Gå til innhold

Vil jobbe i ambulansen


tistill

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Nå har det seg slik at jeg alltid har hatt en liten drøm om å jobbe i ambulansen. Allikevel valgte jeg å gå naturbruk med påbygg på vgs og har ikke høyt nok snitt til å komme inn på paramedic utdanninga. Vet at man kan bli lærling og ta fagbrev og dermed bli ambulansearbeider. Men hvordan skal jeg gå frem? Skal begynne på fhs til høsten så dette er ikke aktuelt å begynne med før til våren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fleire vegar inn. Ein veg er som du nemner å ta paramedicutdanninga, du kan også gå vegen om sjukepleiarutdanning. Det er langt fleire studieplassar som sjukepleiar så her er snittet lågare, det er også nokre få høgskule/universitet som har ledige studieplassar på sjukepleiarutdanninga. Utfordringa med å ta sjukepleiarutdanning er at du må klare å få deg ein relevant ambulansejobb før du får søke om autorisasjon som ambulansearbeidar.

Så kan du sjølvsagt gå VGS på nytt, men utan opplæringsrett så stiller du bakerst i køa.

Den tredje, og kanskje mest realistiske løysinga for deg er å blir praksiskandidat i ambulansefaget. For å få ta fagprøve som praksiskandidat så må du kunne dokumentere minst 5 år med relevant arbeidserfaring. Dette vil typisk være ufaglært arbeid på ein ambulansestasjon, men også anna liknande arbeid vil kunne bli heilt eller delvis godkjent som relevant. Når du har fått 5 år med relevant arbeidserfaring så må du avlegge eksamen før du får melde deg opp til fagprøve.

Hadde eg vært deg så ville eg starta med å bygge opp erfaring frå arbeid innan helse og beredskap. Du kan sjølvsagt søke på stillingar på ein ambulansestasjon utan relevant utdanning, men då bør du ha relevante kurs og arbeidserfaring å vise til når du ikkje har rett utdanning. Sannsynlegheita for å få jobb på ein ambulansestasjon om du er heilt blank på utdanning og erfaring er nok lite realistisk. Her kan du f.eks. starte med å 6-12 månadar innan helsevesenet, f.eks. på sjukeheime eller bufellesskap. Deretter brukar du denne yrkeserfaringa til å søke jobb som assistent på ambulansesstasjon, så fort du har litt helseerfaring så stillar du med ein gong langt sterkare. Parallelt bør du sjå på muligheita for kursing og anna erfaringsarbeid. Kanskje du kan melde deg inn i røde kors og få erfaring frå redningsaksjonar? Kanskje kan du søke jobb som badevakt og få ta livredderkurs? Kanskje det kan være aktuelt å søke jobb som brannkonstabel i eit deltidsbrannvesen? Eller ein deltidsjobb som vekter?

Og kanskje aller viktigast, ta førarkort klasse C1 om du ikkje har det, du kan være heldig å få ein fot innafor ambulansetenesta gjennom å starte som sjåfør. Frå mai i år så vart regelverket endra slik at det er nok at ein av personane på ambulansen har sjåførkompetanse. Så nå er minstekravet at ein av personane må være ambulansearbeidar og den andre kan jobbe kun som sjåfør utan ambulansekompetanse. Så det kan opne seg muligheit for å få jobbe som ambulansesjåfør under ferieavvikling eller dersom ein av ambulansearbeidaranemister førarkortet i ei kortare peride, eller dersom du søker jobb på ein ambulansestasjon som ikkje klarer å få tak i nok kvalifiserte søkarar og som av den grunn må legge seg på minimumskravet.
For å skaffe utrykningskøyringskompetanse så må du kunne dokumentere arbeidsforhold eller frivillig arbeid som krev slik kompetanse. Normalt sett må du derfor vente med å ta dette sertifikatet til etter du har fått jobb i ambulansetenesten, men ein anna veg inn kan være å melde deg inn i eit hjelpekorps eller få deg ein deltidsjobb innafor eit brannvesen. Om du klarer dette og skaffar deg førarkort klasse C1 med kode 160 så burde du ha gode muligheiter for å i det minste få deg sommarjobb som ambulansesjåfør under ferieavviklinga etter som du då har alle kvalifikasjonar som trengs for å køyre ambulansen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Du har fleire vegar inn. Ein veg er som du nemner å ta paramedicutdanninga, du kan også gå vegen om sjukepleiarutdanning. Det er langt fleire studieplassar som sjukepleiar så her er snittet lågare, det er også nokre få høgskule/universitet som har ledige studieplassar på sjukepleiarutdanninga. Utfordringa med å ta sjukepleiarutdanning er at du må klare å få deg ein relevant ambulansejobb før du får søke om autorisasjon som ambulansearbeidar.

