Gå til innhold

Ustoppelig spam-mail. Råd ønskes.


Anbefalte innlegg

Hei, i det siste året så får jeg mellom 10-15 spam eposter fra forskjellige firmaer hver dag, men alle er ganske like. Jeg blokkerer selvsagt alle jeg får, men de fortsetter fra noe forskjellige epostadresser. Jeg har prøvd å spørre flere folk om hjelp men står ganske rådvill. 

De kommer rett inn på mailboksen min, går aldri i spam-filteret. De er alle like med likt bilde under. Jeg har mistet flere viktige eposter på grunn av dette da jeg nå har blitt så indoktrinert i å ikke lese eposter/swipe vekk epost-notifikasjonene mine. 

Jeg tror kanskje det er et norskt firma som styrer med dette? Og jeg har prøvd å søke opp firmaene som "reklameres for" og de ser da ut som de er i drift. Jeg vet det er min egen feil siden jeg har trykket på noe greier selv en eller annen gang, men jeg har egentlig ikke lyst til å deaktivere denne eposten. 

Er det noen filter jeg kan sette opp slik at disse ikke kommer i innboksen min? Og, kan jeg på en eller annen måte finne fram til hvem person det er som har satt i gang dette slik at jeg kan dra utenfor huset hans å øve meg på tuba? (jeg vitser. litt) 

Legger ved noen bilder av hvor mye det er, og hvordan de ser ut. Tusen takk for all hjelp, råd eller trøst jeg kan få. 

Screenshot_20220719-114505_Email.jpg

Screenshot_20220719-114513_Email.jpg

Skjermbilde 2022-07-19 kl. 11.49.26.png

Skjermbilde 2022-07-19 kl. 11.49.54.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (Akkurat nå):

Opplever det samme. Kjenner igjen melatonin og collagen.

Lager meg regler som automatisk flytter mail som inneholder visse ord til "slettet". Tror aldri jeg kommer til å få en faktisk epost jeg trenger som nevner collagen.

Det er den enkle løsningen.

Den vanskeligere er å bytte epost, og flytte alt over dit som du trenger.

Oppdaget selv at jobb eposten plutselig startet å havne i mange sine søpplepost, slik at de ikke fikk med seg eposter. Var heldigvis nokså enkelt der å bytte over til ny epost-adresse. Verre hvis det hadde vært min privat epost..

Lenke til kommentar

Lag regler i mail med ord som kun vil komme i disse spam-eposter, og ikke i vanlig e-post. I tillegg til regler i tekst, lag også regler for tittel. 

Ikke trykk på avregistrere nyhetsbrev/unsubscribe/avslutte abonnoment og tilsvarende på slike mailer. Hos nettbutikker du bruker ofte bør du sjekke om du avregistrert deg for nyhetsbrev inne på selve siden, for å være på den sikre siden. Aldri svar eller klikk på lenker i e-poster som har skrivefeil og dårlig grammatikk. 

Endret av Gaea
Lenke til kommentar

Hvilken e-post tjeneste bruker du? Jeg har flere domener hvor e-posten ble importert til Gmail. Der fikk jeg så å si ingen spam men så flyttet jeg over til Outlook.com for å spre dataene mine litt og hindre Google med å sitte så mye data om meg. Spamfilteret til Outlook.com er _veldig_ mye dårligere enn Gmail sitt så etter et par år med til dels mye spam (20-30 spam om dagen) som kom igjennom så flyttet jeg tilbake til Gmail. All spam ble filtrert ut og nå er det bare happy days. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Spamfilteret til Outlook.com er _veldig_ mye dårligere enn Gmail sitt så etter et par år med til dels mye spam (20-30 spam om dagen) som kom igjennom så flyttet jeg tilbake til Gmail. All spam ble filtrert ut og nå er det bare happy days. 

Whaaaat. Jeg byttet fra lyse til outlook, har i perioder hatt gmail og outlook har vært desidert dem best spamfilter hos meg. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 minutter siden):

Hvilken e-post tjeneste bruker du? Jeg har flere domener hvor e-posten ble importert til Gmail. Der fikk jeg så å si ingen spam men så flyttet jeg over til Outlook.com

bruker outlook ja.. men det er fordi jeg har så vanlig navn at Gmail hadde ingenting i nærheten tilgjengelig.

Får vurdere å sette opp en weird adresse med tall og underscores om jeg må ha gmail. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (6 minutter siden):

Lag regler i mail med ord som kun vil komme i disse spam-eposter, og ikke i vanlig e-post. I tillegg til regler i tekst, lag også regler for tittel. 

