Gå til innhold

Krav om endret arbeidssted og tid


Gjest f745a...4fa

Anbefalte innlegg

Gjest f745a...4fa

Kan arbeidsgiver kreve at jeg stiller opp på kurs utenbys på tider jeg ikke normalt skulle jobbet? Jeg har arbeidstid kun tredje hver helg pluss en del på sommeren, og er ellers student. Bor i Oslo, og blir pålagt å dra på kurs tre dager i lillehammer midt i uken i semesteret. Dette kommer i konflikt med studier, men jeg kan ikke vise til obligatorisk oppmøte. Likevel er jeg fulltidsstudent, og ønsker ikke å gå glipp av undervisning fordi arbeidsgiver ikke kan/vil avholde kurset i Oslo eller på sommeren, trolig for å spare penger. Det hadde vært lettere for meg å møte i Oslo, men selv da ville det kunne komme i konflikt med studier. Så lurer derfor på om dette er innafor styringsretten. Stor og landsdekkende arbeidsgiver

Anonymous poster hash: f745a...4fa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil nok tru at dette er ei endring som ligg utanfor arbeidsgivars styringsrett. Det kjem sjølvsagt litt ann på kva arbeidsavtalen seier, men normalt sett så vil nok dette gå langt utover rammene i arbeidsforholdet dersom du har avtale på når du skal jobbe. Om du i tillegg har avtale på at du skal jobbe i Oslo så vil det å pålegge deg å møte opp på Lillehammer ligge langt utover det som arbeidsgiver kan endre i oppmøtestad gjennom styringsretten.

Merk likevel at detaljane her kjem veldig ann på kva som er avtalt.

 

Reint praktisk så bør du også ta ei vurdering på kor viktig det er for deg å være prinsippfast. Dersom det er snakk om eit kurs, ein gong, og arbeidsgivar dekker både lønn og kostnadar så kan det fort være like greitt å føye seg denne eine gongen. Vurder likevel kva som er konsekvensen dersom du nekter å delta på kurset. Er det berre at sjefen blir litt sur fordi du ikkje tar kurset, eller er dette eit kurs som du må ha for å kunne fortsette i jobben? Det er som alltid forskjell på å ha rett og å få rett, og det hjelper nok lite å kreve din rett om det fører til at du blir oppsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f745a...4fa
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eg vil nok tru at dette er ei endring som ligg utanfor arbeidsgivars styringsrett. Det kjem sjølvsagt litt ann på kva arbeidsavtalen seier, men normalt sett så vil nok dette gå langt utover rammene i arbeidsforholdet dersom du har avtale på når du skal jobbe. Om du i tillegg har avtale på at du skal jobbe i Oslo så vil det å pålegge deg å møte opp på Lillehammer ligge langt utover det som arbeidsgiver kan endre i oppmøtestad gjennom styringsretten.

Merk likevel at detaljane her kjem veldig ann på kva som er avtalt.

 

Reint praktisk så bør du også ta ei vurdering på kor viktig det er for deg å være prinsippfast. Dersom det er snakk om eit kurs, ein gong, og arbeidsgivar dekker både lønn og kostnadar så kan det fort være like greitt å føye seg denne eine gongen. Vurder likevel kva som er konsekvensen dersom du nekter å delta på kurset. Er det berre at sjefen blir litt sur fordi du ikkje tar kurset, eller er dette eit kurs som du må ha for å kunne fortsette i jobben? Det er som alltid forskjell på å ha rett og å få rett, og det hjelper nok lite å kreve din rett om det fører til at du blir oppsagt.

Helt enig i at det er mulig å ha en pragmatisk tilnærming, men jeg lurer mest på mine rettigheter og plikter. Det står i arb.avtalen at jeg plikter å delta på opplæring, men jeg har vært der i 3 år nå, og er ferdig med studier (og slutter dermed) om ett års tid. Det er trolig ikke mulig å kreve at jeg drar til Jemen i 5 uker for å ta et kurs, så hvor går grensene for en uklar formulering om plikt til å la seg opplære? Videre om arb.giver må tilrettelegge for dette kurset ved at det feks avholdes i den byen jeg jobber. Og enda videre, om det i det hele tatt er grunnlag for en oppsigelse når jeg har en saklig grunn til å ikke ofre flere dager av studietid på en tur utenbys, på dager der jeg ellers ikke skal være tilgjengelig for arb.giver

Anonymous poster hash: f745a...4fa

Lenke til kommentar

er kurset obligatorisk ?

får du lønn ? ( du bør få dette )

arrangeres kurset av en ekstern kurs giver eller er det intern sak arbeidsgiver holder, om det er et eksternt kurs kan det jo være det var eneste mulighet for kurset. 

om du må reise så har du krav på dekket reise, overnatting samt kost penger .

 

Lenke til kommentar
Gjest f745a...4fa
nVIDIAsucks skrev (På 26.7.2022 den 20.30):

Hva står det om arbeidstid i arbeidsavtalen?

3. hver helg er avtalt. Tar ekstravakter i ferier

Anonymous poster hash: f745a...4fa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...