Så kan du sjølvsagt gå VGS på nytt, men utan opplæringsrett så stiller du bakerst i køa.

Den tredje, og kanskje mest realistiske løysinga for deg er å blir praksiskandidat i ambulansefaget. For å få ta fagprøve som praksiskandidat så må du kunne dokumentere minst 5 år med relevant arbeidserfaring. Dette vil typisk være ufaglært arbeid på ein ambulansestasjon, men også anna liknande arbeid vil kunne bli heilt eller delvis godkjent som relevant. Når du har fått 5 år med relevant arbeidserfaring så må du avlegge eksamen før du får melde deg opp til fagprøve.

Hadde eg vært deg så ville eg starta med å bygge opp erfaring frå arbeid innan helse og beredskap. Du kan sjølvsagt søke på stillingar på ein ambulansestasjon utan relevant utdanning, men då bør du ha relevante kurs og arbeidserfaring å vise til når du ikkje har rett utdanning. Sannsynlegheita for å få jobb på ein ambulansestasjon om du er heilt blank på utdanning og erfaring er nok lite realistisk. Her kan du f.eks. starte med å 6-12 månadar innan helsevesenet, f.eks. på sjukeheime eller bufellesskap. Deretter brukar du denne yrkeserfaringa til å søke jobb som assistent på ambulansesstasjon, så fort du har litt helseerfaring så stillar du med ein gong langt sterkare. Parallelt bør du sjå på muligheita for kursing og anna erfaringsarbeid. Kanskje du kan melde deg inn i røde kors og få erfaring frå redningsaksjonar? Kanskje kan du søke jobb som badevakt og få ta livredderkurs? Kanskje det kan være aktuelt å søke jobb som brannkonstabel i eit deltidsbrannvesen? Eller ein deltidsjobb som vekter?

Og kanskje aller viktigast, ta førarkort klasse C1 om du ikkje har det, du kan være heldig å få ein fot innafor ambulansetenesta gjennom å starte som sjåfør. Frå mai i år så vart regelverket endra slik at det er nok at ein av personane på ambulansen har sjåførkompetanse. Så nå er minstekravet at ein av personane må være ambulansearbeidar og den andre kan jobbe kun som sjåfør utan ambulansekompetanse. Så det kan opne seg muligheit for å få jobbe som ambulansesjåfør under ferieavvikling eller dersom ein av ambulansearbeidaranemister førarkortet i ei kortare peride, eller dersom du søker jobb på ein ambulansestasjon som ikkje klarer å få tak i nok kvalifiserte søkarar og som av den grunn må legge seg på minimumskravet.
For å skaffe utrykningskøyringskompetanse så må du kunne dokumentere arbeidsforhold eller frivillig arbeid som krev slik kompetanse. Normalt sett må du derfor vente med å ta dette sertifikatet til etter du har fått jobb i ambulansetenesten, men ein anna veg inn kan være å melde deg inn i eit hjelpekorps eller få deg ein deltidsjobb innafor eit brannvesen. Om du klarer dette og skaffar deg førarkort klasse C1 med kode 160 så burde du ha gode muligheiter for å i det minste få deg sommarjobb som ambulansesjåfør under ferieavviklinga etter som du då har alle kvalifikasjonar som trengs for å køyre ambulansen.