Ikke trykk på avregistrere nyhetsbrev/unsubscribe/avslutte abonnoment og tilsvarende på slike mailer. Hos nettbutikker du bruker ofte bør du sjekke om du avregistrert deg for nyhetsbrev inne på selve siden, for å være på den sikre siden. Aldri svar eller klikk på lenker i e-poster som har skrivefeil og dårlig grammatikk. 

Jeg er heldigvis ikke så dum at jeg har klikka på linker etc. (enda) 

Men jeg er så dum at jeg ikke skjønner hvordan jeg setter opp regler. Må jeg logge på fra PC? ser ikke ut som om jeg kan gjøre det med mobilen.. 

Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (1 time siden):

Hei, i det siste året så får jeg mellom 10-15 spam eposter fra forskjellige firmaer hver dag, men alle er ganske like. Jeg blokkerer selvsagt alle jeg får, men de fortsetter fra noe forskjellige epostadresser. Jeg har prøvd å spørre flere folk om hjelp men står ganske rådvill. 

Legger ved noen bilder av hvor mye det er, og hvordan de ser ut. Tusen takk for all hjelp, råd eller trøst jeg kan få. 

 

 

 

Det er kanskje slemt men jeg skal fortelle deg hvorfor du får disse epostene og hvorfor dem ikke går i Spamfilteret.
Men du skal også få svar på hvordan bli kvitt dem

Jeg kjenner igjen flere av epostene du la bilde av
Avsenderen av disse epostene er Vasket av spamfiltere da disse følger strenge krav for å sende ut mail.
Alle som mottar disse epostene har aktivt huket av på at dem ønsker å få reklame.

En eller annen gang har du meldt deg på en konkurranse på nett, mest sannsynlig en du kom over på facebook.
Ev en spørreundersøkelse hvor du vinne en premie om du la igjen epostadressen din (som var frivillig)
Nå du la inn informasjonen din leste du ikke vilkårene for denne konkurransen som mest sannsynlig var en reel konkurranse. 
I vilkårene som du krysset av for står det at du tillater at kontaktinformasjonen din selges og kan brukes i reklamesammenheng.

Med andre ord.
Du har faktisk bedt om å få disse reklamene selv (eller noen andre som har brukt din epost)

Min mor gikk på akkurat denne fella.
Men epostene slutte momentant når jeg sendte en "GDPR artikke 17"-mail til avsender av epostene (firmaet som selger reklamen) (firmaet som selger varene som nevnes i reklamen), i de fleste tilfellene Biomed Pharma, som er livredd bøtene brudd på disse reglene vil få for dem.

Edit: GDPR artikken 17 er retten til å bli glemt.

Melatonin Colagen og esigarettene er alle dette selskapet så bare å sende dem en Krystallklar epost om at all data skal slettes og om dette ikke etterkommes kontakter du datatilsynet
Personvernerklæring - BioMed Pharma (biomed-pharma.no)

Dette må du gjøre for alle selskapene.
Og du kan også kreve å få svar på hvor dem har fått tak på din informasjon.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (7 minutter siden):

Det er kanskje slemt men jeg skal fortelle deg hvorfor du får disse epostene og hvorfor dem ikke går i Spamfilteret.
Men du skal også få svar på hvordan bli kvitt dem

Du det er ikke slemt, og jeg tar meg overhode ikke nær, jeg ber jo om råd. 

Det er så rart, for jeg hadde som 18åring sommerjobb med å ringe med telefonssalg, og etter der ble jeg smertelig klar over denne avhukingen på "jeg godkjenner bla bla bla" så jeg bruker jo aktivt å si nei til alt mulig, og har aldri vært med på konkurranser. MEN uansett på en eller annen måte har de jo fått informasjonen min. 

jeg sender de en epost å ber de slette alt om meg asap, takk for godt innspill! Jeg meldte de også i samme slengen til forbrukerrådet bare fordi jeg er smålig. (vanskelig/umulig og skjønne hvordan man skal melde seg av på epostene de sender) 

Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (21 minutter siden):

Du det er ikke slemt, og jeg tar meg overhode ikke nær, jeg ber jo om råd. 

