Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste billeksikon for å lese seg opp før man mekker bil


Anbefalte innlegg

Hei! Ble bileier ganske nylig og har hatt bilen på EU-kontroll. Fikk den tilbake med en del feil som måtte rettes opp i, men onkelen min hevdet at mye av det kunne jeg fikse selv. Bremserør, sko, sylinder osv. Legger ved kontroll og tilbud fra verkstedet som gjorde kontrollen.

Hva kan jeg greie å fikse selv? Jeg er ganske praktisk så tror ikke det skal være et for stort problem om det ikke er veldig avanserte reparasjoner.

Finnes det et bra sted å lese om bilen og bildeler så man skaffer seg en oversikt over hva alt det forskjellige er? Tenker det kan være greit å ha litt oversikt før man forsøker seg på å reparere 😊

 

 

 

 

Screenshot_20220720-104649_Drive.jpg

Screenshot_20220720-104533_Messenger.jpg

Endret av Borealis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å vite noe mer enn at det kan være en daihatsu, så vil jeg si det er overkommelig å gjøre selv. Men, det at verkstedet skriver at deler må tilpasses, får meg til å tenke at de ikke har tilgang på riktig deler, eller at du selv kommer til å slite uten å ha tilgang på en metallfres, dreiebenk eller lignende. Det kan også være så enkelt som at bremserør må bøyes manuelt for å passe.

Søk opp bilen på youtube og sjekk hva som finnes av instruksjoner der, og evt. skaff deg en verkstedbok av typen "haynes" eller tilsvarende.

Overhaling av bremser og bytting av bremsesko (antar dette er trommelbrems mtp hvordan de har utformet tilbudet) er relativt rett fram, og så lenge alt settes på plass slik du fant det er det lite feil du kan gjøre. Den største utfordringen blir nok å få det av. Gjør jobben på begge sider, så vet du at alt funker som det skal på likt. 

Bremserør kan være noe forbanna herk. De sitter utsatt til, er ofte dekket av rust og sitter forbanna godt fast. De krever også ofte spesielle fastnøkler å montere uten å skade "muttrene". 

Bærekule og stabilistatorlenkestag er også kurante jobber, om du har lang "latmannsarm" og en "gaffelkile"/"bærekulekile". Når navet er løftet av bærearmen er ofte skifte av kule/oppheng ganske enkelt. Stabilistatorstag bør være så enkelt som å skru av, og skru på den nye igjen.

På youtube finnes enorme mengder videoer av fiksing og overhaling av ulike typer bremser. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...