Gå til innhold

Er Coax i leilighet sammenkoblet med naboer?


Anbefalte innlegg

Jeg lagde tidligere en tråd hvor jeg hadde noen spørsmål om Coax kabler, der ble det nevnt av NULL at man kunne risikere å påvirke naboer når man tuklet med Coax-kablene. Jeg bor i et borettslag, og leilighetene sitter tett inntil hverandre, så det er fullt mulig å seriekoble en kabel fra den første til den siste leiligheten. Men siden man ofte snakker om signaltap dersom man har for lange strekk med Coax så trodde jeg ikke dette var noe de gjorde? Ikke bare blir det lange kabelstrekk, men dersom det er feil i en av leilighetene så vil jo dette påvirke alle de andre?

 

Jeg gjorde et lite eksperiment i leiligheten for å prøve å finne ut av dette. Jeg har tre Coax-uttak, alle uttakene har to kabler koblet til seg. Når jeg kobler ut punktet i midten så fungerer det i den ene enden, men ikke i det andre. Det er jo logisk, men siden det er en kabel som jeg ikke vet hvor går så er jeg redd for at denne går til en av de andre leilighetene, jeg skulle gjerne ha sjekket med naboen, men han er borte på ferie. Er det sannsynlig at alle disse punktene er seriekoblet langs alle leilighetene (8 leiligheter)?

COAX_OK.jpg.06c57e564ce87b1e8a4573fd27d9282d.jpg

COAX_FEIL.jpg.c4622d2755ba7836d824f4215051b34d.jpg

Endret av tøffeltass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coax i form av HFC har ikke noe med DSL å gjøre. Regner med det er HFC det er snakk om her. Selv om begge har en leder av kobber (i likhet med f.eks. Twisted Pair-nettverkskabler (Nei, ikke Ethernet-kabler, for Ethernet går også via koaks, fiber, wifi m.m.)), er det veldig forskjellig i både hvordan kabelen er bygget opp og hvordan teknologien fungerer. Og topologi, og ikke minst ytelse (med HFC kan man gjerne få 1Gbps eller mer, mens DSL i sin raskeste form i Norge er vel 60 Mbps - men da har man sentralen som nabo omtrent...).

For HFC er det i dag fiber til en node i nærheten, og så er det siste stykket inn til husene som er koakskabel. I et borettslag, kan det være at det er fiber inn til noden i kjelleren i en blokk eller til et eller annet sted i borettslaget.

Det er tvilsomt at flere leiligheter er på samme forgrening (ikke helt utenkelig, men det ville vært å be om problemer å legge det på denne måten). Det er trolig en forgrener/splitter et sted (i eller utenfor bygget) og så går det individuelle kabler til hver leilighet. 

Endret av NULL
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Det er tvilsomt at flere leiligheter er på samme forgrening (ikke helt utenkelig, men det ville vært å be om problemer å legge det på denne måten). Det er trolig en forgrener/splitter et sted (i eller utenfor bygget) og så går det individuelle kabler til hver leilighet. 

Der jeg bor nå, er det kablet fra underetasje til hver leilighet. Der jeg bodde tidligere (i Oslo) var mange (alle?) leilighetene koblet i serie. Må sjekkes, det har nok vært ulike topologier i bruk opp gjennom årene.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes. For klassisk kabeltv (gjerne installert før internett var en greie) så er det helt vanlig at hver utgang på kabeltv-forsterkeren dekket et antall uttak / leiligheter (feks, 4, 6 eller et annet tall) og at disse leiligheten da var koblet på samme koaks-kabel. Nå internett kom så ble ikke denne infrastrukturen byttet ut; hvis nødvendig så erstattet de kabeltv-forsterkeren og byttet ut termineringen (koaks-kontaktene). Selve koaks-kabelen ble ikke rørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett om man har et stjernetopologi eller kaskade/busstopologi, er det et delt medium og feilkoblinger og defekt utstyr hos en enkeltbruker kan påvirke andre brukere på samme segment. Stjerntopologi gjør det enklere å identifisere og frakoble/isolere problembrukere som lager problemer for andre, og kunne ha separate tjenester for et segment - men det er fremdeles et "delt medium" - det du sender av signaler og støy ut fra din bolig vil kunne påvirke et antall andre brukere på samme segment.

Så det er viktig at terminering av koaks gjøres riktig og man kun kobler til utstyr som er godkjent for bruk, ellers risikerer du å bli frakoblet / filtrert og i verste fall måtte betale for å få en montør til å koble deg inn igjen. Ikke ment som skremselspropaganda, men vit at det du gjør påvirker andre i samme bolig/borettslag/kvartal litt uavhengig av hvordan nettet er bygget opp.

Stjernetopologi er ellers ikke noe nytt i koaksnett. Første gang jeg var borti dette var 1985 da borettslaget oppgraderte til et fullt stjernenett i hver blokk - for bl.a å klargjøre til fremtidens returtjenester. Her jeg bor nå ble dette først gjort i 1998 etter DOCSIS ble mer tilgjengelig for massene. Forhåpentligvis er det i 2022 et mindre antall koaksnett igjen som bruker buss-topologi mellom boenheter. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, inside_446486 said:

Stjernetopologi er ellers ikke noe nytt i koaksnett. Første gang jeg var borti dette var 1985 da borettslaget oppgraderte til et fullt stjernenett i hver blokk - for bl.a å klargjøre til fremtidens returtjenester. Her jeg bor nå ble dette først gjort i 1998 etter DOCSIS ble mer tilgjengelig for massene. Forhåpentligvis er det i 2022 et mindre antall koaksnett igjen som bruker buss-topologi mellom boenheter. 

Ja, det meste som har hatt dette tidligere har nok blitt bygget om. I hvert fall når det gjelder borettslag. Hva som har blitt gjort i enkelte leilighetsbygg opp gjennom årene, der det ikke er en aktør som kanskje helt har samme totalansvaret, varierer nok litt, men også der er nok det meste blitt lagt opp på en annen måte i årenes løp, selv om det nok fort kan være f.eks. noen leiligheter i samme etasje o.l. som henger på samme. I leiligheter har man vel gjerne vanligvis ikke like mange punkter som i eneboliger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...