GĂ„ til innhold
SpĂžrsmĂ„l om hus eller oppussing? Still spĂžrsmĂ„l her! ×

🏡 Hva mĂ„ man tenke pĂ„ hvis man skal bygge hus?


Anbefalte innlegg

Jeg har en drÞmmehus som jeg vil gjerne fÄ til en gang i fremtiden. Men er usikker pÄ om det huset er lovelig Ä bygge. :hmm:SÄ da lurer jeg pÄ. Hva bÞr man tenke pÄ nÄr man bygger hus? Er det lov Ä ha skjule dÞrer og rom? Og hva slags rom/dÞrer bÞr man ikke ha? Er det lov Ä gygge under bakken? Osv..

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det ikke vÊre lov Ä skjule rom?
Tilfluktsrom og verdisaker bÞr vÊre skjult, men det er svÊrt fÄ som bygger sÄnt lengre. 

De fleste norske hus har kjeller, som regel under bakken.

Akkurat nÄ kan jeg ikke komme pÄ noe en ikke burde ha, men mye en burde ha. 

Har sett pÄ mange hus og alle har ukurante stuer, som ikke egner seg som hjemmekino, og de fleste hus har ikke andre rom heller som egner seg for det.

Alle hus burde ha skittent rom tilknyttet til inngangen, og helst med egen inngang fra utsiden.
Skittent rom er et rom hvor du gÄr inn fÞrst nÄr du kommer fra utsiden, sÄ skitt ikke kommer inn i huset, og hvor du kan vaske hendene.
Dette kan ogsÄ vÊre vaskerommet. 

Jeg vil helst ha alt pÄ et plan, da en fort blir lei av trapper, og trapper blir fort et problem om en brekker foten, eller at en blir dÄrlig til beins, noe mange gjÞr nÄr de blir gamle.

Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (4 timer siden):

Jeg har en drÞmmehus som jeg vil gjerne fÄ til en gang i fremtiden. Men er usikker pÄ om det huset er lovelig Ä bygge. :hmm:SÄ da lurer jeg pÄ. Hva bÞr man tenke pÄ nÄr man bygger hus? Er det lov Ä ha skjule dÞrer og rom? Og hva slags rom/dÞrer bÞr man ikke ha? Er det lov Ä gygge under bakken? Osv..

Om dÞra inn til eit rom er skjult eller ikkje vil ikkje gÄ fram av byggeteikningane, sÄ reint praktisk er det uproblematisk. 

NÄr det kjem til kva som er lov sÄ kjem det mest ann pÄ dei meir praktiske sidene. Eit hemmemeg underjordisk rom med skjult dÞr og utan vindauge vil ikkje vÊre lov Ä bygge som oppholdsrom, sÄ formelt sett mÄ det betegnast som bod. 

Ei anna muligheit er alltids Ä fÄ ein fagkyndig konsulent til Ä teikne og gÄ god for at huset ditt oppfyller alle nÞdvendige krav til trosa for ukonvensjonell utforming, men dette fordyrer sjÞlvsagt ogsÄ bygginga samanlikna med eit "standard" hus. 

SÄ reint praktisk sÄ er stÞrste urfordringa at slike hemmelege som fort blir Ä rekne som sekundÊrareal. Ettersom boligverdien ofte blir berekna utifrÄ primÊralrealet (primÊre rom som er godkjent for bruke) sÄ vil du fÄ dÄrlegare lÄnebetingelsar nÄr du skal ta opp huslÄn. Du fÄr i liten grad uttelling for areal som ikkje er godkjent til varig opphold, sÄ reint praktisk betyr det at du mÄ klare Ä skaffe stÞrre eigenkapital for Ä fÄ huslÄn. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter matrikkelforskrifta sÄ skal eigar eller bebuar henge opp skilt pÄ eller ved inngangsdÞra. I tillegg skal sjÞlvsagt eininga ogsÄ vÊre registrert i eigedomsregisteret. 

NÄr ei eining fÄr adresse sÄ fÞlger det eit fast system som gir informasjon om bÄde kva etasje den ligg i, og antall andre einingar som ein mÄ passere for Ä kome fram til rett eining. 

