Gå til innhold

Fordeler og ulemper med å kjøpe utstyr med/uten mva?


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Dette burde jeg nok klart å svare på selv, men jeg har forvirret meg selv til et punkt jeg ble usikker på hva som er best. 

Hva er best for en liten mva-registrert virksomhet: kjøpe utstyr med mva, eller kjøpe mva-fritt? 

Gjør det noen forskjell om firma har positivt eller negativt resultat? 

Jeg har tenkt at det er best å kjøpe med mva, for å redusere hva jeg selv må betale i mva for inntektene i firma i en periode, men til syvende og sist vil man enten bli skyldig eller ha mva tilgode uansett. Og i tillegg vil jeg investere mest mulig i utstyr, slik at alle inntektene går tilbake i firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
steinrawr skrev (36 minutter siden):

Hva er best for en liten mva-registrert virksomhet: kjøpe utstyr med mva, eller kjøpe mva-fritt? 

Mva er ikke en kostnad når du er mva-registrert. Du bør derfor kjøpe det som er billigst når du har trukket i fra mva.

Men hvordan kan det ha seg at du kan velge å kjøpe med eller uten mva? Er det import vs kjøp fra Norge du tenker på?

steinrawr skrev (37 minutter siden):

Gjør det noen forskjell om firma har positivt eller negativt resultat? 

Ikke som jeg kan se. Du må betale inn mva, evt får det utbetalt, uavhengig av overskudd eller underskudd.

Lenke til kommentar

Mva blir et valg når man kan handle av private. 

Ta f.eks en gravemaskin av samme merke og modell:

Solgt privat uten mva for 250.000

Solgt av firma for 250.000 eksl. mva.

 

Til slutt står jeg vel her med samme "kostnad", men i min verden er det en fordel å betale mva på maskinen, for å redusere hvor mye mva jeg må betale ut fra firma ved terminslutt. 

Jeg styrer firma i et lite underskudd, og bruker all fortjeneste på kompetanse og utstyr, men i det siste har en stor del av kostnadene mine vært uten mva (kurs), og for å slippe å betale ut titals tusen i mva, vil jeg heller få mva til gode ved å kjøpe inn utstyr. Om jeg ikke blinkser helt, så gir det meg et snev bedre likviditet i nuet, men til syvende og sist blir vel mva-regnskapet i balanse etterhvert som det kommer flere innkjøp. 

For å gi litt mer kontekst, la oss anta jeg  fakturerer 200.000 i juli, 25% av dette er mva(50.000).

Firma har brukt 100.000 på kompetanseheving, og får ikke trekt for mva på dette. 

Firma har brukt 100.000 på andre kostnader som gir trekk på kr 25.000. 

I slutten av terminen er jeg i så så fall skyldig 25.000 kr mva. 

Men, hvis jeg kjøper gravemaskinen privat, får jeg ikke fradrag for mva og er fortsatt skyldig 25.000. Kjøper jeg gravemaskinen fra firma, betaler jeg 62.500 i mva, og får 37.500 til gode. 

Dette forutsetter jo selvfølgelig at firma har egenkapitalen til å kjøpe gravemaskinen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (16 timer siden):

Mva blir et valg når man kan handle av private. 

Ta f.eks en gravemaskin av samme merke og modell:

Solgt privat uten mva for 250.000

Solgt av firma for 250.000 eksl. mva.

Man har nesten aldri et slikt valg i realiteten. Hvis vi forutsetter at alt er gjort lovlig, så har den private her betalt mva, men selger for like lav pris som bedriften gjøre uten mva. Da vil det sannsynligvis være noe annet som er ulikt.

steinrawr skrev (16 timer siden):

Til slutt står jeg vel her med samme "kostnad", men i min verden er det en fordel å betale mva på maskinen, for å redusere hvor mye mva jeg må betale ut fra firma ved terminslutt. 

Hvorfor er det en fordel å betale 62.500 nå for så å få det refundert den 10. oktober? Er det ikke alltid bedre å utsette utgifter når du kan det?

steinrawr skrev (16 timer siden):

Om jeg ikke blinkser helt, så gir det meg et snev bedre likviditet i nuet

Jeg vil påstå det motsatte. Du betaler mer nå for å få en lavere regning senere. Det gir dårligere likviditet.

steinrawr skrev (16 timer siden):

For å gi litt mer kontekst, la oss anta jeg  fakturerer 200.000 i juli, 25% av dette er mva(50.000).

Firma har brukt 100.000 på kompetanseheving, og får ikke trekt for mva på dette. 

Firma har brukt 100.000 på andre kostnader som gir trekk på kr 25.000. 

I slutten av terminen er jeg i så så fall skyldig 25.000 kr mva. 

Men, hvis jeg kjøper gravemaskinen privat, får jeg ikke fradrag for mva og er fortsatt skyldig 25.000. Kjøper jeg gravemaskinen fra firma, betaler jeg 62.500 i mva, og får 37.500 til gode.


Hvorfor mener du at dette er en fordel? Hvorfor vil du betale mer nå for å ha en lavere mva-innbetaling i oktober? Du må tross alt ut med 62.500 ekstra nå. I min bok er ikke det gunstig å gjøre?

 

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (19 timer siden):

Mva blir et valg når man kan handle av private. 

Ta f.eks en gravemaskin av samme merke og modell:

Solgt privat uten mva for 250.000

Solgt av firma for 250.000 eksl. mva.

 

Til slutt står jeg vel her med samme "kostnad", men i min verden er det en fordel å betale mva på maskinen, for å redusere hvor mye mva jeg må betale ut fra firma ved terminslutt. 

