Gå til innhold

Gummistøvler - 2 eller 5 års reklamasjonsfrist?


^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte to par støvler hos XXL i 2018 som skulle tåle tøff bruk og være svært slitesterke ifølge produktinformasjonen. Støvlene har ikke sett tøff bruk, stort sett kun i hagen og en og annen tur i fjæra. Begge støvlene har fått samme feil og det virker som det kan dreie seg om en designfeil. Det er en stor metallskinne i sålen som til slutt gnager et stort hull.

Da det skjedde med det ene paret og jeg ble bedt om å sende de inn orket jeg ikke bryderiet. Nå som det har skjedd med også det andre paret er jeg i dialog, de ønsker å få støvlene tilsendt for å se på dem og vurdere om de vil godta reklamasjonen. Jeg ønsker ikke å sende dem inn før jeg har fått bekreftet at reklamasjonen blir akseptert, beløpet er beskjedent og jeg syns de kunne vært mer imøtekommende. Om de ikke godtar reklamasjonen etter innsendelse står jeg uten støvler og må kjøpe nye.

Jeg reklamerer nå kun på det ene paret.

Greit med flere synspunkter, kan jeg argumentere for 5 års reklamasjonsfrist i dette tilfellet?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsfrist på fem år gjelder produkter som er ment å vare lenger enn fem år. Usikkert om gummistøvler sorterer i den kategorien, men trolig ikke. For øvrig er det forskjell på garanti (som produsenten utsteder) og reklamasjonsrett etter loven. Ved sistnevnte må du som forbruker sannsynliggjøre at det foreligger en vesentlig mangel. Støvler vil slites ved normal bruk, og er ikke en vesentlig mangel i seg selv. Men det du beskriver minner opplagt om en svakhet. 

En seriøs forhandler som ønsker gode kunderelasjoner er normalt ikke tjent med å krangle med kunder om slike ting. Dette virker smålig av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støvler faller ganske sikkert under to års reklamasjonsfrist. Jeg tror poenget er at produksjonsfeil vil bli avdekket hvis du bruker produktet normalt i to år. Derfor bør du heller argumentere med at butikken har anledning til å strekke seg lengre enn reklamasjonsfristen, spesielt når du tilsynelatende har avdekket en gjennomgående produksjonsfeil som de vil tjene på å ta tak i. Selger de denne modellen fremdeles?

 

Lenke til kommentar

Enig i at det kan argumenteres for 2 år også, støvlene er fortsatt i salg. Hadde jeg brukt dem ofte og i røft terreng hadde jeg ikke reklamert.

De har gått med på at jeg sender inn bilde av skaden også skal de vurdere om det er tilstrekkelig dokumentasjon til å ta en avgjørelse. De dekker også eventuell returfrakt, det er veldig bra.

mobile999 skrev (2 timer siden):

Hvor lang garanti har de siden de selv påstår at de er slitesterke og skal tåle tøff bruk?

2 års garanti.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke finnes en etablert, allmenn forventet levetid, er det produsenten/leverandøren som avgjør hva forventet levetid er. Butikken du har kjøpt varen fra formidler bare reklamasjonen til tidligere salgsledd. Forbrukerkjøpsloven sier, som andre har påpekt, at du har reklamasjonsrett på 2 år, eller 5 år dersom forventet levetid er vesentlig lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Snylter said:

Nei, det gjelder varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Korrekt, dette er lovens ordlyd, men poenget var at gummistøvler neppe sorterer i den kategorien. Produkter som har fem års reklamasjonsfrist, skal i praksis normalt holde i fem år. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Verm said:

 Butikken du har kjøpt varen fra formidler bare reklamasjonen til tidligere salgsledd. 

Reklamasjon er noe annet enn garanti. Reklamasjon kan ikke automatisk formidles videre til tidligere salgsledd av forhandler, i motsetning til garanti. Det er derfor reklamasjonssaker ofte er vanskeligere enn saker som dekkes av garantien gitt av produsent. Ved reklamasjon er det forhandler du har kjøpt varen av som evt. må dekke tapet. Handler du på nett fra utlandet f.eks., gjelder garantien, men ikke reklamasjonsretten. Sistnevnte gjelder kun ved kjøp fra norske utsalgssteder. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mercruiser said:

Reklamasjon er noe annet enn garanti. Reklamasjon kan ikke automatisk formidles videre til tidligere salgsledd av forhandler, i motsetning til garanti. Det er derfor reklamasjonssaker ofte er vanskeligere enn saker som dekkes av garantien gitt av produsent. Ved reklamasjon er det forhandler du har kjøpt varen av som evt. må dekke tapet. [...]

Slik jeg forstår det, har næringskunder vesentlig dårligere reklamasjonsrettigheter (2 år), men at leverandører og butikker gjerne har egne avtaler som inkluderer reklamasjoner i hendhold til forbrukerkjøpsloven ved videresalg. Kunde kan også kreve å rette krav direkte på egenhånd.

At reklamasjoner er vanskeligere skyldes vel mer generelt at det er større rom for uenigheter om mangler og kompensasjon.

Lenke til kommentar

Skal man reklamere så må det finnes en "mangel" ved produktet. Det behøver ikke å være noen mangel ved gummistøvlene om de ryker før 2 år har gått. Det kommer an på bruken. Det er selvfølgelig mulig å ødelegge et par gummistøvler i løpet av en dag, uten at det er foreligger noen "mangel" som gir grunn til reklamasjon. Hvis man for eksempel var så uheldig å tråkke på en spiker, så kan gummstøvlene være ødelagt, uten at det var/er noen kjøpsrettlig mangel ved støvlene. Tviler på at man i praksis vil rekke fram i en reklamasjonssak der gummistøvlene har gått i stykker etter for eksempel 6 måneder. Det blir som å reklamere over at et eple har blitt spist opp. "Gummistøvler" er nok heller en forbruksartikkel enn en "et varig produkt".

Ellers så står det litt her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/klaer-og-sko/

I følge forbrukerrådet så har man en teoretisk reklamasjonsfrist på 2 år, så sjansen for å nå fram med reklamasjon på gummistøvler kjøpt i 2018 den bør være lik null.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Verm said:

 

At reklamasjoner er vanskeligere skyldes vel mer generelt at det er større rom for uenigheter om mangler og kompensasjon.

At reklamasjoner er vanskeligere, skyldes at ved garanti vil forhandler automatisk få dekket sitt tap hos produsent. En reklamasjon derimot er en juridisk prosess kjøper må føre overfor forhandler alene. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (På 23.7.2022 den 14.09):

Ved reklamasjon er det forhandler du har kjøpt varen av som evt. må dekke tapet.

Ikke nødvendigvis. Stort sett har forhandlere avtaler med sin leverandør at at de dekker reklamasjonssaker i hele reklamasjonsperioden. Har jobbet 20 år i butikkrelaterte yrker, og de gangene forhandler har måttet dekke alle reklamasjonssaker, er der de selv er importører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...