Gå til innhold

Hvilke (low tier) yrker er det behov for?


Gjest Slettet-grkpmGQW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-grkpmGQW

Hei,

Jeg er en utbrent lærer (32) som ser etter ny jobb (helst utenfor skolen). 

Jeg har per dags dato fullført fireårig lærerutdanning og tre års erfaring fra jobb i skolen. Utover dette har jeg begrenset jobberfaring for utenom mindre sommerjobber.

Hvilke yrker er det behov for? Hvor er det stor sjanse for å få jobb? Hvordan ville du gått fram? Bonuspoeng hvis jobben krever kun 1 årig utdanning.

En hel del kursing og/eller opplæring regner jeg selvsagt med, men er i utgangspunktet ikke intressert i å bruke 3+ år for å utdanne meg til noe annet, men kunne godt studert ett år hvis det ga meget god sjanse for jobb. Lønn er ikke et problem da jeg lever meget nøkternt økonomisk! Skyt forslag, alt mottas med takk og undersøkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, justus said:

Jeg er en utbrent lærer (32) som ser etter ny jobb (helst utenfor skolen). 

Her er det vel litt forskjell på klassetrinnene og hva de krever.

Hva med å gå litt ned i størelse på elevene og søke jobb i en barnehage? Skulle tro at "vanlig pedagog" skulle kunne konverteres til "førskolepedagog" uten alt for mange studiepoeng?

Alternativt ett eller annet rådgiver eller sosionomaktig. Skulle tro at en 4 årig lærerutdanning skulle kunne konverteres eller brukes innenfor "beslektede fag".

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjåfør, formidling innen film (læringsvideoer, voiceover feks) montør, privatistlærer, tekstforfatter. 
Sjåfør (lett lastebil, minibuss, lastebil osv) går jo relativt fort å ta.

De andre jobbene er du avhengig av nettverk og å jobbe mye og etterhvert frilans på starten for å komme inn i.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken type lærer du er. Hvilket trinn? Hvilke fag underviser du i? Det å gå fra en grei lærerlønn til lavere lønn kan være vanskelig økonomisk i en periode. En ting som kan være aktuelt for deg er å undervise på voksenopplæring. Her har man ikke de samme disiplinproblemene som man finner på videregående og ungdomsskolen. Det er også "mindre jobb" i henhold til retting i hvert fall hvis man er norsklærer på videregående.

.   

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IT bransjen! De skriker etter kvalifiserte folk og ofte er de på jakt etter jobbsøkere med erfaring fra sektorene de jobber innenfor. Offentlig sektor og skole/utdanning er en stor vertikal som er relevant for mange IT bedrifter. Det er gode penger å tjene om du har interessen, du trenger ikke være koder/programmererer/teknisk heller, det er mange stillinger som er av mer salg- og prosjektleder art.

Endret av Radford
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.Duklain said:

En ting som kan være aktuelt for deg er å undervise på voksenopplæring.

Ja, enten "barna" er en del yngre eller eldre enn den veste perioden i tenårene, så blir det jo enklere.

1 hour ago, Mr.Duklain said:

Nå vet jeg ikke hvilken type lærer du er.

Ja, det er jo forskjell på realister og filologer og slike ting.

Hvis man er norsklærer, så skulle det sannsynligvis være ganske ok å undervise voksne fremmedspråklige i norsk. 

Lenke til kommentar

Hva med å drive med opplæring i andre bransjer? Vårt academy er drevet av personer fra skolesektor. Vi driver med opplæring av robot system til teknikere/ingeniører/selgere osv. Olje industrien er også aktuell, som NOV osv.

Jeg har reist 'verden rundt' og holdt kurs for ingeniører m.m. har dog en teknisk bakgrunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en medarbeider som gikk ned i deltidstilling, og deretter tok også en annen delstilling som buss-sjåfør, han fant det enkelt å velge når han kunne kjøre diverse ruter på app'en han fikk av buss-selskapet når han ikke jobbet hos oss.. 😕

Vet ikke hvor stor etterspørsel det er etter buss-sjåfører der du bor dog, det er ihvertfall greit med ekstra-muligheter med større sertfikat. :)

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (På 19.7.2022 den 3.48):

Jeg hadde en medarbeider som gikk ned i deltidstilling, og deretter tok også en annen delstilling som buss-sjåfør, han fant det enkelt å velge når han kunne kjøre diverse ruter på app'en han fikk av buss-selskapet når han ikke jobbet hos oss.. 😕

Vet ikke hvor stor etterspørsel det er etter buss-sjåfører der du bor dog, det er ihvertfall greit med ekstra-muligheter med større sertfikat. :)

med tanke på lønna for og kjøre buss hadde jeg heller godt på sossen en og kjørt den bussen, kjørte i 2 år, elendig lønn , elendige arbeidstider , Laaange dager med masse ubetalt død-tid. 

 

 

Industrien i norge skriker etter arbeidskraft, så det er mange muligheter, men du må være forberedt og jobbe fra bunnen av, men om du er praktisk anlagt så er det mange muligheter

Lenke til kommentar
Gjest 9854e...da9

Tar ett år å bli lokfører. Litt kjedelig å ofre annenhver helg og jobbe natt, så om det er deal breakers.. Fordeler: 7-800K, og du kan som lærer beholde den lønna hvis du blir instruktør på jernbaneskolen (chill 9-15 jobb uten helg). Kilde: jeg er lokfører

Anonymous poster hash: 9854e...da9

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Guest 9854e...da9 said:

Tar ett år å bli lokfører. Litt kjedelig å ofre annenhver helg og jobbe natt, så om det er deal breakers.. Fordeler: 7-800K, og du kan som lærer beholde den lønna hvis du blir instruktør på jernbaneskolen (chill 9-15 jobb uten helg). Kilde: jeg er lokfører

Det må daq være en ganske grei og forutsigbar jobb, i alle fall hvis man liker å kjøre tog. (Jeg synes selv at det er helt topp å være pasasjer, og foretrekker dette framfor fly, hvis det ikke er alt for langt.)

Hvis man kommer fram etter en litt lang strekning, som togfører, hva gjør man da, overnatter man på hotell, eller hvordan er det lagt opp?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...