Det er så rart, for jeg hadde som 18åring sommerjobb med å ringe med telefonssalg, og etter der ble jeg smertelig klar over denne avhukingen på "jeg godkjenner bla bla bla" så jeg bruker jo aktivt å si nei til alt mulig, og har aldri vært med på konkurranser. MEN uansett på en eller annen måte har de jo fått informasjonen min. 

jeg sender de en epost å ber de slette alt om meg asap, takk for godt innspill! Jeg meldte de også i samme slengen til forbrukerrådet bare fordi jeg er smålig. (vanskelig/umulig og skjønne hvordan man skal melde seg av på epostene de sender) 

Jeg skal fortelle deg at dem er ganske sleipe.
Alt du huker av for er "jeg aksepterer vilkårene for konkurransen"
Men om du faktisk tar deg bryet med å lese disse 70sidene står det en plass inne mellom alle andre rare premisser at du tillater dem å selge all informasjon dem klarer å få tak på fra deg.
Akkurat disse vilkårene er en av årsakene til at vi fikk GDPR-reglene i EU/EØS

Og som nevnt det kan være noen som har brukt din epost-adresse bare for å være jævlig med deg.

Et lite tips.
Har du gmail (orginal gmai.com) så kan du flytte på hvor du her "punktum" i eposten din.
For eks
[email protected] kan endres til [email protected] ev [email protected] etc.
Eposten vil fremdeles komme fram til din epostadresse men du ser hvem som har gitt fra seg informasjonen din, for det vil stå i mottakerfeltet nøyaktig hvordan dem har skrevet epostadressen

Gmail ser nemlig ikke "punktum"

Du kan også ha +selskap bak eposten din
For eks
[email protected]
Da vil du fremdeles få eposten din for gmail leser ikke det som står bak +. eller plussen.
Men dette er godt kjent og derfor har en del selskaper egene systemer som autmagisk sletter "+ogdetsomeretter"

Det med pluss bruker jeg aktivt selv for på en enkel måte sette opp sortering av eposter i gmail, for seriøse selskaper sletter ikke +ogdetsomkommeretter,
For eks vil alle på arbeid sende meg mail til [email protected]
Da får jeg veldig enkelt sortert ut all eposten som har med jobb å gjøre.
Mens alt som har med fagforening sender til [email protected] og da får jeg enkelt sortert ut disse.

Den enkleste måten å sette opp slike regler på er via nettleser hos gmail.
Det fins mange fine howto på nett som vil være bedre en om jeg prøver å lære deg dette. 

Kanskje litt mye informasjon men noen kan lære noe og det er bra å lære :D

Edit: dette meg og ha en pluss etter epostadressen din er det flere en gmail som bruker.
Outlook mener jeg også har dette.
Men hvor i adressen du har plassert punktum er ganske unikt for gmail, og derfor er det ingen autmatiske systemer hos selskaper som fjerner dette.
 

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 timer siden):

Kanskje litt mye informasjon men noen kan lære noe og det er bra å lære :D

Dette er kjempefin informasjon! Måtte lese det to ganger for å forstå det, men det er absolutt veldig smart! Jeg skal prøve å se om jeg finner meg en Gmail adresse som funker for meg, men med 1000 navnesøstre i et steinkast område så har det ikke vist seg så lett. 

Bitteliten oppdatering. 

Jeg satt opp filter på outlooken min for første gang, det var ikke spesielt vanskelig. Jeg sendte også mail til absolutt alle jeg kunne finne kontaktinformasjonen på av spam-epostene mine og bad de 1: gi meg all informasjonen de hadde på meg, 2: fortelle meg hvor de hadde fått min informasjon, 3: fortelle meg alle de hadde gitt meg informasjon om, 4: slette all informasjon om meg og aldri ta kontakt med meg igjen med reklame. Alt i henhold til GDPR art. 17 og 19. Har ikke fått ett eneste svar. 

Jeg fant også ut at de fleste firmaene er eid av et annet firma som heter Nutriment AS. jeg sendte også mail til de. 

Nå har det bare gått 18 timer, men jeg har *bank i bordet* ikke fått en e-post hittil. Det føles egentlig litt rart for jeg har blitt så vant til 15 eposter om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Påkrevdnavn said:

Dette er kjempefin informasjon! Måtte lese det to ganger for å forstå det, men det er absolutt veldig smart! Jeg skal prøve å se om jeg finner meg en Gmail adresse som funker for meg, men med 1000 navnesøstre i et steinkast område så har det ikke vist seg så lett. 

Bitteliten oppdatering. 

