Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedvarende støy fra nabo


Gråspurv

Anbefalte innlegg

Naboen lager støy mer eller mindre kontinuerlig da det hele tiden er nye, langvarige prosjekter rundt huset som gjennomføres. Minigraver, høytrykksspyler, sirkelsag og andre motordrevne maskiner er i bruk nesten daglig. I ferier fra ca kl 9-21, og ellers fra ca kl 16-21. Vi har både stue og soverom vendt mot naboens prosjekter, og de vedvarende lydene er svært plagsomme. Det er ikke trivelig å sitte ute når det er fint vær, og det er vanskelig å ha vinduene åpne for lufting Jeg har forsøkt å snakke med naboen og spørre når han forventer å være ferdig, men får ikke tydelig svar. Han har jo hele tiden ting han vil gjøre. Vi har vært svært tålmodige da dette har pågått i lange perioder i mange år.

Nå er tålmodigheten tynnslitt. Hvordan kan jeg få frem hvor plagsomt dette er og få naboen til å ta mer hensyn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik er det i de fleste nabolag. Noen har svært mye fritid og driver "alltid" med ett eller annet. Og jo mer det støyer, jo viktigere tror de at de er. Det handler om å bli sett og lagt merke til. Det er overraskende mange ting som er dårlig i eneboligstrøk i forhold til nyere blokk-bebyggelse. Det er slettes ikke så mye privatliv som man tror, og i nyere byggefelt er det jo også svært tett samt små tomter. Rekkehus eller kjedet eneboliger for 7-8 mill der man sitter på rekke og rad på hver sin veranda, 15 i rekken, 1 meter klaring mellom hver.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bor i en kjedet enebolig selv, og mye av poenget med det var å slippe å hele tiden holde på med oppussing og snekring. 

Støyen her i nabolaget består av barnelatter, hundebjeff og bilvask, og slikt er gjerne ferdig før ettermiddagen er over. 

Jeg hadde blitt litt matt om naboen 5 meter fra vår platting skulle brukt graver og sirkelsag på daglig basis i årevis.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (11 minutter siden):

Bor i en kjedet enebolig selv, og mye av poenget med det var å slippe å hele tiden holde på med oppussing og snekring. 

Støyen her i nabolaget består av barnelatter, hundebjeff og bilvask, og slikt er gjerne ferdig før ettermiddagen er over. 

Jeg hadde blitt litt matt om naboen 5 meter fra vår platting skulle brukt graver og sirkelsag på daglig basis i årevis.

Med hus er det jo mer å gjøre enn leilighet så det blir jo mer bråk

Lenke til kommentar
kremt skrev (32 minutter siden):

Slik er det i de fleste nabolag. Noen har svært mye fritid og driver "alltid" med ett eller annet. Og jo mer det støyer, jo viktigere tror de at de er. Det handler om å bli sett og lagt merke til.

Godt sagt. Det virker som om folk tror de er veldig important og flittige og flinke mens de prøver å bråke mest mulig, slik at flest mulig skal legge merke til dem. Det er sykt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du har min fulle medfølelse.

Har to sirkelsagidioter her også, én på hver side.

 

Dagene går med til bråk på alle måter, enten det er sirkelsag, ryddesag eller annet bensindrevet verktøy. (Alt må visst være bensindrevet hos disse idiotene)

 

-Ja, vi flytter snart, men ikke før vi har sørget for at hele tomten her er dekket med sitkagran så utsikten deres går til helvete om noen år.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du har 2-3 valg etter min mening. Uansett hva man velger har det sine kostnader på en eller annen måte.

  • late som du ikke hører han, være mest mulig inne
  • ikke snakk til han, start med bråk selv. 07.00 presis lørdag morgen starter du gressklipper. Ikke bråk mens han bråker, vent til han har satt seg til å spise med familien ute før du starter opp noe som bråker, gjerne gressklipping, hekksaks eller feinsag. snakker han til deg da, si at du ikke hører han gjennom bråket. If you cant beat them, join them. Slike personer må få smake sin egen medisin.
  • flytte til en annen plass
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det burde vært en lovendring i hensyn til støy. Unødvendig støy som er til sjenanse burde være forbudt.

Irriterende med naboer som bruker unødvendig bråkete redskap.
Gressklippere er et godt eksempel. Dersom du har en hageflekk som helt uproblematisk kunne vært klipt med ledning/batteri, så burde det vært ulovlig å benytte en ekstremt bråkete klipper på trass.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gråspurv skrev (4 timer siden):

Naboen lager støy mer eller mindre kontinuerlig da det hele tiden er nye, langvarige prosjekter rundt huset som gjennomføres. Minigraver, høytrykksspyler, sirkelsag og andre motordrevne maskiner er i bruk nesten daglig

Antar at det er flere naboer i området, har du hørt med disse om hvordan de opplever  dette? Ikke sikkert at du/dere kommer noen vei men om du tar det opp med bråkenaboen så kan det være greit å vite om det er flere som opplever er det samme og kanskje vil være med og si fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 23.7.2022 den 13.06):

Æsj, akkurat vært å henta ny sirkelsag, og så finner jeg denne tråden :roll:

Ikke det at jeg tror det blir et problem da jeg har 3-4 naboer rund som ofte har ettellerannet prosjekt gående, spesielt på denne tiden av året.

