Gå til innhold

Norske priser på GPUer (både nVidia og AMD) ligger markant over USA pris, javel?..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (På 11.8.2022 den 9.48):

Blir spennende å se hvordan dette påvirker salget av nye nVidia og AMD kort...

Blir og veldig spennende og se hvor langt ned prisene på dagens toppkort går, selv om her i Norge henger de veldig etter USA i prisene, og ligger fortsatt 'høyt' og veldig lite salg.

Har liten tro på at prisene vil gå noe særlig ned, nå begynner man så smått og se forskjellige bedrifter begynner å permittere og gå konkurs, ikke bare her i Norge men hele Europa/Verden, så prisene kommer neppe til å gå noe særlig ned på verken grafikkort og/eller andre varer.

At Putin stenger gasskrana gjør heller ikke situasjonen noe særlig bedre.

Ikke finansiellt råd, men kjøp det du trenger nå.

 

 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (46 minutter siden):

Det er nok en sammenheng med at det ikke selges så mye fordi folk venter på at prisene skal gå ned, mens butikkene sitter på mange kort som er kjøpt inn til høyere innkjøpspris og dermed ikke kan dumpes mer i pris.

Ett Paradoks kalles det.

Men ja, de har nok høy innkjøpspris, og når det gjelder 40XX serien så tror jeg neppe at det blir flust med kort, Tror ikke Nvidia har rukket å sette opp flere fabrikker ennda.

Men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at high end kortene som kommer fra AMD og nVidia trolig ikke blir særlig høyere i pris enn dagens MSRP. Da vil man ikke lenger kunne selge dagens kort til prisene de har i dag, det er jo innlysende. Jada, nVidia kommer helt garantert til å prøve vente med nye modeller så langt de klarer, for å kvitte seg med dagens kort, men det er nå altfor mange kort på lager. Og med prisene i Norge så lykke til med å få selge de kortene. Og AMD kommer trolig ikke til å holde igjen, selv om de trolig lanserer litt senere enn nVidia. AMD har nok langt færre kort de trenger få selge, det er nVidia som har totalt kjørt seg selv inn i et hull med måten de har solgt kort til minere på og helt bommet på markedet etterpå.

I tillegg så er det nå og vil komme enda flere brukte GPUer som nå kommer til å totalt oversvømme bruktmarkedet, som er enda en faktor som presser prisene på nye kort ned.

'Tilbudene' som har vært i Norge i det siste på GPUer er en vits, mot det som er normale priser i mange andre land nå.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (3 timer siden):

Poenget er at high end kortene som kommer fra AMD og nVidia trolig ikke blir særlig høyere i pris enn dagens MSRP. Da vil man ikke lenger kunne selge dagens kort til prisene de har i dag, det er jo innlysende. Jada, nVidia kommer helt garantert til å prøve vente med nye modeller så langt de klarer, for å kvitte seg med dagens kort, men det er nå altfor mange kort på lager. Og med prisene i Norge så lykke til med å få selge de kortene. Og AMD kommer trolig ikke til å holde igjen, selv om de trolig lanserer litt senere enn nVidia. AMD har nok langt færre kort de trenger få selge, det er nVidia som har totalt kjørt seg selv inn i et hull med måten de har solgt kort til minere på og helt bommet på markedet etterpå.

I tillegg så er det nå og vil komme enda flere brukte GPUer som nå kommer til å totalt oversvømme bruktmarkedet, som er enda en faktor som presser prisene på nye kort ned.

'Tilbudene' som har vært i Norge i det siste på GPUer er en vits, mot det som er normale priser i mange andre land nå.

Tviler på at Nvidia lider noen nød pga minere, de har nok håvet inn noe $ ja

 

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/net-worth

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Dragonlove said:

Tviler på at Nvidia lider noen nød pga minere, de har nok håvet inn noe $ ja

 

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/net-worth

Ja nettopp, og så plutselig ble det helt stopp i salget til minere. Det er jo opplyst i fra mange hold; leverandører sitter nå på store lager, spesielt av nVidia kort, som de begynner bli desperate på å selge. Mulig ikke i Norge, men i USA har de kommet mye lenger ned enn i Norge. Også lavere i Tyskland.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (10 minutter siden):

Ja nettopp, og så plutselig ble det helt stopp i salget til minere. Det er jo opplyst i fra mange hold; leverandører sitter nå på store lager, spesielt av nVidia kort, som de begynner bli desperate på å selge. Mulig ikke i Norge, men i USA har de kommet mye lenger ned enn i Norge. Også lavere i Tyskland.

