Gå til innhold

Dansk/Norsk median nettolønn vs matvarepriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg som vokste opp under 80 og 90 tallet så har utviklingen i norsk kjøpekraft og lønninger vært sorgens kapitel, man kan bokstavelig talt se at lønningene til ufaglærte stagnerte strak eøs området ble utvidet til å gjelde flere tidligere østblokkland.

Når det er sagt, så blir det feil å kun skylde på eøs. Danmark har jo tross alt klart seg bedre, blant annet med strengere nasjonale regler når det gjelder arbeidsliv og vilkår for statsborgerskap.

Syntes virkelig synd på de som skal inn i boligmarkedet i dag, bare for 10-15 år siden så var det 100 ganger lettere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (19 minutter siden):

Nå vet jeg jo ikke om du har boliglån, men i så fall har du regnet på hva boutgifterne kommer til å utgjøre med en rente på 5% ?

det jeg oppga i boutgift består av

fellesutgifter/husleie (OBOS) og mnd. avdrag boliglån.

og utgjør ca. 32% av det som kommer inn på konto pr. mnd. Det blir rundt max-grensa du nevnte på 1/3 av disp. inntekt.

Ifølge denne artikkelen har vi visstnok rimelige boutgifter i Norge i forhold til Danmark

Nordmenn bruker minst på bolig

https://www.dn.no/eiendom/bolig/mari-mamre/utleieboliger/nordmenn-bruker-minst-pa-bolig/2-1-27121

vondt å tro på når vi ser galskapen på boligmarkedet, men er vel enda mer galskap i Danmark da.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Mr.M said:

vondt å tro på når vi ser galskapen på boligmarkedet, men er vel enda mer galskap i Danmark da.

Det er så utrolig vanskelig å sammenligne gjennomsnittspersoner som ikke egentlig eksisterer og systemerne har større forskjeller enn man skulle tro.

F.eks. i Danmark er eiendomskatten tårnhøy (min bror måtte betale ~25K DKK årlig skatt på en helt vanlig enebolig til rundt 2M DKK fra år 1, hvor man i Norge for de flestes tilfelle ikke betaler så store beløp før mange år etterpå når ligningsformuen blir større enn gjelden og man da avkreves formueskatt).  Til gjengeld har man så ikke formueskatt i Danmark.  Totalt sett gjør dette er skatten for din bolig i Norge flyttes frem i tid til du antakelig har bedre råd, mens i Danmark tar man pengene med en gang.  Det gjør det dyrere å etablere seg i Danmark.  

Til sammenligning betaler jeg 5700 NOK i årlig eiendomsskatt på en 7,3M bolig her i Norge...  så skattene slår vidt forskjellig ut i Norge kontra Danmark.  Nogen gange til den enes fordel, nogen gange til den andre. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

apropos boutgiftene i Norden,

i Sverige teller jeg 40 borettslag-leiligheter tilsalgs under 200.000 kroner (bare hos denne ene megleren)

https://www.svenskfast.se/lagenhet/?noprice=True&so=PriceAsc

det er jo himmelvid forskjell fra Norge

Står det noe om fellesgjeld / kostnader Per måned? For et par år siden så jeg relativt nye leiligheter til under millionen (Dvergsnes Kristiansand), men hvor man betalte 12 000 i fellesutgifter hver måned. 200 000 høres litt for godt ut til å være sant når alt er regnet med.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

apropos boutgiftene i Norden,

i Sverige teller jeg 40 borettslag-leiligheter tilsalgs under 200.000 kroner (bare hos denne ene megleren)

https://www.svenskfast.se/lagenhet/?noprice=True&so=PriceAsc

det er jo himmelvid forskjell fra Norge

Det er nok av steder i Norge hvor man kan kjøpe skambillig bolig, det er bare ikke der folk flest vanligvis vil bo og er preget av fraflytting. Sånn forresten hvis man synes boligprisene i Oslo er bananas, burde man ta en kikk på Stockholm. De har Europas dyreste boligpriser iforhold til medianinntekt og har et helt sinnsykt problem. Er vel en av de større økonomiske risikoene for Sverige som de blir advart om hvert år av IMF.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Står det noe om fellesgjeld / kostnader Per måned?

