Gå til innhold

Milliardtap setter ingen stopper for Statkrafts store planer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det begynner å bli ganske tydelig at dagens markedsmodell medfører store utfordringer for både kunder og kraftprodusenter! Her beklager Statkraft-direktøren at det til og med medførte for høy beskatning når de gikk med tap, og kanskje medfører det for lav beskatning når de gjør gevinst? Men rotårsaken er feilprisingen av fastkraftkontrakter. Slik er det når man baserer prisingen på gjetning over en børs, hvor såkalte strømselskeper så skal lage sin egen prismodell for videresalg av kraft til forbruker. Dette sirkuset koster også store penger i form av nettkostnader.https://www.oxfordenergy.org/publications/liberalized-retail-electricity-markets-what-we-have-learned-after-two-decades-of-experience/

Kunnskapsbaserte valg er mulig, og jeg ønsker å kjøpe min kraft fra en kraftprodusent direkte. På minimum ett års fastpriskontrakt!

Alternativt så må man skille ut privatkunder, og etablere ett selskap som selger strøm de tusen hjem, til lik pris over hele landet. 

Endret av NERVI
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, NERVI said:

Kunnskapsbaserte valg er mulig, og jeg ønsker å kjøpe min kraft fra en kraftprodusent direkte. På minimum ett års fastpriskontrakt!

Hvem stopper deg? Det kan jo imdlertid tenkes at kraftprodusentene har bedre ting å bedrive og ikke gidder å selge til deg, men det er jo da også de frie til.

Ett års fastpriskontrakter er imidlertid ikke vanskelig å finne, og det er vel heller ikke utenkelig at en del av kraftselskapene har nær nok eierkopling til produsentene at det også tilfredstiller ditt krav om å kjøpe fra produseenten 'direkte'. (Uten at jeg kan se noen saklig grunn for akkurat det kriteriet)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Hvem stopper deg? Det kan jo imdlertid tenkes at kraftprodusentene har bedre ting å bedrive og ikke gidder å selge til deg, men det er jo da også de frie til.

Ett års fastpriskontrakter er imidlertid ikke vanskelig å finne, og det er vel heller ikke utenkelig at en del av kraftselskapene har nær nok eierkopling til produsentene at det også tilfredstiller ditt krav om å kjøpe fra produseenten 'direkte'. (Uten at jeg kan se noen saklig grunn for akkurat det kriteriet)

Fint at du selv svarer ut spørsmålet du rettet til meg; hvem stopper meg!

Disse kraftselskapene har ikke bidratt til forutsigbarhet, det syns jeg har kommet svært tydelig fram i media, fra forbrukerforhold. Les studien fra Oxford - bak linken finnes den som gratis nedlastbar Pdf.

Det som står der stemmer ganske godt med opplevd virkelighet i Norge også. Uavhengig kunnskap er mangelvare i den norske debatten om strømpriser til privatkunder, når det åpenbart er en systemsvikt som ikke kan kompenseres ved konkuranse mellom hundrevis av "kraftselskaper".

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
7 minutes ago, NERVI said:

Disse kraftselskapene har ikke bidratt til forutsigbarhet, det syns jeg har kommet svært tydelig fram i media, fra forbrukerforhold. Les studien fra Oxford - bak linken finnes den som gratis nedlastbar Pdf.

Det som står der stemmer ganske godt med opplevd virkelighet i Norge også. Uavhengig kunnskap er mangelvare i den norske debatten om strømpriser til privatkunder, når det åpenbart er en systemsvikt som ikke kan kompenseres ved konkuranse mellom hundrevis av "kraftselskaper".

Det står du fritt til å tenke, men det endrer ikke på det faktum at du fint kan kjøpe en fastpriskontrakt, som var det utsagnet ditt jeg adresserte.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 minutter siden):

Det står du fritt til å tenke, men det endrer ikke på det faktum at du fint kan kjøpe en fastpriskontrakt, som var det utsagnet ditt jeg adresserte.

Jeg er kjent med at det finnes fastprisavtaler, men hva med prisen? Det er mange kostnadselementer som kommer ekstra, på grunn av denne markedsmodellen. 

Jeg har gitt deg kilden, så kan du kommentere funnene. Min egen tanke strømmarkedet er basert på hva jeg observerer, og så fant jeg en uavhengig og seriøs studie som gir meg støtte i at noe har vært, og er galt. 

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
1 hour ago, NERVI said:

Men rotårsaken er feilprisingen av fastkraftkontrakter. Slik er det når man baserer prisingen på gjetning over en børs, hvor såkalte strømselskeper så skal lage sin egen prismodell for videresalg av kraft til forbruker. Dette sirkuset koster også store penger i form av nettkostnader.https://www.oxfordenergy.org/publications/liberalized-retail-electricity-markets-what-we-have-learned-after-two-decades-of-experience/

Kunnskapsbaserte valg er mulig, og jeg ønsker å kjøpe min kraft fra en kraftprodusent direkte. På minimum ett års fastpriskontrakt!

