Gå til innhold

Hjemmenettverk i ny bolig


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et nytt rekkehus med litt jalla antall nettverkspunkter. De eneste som finnes er i sikringsskapet i 1. etasje og i stua i 2. etasje.

Rekkehuset er på 104 kvadratmeter.

Spørsmålet da, er hvordan får jeg et fornuftig nettverk spredt over hele huset.

Jeg har sett litt på ulike mesh løsninger uten å bli helt klok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wifi er ikke alltid den beste løsningen.

Enkelte ønsker kablet tilgang til f.eks pc, konsoller, tv etc.

Wifi er til mobiler, bærbar pc og iot enheter.

 

Om TS ikke har mulighet til å krype på loftet å legge nye kabler, kan man eventuelt legge kabler rett ovenfor gulvlist med kabelskinner, eller bak taklist om mulig.

Dette gjorde jeg i tidligere bolig og var godt fornøyd med det.

Et kablet punkt til hvert rom, så holder det.

Lenke til kommentar

Litt lite info i henhold til antall klienter som må ha/bør ha kablet nettverk og antall klienter som du har i ditt nettverk+ pluss da besøkende som klarer seg med WiFi tilkobling. Hvilken prisklasse ser du for deg å bruke på ditt nye nettverk er også en opplysning som kan være grei å ha i en slik sammenheng. Kabling om ikke slik det bør gjøres går ann med wallfishing som benyttes i statene for å få ekstra nettverkskontakter. Når det kommer til switcher og firewall betaler du for funksjonalitet og prisene er derreter.

 

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Hm. 104 kvm spredt over to etasjer. Nå vet jeg ikke her hvor selve bredbåndet termineres, men det er nødvendigvis ikke sikkert at mesh er nødvendig....

Skulle det vise seg at mesh har sine fordeler her, kan det også tenkes at det bør begrenses til to aksesspunkter totalt når boligen ikke er større.  

Lenke til kommentar

Har samme løsing i mitt rekkehus på 2 etasjer.

Plasserte bare en router oppunder taket på teknisk rom i første etasje og da har jeg wifi i hele huset. Du må ikke ha en router inni selve skapet da det er i metall og vil ødelegge rekkevidden totalt.

I andre etasje har jeg en switch hvor jeg fordeler kablet nettverk til kontor og tv stue hvor jeg har alt som krevet kablet nettverk inni ett skap i tv benken.

Ditt hus er sikkert helt anneledes bygget men dette funker knall i mitt hus iallefall.

Slenger ved ett bilde. Ikke det peneste oppsettet da jeg aldri ble ferdig (som med det meste av mine prosjekter. Så snart det fungerer som det skal blir det glemt)

 

PXL_20220722_142113922.jpg

Går en kabel videre der til å styre flexit ventilasjonen som jeg antar du kanskje også har om rekkehuset er nytt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet er

Til hjemmekontor og surfing i 1 etasje

Onlinespilling på konsoll og Pc i 2 etasje

Strømming av film. 

Skal svare mer utfyllende når jeg har en pc fremfor en mobil foran meg

Edit:

Har en kabel til et ventilasjonsanlegg ja. Ikke Flexit, det er Swegon Casa. 
Sikringsskapet med fiber, er i entrén, så samme løsning med masse kabler der, vil nok passe særdeles dårlig. Hadde det vært i boden, da kunne det gått.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
12 hours ago, MrJavalava said:

Behovet er

Til hjemmekontor og surfing i 1 etasje

Onlinespilling på konsoll og Pc i 2 etasje

Strømming av film. 

Skal svare mer utfyllende når jeg har en pc fremfor en mobil foran meg

Edit:

Har en kabel til et ventilasjonsanlegg ja. Ikke Flexit, det er Swegon Casa. 
Sikringsskapet med fiber, er i entrén, så samme løsning med masse kabler der, vil nok passe særdeles dårlig. Hadde det vært i boden, da kunne det gått.

Om skapet er i entreen er det vel ikke så mange muligheter der ute at det blir stygt. Da ville jeg satset på å ha alt koblet til oppe og eventuelt noe mesh løsning om det ikke fungerer bra nok.

Jeg har dog tilgode å høre om noen som ikke er plaget med sitt mesh oppsett, og det var litt av grunnen til at jeg heller bare prøvde dette med min gamle router..

Men det går nok sikkert ant å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om skapet er i entreen er det vel ikke så mange muligheter der ute at det blir stygt. Da ville jeg satset på å ha alt koblet til oppe og eventuelt noe mesh løsning om det ikke fungerer bra nok.

Jeg har dog tilgode å høre om noen som ikke er plaget med sitt mesh oppsett, og det var litt av grunnen til at jeg heller bare prøvde dette med min gamle router..

Men det går nok sikkert ant å få det til å fungere.