Konsekvensen av Ä ikkje skilte vil vÊre at ein fÄr krav om Ä henge opp skilt eller risikere dagsmulkt. 

Å ha ein skjult dĂžr ser ikkje ut til Ă„ vĂŠre ulovleg i seg sjĂžlv, men litt av poenget forsvinner sjĂžlvsagt om du mĂ„ henge opp skilt. Skiltinga mĂ„ av naturlege Ă„rsaker vĂŠre synleg, sĂ„ praktisk sett sĂ„ blir nok kravet til tydeleg skilting stĂžrre jo vanskelegare det er Ă„ sjĂ„ dĂžra. Er det berre ei dĂžr sĂ„ kan du bruke eit lite skilt, er det 10 like dĂžrer der den eine er leiligheita og dei andre er dĂžrer til boder, gangar og kanskje til og med falske dĂžrer sĂ„ mĂ„ nok skiltinga vĂŠre ekstra tydeleg. I tillegg vil det sjĂžlvsagt ikkje vĂŠre Ăžnskeleg at det er vanskeleg Ă„ finne fram from nĂždetatar, posten, osv. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Avatar skrev (PĂ„ 7.8.2022 den 11.18):

Etter matrikkelforskrifta sÄ skal eigar eller bebuar henge opp skilt pÄ eller ved inngangsdÞra. I tillegg skal sjÞlvsagt eininga ogsÄ vÊre registrert i eigedomsregisteret. 

NÄr ei eining fÄr adresse sÄ fÞlger det eit fast system som gir informasjon om bÄde kva etasje den ligg i, og antall andre einingar som ein mÄ passere for Ä kome fram til rett eining. 

Konsekvensen av Ä ikkje skilte vil vÊre at ein fÄr krav om Ä henge opp skilt eller risikere dagsmulkt. 

Å ha ein skjult dĂžr ser ikkje ut til Ă„ vĂŠre ulovleg i seg sjĂžlv, men litt av poenget forsvinner sjĂžlvsagt om du mĂ„ henge opp skilt. Skiltinga mĂ„ av naturlege Ă„rsaker vĂŠre synleg, sĂ„ praktisk sett sĂ„ blir nok kravet til tydeleg skilting stĂžrre jo vanskelegare det er Ă„ sjĂ„ dĂžra. Er det berre ei dĂžr sĂ„ kan du bruke eit lite skilt, er det 10 like dĂžrer der den eine er leiligheita og dei andre er dĂžrer til boder, gangar og kanskje til og med falske dĂžrer sĂ„ mĂ„ nok skiltinga vĂŠre ekstra tydeleg. I tillegg vil det sjĂžlvsagt ikkje vĂŠre Ăžnskeleg at det er vanskeleg Ă„ finne fram from nĂždetatar, posten, osv. 

Øm, ikke sĂ„ mye jeg forstod av dialekten din da. 😼😼 Kan du snakke bokmĂ„l som de fleste forstĂ„r? Siste avsnittet forstod jeg. 😏

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (4 timer siden):

Øm, ikke sĂ„ mye jeg forstod av dialekten din da. 😼😼 Kan du snakke bokmĂ„l som de fleste forstĂ„r? Siste avsnittet forstod jeg. 😏

Det er  nynorsk, sÄ det er et du problem, ikke alle andre. Hvis du er interessert i det som stÄr der fÄr du gjÞre innsatsen som trengs, eller klare deg uten. 

Du kan bygge omtrent hva du vil, men  det  koster. Å bygge et hus under bakken koster fort det dobbelte av et vanlig hus. Hvis du er seriĂžs, og har Ăžkonomi til Ă„ bygge hus vil jeg foreslĂ„ Ă„ ta kontakt med en arkitekt som kan gi deg pekepinner pĂ„ hva det koster Ă„ bygge det du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (28 minutter siden):

Det er  nynorsk, sÄ det er et du problem, ikke alle andre. Hvis du er interessert i det som stÄr der fÄr du gjÞre innsatsen som trengs, eller klare deg uten. 