Jo den er grei, men jeg svarte bare på kommentaren din om at Nvidia har kjørt seg ned i ett hull og det har de neppe, de har tjent grovt på mining industrien og spør du meg så har de nok selv lekket de første driverne hva gjaldt LHR versjonen av de første 3060 kortene med sperr.

Men Gud forby at noe sånn skulle komme ut, for de spiller jo på lag med "Gamerne" ja shit au.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Ingen er "desperate" på å selge med mindre noen forhandlere sliter med kortsiktig gjeld ol. Nvidia holder med vilje igjen nye 30 serie kort per idag til forhandlere så prisene ikke senkes noe særlig mer enn per idag slik at de kan prise 40 serien noe høyere enn dette, dvs tilnærmende hva 30 serien kostet msrp ved lansering eller litt over. MÅ du ikke ha 40 serie kort ved lansering kan det sikkert gjøres greie deals på 30 serie kort på bruktmarkedet når 40 lanseres tenker jeg, det legges opp til at 30 og 40 seriene sameksisterer ut første halvdel av 2023 til 30 selges ut.

Endret av ticx
Lenke til kommentar
16 hours ago, ticx said:

Ingen er "desperate" på å selge med mindre noen forhandlere sliter med kortsiktig gjeld ol. Nvidia holder med vilje igjen nye 30 serie kort per idag til forhandlere så prisene ikke senkes noe særlig mer enn per idag slik at de kan prise 40 serien noe høyere enn dette, dvs tilnærmende hva 30 serien kostet msrp ved lansering eller litt over. MÅ du ikke ha 40 serie kort ved lansering kan det sikkert gjøres greie deals på 30 serie kort på bruktmarkedet når 40 lanseres tenker jeg, det legges opp til at 30 og 40 seriene sameksisterer ut første halvdel av 2023 til 30 selges ut.

I USA er situasjonen en helt annen. Der vet man forhandler kjedene sitter med store lager av high end nVIdia kort som selger veldig tregt. Samtidig som miner perioden er over, og markedet blir mer og mer oversvømt av brukte kort som miners må kvitte seg med (og ha i tankene at enorme mengder nVidia kort ble kjøpt av miners, trolig langt flere enn det som ble kjøpt av PC brukere).

I slutten av måneden så lanseres nye 4090 kortene (vil vel komme i salg ca 1 måned senere eller noe?), da vil 3090 være langt mindre verdt. Da må 3090 kortene ha en fast pris til under 1000$ ellers vil de ikke selges. Og selv om nVidia lanserer få 4090 kort med hensikt, vil det pr september 2022 være et SVÆRT lite marked for kort som koster ca 2000$, lykke til med det. Den økonomiske situasjonen i verden er nå en helt annen enn det den var under covid, og det vil og bare bli enda værre fremover. I tillegg kommer kortene til AMD, og jeg er overbevist om at det kommer til å ligge langt lavere i pris enn 2000$.

Tidlig 2023 når lavere modeller 4000 kort blir lansert, vil prisene sendes enda lenger ned, på alle 3000/6000 serier kort. Fullt mulig og at AMD lanserer sine mid range kort tidligere enn det, og presser nVidia enda mer.

Som jeg har prøvd å få frem, så er situasjonen i USA en helt annen enn i Norge, til og med Tyskland ligger markant lavere i priser enn Norge. Eneste grunnen jeg kan se til dette er at de nordiske leverandørene/butikkene ikke sitter på store lager av kort, og de prøve tyne mest mulig ut av folk før lanseringene som nå snart kommer fra nVidia og AMD. De såkalte 'tilbudene' vi har sett her i Norge på GPUer så langt er en vits. De ligger fortsatt markant høyere i pris enn det som er normal prisen på GPUer i USA, selv om man legger på tax.

Så ja, eneste grunnen jeg kan se til at vi i Norge fortsatt har høye GPU priser, er at de i Norden faktisk ikke sitter på store kvanta, og de prøver selge kortene så dyrt som mulig, før de reelle prisraset kommer om tja, 1-2 måneder, spesielt på 3090/6900. Dette vil også sende prisen på lavere modeller kort nedover, før 3000/6000 serien blir nærmest ikke selgbar tidlig 2023.

Det er mulig jeg tar feil, men da er jeg ikke alene om det. Og jeg kan ihvertfall si med stor sikkerhet, at dersom nVidia lanserer nye toppkortene til ca 2000$, vil de få store problemer med antall kort de får solgt på verdensbasis.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...