

Hoeie, har en slk pute, som du kan fylle selv, saa du faar den rette konsistensen. koster i underkant, av en tusenlapp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...