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det jeg har tenkt som en mulighet, er å gå vg1 helse og oppvekst og vg2 ambulanse som voksenopplæring. Da har det vel ikke noe å si om man har brukt opp studieretten sin? Og siden jeg har gått yrkesfag med påbygg, så er det vel bare programfagene jeg trenger å ta?:)

Lenke til kommentar

Så lenge du får skuleplass så betyr det ingenting om du har brukt opplæringsretten, det betyr berre at du kan risikere at klassa blir fyllt opp av elevar som har opplæringsrett, men eventuelle ledige plassar får du ta så lenge du er kvalifisert. Praktiseringa med vaksenopplæring for elevar som ikkje har rett på vaksenopplæring blir nok praktisert litt ulikt frå fylke til fylke, så det bør du sjekke opp.

Det meste av programfaga har du nok frå før ja, du må likevel være oppmerksom på at det er stadig endringar i læreplanen, så nokre av faga kan ha endra innhald etter at du tok faget. Dersom det har blitt lagt inn nye læremål så kan det være så kan det være at du må ta ein ny eksamen.

Lenke til kommentar

Jobber i ambulansetjenesten som ambulansearbeider på sørlandet.

Primært vil jeg anbefale paramedisin bachelore grunnet man kan komme i en situasjon i fremtiden der man vil ligge ett lønnstrinn over fagarbeideren. Per tariff er det snakk om ca 70k. I dag så er det forskjellig fra sted til sted om bachelore paramedisin blir lønnet som fagbrev eller bachelore. På sørlandet der jeg jobber får man kun 20k i lønnstillegg med bachelore. Men dette er en kamp som fagforbundet jobber med hvert eneste år. Med bachelore får man også mulighet til å ta spennende videreutdanninger, jobbe på luftambulansen som redningsmann og muligens jobbe på legevakt og akuttmottak.

Sekundært vil jeg anbefale vg1 helse + vg2 ambulansefag med læretid. Vg1 og vg2 kan enten tas gjennom skole eller som privatist. Jeg tok selv vg1 helse som realkompetanse da jeg hadde relevant erfaring noe som gjorde at jeg kom unna med 1 time muntlig eksamen for å få bestått alle helsefagene i vg1 helse. Flere kollegaer av meg har tatt vg1 og vg2 som privatist på nki før de går ordinært lærlingløp.

Løsningen praksiskandidat som the avatar nevner der man jobber som ufaglært over 5 år tror jeg er en utdød vei. Hadde noen kollegear som brukte den løsningen  men det er over 8 år siden jeg har hørt noen gjøre det. Var vel ment for de som allerede jobbet i ambulansetjenesten når fagbrevet ble innført slik at de fikk mulighet til å ta fagbrev. Akuttmedisin forskriften krever minimum en helserelatert autorisasjon/lisens og relevant ambulansefaglig kompetanse for å få jobb som ufaglært. Det kan dog gjøres unntak etter søknad.

Du kan ta sykepleien som nevnt over for å så jobbe 2 år + noen kurs før man søker om autorisasjon som ambulansearbeider men vær obs på at det er veldig stor forskjell fra område til område hvilken lønn du får, hvilkene tiltak/ansvar du får og hvor ettertraktet man er med kun sykepleien. På sørlandet blir man lønnet som ufaglært, man får ikke lov til å gjøre alle tiltak som en fagarbeider får lov til og det er ikke mange sykepleiere som blir ansatt. Men dette er ekstremt forskjellig fra område til område så hvis du tenker å gå sykepleier veien så vil jeg på det sterkeste ta kontakt med det området du tenker deg å jobbe slik at du kan få vite hvordan tjenesten lønner og ansetter sykepleiere.

 

Som the avatar nevner er c1 og kode 160 (utrykningsertifikatet) ikke dumt å ta. annen relevant erfaring som han nevner som røde kors/redningstekniske kurs/sanitets kompetanse fra forsvaret kan være ett pluss på CV'en.

 

Kan anbefale deg å forsøke å hospitere på ambulansen for å få ett inntrykk av hva jobben innebærer. Kontakt ambulansetjenesten i området ditt så kan du se om det er mulig å være med noen dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...