Jeg styrer firma i et lite underskudd, og bruker all fortjeneste på kompetanse og utstyr, men i det siste har en stor del av kostnadene mine vært uten mva (kurs), og for å slippe å betale ut titals tusen i mva, vil jeg heller få mva til gode ved å kjøpe inn utstyr. Om jeg ikke blinkser helt, så gir det meg et snev bedre likviditet i nuet, men til syvende og sist blir vel mva-regnskapet i balanse etterhvert som det kommer flere innkjøp. 

For å gi litt mer kontekst, la oss anta jeg  fakturerer 200.000 i juli, 25% av dette er mva(50.000).

Firma har brukt 100.000 på kompetanseheving, og får ikke trekt for mva på dette. 

Firma har brukt 100.000 på andre kostnader som gir trekk på kr 25.000. 

I slutten av terminen er jeg i så så fall skyldig 25.000 kr mva. 

Men, hvis jeg kjøper gravemaskinen privat, får jeg ikke fradrag for mva og er fortsatt skyldig 25.000. Kjøper jeg gravemaskinen fra firma, betaler jeg 62.500 i mva, og får 37.500 til gode. 

Dette forutsetter jo selvfølgelig at firma har egenkapitalen til å kjøpe gravemaskinen i utgangspunktet.

 

MVA "flyter" gjennom firmaet. Hvis du har tilbud om to identiske gravemaskiner, begge koster 250 000, hvorav det legges til mva for den ene, slik at den blir kostende 322500 inkl mva, er de like dyre for deg som bedriftskunde.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (55 minutter siden):

Blir samme pris uansett om en kjøper fra privat eller firma.
Firmaer legger ikke på moms ved salg. Maskinen vil koste 250k fra begge. 

Hva mener du? Hvis jeg kjøper en mobiltelefon til 10K uten mva som bedrift, så må jeg betale 12.500 for så å få tilbake 2.500 av skatteetaten senere.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene folkens, dere har rett! Det er jeg som har forvirra meg selv inn en boble her, og har tenkt helt motsatt av hva som framstår som riktig.

Det blir jo ingen forskjell rent praktisk sett, og da har jeg bare muligheten til å "betale momsen videre" til andre eller å betale den direkte til moder stat. Den eneste fordelen jeg ser da, er at jeg kan "bruke" momspengene jeg har satt av på kjøp med mva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hiver meg på denne tråden siden jeg har et slikt case. Jeg driver et enkeltpersonforetak. Som vist under, kan jeg her handle som Bedrift (ekskl. moms) eller som Privatperson (inkl. moms). Siden momsen uansett avregnes i mva-meldingene, er det i utgangspunktet det samme hva jeg velger. Men såvidt jeg har forstått, gjelder angreretten ved netthandel kun når kjøperen er privatperson. Derfor er det best å kjøpe som privatperson. Er dette riktig resonnert? 

 

Skjermbilde 2022-09-03 171100.png

Endret av varulv
Lenke til kommentar
varulv skrev (7 minutter siden):

Hiver meg på denne tråden siden jeg har et slikt case. Jeg driver et enkeltpersonforetak. Som vist under, kan jeg her handle som Bedrift (ekskl. moms) eller som Privatperson (inkl. moms). Siden momsen uansett avregnes i mva-meldingene, er det i utgangspunktet det samme hva jeg velger. Men såvidt jeg har forstått, gjelder angreretten ved netthandel kun når kjøperen er privatperson. Derfor er det best å kjøpe som privatperson. Er dette riktig resonnert? 

Riktig resonnert. Og så er det kanskje noen som vil påstå at kvitteringen du får må inneholde navnet på bedriften din for å være gyldig i regnskapet, men i et ENK har dette lite betydning slik jeg har skjønt det. Jeg kjøper alltid som privatperson.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/3/2022 at 5:31 PM, tangenfoto said:

Riktig resonnert. Og så er det kanskje noen som vil påstå at kvitteringen du får må inneholde navnet på bedriften din for å være gyldig i regnskapet, men i et ENK har dette lite betydning slik jeg har skjønt det. Jeg kjøper alltid som privatperson.

Går ut fra at det du viser til her, er § 5-5-1 i Forskrift om bokføring:

Quote

Ved kontantkjøp fra detaljist skal kjøpsdokumentasjonen, i tillegg til opplysningene nevnt i første ledd, inneholde angivelse av kjøper når vederlaget overstiger kr 1 000 inklusive merverdiavgift. [...] Når kjøper ikke er angitt [...] skal formålet med eller bruksområdet for varene og tjenestene klart fremgå av dokumentasjonen. Dokumentasjonen skal dateres og signeres.

På enkeltpersonforetak.no (Conta) kan vi lese:

Quote

For å få skattefradrag må du kunne legge frem kvitteringer eller fakturaer som viser hva du har kjøpt. Hvis firmanavnet mangler må du legge ved et signert og datert utleggsskjema, så lenge det dreier seg mer enn 1000 kroner.

Det er litt pussig å skrive dette på en side som er ment for ENK, i og med at som innehaver av et ENK er du og firmaet samme juridiske enhet. Men et ENK kan jo ha ansatte, så det er kanskje ment for dem. På dette forumet er det hvertfall noen som har fått følgende svar fra fiken.no:

Quote

Ettersom du har et ENK, så kan kvitteringer også stå i ditt navn, da økonomien i foretak og din private økonomi går sammen. Det er ikke like strenge regler på dette som det er ved et AS feks.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...