Gå til innhold

Apple Tv og strømming


Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med Apple TV og casting til chromecast? 

Etter å ha søkt litt på nett forstod jeg det slik at man nå skal kunne caste direkte til chromecast via iPhone med AirPlay, men når jeg forsøker dette kommer kun iPhonen min opp på menyen. Har en litt eldre iPhone som jeg nå bytter ut til en nyere, så det er mulig at det er min eldre iPhone som er problemet?

Endte opp med å caste via PC/Google Chrome og det fungerte, men er jo litt knotete.

Har en rimelig smart-tv fra LG og trodde jeg kunne installert AppleTV appen der direkte, men fikk det ikke til i natt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple TV+ uten Apple-dingser er ofte en håpløs opplevelse. 

Selskapet ofrer brukervennlighet for å dytte folk til å kjøpe Apple-hardware. 

Hadde blitt et mareritt om øvrige strømmetjenester fulgte en slik forretningsmodell.

Kjedelig I-landsproblem. Skulle ønske de var like god på universell utforming og design som de er til å lage TV-serier. Mye bra på tjenesten. 

Lenke til kommentar
Dotten skrev (4 minutter siden):

Apple TV+ uten Apple-dingser er ofte en håpløs opplevelse. 

Seriøst ? Mye positivt snakk om apple tv her så jeg vurderte en test selv, men ikke faen om jeg kjøper no apple ræl. 

Kan da ikke være så ille, appen er vertfall tilgjengelig på shielden min.

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (46 minutter siden):

Seriøst ? Mye positivt snakk om apple tv her så jeg vurderte en test selv, men ikke faen om jeg kjøper no apple ræl. 

Kan da ikke være så ille, appen er vertfall tilgjengelig på shielden min.

Får du installert appen er det en fin-fin opplevelse, for min del vil det løses når TVen byttes ut (nyeste Chromecast skal også ha appen). 

Utdordringen for egen del var å få det hele til å fungere med en 3-4 år gammel TV og ingen Apple-dingser (eller nyeste chromecast). Pcen må gjerne rebootes, for plutselig vil ikke video fungere i browser osv. 

 

Ellers, over til noe annet:

Her er en en svært innsiktsfull artikkel om galskapen rundt "weaponizing fandom". Det insinueres kraftig at Snyder har brukt markedsføringstriks for å manipulere Warner Bros. Dette er must-read for å få herlig faglig kontekst/ballast: https://www.rollingstone.com/tv-movies/tv-movie-features/justice-league-the-snyder-cut-bots-fans-1384231/

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Hæ? Det er jo helt likt som alle andre streamingtjenester med egen app.

De har en app for iOS og Smart TV. Har du eksempelvis Android-telefon må du se via nettleser. Den er den dårligste strømmetjenesten hva angår tilgjengelighet (og med det brukervennlighet). 

For casting må eksempelvi chrome-browserens egen funksjon anvendes, og den er buggy (her i huset hakker det, så det ga jeg opp - ser det via browser på den bærbare PCen). 

Appen er tilgjengelig på nyere Smart TV og for ca et år siden ble appen tilgjengelig på Google Chromecast med Google TV. Det tok litt over to år etter lansering. 

For Android smarttelefoner har de enda ikke klart å få ut en app, nå nærmer det seg tre år etter lansering. 

På lik linje med at forretnignsmodellen til Amazon mtp Prime Video er å øke salget i nettbutikken sin (og få økt brukerinnsikt), er Apple TV+ serier ment å øke salget av Apple-enheter. Det er lite hast med å tilpasse seg systemer utenfor Apples egen avlåste verden. Som er hvorfor vi skal være glad Netflix, Viaplay, TV 2 Play osv ikke bygger på lignende forretningsmodeller. :)

Lenke til kommentar
Dotten skrev (1 time siden):

På lik linje med at forretnignsmodellen til Amazon mtp Prime Video er å øke salget i nettbutikken sin (og få økt brukerinnsikt), er Apple TV+ serier ment å øke salget av Apple-enheter. Det er lite hast med å tilpasse seg systemer utenfor Apples egen avlåste verden. Som er hvorfor vi skal være glad Netflix, Viaplay, TV 2 Play osv ikke bygger på lignende forretningsmodeller. :)

Vet ikke helt hvor glad jeg er. Netflix starter med reklame og snuser på å ta betalt for passorddeling. Apple derimot, som ikke nødvendigvis skal tjene grovt på selve streamingen kjøper masse kvalitetsserier/filmer til en svært lav pris og har markedets beste streamingkvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke opplevd noen issues på en 2018 Samsung og 2019 LG. Ei heller på en annen helt ny LG hvor jeg leide i ferien. Apple TV+ appen som er laget for disse funker helt topp på alle.

HBO Nordic appen var noe ræl. Heldigvis har den blitt bedre med HBO Max appen. NRK appen er vel omtrent den dårligste.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt hvor glad jeg er. Netflix starter med reklame og snuser på å ta betalt for passorddeling. Apple derimot, som ikke nødvendigvis skal tjene grovt på selve streamingen kjøper masse kvalitetsserier/filmer til en svært lav pris og har markedets beste streamingkvalitet.