klikk deg inn på en av annonsene så ser du husleie pr. mnd.

jeg kikket på et par tilfeldige rundt 50 kvm. og lå på hhv. 2 240 og 3 129

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastra-gotaland/mariestad/lyrestad/sjotorpsvagen-5b/346325

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastmanland/fagersta/fagersta/forsbackavagen-16b/312310

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, shockorshot said:

Det er nok av steder i Norge hvor man kan kjøpe skambillig bolig, det er bare ikke der folk flest vanligvis vil bo og er preget av fraflytting. Sånn forresten hvis man synes boligprisene i Oslo er bananas, burde man ta en kikk på Stockholm. De har Europas dyreste boligpriser iforhold til medianinntekt og har et helt sinnsykt problem. Er vel en av de større økonomiske risikoene for Sverige som de blir advart om hvert år av IMF.

Kjapt søk på finn så viser det seg at selv på øde steder så koster fort 8-9 ganger mer som i Sverige.

Denne https://www.svenskfast.se/bostadsratt/varmland/kristinehamn/bjorneborg/nordenfeltsgatan-7/341006 koster bare 80 000 i sverige med husleie på 2800

Tilsvarende i Norge blir denne https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=252431762 som koster 700 000 på rjukan.

Ja man får senior og omsorgsboliger billigere men de er ikke for alle.

Evt gå for oppusingobjekt som denne https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=253033152 i Åndalsnes som jeg vil si tilbyr mer enn Rjukan for 450 000 så må man nok regne med nesten det samme i oppussings kostnader

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Evt gå for oppusingobjekt som denne

verste med denne er at det er loftsleilighet vil jeg si (gjelder forsåvidt ditto svenske tilsvarende)

blir fort såpass varmt om sommeren når sola steker at man kreperer.

men bortsett fra det var det jo et greit rimelig alternativ hvis man bare skal ha tak over hodet billigst mulig. Og sentralt beliggende til butikker.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Median lønn i USA skal visst ligge rundt $35k. For min del vil jeg ikke kalle dette "langt høyere". Men klart at skatt og avgifter er ofte mye lavere der borte.

Usa har langt lavere lønn enn oss generelt sett. Servitører får 1-2 dollar pr time...

Men mange drar opp snittet der borte med høye lønninger.  IT verden feks

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Jeg er da skeptisk til om Danskene har mer penger å rutte med enn oss.

Troen på det ene eller andre ser ut å avhenge av hvilken grupper eller "klasse" man selv tilhører. 

Dagens pensjonister i Norge har utvivlsomt veldig mye bedre råd enn dagens pensjonister i Danmark.  Foreldrene mine kan bare drømme om det de hadde fått utbetalt i Norge som minstepensjonister. 

Studerende på den andre siden har langt bedre kår i Danmark enn i Norge.  Jeg ble ferdiguddannet som 23 åring helt uten studiegjeld.  Utover gratis utdannelse fikk jeg nok av staten til å dekke alle levekostnader uten å trenge en deltidsjobb ved siden av.  Dette er det mest normale.  Nogen velger å ta lånn i tillegg, men det er overhodet ikke nødvendig om man er villig til å leve litt økonomisk fornuftig og det var det mest normale den gangen. 

Jeg dro så til Norge umiddelbart etter jeg ble ferdigutdannet og mine kollegaer hadde alle relativt solide studielån de skulle til å betale ned på og var misundelige på min situasjon. 

Så langt vil jeg altså si 1 vinn til Norge (pensjonistene) og 1 vinn til Danmark (studerende), men hva med resten?

Det er vanskeligere å sammenligne resten.  Generelt gjelder det at ufaglærte tjener mye bedre i Norge enn i Danmark, hvorimot høyt utdannede tjener mer i Danmark enn i Norge.  

I tillegg kan helse spille inn.  I Norge må man bruke betydelig mer på helsekostnader enn i Danmark, så har man dårlig helse og dårlige tenner, vil man sette pris på å bo i Danmark.  