Jeg anser det som en del av min frihet å kunne gjøre stort sett hva jeg vil hjemme, enten det er å gå naken i hagen og trimme blomster med saksa mi, eller så stå med motorsag å kappe ved. Derfor har jeg enebolig med garasje og hage med plass til å utfolde seg litt. Heldigvis er det nok like mange (les: svært, som jeg tror det faktisk er) som syns at alle lyder høyere enn lyden av en mygg er forstyrrende.. som det er folk som kontinuerlig bråker i hvert våkne øyeblikk. 

Så du kan nok bruke sirkelsagen din med god samvittighet mellom 07 og 23 :)

Endret av steinrawr
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 21.7.2022 den 15.48):

Det burde vært en lovendring i hensyn til støy. Unødvendig støy som er til sjenanse burde være forbudt.

Det er alt ulovleg med unødvendig støy, det er grannelova heilt tydeleg på:

Sitat

§ 2.
Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Unødig støy er heilt klart ein slik ulempe, den praktiske utfordringa er likevel å vinne fram rettsleg. Naboen kan i dei fleste tilfelle kontre ein påstand om unødvendig støy med at støyen ikkje er unødig, særleg når det er snakk om byggeprosjekt der støyen har eit heilt klart formål og mål.

Merk også at når det skal vurderast av kva som er unødvendig støy så skal ein legge vekt på kva som er forventa støynivå i området. Her vil det nok være grunn til å hevde at kontinuerleg anleggs- og byggearbeid ikkje er å forvente i eit bustadsområde.
Du må rekne med å tole vanleg støy frå naboen, men du treng ikkje å finne deg i at naboen har uvanleg støyande hobbyar.
Ved å vise til grannelova så kan du også krevje at naboen gjer det som er teknisk og økonomisk mogleg å gjere for å redusere støyen.

 

Så vegen vidare etter at du har forsøkt å snakke med naboen er søksmål og erstatning. Utfordringa er at det er stor fare for at dette blir ein langvarig nabokonflikt, du vil måtte rekne med å bruke mykje tid og pengar på ei slik sak, og det er heller ikkje gitt at du får medhold i at støyen er unødig. Støy er subjektivt, og særleg når du alt har fått tynnslitt tolmodigheit så er det nok stor fare for at ein reint objektivt sett reagerer sterkt på all type støy frå naboen, ikkje berre den støyen som er heilt klart unødig.

Dersom trådstarter vurderer å gå til rettslege skritt så vil eg heilt klart anbefale å prøve å få med seg dei andre naboane i eit felles søksmål. Både fordi ein då fordeler den økonomiske risikoen, men også fordi at vitnemål frå fleire naboar på at støyen er plagsom veg tyngre enn når det berre er to av naboane som kranglar.
Den andre tingen som trådstartar bør gjere er å starte å loggføre støyen, kva slags støy er det, når er det støy, kor lenge er det støy, og korleis oppleves støyen, og kva beskjedar naboen har fått om støyen. Dersom det ender opp i eit søksmål så vil det å ha ein slik logg være viktig bevis. I særleg graverande tilfeller kan det også være aktuelt å kontakte politiet, politiet vil vanlegvis ikkje gjere noko spesielt men det ein oppnår med å melde frå til politiet er at hendinga blir loggført, at politipatruljen kan vitne om støynivået, og at politiet kan gi pålegg om stans eller bot i alvorlege tilfeller. Dei fyste gongane politiet kjem så blir det nok ikkje gjort så mykje, men dette kan endre seg når det etterkvart blir mange meldingar på støy.

 

Så det finnes eit lovverk som ein kan bruke, men så lenge lovverket er basert på ei subjektiv vurdering av både støynivå og nødvendigheit så er det ikkje ei enkel sak å vinne.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 21.7.2022 den 15.48):

Det burde vært en lovendring i hensyn til støy. Unødvendig støy som er til sjenanse burde være forbudt.

Irriterende med naboer som bruker unødvendig bråkete redskap.
Gressklippere er et godt eksempel. Dersom du har en hageflekk som helt uproblematisk kunne vært klipt med ledning/batteri, så burde det vært ulovlig å benytte en ekstremt bråkete klipper på trass.

 

Da har man sannsynligvis en liten hageflekk, som tar kort tid med gressklipperen selvom den er drevet med fossilt drivstoff. Har vondt for å tro at folk bruker en ekstremt bråkete gressklipper over lengre tid, på trass. 

Finner det merkelig å klage dersom man må høre på en gressklipper i en halvtime, når man bor i nærheten av andre mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Baranladion said:

Da har man sannsynligvis en liten hageflekk, som tar kort tid med gressklipperen selvom den er drevet med fossilt drivstoff. Har vondt for å tro at folk bruker en ekstremt bråkete gressklipper over lengre tid, på trass. 

Finner det merkelig å klage dersom man må høre på en gressklipper i en halvtime, når man bor i nærheten av andre mennesker. 

Hvorfor er det merkelig? Støyen fra en bensinklipper er helt fullstendig unødvendig for resultatet, dersom hageflekken er liten. Man oppnår akkurat det samme med batteri/ledning, som med bensin. 
Jeg tenker heller at om man velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker, så må man tenke mer på hvordan egne valg påvirker andre. Dersom man vil ha frihet til å gi F###, så bør man besette seg steder hvor det er god avstand til naboer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...