Har hjelpt flere I familien med mesh oppsett med ubiquity og der har det bare vært positiv omtale om mesh i etterkant. Større eneboliger fungerer omtrent aldri med kun et AP om en skal ha god dekning overalt. Jeg har ubiquity dream machine brannmur/AP ved fiber inntak og kablet backhaul til 2stk AP i huset hvor et av dem er wifi uplink til garasjen som har et utendørs montert AP. Jeg får bare 30mbit i garasjen siden dette både er langt og med trådløs uplink,   men 30mbit er bedre enn å gå til huset for å få wifi så det gjør jobben for enkle oppgaver der. En trenger altså ikke å ha kabel til AP heller så lenge forventningene er deretter.

Endret av minim
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Jeg har dog tilgode å høre om noen som ikke er plaget med sitt mesh oppsett, og det var litt av grunnen til at jeg heller bare prøvde dette med min gamle router..

Jeg har hatt hatt TP-Link M9+ i 2 år uten noen form for problemer. Gjorde en firmware-oppgradering tidlig, men det var alt. Trenger aldri jevnlige rebootinger som mine gamle rutere forlangte. Har enebolig så har 3 noder, i et rekkehus vil det helt sikkert holde med 2 noder. Det fine med Deco M9+ er at det er valgfritt om man vil kable mellom enhetene eller ikke, det gir alltid best ytelse med kabling, jeg bruker CAT6, men en av nodene i kjelleren er trådløs og det går fint. Selvsagt finnes det nyere modeller eller mesh fra andre leverandører, men mitt virker prikkfritt for vårt behov (permanent hjemmekontor, mye nedlasting, mm.). Har Altibox hjemmesentral i bromodus, fiber 500/500.

Men om man har en god ruter så virker selvsagt det også. 

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Er nok godt mulig å få til ett godt mesh system, men krever nok litt innsats og bra utstyr. De jeg kjenner som har vært plaget har brukt Google og Jensen system, hvor sistnevnte tilslutt endte med å deaktivere hele mesh greia og kun bruke hovedenheten og da var probleme borte 😅

Ubiquity skal vist være gode greier, men som jeg nevnte har jeg god dekning i hele mitt hus på 5Ghz med bare en router alene. Det er jo også en gammel sak (RT86U) og tipper dagens routere er mye bedre.

Huset mitt er over 2 etasjer og ca 120 kvadrat så tilsvarende trådstarters sånnsett.

Men viktig å sjekke at man ikke ligger på samme kanal som en nabo. Det vil skape krøll.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, MrJavalava said:

Syns det er kjempeinteressant at mesh ikke er så problemfritt. 
 

Lurer på om det finnes en god løsning for wifi fra sikringsskapet. Antenne elns

Har erfaring med en del forskjellige løsninger, og vil si at det er normalt sett ganske så problemfritt. Sentralt er imidlertid riktig plassering. Og det er er "less is more" som sagt - to aksesspunkter kan i en del tilfeller være bedre enn tre. 

Så lenge man ikke har kablet backhaul, er mesh for bedre dekning og nødvendigvis ikke så god "toppytelse". Med trådløs kommunikasjon mellom aksesspunktet som er tilkoblet internett til det andre aksesspunktet, så har man i praksis i hvert fall en halvering av ytelsen normalt sett. Hvor vidt den halveringen har så mye å si, blir et annet spørsmål - om ytelsen fortsatt er høyere bredbåndshastigheten, har det jo for de fleste ingenting å si.

For mange AP-er i forhold til boligen kan også bety at man på noen løsninger eller klienter kan få "ping-pong", der en klient litt unødvendig driver å flytter seg mellom AP-ene, eller blir hengende på mesh-AP-et som står med trådløs tilkobling til hovedenheten, i stedet for å være koblet på hovedenheten - hvilket kunne gitt bedre ytelse.

Lenke til kommentar
On 7/22/2022 at 7:23 PM, MrJavalava said:

Til hjemmekontor og surfing i 1 etasje

Onlinespilling på konsoll og Pc i 2 etasje

Strømming av film. 

Sikringsskapet med fiber, er i entrén, så samme løsning med masse kabler der, vil nok passe særdeles dårlig. Hadde det vært i boden, da kunne det gått.

Høres ut som om du kan leve fint med kun trådløst i første etasje, men at det er utfordrende å få plassert et aksesspunkt der pga manglende kabling utenfor stålskap.  Dersom etasjeskille ikke er i betong så kan det godt tenkes at du klarer å dekke første etasje vha et aksesspunkt (eller to) i andre etasje.  Jeg ville testet det først.

Hvis det virker godt nok, så er mitt forslag:

  • - ISP-ruter i sikringsskapet, uten WiFi på, koblet til fiber og eksisterende kabel til andre etasje
  • - en vifteløs switch i TV-benk, gjerne med PoE for minimal kabling til aksesspunkt(er)
  • - kabler fra switch til aksesspunkt(er), konsoll, spill-PC og alt annet som enten krever det pga latency eller befnner seg i TV-benken.

Du får da fremdeles utfordringen med noe kabelføring i andre etasje.  Men jeg går ut fra at det aller meste av ustyret som krever kabel kan plasseres i eller nær TV-benk.  Så da lar det seg kanskje løse?  Med litt flaks så kan det jo til og med hende at du klarer å dekke leiligheten med et aksesspunkt i TV-benken.  Verdt et forsøk.  Da blir det kanskje bare en kabel til spill-PC igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...