Alternativt så må man skille ut privatkunder, og etablere ett selskap som selger strøm de tusen hjem, til lik pris over hele landet. 

Fra oxfordenergy-dokumentet med min utheving:

Quote

This paper concludes that retail market design and regulations need to be rethought to enable innovation and deliver the decarbonised, resilient, and affordable electricity that all consumers need.

Hvis det er en ting som jeg har lagt merke til i diskusjonen så er det stor motstand mot innovasjon - det mangler ikke mulighetene: svært mange vil det har som før - fastpris, lokal monopol-leverandør, kun vannkraft, ut med vindmøller, kabler, solceller.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Alternativt så må man skille ut privatkunder, og etablere ett selskap som selger strøm de tusen hjem, til lik pris over hele landet. 

Så lenge det ikke finnes gode nok forbindelser mellom prisområdene så vil ikke dette fungere. Da må du isåfall idag selge NO2-pris i hele Norge, men da vil jo ingen i nord-norge kjøpe av deg. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Fra oxfordenergy-dokumentet med min utheving:

Hvis det er en ting som jeg har lagt merke til i diskusjonen så er det stor motstand mot innovasjon - det mangler ikke mulighetene: svært mange vil det har som før - fastpris, lokal monopol-leverandør, kun vannkraft, ut med vindmøller, kabler, solceller.

Det er forskjell på eksperiment og innovasjon, og gjeldende markedsmodellen er på eksperimentstadiet. Den må innoveres til noe som fungerer bedre. Frikoble el- og gasspriser fra hverandre. Evt- fornybar inkl. atomkraft for seg. Da kan man gjennomføre det grønne skifte gjennom skattenivået. Oprinnelsesgarantier, grønne sertifikater osv. er bare spekulasjonsobjekter uten verifiserbare effekter...

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (31 minutter siden):

Så lenge det ikke finnes gode nok forbindelser mellom prisområdene så vil ikke dette fungere. Da må du isåfall idag selge NO2-pris i hele Norge, men da vil jo ingen i nord-norge kjøpe av deg. 

Det tror ikke jeg heller, men hvorfor denne prisen til husholdningene? Prisen på husholdningsstrøm bør ikke bero på dagens marked for profesjonelle. Det er en liten del av kraftproduksjonen, og vi er ledet til det høye forbruket vi har av myndighetene. Fordi kraften er et nasjonalt fortrinn, og vi er priviligert til å bruke strøm til oppvarming. Hva med en progressiv prisstige, ut fra forbruksdata. 8, 16, 24 MWh/år, og >24

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 timer siden):

Ett års fastpriskontrakter er imidlertid ikke vanskelig å finne

iflg. strømpris.no oversikten er det kun to aktører som tilbyr fastpriskontrakt. (12 mnd. og 17 mnd.)

til 275 øre/kWt

men er neppe noe sjakktrekk å gå for det "tilbudet" nå. Sies jo at situasjonen nå er "unormal" og at ting går tilbake til normalen etterhvert, med normale priser igjen. (meget mulig løgn/bløff det og, men vi får se)

Men okke som, regjeringen jobber visst med å få til gunstige fastprisavtaler, og planlegger innføre mulighet for 3, 5 og 7 års kontrakter fra 1. januar 2023

Endringer som skal gi bedre fastprisavtaler på strøm

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-som-skal-gi-bedre-fastprisavtaler-pa-strom/id2907511/


hva kan vi forvente da mon tro? priser under 1 kr.?

Lenke til kommentar

"Milliardtap setter ingen stopper for Statkrafts store planer"

- setter visst heller ingen stopper for bonuser og lønnsøkning

(NRK) -Rapporten som Statkraft la fram torsdag viser at selskapet fortsetter å øke lønninger og bonuser, blant annet bonuser på markedssalg. Lønnsutgiftene har økt med 894 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor, ifølge regnskapet Statkraft har lagt fram. Dette skyldes i stor grad økte bonuser, men også økning i ansatte og ny regulering i pensjon."

Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 timer siden):

Og jeg ønsker å kjøpe min kraft fra en kraftprodusent direkte. På minimum ett års fastpriskontrakt!

Bor du i sør? 

Kan ellers ikke se det lønner seg å ha fastpris, ihvertfall ikke sånn som situasjonen er nå, tenker da på prisnivået i no3/4

All strøm selges gjennom nordpool, så ser ikke noen gevinst i å kjøpe strøm direkte fra kraftprodusent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mechablast said:

Bor du i sør? 