Etter 25 år i Norge ser jeg ingen klar vinner.  Om man på dagen man blev født kunne velge hvilket land man skulle leve hele livet i, er det som jeg ser det umulig å forutse i hvilket land man vil kommr best ut av det. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, tigerdyr said:

Dagens pensjonister i Norge har utvivlsomt veldig mye bedre råd enn dagens pensjonister i Danmark.  Foreldrene mine kan bare drømme om det de hadde fått utbetalt i Norge som minstepensjonister. 

Studerende på den andre siden har langt bedre kår i Danmark enn i Norge.  Jeg ble ferdiguddannet som 23 åring helt uten studiegjeld.  Utover gratis utdannelse fikk jeg nok av staten til å dekke alle levekostnader uten å trenge en deltidsjobb ved siden av.  Dette er det mest normale.  Nogen velger å ta lånn i tillegg, men det er overhodet ikke nødvendig om man er villig til å leve litt økonomisk fornuftig og det var det mest normale den gangen. 

Jeg dro så til Norge umiddelbart etter jeg ble ferdigutdannet og mine kollegaer hadde alle relativt solide studielån de skulle til å betale ned på og var misundelige på min situasjon. 

Så langt vil jeg altså si 1 vinn til Norge (pensjonistene) og 1 vinn til Danmark (studerende), men hva med resten?

Det er vanskeligere å sammenligne resten.  Generelt gjelder det at ufaglærte tjener mye bedre i Norge enn i Danmark, hvorimot høyt utdannede tjener mer i Danmark enn i Norge.  

I tillegg kan helse spille inn.  I Norge må man bruke betydelig mer på helsekostnader enn i Danmark, så har man dårlig helse og dårlige tenner, vil man sette pris på å bo i Danmark.  

Etter 25 år i Norge ser jeg ingen klar vinner.  Om man på dagen man blev født kunne velge hvilket land man skulle leve hele livet i, er det som jeg ser det umulig å forutse i hvilket land man vil kommr best ut av det. 

Mye nyttig info her, men som sagt så er prisgapet mere en betydelig på noe så elementært som mat. Om en ufaglært ikke hadde tjent mest i Norge, Så hadde det  sannsynligvis betydd en "vanvittig" forskjell på verst tenkelig kjøpekfraft for den yrkesaktive befolkningen i begge land, når man legger til at norge generelt ikke er billigere forøvrig. Å eie hjemme sitt er det eneste til nå av bedtydelige majoritets utgifter i begge land som virker bekreftet åpenbart billigere i norge i forrhold til lønn.  Er vell derfor vi både bruker en mindre andel av lønn på hjemmet og delvis derfor vi har en mye høyere hjemeierskapsrate.

Sku vært interresant å vist forskjellen på Dansk og Norsk minstepensjon.

 

Endret av Loading......
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Loading...... said:

Sku vært interresant å vist forskjellen på Dansk og Norsk minstepensjon.

Mine foreldre får tilsammen 2 gange 10.347 kr før skatt i måneden.  Innkomstskatten er ca. 57.000 kr for dem begge.  Så samlet sett sitter husholdningen igjen med ca 190.000 kr etter skatt.

Nå er jeg ikke helt inne i de seneste norske regler, men antar "ordinær sats" er det som gjelder som minstepensjon for et par der begge er minstepensjonister?  I så fall 2 gange 200.257 i året?  Nogen som vet bedre og hvor mye skatt de da betaler av dette får fylle inn det, men mon ikke det er klart allerede at det norske paret kommer betydelig bedre ut av det?

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (17 minutter siden):

Mine foreldre får tilsammen 2 gange 10.347 kr før skatt i måneden.  Innkomstskatten er ca. 57.000 kr for dem begge.  Så samlet sett sitter husholdningen igjen med ca 190.000 kr etter skatt.

Nå er jeg ikke helt inne i de seneste norske regler, men antar "ordinær sats" er det som gjelder som minstepensjon for et par der begge er minstepensjonister?  I så fall 2 gange 200.257 i året?  Nogen som vet bedre og hvor mye skatt de da betaler av dette får fylle inn det, men mon ikke det er klart allerede at det norske paret kommer betydelig bedre ut av det?

Er det virkelig så lavt?:o Det er jo på nivå med studentene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...