Du kan bygge omtrent hva du vil, men  det  koster. Å bygge et hus under bakken koster fort det dobbelte av et vanlig hus. Hvis du er seriĂžs, og har Ăžkonomi til Ă„ bygge hus vil jeg foreslĂ„ Ă„ ta kontakt med en arkitekt som kan gi deg pekepinner pĂ„ hva det koster Ă„ bygge det du vil.

Sikkert mulig at det er nynorsk, men jeg klarer ikke Ă„ forstĂ„ disse ordene her, dagsmulkt, skilte og eining. Det er det som fĂ„r meg til Ă„ dette ut av tre fĂžrste avsnittene. 🙄🙄 Og forresten, du vet at folk er forskjellige? Oppfatter forskjellig, ikke alle som er like stĂž pĂ„ absolutt alle nynorske ord. 😐 SĂ„ du kan ikke dra alle inn at alle kan forstĂ„. Du bĂžr ogsĂ„ gjĂžre et innsats i Ă„ forstĂ„ at alle ikke er like. Alle er forskjellige.
Det er faktisk litt derfor jeg spĂžr her inne om hva som lĂžnner seg og hvor mye det koster. đŸ€š

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (20 minutter siden):

Sikkert mulig at det er nynorsk, men jeg klarer ikke Ă„ forstĂ„ disse ordene her, dagsmulkt, skilte og eining. Det er det som fĂ„r meg til Ă„ dette ut av tre fĂžrste avsnittene. 🙄🙄 

Dagmulkt heter ogsÄ dagmulkt pÄ bokmÄl. Det er en bot som Þker for hver dag sÄ lenge man ikke har oppfylt et krav. F.eks. vil "dagmulkt pÄ 200 kr fram til du fÄr skiltet" innebÊre at bot/mulkt etter en dag er pÄ 200 kr, etter to dager 400 kr, osv.

Skilte heter ogsÄ skilte pÄ bokmÄl. Henge opp et skilt.

Eining heter enhet pÄ bokmÄl. Meningen her er vel boenhet.

Hvis du er i tvil om hva nynorske ord betyr sÄ kan du bruke https://ordbokene.no/.

 

Det er en del regler for Ä sikre et minimumsnivÄ pÄ boliger i Norge, her er en grei oppsummering: https://abchus.no/aktuelt/bygge-hus/bygge-hus-byggereglene-alle-ma-kjenne-til/

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (27 minutter siden):

Dagmulkt heter ogsÄ dagmulkt pÄ bokmÄl. Det er en bot som Þker for hver dag sÄ lenge man ikke har oppfylt et krav. F.eks. vil "dagmulkt pÄ 200 kr fram til du fÄr skiltet" innebÊre at bot/mulkt etter en dag er pÄ 200 kr, etter to dager 400 kr, osv.

Skilte heter ogsÄ skilte pÄ bokmÄl. Henge opp et skilt.

Eining heter enhet pÄ bokmÄl. Meningen her er vel boenhet.

Hvis du er i tvil om hva nynorske ord betyr sÄ kan du bruke https://ordbokene.no/.

 

Det er en del regler for Ä sikre et minimumsnivÄ pÄ boliger i Norge, her er en grei oppsummering: https://abchus.no/aktuelt/bygge-hus/bygge-hus-byggereglene-alle-ma-kjenne-til/

Ah, selvfĂžlgelig, jeg burde ha skjĂžnt hva skilt er for noe, dumme dysleksi. 😔 Men aldri hĂžrt om dagmulkt fĂžr nĂ„. Jeg pleier Ă„ sĂžke opp i ordboken eventuelt google det, men det er ikke alltid jeg klarer Ă„ forstĂ„ betydningen. Da hjelper det ikke alltids Ă„ sĂžke opp et ord, nĂ„r man ikke klarer Ă„ forstĂ„. 🙄🙄

Uansett, takk for at du delte en direkte link om byggeregler. Det setter jeg pris pĂ„. 👍😃

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...