Gå til innhold

Denne elbilen bør kurere rekkeviddeangsten til selv de mest innbitte skeptikerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biler som er ment for å kurrere rekkeviddeangst er nok ment for skeptiske førstegangskjøpere av elbil. Erfarne elbileiere har oppdaget at det ikke er noen katastrofe å stoppe for å fylle i løpet av langturen.

Gitt at batterier koster penger og at prisen stiger med kapasiteten så ser jeg det som bortkastede penger å gå noe særlig over 40-50 mil rekkevidde.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Biler som er ment for å kurrere rekkeviddeangst er nok ment for skeptiske førstegangskjøpere av elbil. Erfarne elbileiere har oppdaget at det ikke er noen katastrofe å stoppe for å fylle i løpet av langturen.

Gitt at batterier koster penger og at prisen stiger med kapasiteten så ser jeg det som bortkastede penger å gå noe særlig over 40-50 mil rekkevidde.

+1

 

Dette lærer en fort. I det daglige sparer en masse tid på å ha full bil hver morgen og på langtur må en stoppe litt mer en før om en ikke planlegger å utnytte tiden mens en lader, noe jeg har vendt meg til og da er det stort sett bilen som venter på meg. Eneste kjipe er at noen ladeplasser har kjip mat men dette kan en fint planlegge rundt om en legger noen minutt i det:)

 

Skulle gjerne sett en modulær bil med 20kWh ish pakker som en kan stacke opp til si 5 slotter hvor en kan låne pakker til x kostnad den tiden det trengs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Ikke alle kan lade hjemme, og da er rekkevidde veldig greit å ha. I tillegg vil lang rekkevidde veie ut for degrasjon, slik at man kan ha bilen lenge. Ser bare positivt på dette.

Hadde tap av batteri kapasitet vært linjer, ja. Men slik er det ikke. I slutten av livet faller kapasitet drastisk slik at denne fordelen vill være minimal sett fra bruker sitt ståsted.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Hadde tap av batteri kapasitet vært linjer, ja. Men slik er det ikke. I slutten av livet faller kapasitet drastisk slik at denne fordelen vill være minimal sett fra bruker sitt ståsted.

Men hvorfor fjerne valget? Hvis folk vil betalte ekstra av gode eller dårlige grunner - kan ikke man la dem gjøre det? :) Jeg har en bil med mer enn nok rekkevidde, men skulle jeg overbevist min far så må man opp i typ 700-800km rekkevidde. At de trenger det tviler jeg på, men det er uansett gunstig at valget er der og vi får flere over på kjøretøy som gir mindre utslipp.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor fjerne valget? Hvis folk vil betalte ekstra av gode eller dårlige grunner - kan ikke man la dem gjøre det? :) Jeg har en bil med mer enn nok rekkevidde, men skulle jeg overbevist min far så må man opp i typ 700-800km rekkevidde. At de trenger det tviler jeg på, men det er uansett gunstig at valget er der og vi får flere over på kjøretøy som gir mindre utslipp.

Neida ingenting galt sånn sett, men jeg har funnet ut at det ikke trengs for min del. Tipper din far hadde funnet ut det samme om han fikk lånt den i en lengre periode:) om han ikke har veldig unormalt kjøremønster da.

Vi har en zoe også, som sier noe slik som 280. Fungerer helt fint på både korte og lange turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Biler som er ment for å kurrere rekkeviddeangst er nok ment for skeptiske førstegangskjøpere av elbil. Erfarne elbileiere har oppdaget at det ikke er noen katastrofe å stoppe for å fylle i løpet av langturen.

Gitt at batterier koster penger og at prisen stiger med kapasiteten så ser jeg det som bortkastede penger å gå noe særlig over 40-50 mil rekkevidde.

Rekkevidden hadde vært fin for de som drar campingvogn (eller annen stor henger), men de har jo gitt den en helt ubrukelig hengervekt så det er ikke et aktuelt bruksområde. 

Må være litt flaut for MB at en billig Model 3 kan dra mer enn flaggskipet deres? En slik bil burde kunne trekke minst 2000kg og helst 2500kg etter min mening. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Langkjøring med henger er nok i de fleste tilfeller en campingvogn eller båt. Jeg mener SUV-formatet er suverent til akkurat det fordi man gjerne har med seg 2+ passasjerer og mye bagasje på en sånn tur. Jeg tror derfor at EQS 450+ er mer myntet på langkjøring uten tilhenger. Aerodynamisk vil en SUV også "brøyte mer vei" gjennom lufta for en stor tilhenger, så rekkevidden taper seg nok ikke like mye for en SUV som det gjør for denne lavere og mer strømlinjeformede bilen.

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (12 minutter siden):

Er skeptisk til elbil men det har mer å gjøre med ladekø-angst enn rekkevidde.

Har hørt nok skrekkhistorier om folk som har stått timevis i ladekø. Det hadde ikke jeg taklet så derfor vil jeg vente så lenge som mulig.

Prøv å åpne ett ladekart og se hvor mange ladere det er, man kan bare kjøre videre til neste. Flere og flere ladere rapporterer status også slik at en slipper å kjøre innom for å 'sjekke' om det er ledig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Prøv å åpne ett ladekart og se hvor mange ladere det er, man kan bare kjøre videre til neste. Flere og flere ladere rapporterer status også slik at en slipper å kjøre innom for å 'sjekke' om det er ledig.

Det er det jeg ønsker å slippe å stresse med. Fullt en plass, opp og sjekke neste mulighet mens batteriet begynner å nærme seg minimum.

 

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (35 minutter siden):

Det er det jeg ønsker å slippe å stresse med. Fullt en plass, opp og sjekke neste mulighet mens batteriet begynner å nærme seg minimum.

 

Stopper bare og sjekker det som er i nærheten, der det er ledig kjører en. I fremtiden vill nok ruteplanleggere gjøre sjekken for deg slik at en kommer til ledig stall når det trengs.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, MrVilla said:

Det er det jeg ønsker å slippe å stresse med. Fullt en plass, opp og sjekke neste mulighet mens batteriet begynner å nærme seg minimum.

Du legger ikke ruten slik at du stopper på siste mulige ladeplass. Du kan ta en rask vurdering en eller to ladere før "siste sjanse". Og HVIS det er fult alle tre stedene så har du enten ekstrem uflaks, eller så kjører du på en dag alle andre skal kjøre samtidig (typisk påske/sommer/jul). Og hvis det er tilfellet at du må stille deg i kø så er det snakk om 5-10 minutter maks. På hurtig/lyn-ladere med mer enn et uttak så er de så smarte at du kan koble til en bil på begge uttakene da skjer det enten at din bil blir stilt i kø, eller så deler dere på kapasiteten til laderen.

Dessuten har alle moderne elbiler et system i infotainmenten der den sier ifra når batteriet ikke rekker frem til destinasjon satt i GPS og foreslår lader for deg. Den sier også ifra selv når du har lite strøm igjen og spør om å søke etter lader. Det har til og med min Leaf fra 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nettopp at teslabjørn kjørte nesten 700km i Norske fartsgrenser med BMW I4. Visstnok uten de smaleste hjulene og aerodynamiske felger. Tror han kjørte over 10 timer i strekk med snittfart på ca 70km/h. Det burde hode for mange. Prisen er også godt under mercedes. Starter vel på ca 520kkr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Stopper bare og sjekker det som er i nærheten, der det er ledig kjører en. I fremtiden vill nok ruteplanleggere gjøre sjekken for deg slik at en kommer til ledig stall når det trengs.

Da venter jeg med å kjøpe til fremtiden er kommet🙂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...