Kan ellers ikke se det lønner seg å ha fastpris, ihvertfall ikke sånn som situasjonen er nå, tenker da på prisnivået i no3/4

All strøm selges gjennom nordpool, så ser ikke noen gevinst i å kjøpe strøm direkte fra kraftprodusent

Ved fastpris er det selgeren som tar et risiko og legger en 'forsikringspremie' på kWh-prisen.

Lenke til kommentar
trikola skrev (44 minutter siden):

Ved fastpris er det selgeren som tar et risiko og legger en 'forsikringspremie' på kWh-prisen.

Ser en kommentar om Statkraft sin resultatrapport som forteller litt om "premien" for krafttradingen over NordPool. Økte bonuser til travere og avsetninger til egne gullpensjoner osv. Milliardbeløp! Dette handelsleddet og ekstrakostnaden med strømselskapene betales av noen. Kundene.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

iflg. strømpris.no oversikten er det kun to aktører som tilbyr fastpriskontrakt. (12 mnd. og 17 mnd.)

til 275 øre/kWt

men er neppe noe sjakktrekk å gå for det "tilbudet" nå. Sies jo at situasjonen nå er "unormal" og at ting går tilbake til normalen etterhvert, med normale priser igjen. (meget mulig løgn/bløff det og, men vi får se)

Men okke som, regjeringen jobber visst med å få til gunstige fastprisavtaler, og planlegger innføre mulighet for 3, 5 og 7 års kontrakter fra 1. januar 2023

Endringer som skal gi bedre fastprisavtaler på strøm

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-som-skal-gi-bedre-fastprisavtaler-pa-strom/id2907511/


hva kan vi forvente da mon tro? priser under 1 kr.?

Får de dette gjennom, så. Å sette tak på kostnaden i "mellomleddene" er kanskje et stykke på vei, men i følge uavhengige studier så bør dette leddet fjernes  https://www.oxfordenergy.org/publications/liberalized-retail-electricity-markets-what-we-have-learned-after-two-decades-of-experience/

Den enkelte kunde handler med profesjonelle tradere via strømselskaper. Å velge strømselskap/avtale blir som å tvinge tvinge folk til å handle med aksjer for sparepengene sine, i stedet for å sette pengene på høyrentekonto eller be banken sette de i fond.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (8 timer siden):

Får de dette gjennom, så. Å sette tak på kostnaden i "mellomleddene" er kanskje et stykke på vei, men i følge uavhengige studier så bør dette leddet fjernes

ifølge "regjeringen" så er vel hovedfokuset å bearbeide kraftprodusentene og gjøre noe med den såkalte grunnrenteskatten, som visst er en bremsekloss for at selskapene kan tilby rimeligere, lange fastprisavtaler.

Melleomleddet er jo gjerne bare et påslag på 2-3 øre på spotprisene, så ikke største problemet synes jeg, men klart, -kunne produsenten også være selger direkte til kundene, ville vært enda bedre.

Lenke til kommentar
Sitat

Jo mer krafteksport vi har, jo lenger under de europeiske kraftprisene vil Norge legge seg, hevder Statkraft-sjefen.

Som å høre enkelte på forumet det her.

Sitat

Nå er vi allerede vi midt i juli, og fyllingsgraden i hele Sør-Norge er 75 prosent.

Er det rusen etter bonusutbetalinger som gir uttalelser som dette? Eller kan vi håpe at det er journalisten som surrer? 

 https://www.nettavisen.no/okonomi/statkraft-sjefen-helt-uklokt-a-satse-pa-a-vare-selvforsynt/s/12-95-3424294956

Endret av sk0yern
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (19 timer siden):

Får de dette gjennom, så. Å sette tak på kostnaden i "mellomleddene" er kanskje et stykke på vei, men i følge uavhengige studier så bør dette leddet fjernes  https://www.oxfordenergy.org/publications/liberalized-retail-electricity-markets-what-we-have-learned-after-two-decades-of-experience/

Den enkelte kunde handler med profesjonelle tradere via strømselskaper. Å velge strømselskap/avtale blir som å tvinge tvinge folk til å handle med aksjer for sparepengene sine, i stedet for å sette pengene på høyrentekonto eller be banken sette de i fond.

Myndighetene må gjerne lage en mulighet for "høyrentekonto" til de som ønsker, men for all del ikke tving oss alle sammen til å gå for høyrentekonto fremfor aksjer. En del av oss foretrekker å kunne velge selv, og setter pris på ekstraproduktene som mange av selskapene tilbyr (f.eks solkonto, opprinnelsesgaranti, styring av strømforbruk osv.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...