Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

China zero Covid: Violent protests in Guangzhou put curbs under strain

Sitat

Dramatic footage shows some overturning a police vehicle and tearing down Covid control barriers. Riot teams have now been deployed in the area.

It follows Guangzhou's worst Covid outbreak since the pandemic began.

Amid bad economic figures, China's zero Covid policy is under enormous strain. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xi, Biden try to put ties back on track

Sitat

Two sides reach consensus in key areas, commit to more exchanges after leaders meet

Ved å klikke på pilen på bildet, får man Xis sitater fra møtet i grafisk design. Klar til å gå i trykken. Jeg tenker på "Maos lille røde".

Sitat

Xi also explained to Biden China's whole-process people's democracy, saying that China has Chinese-style democracy just as the US has American-style democracy, and both fit their respective national conditions.

He said the so-called "democracy versus authoritarianism" narrative is not the defining feature of today's world, and does not represent the trend of the times.

– Det trenger ikke bli en ny kald krig, sier Biden. Heldigvis er de enige om at atomvåpen ikke skal taes i bruk i krigen i Ukraina.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Subara skrev (På 15.11.2022 den 12.08):

Xi, Biden try to put ties back on track

Ved å klikke på pilen på bildet, får man Xis sitater fra møtet i grafisk design. Klar til å gå i trykken. Jeg tenker på "Maos lille røde".

– Det trenger ikke bli en ny kald krig, sier Biden. Heldigvis er de enige om at atomvåpen ikke skal taes i bruk i krigen i Ukraina.

Veell... Vi ser nå hva "kinesisk demokrati" gjør for tiden. Veldig få demonstrere, men et helt folk - 400 millioner - er i ryggen på de få tusener som slår seg vag. Xi har gått for langt. Hans ideer om totalitære løsninger med "alt-eller-ingenting" og total mangel på refleks har ikke akkurat lønnet seg på noe av stedene, innenriks som utenriks. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at det nevnes demonstrasjoner i Shanghai i bildet over. Jeg har lært før at Shanghai er representert av en slags opposisjon i kongressen. Og det har blitt spekulert i om tiltakene har vært særdeles utført i Shanghai nettopp pågrunn av at denne delen av kongressen kanskje ikke er helt på takt med Xi.

Men det er nok mange som vet mye mer om dette enn meg.

Er nok også mange andre som har håpet lenge på at folket i Kina endelig skal få landet i sine egne hender.

Lenke til kommentar

Xi valgte seg selv som kandidat til å fortsette som president. På tide å la en yngre få overta makten. Håper det kan utgjøre en forskjell i et diktatur. Og på tide å slippe befolkningen ut av Covid-fengselet.

Håper da at kineserne er tilstrekkelig vaksinert, inkl. de 264 millionene som er 60 år eller eldre. De vil kunne komme til å fylle opp sykehusene ganske raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Protestene fortsetter:

Quote

Protests against strict Covid measures in China have spilled into a second night and spread to the biggest cities.

Demonstrators gathered in the capital Beijing and the financial hub Shanghai.

Many held up blank pieces of paper to express their discontent and acknowledge the censorship. Some have, however, gone as far as calling for President Xi Jinping to step down.

https://www.bbc.com/news/world-asia-63771109

121608274_chinaprotestsunday.thumb.jpg.d5d20de48da92cbaf6dd545ec5e1c31b.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

SB习近平

https://twitter.com/__Inty__/status/1597045996663365633

Så mye for "vismannens gunst" som Xi Jinping hadde brukt som slagord for hans regime. Det merkes at det er meget spent og ikke lite nervøst i Kina. Det er ikke bare koronatiltakene som frustrerte kineserne, det er også det sosiale overvåkningsregimet som hadde blitt innført med full styrke i 2021-2022. Det meldes at flere og flere kineserne fikk anmerkinger med tap av privilegier, man kan bli nektet å ta tog og bruke fly når man skulle reise. 

Og smittetallene er på vei oppover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 27.11.2022 den 22.21):

Xi burde gå av, han er en stor ulykke for landet. Covid politikken i Kina er også helt feil og de burde ikke ha restriksjoner nå. Utviklingen går feil vei, burde gå mer mot demokrati, ytringsfrihet og bedre forhold for innbyggerene.

Enda ett av mange eksempler på hvor galt det går når den øverste ledelsen sitter for lenge og når altfor mye makt samles på altfor få hender. Eksemplene finnes både i næringslivet og i politikken

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (9 timer siden):

Vil vesten reagerer kraftig mot Xi Jinpings regimet hvis han går blodig til verks mot demonstrantene? Sanksjoner? 

Jeg tror heller at problemet med brudd på menneskerettigheter og de andre negative sidene med politikken til Kina vil bli at vesten vil trekke seg mer unna Kina, legge produksjonen sin mer til andre land og redusere handel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ett sted i verden det er nytteløst å protestere er det i Kina. De har perfeksjonert diktaturet så til de grader at dette kommer de til å håndtere helt fint uten at noe kommer til å skje. Jeg beundrer likevel og heier på de modige menneskene som protesterer likevel.

Jeg har en utopisk drøm om at CCP vil bli styrtet i løpet av min levetid og at Kineserne skal få oppleve demokrati. CCP og det republikanske partiet i USA er de to største truslene mot den liberale og demokratiske verdensorden. Russland er en lilleputt som kun har innflytelse på en håndfull post-sovjetiske stater. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Xi erkjenner koronafrustrasjon

Sitat

 

Kinas president Xi Jinping antydet overfor EU-president Charles Michel at det kan bli aktuelt å lette på koronareglene i Kina framover, ifølge EU-kilder.

Xi skal ha fortalt Michel at det kan skje ettersom omikronvarianten er mindre dødelig. EU-presidenten besøkte Beijing torsdag.

En EU-embetsmann sier også at kinesere flest var «frustrert» over tre år med koronapandemi og at dette var grunnen til de store demonstrasjoner i kinesiske byer i forrige uke. Kina er et av de siste landene i verden som fortsatt holder på en svært streng covid-politikk.

 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...