Jeg satt opp filter på outlooken min for første gang, det var ikke spesielt vanskelig. Jeg sendte også mail til absolutt alle jeg kunne finne kontaktinformasjonen på av spam-epostene mine og bad de 1: gi meg all informasjonen de hadde på meg, 2: fortelle meg hvor de hadde fått min informasjon, 3: fortelle meg alle de hadde gitt meg informasjon om, 4: slette all informasjon om meg og aldri ta kontakt med meg igjen med reklame. Alt i henhold til GDPR art. 17 og 19. Har ikke fått ett eneste svar. 

Jeg fant også ut at de fleste firmaene er eid av et annet firma som heter Nutriment AS. jeg sendte også mail til de. 

Nå har det bare gått 18 timer, men jeg har *bank i bordet* ikke fått en e-post hittil. Det føles egentlig litt rart for jeg har blitt så vant til 15 eposter om dagen. 

Hold oss gjerne oppdatert på hva du får av svar, for synes slike ting er interessant! Som andre nevner her har jeg også de to siste ukene blitt bombardert av spam på både Gmail og outlook. Har tilnærmet ikke vært på mobil eller datamaskin så antagelig er det høysesong for spam og reklame. I mitt tilfelle er det rundt 80 e-poster fra DHL (falsk) og vinner av iPhone som går igjen. Så ufattelig dårlig formulert er de også.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk ett svar fra en bedrift nå. 

"Hei igjen *navnet mitt*,
 
Vi har samlet alle personopplysninger vi har om deg på din kontoside på www.bookbeat.no. Vi har lagt dem der for at vi skal være sikre på at vi deler informasjonen med rett person, men også for at du kan når som helst, på et enkelt vis ta del av opplysninger og rette dem. Under «Min data» kan du bland annet se hvilke bøker du har lest, lagret eller anmeldt.
 
All informasjon om hva vi får gjøre med din data, hvor lenge vi lagrer den og hvem vi deler den med står i våre vilkår som du kan lese om her:
https://www.bookbeat.no/privacy-notice
 
Om du har noen spørsmål er du hjertelig velkommen til å kontakte vår DPO på [email protected].
 
Logge inn på lenken nedenfor for å se all din data som vi har lagret hos oss. 
https://www.bookbeat.no/innlogging
 
Si gjerne ifra når du har tatt del av personopplysningene dine slik at vi kan påbegynne sletting av dine data.
 
Med vennlig hilsen,"

Men jeg har ingen konto hos de, så jeg kan jo ikke logge inn for å se hvilke data de har lagret om meg. Men jeg ser i deres Privacy Notice at de navngir Bonnier som en samarbeidspartner de deler informasjon med, og Bonnier er jo en relativ stor bedrift med bredt spenn, så jeg tar kontakt med de også å ber om samme behandling. 

Et annet spørsmål er jo om det er godt nok at man må logge inn for å se lagret data, eller om man skal kunne få det i epost. Får sende sms til datatilsynet å høre. 

Hittil i dag har jeg fått en spam epost i dette formatet, fra Testosteronboost T-complex. Blir enda en jeg får sende mail til. Denne har forøvrig avsendelsesnotis-greia i bunnen av eposten i tekstformat framfor et bilde slik de andre, så det har blitt stoppet av spamfilteret.

Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (1 time siden):

 

Et annet spørsmål er jo om det er godt nok at man må logge inn for å se lagret data, eller om man skal kunne få det i epost. Får sende sms til datatilsynet å høre. 

 

Etter hva jeg har fått med meg er alt du trenger for å få ut informasjon å sende et krav om dette skriftlig.
Du skal ikke trenge å lage en egen konto for å hente ut informasjon dem har lagret om deg.

Jeg ser også at det er Nutriment AS som står bak det meste.
Dette er et selskap kjent får å lage dårlig reklame for å få folk til å kjøpe helsekost dem ikke trenger i form av et dyrt abonnement som er nesten umulig og avslutte, og man uansett kunne kjøpt til halve prisen i en dagligvarebutikk.

Og at Bonnier også er involvert i dette viser bare hvor mye skade et bittelite uhell kan gjøre.


Jeg sier bare fortsett å være beinhard mot dem og ikke gi deg.
Det er eneste måte dem kanskje lærer på.

Jeg har selv vert med på å få slått en "gratisavis" slått konken men å ikke gi meg.
Mange nok klager til forbrukerombudet med mange nok bøter så måtte dem pent å pyntelig melde oppbud.
(Avisen fikk totalt 5 bøter, hvor en av mine klager var med i grunnlaget, for brudd på Markedsføringsloven § 17, og det ble for dyrt for dem)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...