Apples forretningsmodell inkluderer innsikten de får fra deg, og i likhet med Amazons modell fungerer seriene også for å gi synergieffekt til andre tjenester (som å øke salget hos iTunes). I tillegg til produktplassering av Apple-produkter, (regissørene får sjeldent lov til å la Ted Lasso til å bruke Linux for å si det slik). Seriene deres er med det reklamefinansiert som de fleste andre (også Netflix har produktplassering). 

Netflix er betydelig bedre enn Apple TV+ på tilgjengelighet og brukervennlighet, det er også rimelig unikt å ikke ha en Android-app for telfon og nettbrett (selv HBO Nordic fikk dette til).

Den kreative friheten hos Netflix skal være noe høyere (dvs mindre påvirkning eller hensyn til annonsører og produktplassering), men det har ikke forhindret Apple TV+ å få noen veldig gode serier innen et litt snevrere segment. 

Høyest frihet skal det sies at HBO er kjent for, men det er noe usikkerhet om fremtiden der da eieren har funsjonert med den mest aggressive aktøren innen annonser (Discovery).

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Dotten skrev (52 minutter siden):

Apples forretningsmodell inkluderer innsikten de får fra deg

Apple er så og si det eneste selskapet av disse store som ikke har denne forretningsmodellen. Netflix er også med i den gruppen en liten stund til før de nå også kaster seg på reklamefinansiering. 

Dotten skrev (54 minutter siden):

Netflix er betydelig bedre enn Apple TV+ på tilgjengelighet og brukervennlighet

Brukervennligheten på Netflix er elendig, jeg vil si de er blant de verste. Tilgjengelighet er de definitivt best på, men det er ikke verdt det. Det er nesten trippel pris om du skal ha 4K! Merkbart dårligere kvalitet er det også. Av interessant innhold for meg er de like. Det Netflix tilbyr i tillegg er masse billig søppel-TV.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Brukervennligheten på Netflix er elendig, jeg vil si de er blant de verste. Tilgjengelighet er de definitivt best på, men det er ikke verdt det. Det er nesten trippel pris om du skal ha 4K! Merkbart dårligere kvalitet er det også. Av interessant innhold for meg er de like. Det Netflix tilbyr i tillegg er masse billig søppel-TV.

Brukervennlighet inkluderer tilgjengelighet, som gjør at Apple ligger bak konkurrentene (det bryr de seg nok lite om, jeg undres om de sitter på innsikt at det er mer penger å henge på å ikke lage en Android-app). 

Hva innhold angår er det et hav av forskjell (dette er basert på datainnsikt). Netflix har betydelig større variasjon og mangfold, det være seg sjanger, språk, skuespillere og tematikk. Det blir fort slik når Netflix kommer med like mye nytt ila 7-14 dager som Apple TV+ gjør ila et helt år. 

Apple TV+ går mer kirurgisk til verks mot en snevrere målgruppe. Som er fornuftig (jeg bærer preg av at jeg er i den målgruppen, så jeg er godt fornøyd med seriene deres). :)

Lenke til kommentar
Dotten skrev (16 minutter siden):

Brukervennlighet inkluderer tilgjengelighet, som gjør at Apple ligger bak konkurrentene (det bryr de seg nok lite om, jeg undres om de sitter på innsikt at det er mer penger å henge på å ikke lage en Android-app). 

Pga en android-app? Vel, da får vi bare si oss totalt uenige. Jeg har aldri hatt en streaming-app på mobil. Nettbrett hadde vært fint, men Android-nettbrett er dessverre fryktelige.

Dotten skrev (18 minutter siden):

Hva innhold angår er det et hav av forskjell (dette er basert på datainnsikt). Netflix har betydelig større variasjon og mangfold, det være seg sjanger, språk, skuespillere og tematikk. Det blir fort slik når Netflix kommer med like mye nytt ila 7-14 dager som Apple TV+ gjør ila et helt år. 

Apple TV+ går mer kirurgisk til verks mot en snevrere målgruppe. Som er fornuftig (jeg bærer preg av at jeg er i den målgruppen, så jeg er godt fornøyd med seriene deres). :)

Det var bare en finere måte å si søppel-TV på egentlig. Med unntak av det med ulike språk, hvor Netflix er helt unike. Fun fact: Første Netflix Original (del-original) var faktisk i samarbeid med NRK.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Jeg har smart tv, fungerer utmerket. Eneste som ikke fungerer er Prime. Må bruke chromecast til den. 

Pussig det der.

Jeg har Prime forhåndsinstallert på min Phillips Smart-TV (skrev feilaktig LG i første innlegg), men ser ikke ut til at jeg kan få lagt inn Apple TV-appen. Prøver å søke etter den, men kommer ikke opp noe. Om noen vet noe mer, så gi gjerne en lyd. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...