Gå til innhold

Automatvåpen med flere roterende løp (gatling gun)


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, for å forklare enkelt, litt etter hvordan man definerer tønne her, men en gatling gun fungerer i praksis som en tønne der hvert kammer også har et løp. 

Når tønnen roterer føres en og en kule inn i kammeret, avfyres ca midt i rotasjonssyklusen, før hylsen kastes ut. Det er ikke nødvendigvis sluttstykke, men en elektronisk avfyringsekanisme der drivladning i patronen detoneres med strøm. 

Siden løpene roterer med kammeret så vil kulen være med på rotasjonen til den forlater løpet. Hvis tønnen skulle rotert men løpet vært fast ville man måtte time slik at kulen avfyres slik at den treffer midt i et stillestående løp, og selv om timing er mulig så vil det ikke fungere siden kulen har en lengde som tilsier at den vil klemmes. Alle former for design for å begrense ulempene ved dette vil gjøre våpenet mer komplekst enn om man bare har flere løp. Hvis man da ikke som andre her nevner velger å stoppe rotasjonen, slik man gjør på en revolver, som ødelegger hensikten med et slikt våpen. 

Edit: Fant en fin illustrasjon her. 

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 timer siden):

Usikker på hvor lenge du kan fyre av en minigun sammenhengende uten overoppheting, finner ikke noe om det. 

Men har sett 1 min +- noen sekunder uten antydning til det. (Kontinuerlig spray n pray) 

Youtube er full av videoer de de smelter løpene på vanlige automatrifler som ak47 på noen minutter (og mange omladninger). Kan ikke tenke meg en luftkjølt minigun tåler særlig mye mer, selv om den sikkert er mer solid. Dette uten at jeg vet så mye om minigunere da.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

 

Gatling var en luring……

De fleste automatvåpen er rekyldrevet eller gassdrevet. Dvs at rekylfjær og sluttstykke gjør flere arbeidsoperasjoner /bevegelser som nødvendigvis tar noe tid. I gatlingen er det en motor (eller tidligere en håndsveiv) som utfører lading, avfyring og utkast på et minimalt antall deler.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Siesta-mann said:

Desse automatvåpnene har vel etter hva jeg kan se en skuddtakt som langt overgår de med kun ett løp. Men jeg lurer på hvorfor man trenger alle løpene, som kanskje er 10 stk? Det blir jo veldig tungt. Kunne det ikke bare vært mer som ved en revolver (pistol), der "tønna" roterer, mens prosjektilet fra hver brønn går over i samme løp? Altså bare med en automat-mekanikk. Skulle tro det var alle løpene som gjorde slike våpen så tunge? Etter hva jeg vet er det først og fremst løpet som veier, på en rifle eller kanon. Kolben kan lages av noe lett som tre, og "boksen" er vel mest tomrom. Mens løpet må være laget av tykt og tungt metall for å motstå de store kreftene.

Men spørsmålet er altså hvorfor det ikke virker å liksom kombinere flere roterende løp med prinsippet ved en revolver der det kun er brønnen som roterer og prosjektilet går over i ett og samme løp.

Kall det automatisk revolver-kanon.

Det er vel etter hva jeg vet slik at grunnen til at man bruker flere løp er at ladingen kan skje imens et annet løp fyres av. Kanskje det også er fordi hvis man hadde hatt samme løp, så ville det blitt overoppheting? Ved f.eks. 10 løp så fordeles jo varmen på 10 ganger så mye masse, og det blir 10% mindre stress per løp...

Dette finnes det mange av allerede. Mauser lagde en prototype av dette under ww2 men kom aldri i produksjon. Ble videre utviklet av allierte og er i dag helt vanlig i europeiske fly.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Revolver_cannon
 

spacer.png

Lenke til kommentar
18 hours ago, Inspector said:

De fleste automatvåpen er rekyldrevet eller gassdrevet. Dvs at rekylfjær og sluttstykke gjør flere arbeidsoperasjoner /bevegelser som nødvendigvis tar noe tid. I gatlingen er det en motor (eller tidligere en håndsveiv) som utfører lading, avfyring og utkast på et minimalt antall deler.

På en av videoene jeg lenket skjøt de 18k skudd. Du går tom før ammo og penger før det blir et problem.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Regenburg said:

Youtube er full av videoer de de smelter løpene på vanlige automatrifler som ak47 på noen minutter (og mange omladninger). Kan ikke tenke meg en luftkjølt minigun tåler særlig mye mer, selv om den sikkert er mer solid. Dette uten at jeg vet så mye om minigunere da.

I en av videoene jeg lenket til skyter de 18k skudd. Du går nok tom for både penger og ammo før det blir et problem.

Det er snakk om 500-1000 kr i sekundet i ammo avhengig om det er skuddtakt på 3000 - 6000 skudd i minuttet og det finnes ammo som koster både 3x og 4x.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
16 hours ago, BadCat said:

I en av videoene jeg lenket til skyter de 18k skudd. Du går nok tom for både penger og ammo før det blir et problem.

Det er snakk om 500-1000 kr i sekundet i ammo avhengig om det er skuddtakt på 3000 - 6000 skudd i minuttet og det finnes ammo som koster både 3x og 4x.

Krigføring må vel være det mest kostbare man kan finne på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
24 minutes ago, BadCat said:

Bare hvis man tar med kostnaden for ødelagt infrastruktur. Bygging av infrastruktur er det mest kostbare.

Materielle ødeleggelser (og forbruk) generelt er det som blir kostbart ja.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 21.7.2022 den 0.50):

I en av videoene jeg lenket til skyter de 18k skudd. Du går nok tom for både penger og ammo før det blir et problem.

Det er snakk om 500-1000 kr i sekundet i ammo avhengig om det er skuddtakt på 3000 - 6000 skudd i minuttet og det finnes ammo som koster både 3x og 4x.

Om du mener den videoen hvor de kapper en bil i 2 så bruker de halve dagen på å skyte. Et kvarter på nettet om M134 sier meg at rundt 3000 skudd sammenhengende er nok til å gjøre løpende rødglødende. Nå var jeg på forhånd ikke kjent med våpenet/kanonen, men noe annet ville overrasket meg forsåvidt. 

main-qimg-df905bbcfd41e7019fa6e0d7c311c6e7-lq.jpg

main-qimg-cb75ab03e5ea7b60b8c2110c44d596b8-lq.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...