Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, BadCat said:

Selv treger jeg kun AV1. Raster er likegyldig for meg så lenge det har lik eller bedre av hva jeg har i dag (3090 Suprim).

Dette er litt på sidelinjen, jeg ser du nevner AV1 ofte. Skal du streame? I så fall, hvor? OBS støtter ikke AV1 til annet enn opptak f.eks.
Og så lenge man ikke får brukt det til annet enn opptak i OBS, hvordan kan man streame, og *hvor* kan man streame AV1?

Lenke til kommentar
2 hours ago, OlaHaldor said:

Dette er litt på sidelinjen, jeg ser du nevner AV1 ofte. Skal du streame? I så fall, hvor? OBS støtter ikke AV1 til annet enn opptak f.eks.
Og så lenge man ikke får brukt det til annet enn opptak i OBS, hvordan kan man streame, og *hvor* kan man streame AV1?

Jeg vil spare lagringsplass. Det tar dagevis å gjøre om et 20 timer opptak til AV1 ved å bruke CPU. Det blir bedre komprimering men hvis man kan få besparelse i sanntid ved hjelp av skjermkortet så er det en stor gevinst. Til stømming har det ikke noe for seg egentlig. Da er det mye bedre å bytte fra Twitch som har cap på 6 Mbps og heller strømme med 12-51 Mbps på YouTube. Det er den som leverer innholdet som har å spare på mindre båndbredde brukt ved å distribuere i AV1. Det er ei dårløsning at Twitch skal forbli på 6000 kbps og at alle skal kjøpe kort som takler AV1 for å kompensere at de har for lav bitrate på tjenesten.

Hvis Twitch øker bitraten til 12000 kbps så er man i boks med mindre man ser for seg at man må ha 120 FPS i en livestream. Løsningen slik den er nå er å streame på YouTube i stedet, spesielt for folk som skal begynne. YouTube tilbyr 10x bitrate av Twitch. Da er det ikke noe å tenke på i grunnen. Man går nok ned i inntekt ved å bytte, men hvorfor håpe at det skal endre seg i stedet for å fikse det selv. Så vidt jeg vet har han som var ansvarlig for implementeringen av AV1 hos Twitch sluttet i selskapet. Det er ingen automatikk i at noen har tatt over eller at det er rett rundt hjørnet. Strømming med AV1 er fremtiden, men det er ikke løsningen på manglende bitrate i en tjeneste. Det kan omtrent sammenlignes med at Telia og Telenor endeleig har rullet ut en slags 5G, men størrelsen på datapakkene ligger 5-10 år bak.

Ny teknologi i form av 5G/AV1 er ikke løsningen. Å øke størrelsen på datapakker/bitrate er løsningen,

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Faktisk så er raytracing på 4080 bra i forhold til 4090, men hjelper lite synes jeg når prisen i realiteten blir nesten som 4090.

PS!
Med noen raske kalkuleringer basert på ca 1,5 bedre raytracing for 7900 XTX enn 6950 XT, så kommer faktisk 7900 XTX til å være like bra eller litt bedre i noen spill med ray tracing (både native og FSR mot DLSS2) enn 4080. Noen spill vil avvike, men dette vil gjelde for flere spill ref benchmarks nå og kalkulerer med 1,5 x 6950 (AMD har faktisk sagt opp til 1,7 bedre).

Raster FPS vil 99,9% være bedre for 7900 enn 4080.

Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Faktisk så er raytracing på 4080 bra i forhold til 4090, men hjelper lite synes jeg når prisen i realiteten blir nesten som 4090.

PS!
Med noen raske kalkuleringer basert på ca 1,5 bedre raytracing for 7900 XTX enn 6950 XT, så kommer faktisk 7900 XTX til å være like bra eller litt bedre i noen spill med ray tracing (både native og FSR mot DLSS2) enn 4080. Noen spill vil avvike, men dette vil gjelde for flere spill ref benchmarks nå og kalkulerer med 1,5 x 6950 (AMD har faktisk sagt opp til 1,7 bedre).

Raster FPS vil 99,9% være bedre for 7900 enn 4080.

99.9% dårligere drivere. Det blir nok bra om 3-4 år 😆

Lenke til kommentar

noise-normalized-temperature.png

Jeg tror det er Sur-Prim fra meieriet jeg skal ha. ROG Strix OC blir ikke bedre før etter 375W last. Under 50 Grader med moderat last, 250W det er jaggu meg bra til luftkjøling å være. Nå skal de sies at kjølerne er en smule overdimmensjonert. Suprim er dog ikke lengre enn det kreves for å få plass til viftene. Vær så snill å trylle frem en 2 fan edition til SFF-PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...